Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
FireKiller

World in Conflict

Recommended Posts

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7005&g2_serialNumber=1 World in Conflict

"I love the smell of napalm in the morning... it smells like victory!? Hopp 18 år tilbake og gjør deg klar for å kjempe en alternativ slutt på den kalde krigen mellom Sovjet og vesten! I dag starter krigen som aldri kom, men fort kunne oppstått i 1989

boxshot_uk_small_1.jpg

Tittel: World in Conflict

Utvikler: Massive Entertainment

Utgiver: Vivendi Games

Utgivelsesdato: 21.09.2007

Plattform: PC

Andre platformer: Xbox 360

Testsystem: -

Sjanger: RTS

Aldersmerking: 16+

Antall spillere: 1-16

Format: DVD (PAL)

Maskinkrav: Klikk

Online/Offline: Ja/Ja

Tilgjengelig demo: Ja

"I love the smell of napalm in the morning... it smells like victory!" Eller egentlig tror jeg skaperne av spillet har omformulert dette sitatet fra den klassiske krigsfilmen "Apokalypse nå" til "I love the smell of game-reviews in the morning... it smells like victory" For på et eller annet tidspunkt under produksjon og testing har de innsett at de er i ferd med å skape et krigsepos innenfor RTS-sjangeren som neppe vil score dårligere enn full pott eller rett oppunder hos samtlige spillanmeldere.

Før jeg fikk kloa i en utgave av spillet så leste jeg uttallige anmeldelser, intervjuer, så samtlige videoer som ble sluppet og selvfølgelig glemte tid og rom når jeg satte meg ned med demo versjonen som ble tilgjengelig på slutten av sommeren. Dette spillet fenger deg!

Det du ikke lærte i historietimene

wic_0606_us_nukestrike.thumbnail.jpgLuftstøtte: Litt hjelp fra lufta er ikke å forakte, når det trykker som verstSå hva handler det om.. Spillet er lagt til slutten av 80-tallet. Russerne tok en annen vending enn den vi kjenner, istedenfor å la Berlinmuren falle så valser de over den med tanks, infanteri og det røde flagget vaiende. Krigen har pågått i Europa i flere måneder før de klarer å gjøre et overraskende angrep direkte på Amerikansk jord, med mengder av kjøretøy, soldater og flystyrker. De hamburger-spisende amerikanerne blir tatt på senga og må kjempe hardt og intenst mot den voldsomme russiske bjørnen.

Men nok om bakgrunnen, hvordan funker spillet? Spillet har selvfølgelig en enspillerdel som du kan kose deg med. Da spiller du rollen som løytnant Parker, som gjør sitt beste for å stanse den russiske invasjonen. Oppdragene er varierte, kartene er nydelige og spenningen er stor. Jeg følte til tider at oppdragene kunne være litt vel enkle å klare, men det er så visuelt herlig at jeg ikke egentlig klarer å klage. Det må nevnes at jeg i skrivende stund ikke er ferdig med enspillerdelen, så dette er med forbehold.

Men dette spillet er ment for online moro. 16 spillere kan krige samtidig fordelt på to fraksjoner. USSR på ene siden, og enten USA eller NATO på den andre. Hva er så forskjellen til tidligere store spill som Command & Conquer serien, Company of Heroes osv? Først og fremst tempoet. Her har de droppa all basebygging, gressklippere som skal plukke glinsende blå steiner som du så kan kjøpe bygninger for osv! Man starter med å velge side, deretter skal man velge mellom en av fire kamp-"stiler" Armor, Air, Infantry eller Support. Deretter er det bare å plukke ut de enhetene du vil starte med ut i fra en gitt startsum. Alle starter med like mye, ingen er i stand til å få mer poeng enn andre i løpet av spillets gang, så du vil ikke oppleve at motspillerne klarer å bygge opp en gigantisk hær som valser over deg og dine medspillere. Det vil si, det kan skje, men da er det fordi du og ditt lag har spilt taktisk dårlig og mista enheter gang på gang, mens fienden har holdt liv i sine. Poenget er at begge sider har samme utgangspunkt og tilrettelegging for å kjempe likt på slagmarken.

Det er tre typer spill modes når man er online:

Domination: Om å gjøre å kapre flest mulig kontrollpunkter som vil føre til "ticket bleed" hos motstanderne (riktignok ingen tickets i dette spillet, men en statusbar som indikerer hvem som ligger an til å vinne)

Assault: En side forsvarer kontroll punktene, mens fienden skal prøve å ta dem etter en gitt rekkefølge innen tiden går ut. Når runden er over så byttes det rolle, og den forsvarende parten skal gjøre det samme, men må klare det på kortere tid, eventuelt klare flere kontroll punkter enn det motspillerne gjorde i første runde

Tug of war: En stor frontlinje må holdes, og presses mot fienden.

En intenst spillopplevelse

wic_0606_us_winterwar.thumbnail.jpgVinterkrig: I motsetning til populære tankebaner så kriges det ikke bare i Midtøsten

Hvorfor er jeg så begeistret for dette spillet? Foruten å være visuelt og lydmessig helt utrolig lekkert (t.o.m. norske stemmer å finne blant de sammensatte NATO styrkene), så er dette spillet så ekstremt intenst fra første sekund. Variasjonene er mange, kartene er fine og varierer fra amerikanske storbyer, til vinterlandskap med måneskinn! Lagsamarbeid er nødvendig og dertil veldig moro og givende. Det er reelle konsekvenser av det du gjør på kartet. Dvs. at bomber du i stykker hus så kan du nå kjøre over ruinene, brenner du ned skog så har du en ny E-18 inn til fienden. Gjemmer du en artillerivogn bak et høyhus og fyrer av så er det meget mulig granatene dine dundrer inn i husveggen din over deg! Har den fine rette gress-sletta blitt bomba så hardt at det er store krater, ja så vil enheter som beveger seg nedi dette krateret ha en kortere synsvidde enn tidligere. ALT blir påvirket av rundens hendelser.

Kamerakontrollen var noe uvant i begynnelsen, men etter noen få minutter så sitter det. Enhetene er lette å lære, men for å bli god så bør man sette seg inn i finessene og svakhetene til alle enhetene. Prinsippet i spillet er basert på stein-saks-papir, Et helikopter vil kunne pulverisere en stridsvogn, et helikopter faller brennende til marken når den kommer innenfor rekkevidden til en anti air vogn, og sistnevnte vogn har kun en ting å gjøre når en stor stygg Leopard stridsvogn kommer ned gata... fyre av røykgranater og håpe at noen kommer til assistanse før røyken letter! Assistanse er forøvrig det jeg vil fokusere på i neste del av artikkelen og noe av det mest givende/frustrerende.

Foruten hjelp fra medspillere så har du tilgang til et hav av varierte hjelpemidler utover dine egne frittstyrte styrker. Ved å drepe fiendtlige enheter, reparere dine egne samtidig som du tar kontrollpunkter på kartet, så opparbeider du deg "TA" poeng. Dette er Taktisk Assistanse som du selv velger hvor og hvordan skal komme inn. Det er alt fra fallskjermjegere til artilleri, napalm og flyangrep til taktiske atombomber. Sistnevnte høres brutalt ut, og det er den! Det er særlig bruken av disse hjelpemidlene som jeg synes løfter spillet til uante høyder, eller egentlig dybder! For selv om spillet overvåkes og spilles i fugleperspektiv slik RTS-spill gjør, så klarer jeg bare ikke å la være å zoome helt inn i dybden på det stakkars infanteriet som gjemmer seg i skogen mens jeg teller ned de 10 sekundene fra jeg bestilte napalmen til den treffer. Jeg er redd for at det kommer til å ryke et og annet tastatur i løpet av høsten når jeg ser en stor intetanende styrke som tilfeldigvis flytter seg ut fra nedslagsfeltet to sekunder før de blir sendt tilbake til steinalderen.

Det at spillet er lagt til 80-tallet er nok heller ikke tilfeldig. Det gir et godt utgangspunkt for historien i enspiller delen. (Mye minner meg om min favoritt krigsfilm fra ungdomsåra - Red Dawn (red amn. du og Stan Smith fra American Dad). En film du bør løpe og kjøpe for å opprettholde stemningen og tankene til spillet når kjæresten/kona synes det er på tide med en pause i spillinga og vil se en film sammen!) I tillegg til det så var det militære teknologiske nivået til de stridene partene langt jevnere enn det er i dag (og det gjør at man ikke nødvendigvis favoriserer den ene parten i spillet til enhver tid).

Dommen

Jeg kunne sikkert skrevet en anmeldelse tre ganger så lang som denne hvor jeg skryter av spillet, men dette får holde. Har du ikke blitt inspirert enda så last ned gratis demoen og prøv. Spillet har verdens-release i dag og er å finne hos enhver spillforhandler med respekt for seg selv! Har du ikke råd til å kjøpe spillet så kommer dagens tips her: Fortell foreldrene dine at det er kommet et spill som baserer seg på en annen slutt på den kalde krigen, og ved å kjøpe en special limited edition av spillet så får du med en dvd med dokumentarer fra tiden samt en liten bit av Berlin muren som du stolt kan vise dem, eller gi dem som takk for pengene!

mg_100_rev_scale.png

testa spillet jeg og.. "kjøpte" det igår ^^ but i will buy it.. when the money comes..

må si jeg er ganske imponert, fin grafikk og alt.. litt kaotisk når kulene flyr som verst tongue.png

10/10 må det nok bli

edit: sikkert jeg som roter nå, men burde ikke denne ligge under "Anmeldelser" ?.

Har spillt WIC i noen timer nå og joda, absolutt et bra spill. Men syntes ikke grafikken og effektene er noe mere enn hva man burde forvente i disse dager. Spillet er innuativt og gir en intens spillopplevelse, men er ikke banebrytende på noen måte. Får se når jeg har spilt det ferdig smile.png

Må nok si meg svært uenig med de fleste her... Ble veldig skuffa over detta! Grafikken er bra, men gameplayet suger! Soldatene bare løper inni hverandre, de tar ikke cover, står bare midt på en stor plass og skyter uten å bekymre seg... Osv....

det som overrasket meg var at allerede i demoen var det ikke noe jeg kunne sette fingen på i negativ retning. effektene og grafikken er førsteklasses og gameplay er knallartig online. kombinerer man dette med at det er lett og sette opp en konto og lage en online klan så kan dette spillet ha egenhendig reddet spillhøsten min. litt kort singleplayer, men det er online dette spillet er mest gøy.

Har prøvd demoen av spillet, og er imponert. Grafikken er nydelig, og alt både ser bra ut, og går glatt, selv på en rusten pc. Kamerakontrollen var regelrett herlig.

I første omgang virket det noe kaotisk å manøvrere alle enhetene rundt på kartet, men det går seg vel til når en blir vant til det. Som King sa, så kunne infanteriet brukt terrenget og bygninger bedre. Hadde også vært bra å kunne bygge forsvarsposisjoner, for eksempel beskytte en tanks med sandsekker.

User Interface må være omtrent det eneste jeg kan påpeke som kunne forbedres. Har noen irriterende momenter. For eksempel er det en fantastisk 'board nearest transport'-knapp du kan trykke på når du har infanteri valgt, så du slipper å laste dem om bord i kjøretøy én squad av gangen, men dette virker bare hvis du bare har infanteri valgt. Har du også kjøretøy valgt, må du 'u-velge' dem for så å velge bare infanteri, og først da kan du trykke på knappen. Hadde vært bedre hvis knappen alltid var tilgjengelig og kjøretøy du hadde valgt rett og slett ikke reagerte.

Men bortsett fra sånne småting er det er utrolig spill. Elsker spesielt at de har gjort seg sånn flid med enkeltspsillerkampanjen.

Når det gjelder å bygge sandsekker og sånt, har dette blitt foreslått på forumet (www.massgate.net), men de fleste sier at de vil at spillet skal forbi hurtig og at bygging ville sabotert dette. Vi får vente på en Project Reality-stil realismemod :( ! Kan vel f.eks. moddes ved at du lar sansekk-posisjoner være bygninger og lar tanker 'garnisoneres' i dem, så de kan skyte uten å bli beskutt? Næh, fins vel bedre måter...

Kommer battlefield.no til å tilby servere til dette spillet?

Veldig bra spill detta her, men mye blir ødelagt når ingen driver med teamplay, og bare løker rundt for seg selv. Tror detta blei en garantert Clan-slager! :(

litt kort singleplayer
Har hørt dette fra flere. Tror jeg tar singleplayer på Hard, så varer den lenger.

Selvfølgelig skal pcen min være drittsekk og jeg får bare grafikkfeil hvis jeg kjører på noe høyere enn det laveste grafikkinnstillingen.

Førsteinntrykket mitt er, etter 3 brett på singel og 20 min på multi:

God grafikk.

Kamerastyringen er også litt uoversiktlig i starten, men som nevnt tidligere opp i tråden... kommer med litt tilvending.

Vannvittig oppstykket og rotete singelplayer.

Mye filmatisering av kommunikasjon mellom forskjellige "personer" ingame. Når dette skjer (ofte) stopper spillet/gameplayet opp og du blir "nødt" til å se på handlingen uten å kunne foreta deg noe.

Syntes jeg mangler en slags "skirmish-mode" alla Generals, der en i ro og mak kan utspille hefige strategiske kamper mot motstanderen.

Alt i alt, så tidlig, et greit spill som krever modning og en god del tilvending.

Heldige jæveler som sitter der på så god pc. Jeg bare får opp "WIC.exe har et problem og må lukkes"(kan hende noe med installationen og men men.. orker ikke last ned på Nytt)

Hmm.. og dette er 6 uken jeg sitter og venter på deler fra Komplett.no !"!¤#%( :(

Detta spele her e eit godt eksempel på eit bra spel! Heilt fantastisk grafikk, gameplay er herli!

Helde på med Singel Player enda, men glede meg sjukt til Online! Ingen prob. med den måten man styrer synsvinkelen på kameraet.

HEILT KLART 6/6!

nydelig skrevet artikkel, spillet er kjempe bra, men hvis bf.no setter opp servere så ikke bruk 16 slots det blir altfor mye kaos og nuclear bombs hvert 2 minutt. smile.png

aldri blitt så skuffet som etter å ha spilt WiC... Trodde de hadde klart å få til noe bedre. Det eneste som er nyskapende er kameravinklene, og kontrollen det gir deg smile.png

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Create New...