Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
The Jackal

Starcraft II

Recommended Posts

Aldri spilt BW så mulig jeg er helt ute å kjører, men afaik så er BW mye mindre forgiving på feil og det er mye tightere builds/timings etc, noe som gjør SC2 litt mere casual men også et spill hvor du har litt av den der randomnessen som sport trenger for å være en bra tilskuersuksess. Som flere i tråden sier, så var BW en nisje-scene for de absolutt mest interesserte mens menige mann i gaten hadde hørt om spillet og at det var stort i Korea, det var sånn ca det folk trengte å vite og mer gadd man ikke bry seg.

SC2 har en mye større scene og har blitt en massiv publikumssport, ser bort i fra Korea akkurat nå pga. man kan ikke bruke de som en norm, men i vesten så er SC2 stort, IdrA streamer med commentaries og får 20k viewers... han er kanskje eneste som kan få det men det forteller litt om hvor jævla stort potensialet det spillet her har.

Og det bringer meg tilbake til poenget, om SC2 hadde vært som BW og de beste hadde forblitt de beste og de som legger ned absolutt mest tid vinner, så hadde vi nok hatt et par sånne allerede - hvor sannsynlig er det at blant alle disse spillerne vi har i SC2 så er det ikke en eneste en som er betraktelig bedre enn de andre? Og det er fantastisk for alle som ser på, fotball feks. (Og all annen idrett egentlig) er jo ikke en fantastisk sport pga. konseptet som er å sparke en ball, det er mange grunner men en er jo at alle kan slå alle, Kjelsås slo Vålerenga ut av cupen og det er jo sjarmerende til tusen for fotballen. Og det er vel hele poenget her, SC2 er et spill hvor alle i toppen kan stjele games fra hverandre og dermed en fantastisk publikumssuksess - jeg vet at jeg ikke hadde brukt så mye som et sekund på å se GSL før evt. en finale om det er 3-4 spillere som har 90% winrate og man "vet" at de kommer til semi-finale/finale uansett.

Nå kan man så klart ikke argumentere fakta i en hypotetisk situasjon der man setter rammene ved å si "hva om disse 300 BW-prosa bytter til SC2 instant" - men at de kommer til å ta over scenen å pushe alle som er der nå ned, i løpet av et par mnd? Neppe. At de kommer til å gjøre det enda hardere for folk fra vesten å komme noe sted? Ja (Er vel ikke uten grunn at NA har mye på gang nå, både med og uten folk fra Korea), men da får vi forhåpentligvis en enda større scene med enda flere gode matcher.

Altså, Flash, Jaedong, Bisu hadde roflstompa samtlige som spiller sc2 etter svært kort tid. De dominerer en scene hvor sc2-champs ikke engang var kjent. MVP er den eneste a-lagsspilleren (som nevnes i artikkelen), og BoxeR, NaDa og July var alle way past prime. Å mene at bw og sc2 er så vidt forskjellige spill kan man bare gjøre, men det stemmer ikke. Ingen sier sc2 som spill er så jævlig enkelt, men at bw-spillere er bedre i starcraft enn failed bw-spillere og wc3-spillere er vel ikke megaoverraskende.

det er nye units, det er nye builds, det er ny tech, det er ny metagame. BW-pros er ikke nødvendigvis heite i SC2 by default.

La meg ta et eksempel. fotball != futsal. Konseptet er det samme, du skal sparke en ball inn i motstanderens mål. en fotballstjerne er ikke nødvendigvis bedre enn en futsalstjerne i futsal, bare fordi han er god i fotball. naivt å tro at BW > all, for det er det ikke.

Greit, jeg vedder på at nå etter draftinga kommer sc2-miljøet til å få over en del mid-range bw-pros som kommer til å totalt butt-rape hele scenen. Mechanics er fortsatt det viktigste i ethvert RTS-spill, og der er det faktisk ingen som slår nevnte bw-spillere. Når du tar med det faktum at de kommer fra et steinhardt practice regimen og helt tydelig har et eksepsjonelt talent i spillet, så forstår du at spillere som trickster o.l faktisk ikke henger litt med på nivået engang. Nestea? Hadde en fin 2v2-run, thats it. MC? 1-9 i pro-karrieren sin. Alt står jo i artikkelen, hvordan kan du si at noen med så dårlige resultater i brood war kan være bedre enn de som totalt dominerer en så stor scene? Det virker som folk innbiller seg at sc2 har vært ute i årevis, og at det er en helt egen scene som har oppstått. Nei, scenen er bygd opp på wc3-spillere, bw-spillere og noobs (+ noen andre spill). Om svake bw-spillere totaltdominerer scenen, hva sier det? At sc2 bare er et spill de har mer talent i, eller at de har gode fundamentals fra bw-dagene sine, og miljøet er såpass uutviklet at de lett kan dominere?

idrA er den eneste nevneverdige foreignern fra bw (og ret), og tilogmed ikke han har noensinne vært i nærheten av nivået til f.eks flash. Ikke litt close. Og han er kanskje en av de sterkeste macro-spillerne i sc2 om dagen.

Starcraft 2 er, som scbw, et RTS-spill som bygger på det samme. Jepp, noen units har kommet og andre er borte, men forskjellen er faktisk ikke så stor. I så tilfelle gir det jo ingen mening at bw-spillere dominerer scenen.

Kall meg naiv, men jeg ser ingen grunn til å ikke sitte på gjerdet å vente på at BW-eliten skal hoppe over til SC2 før man kan kalle SC2 scenen for en proff-scene. Jeg er forsåvidt helt enig med folk som mener at den koreanske BW-eliten vil gjøre det slående bra i SC2 om/når de går over, men det med grunnlaget de har fra et treningsregime og tankegang som de har der borte. Jeg er ganske sikker på at de BW-spillerne som gjør det best i verden vil hevde seg som de beste i nesten hvilket som helst spill hvis de går inn for det med samme innstilling som i BW.

Personlig er jeg drithappy for at SC2 er blitt et såpass "internasjonalt" spill, med folk fra hele verden som interesserer seg. Bare med det grunnlaget vil sjansene for at ikke-koreanere hevder seg i SC2 bli større. Det til tross for at BW-koreanerne sikkert vil overta scenen om de går inn for å gjøre det. I idretten er det noe som heter "med bredde kommer høyde". Igjen, kall meg gjerne naiv, men jeg tror det er noe ved det. Kanskje det vil dukke opp lag i andre land som går inn for det med samme innsats, disiplin og guts som BW-koreanerne.

Uansett liker jeg veldig godt utviklingen i SC2 scenen verden over.

Artikkelen (og krooked, for den saks skyld) har et poeng imo.

Mopteh, poenget ditt blir fullstendig irrelevant i forhold til artikkelen, som jeg har en mistanke om at du ikke har lest enda.

Om du vil bruke fotball som språk så kan jeg oppsummere det artikkelen sier på denne måten:

Si at futsal(SC2) er en helt ny sport, men likevel med en del penger og prestisje, dog ikke helt på samme nivå som i f.eks. CL i vanlig fotball (BW).

Når Cordoba (MC), et lag i andredivisjon i Spania som aldri har vunnet noe, oppdager at sjansen for å penger og prestisje er større i futsal enn i ingenmannsland i fotball, så hopper de over, sammen med mange andre middelmådigheter. Barcelona og Real Madrid (Flash/JaeDong) derimot , som på alle måter har en mer profesjonell innstilling til trening osv, samt besitter mye større talent, hopper ikke over - enda. Artikkelen hevder (og begrunner) at om Barcelona, Real Madrid eller noen av de andre virkelig gode lagene skulle hoppet over til futsal, så ville de høyst sannsynlig dominert den nåværende scenen ganske kraftig i løpet av ikke alt for lang tid.

Helt latterlig sammenligning, men tror den gjør nytten :lol:

PS: No offence til futsal og Cordoba ;)

Krooked, om det var så svart/hvitt som du sier, så hadde sc2-scenen flommet over av tier2 bw-spillere som hadde cashet inn det som var av priser.

Og seff er ikke sc2-communityet i vesten befolket av hovedsaklig gamle bw-spillere. Hvorfor? Bw var for all intents and purposes DØDT i vesten i 4-5 år, bortsett fra som en minimal nisje.

Uansett skjønner jeg ikke helt poenget med artikkelen. Ja ok, nivået i sc2 er ikke så høyt nå som det kommer til å være om to år. So what?

off topic:

FredsmeglarN, cordoba er mye bedre i fotball og futsal enn de to teaterensamblene du nevnte der.

Flash og gutta hadde jo selvsagt roffelstompa samtlige sc2-spillere om de hadde bytta, dersom spillet faktisk hadde belønnet godt spill på samme måte som bw, imo er det for mye coinflip og dårlige gamedesignvalg.

Flash og gutta hadde jo selvsagt roffelstompa samtlige sc2-spillere om de hadde bytta, dersom spillet faktisk hadde belønnet godt spill på samme måte som bw, imo er det for mye coinflip og dårlige gamedesignvalg.

This

Og det er hele poenget, dette er grunnen til at de ikke kan komme og _automatisk_ ta over hele scenen, jeg har aldri sagt at flash & Co ikke kommer til å være i toppen, så klart de kommer til å være det, flash (som etter hva jeg har skjønt er verdens kanskje aller største RTS-talent ever?) kan sikkert vinne første GSL han deltar i han etter han har switcha, men at det er automatikk i at alle som er igjen i BW nå bare starter opp SC2.exe og slår alle uten å tenke blir feil pga. fundamentale forskjeller mellom spillene, jeg har da lest nok whine (og noe konstruktivt) til å skjønne at BW var et "helt annet" spill og at SC2 appellerer mer til massene, noe som har også har gjort til en større suksess som en publikumsvennlig eSport.

Off, så mye svart/hvitt.

1. Det er et lite knippe spillere i BW som opplagt er helt drøyt gode. Disse har fremdeles så sikker inntekt og karriere i BW at de neppe vil svitsje.

2. Det er et tilsvarende lite knippe spillere i sc2 som konsistent har gjort det godt. På nøyaktig samme måte som i poker tilbakeviser dette at spillet er så coinflip-basert som det sies av en del.

Det er fremdeles vesentlige problemer med sc2, og mange av dem kan neppe adresseres på en fullgod måte før HOTS blir sluppet (Hva var starcraft før bw?), men oi så tråkig det er å lese sytet fra bw-crowden. SC2 har blitt jevnt og trutt bedre hele tiden, og med siste patch er det et foreløpig høydepunkt i spillet.

Jeg begynner å miste litt trua på at de fikser fundamentale feil i gameplaydesign, men det blir vanskelig å si før HOTS er ute. Hvis det kommer nye units med HOTS og evt. andre store forandringer så betyr egentlig ikke game balance pr. i dag noe som helst.

Hvis de skulle gjøre store forandringer i HOTS så blir jo spørsmålet om de gjør det igjen med protosspakken, og da har jo plutselig HOTS også lite å si i det store og hele.

hva er det som er fundamentaly broken i sc2? sånn on a serious note.

jeg vil gjerne høre det fra brukerne her inne, og gjerne en begrunnelse.

jeg vet jeg liker å rante over at protoss er OP, men det har ikke så mye hold hvis man ser på statistics. Det er faktisk jevnest for zerg når man møter protoss. Ranten er basert på at jeg er dårlig mot protoss, og er følgelig ikke noe godt argument.

Edited by Mopteh

Teiteste artikkelen.eu. Det eneste den gjør er å pisse på alle de nye sc2 fansa som følger med på sc2 istedenfor bw (som er helt dødt utenfor korea).

At de hadde vært gode eller ei om de hadde gått over er jo helt fuckings irrelevant før de faktisk gjør det eller hur?

Påstanden hans om at 300 bw-pros står klare til å dominere sc2-scenen, haahahhahha.

Minner meg om en like tåpelig diskusjon som man har i et par andre spill.

Påstanden hans om at 300 bw-pros står klare til å dominere sc2-scenen, haahahhahha.

Det er jo slettes ikke umulig, den beste sc2-spilleren for tiden var tilfeldigvis den beste i bw også, og med tanke på hvor mange som er bedre enn mvp i scbw så er det jo en påstand med hold i, selv om det selvsagt blir synsing.

Den beste som spilte i Code A denne sesongen mener du?

Det finnes jo ingen "den beste" akkurat nå? Må man ikke vise til en overlegen win% og faktisk holde seg i Code S om man skal være den beste?

Det er jo slettes ikke umulig, den beste sc2-spilleren for tiden var tilfeldigvis den beste i bw også, og med tanke på hvor mange som er bedre enn mvp i scbw så er det jo en påstand med hold i, selv om det selvsagt blir synsing.

Ja gode bw spillere kan også bli gode i sc2, men hvor har du det fra at MVP.CODEA er den beste sc2-spilleren for tiden?

Ja, om flash og jaedong bytter til sc2 kan det godt være de vil være verdens beste i det også etter nok trening. Men for de av oss som har fulgt med i 1.6/css debattene gjennom årene vet jo at å si noe sånt bare er tullete. De gode 1.6-spillerne som byttet til source gjorde det bra, noen klarte tilogmed å være verdens beste(dog bare i en veldig kort periode) - men de har aldri hatt nubbsjans til å dominere scenen.

Grunnlaget for artikkelen er i seg selv greit nok, men for å være helt ærlig så oser den av elitism(1.6 vs css anyone?) der statistikker analyseres subjektivt og presenteres som fakta - samtidig som den spytter i trynet på det som har vært av SC2-konkurranser til nå.

NesTea som jeg mener er den beste i SC2 for øyeblikket ble jo helt villt og holdent eid av alle de gutta under han i GSL i SC:BW, this article makes no sense.

WC3 spillerne har mye å si på metagamet i SC2 iom at det er mer mikro orientert enn BW er, dermed vil det ikke automatisk si at de beste SC:BW gutta vil være best i SC2... Samtidig som europeisk spillestil vil påvirke metagame i SC2 mye, fordi SC2 er et globalt fenomen.

hva er det som er fundamentaly broken i sc2? sånn on a serious note.

Fundamentally broken er sånt som du hører fra black n' white-squaden her.

Men det er noen klare svakheter, f.eks:

1. Potensialet for micro-tricks virker som det er i minste laget, og en del sånne teknikker har blitt fjernet i løpet av spillet. Dette problemet blir verre av en del spells som er anti micro.

2. Scoutingmulighetene er rimelig svake, dette øker risikoen for at kamper avgjøres av coinflip og i overkant enkle cheeze.

3. Muligens er "ball"-tendensen i AI og unit strengths for sterk, noe som tenderer til mindre spektakulære taktikker.

4. Zerg som rase er mye mindre utviklet enn de andre, veldig tydelig at Blizzard sparer på kruttet til HOTS.

Uansett er det tydelig at spillet hele tiden siden release har beveget seg i riktig retning.

Lættis artikkel. Artikkelen mener at sc2 scena er ræva for at MC og neastea har rocka ett par sesonger, Fruitdealer har vunnet og mvp vant? Siden de var middels gode BW players så sier det at sc2 er ett lesser spill? Blir for dumt.

Alt er bare synsing og svada prek. Skriker fanboy all over når man påstår at "hvis at BW pros switcher spill eier de alt og alle" og grunnlaget er at det vet JEG bare og jeg har en masse statestikk som beviser at så lenge middels BW spillere er i toppen av SC2 er det en selfølge at de som er i toppen av BW lett vil vinne alt som er. For meg er det ett like ræva argument som å si at pappan min er tøffere enn din bare fordi pappa har nyere bil en din.

Man kan jo MENE at forholda til de aller beste BW spillerene ligger til rette for at de skal kjempe blandt de 10 beste på grunnlag at de har en enorm RTS erfaring. Spilla ligner hverandre osv.

Det kan jo like så være at en ex middels go BW spiller syns at SC passer han bedre, stilen hans fungerer bedre i SC2. Kanskje de har bytta lag, bedre coaching som passer den spesifikke spilleren mye bedre enn hva som var tilfellet i det gamle teamet hans. Kanskje en top 10 BW player kommer inn i ett team, ikke finner seg helt til rette. Kanskje stilen hans passer dårligere til sc2 enn i broodwar som fører til at han spiller litt dårligere og faktisk ikke kommer helt oppi der.

Messi er uten tvil verdens beste fotball spiller, han er på alle måter historiens beste fotball spiller. Han spiller så bra for han elsker seg i Barca. Stilen til Barca er skreddersydd etter hans talent. Om han går til Real Madrid, eller Manchester United finns det ingen automatikk at han kommer til å herje like mye der. Men i følge tankegangen bak den artikkelen så sier det seg jo selv at han vil lett eie alt og alle i de to andre klubbene. Mens fakta er at det vet man ikke før man ser det.

Tviler ikke på at de beste BW spillerene når og om de bytter spill vil hevde seg i toppen, de har tankegangen og RTS erfaring nok til å vite hva som skal til for å hevde seg. Men tror også at nye ferske spillere, fra korea og resten av verden har like gode muligheter til å bli best og kanskje herje med de som er på toppen nå og de neste åra. Sann er det i all idrett verden over. Talenter finns det nok og, noen kommer ned fra en blå himmel og bare overasker med en gang. Noen er gamle travere som har gradvis blitt bedre. Mens noen som allerede er best vil falle av pga de blir kjepphøye, tror de er best, kutter treninger for de "trenger" det ikke.

igjen lættis artikkel

http://www.majorleaguegaming.com/news/mlg-...xchange-program
At MLG Columbus, the Top 3 non-Korean finishers will each be placed into GSL Code A.
The following four GSL pro players will attend MLG Columbus

>FOXMoon

>SlayerS_MMA

>IM.Losira

>ST_Bomber

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessag...topic_id=222580

Heeeeelt enormt bra. Kommer til å øke prestisjen til MLG enormt, og det er en bra måte for GSL å kanskje få noen nye foreigners inn, som kan være med å holde oppe interessen fra vesten.

Neivel, dere har rett. gosugosu zergbong og mc bare ble guder så fort de switcha til sc2. Kanskje de bare var uheldige i bw.. Flash og jaedong tar seg vann over hodet om de prøver å switche over til tha superior competitive RTS. trololol etc.