target 0 Report post Posted October 8, 2010 JAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!! JAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!! jaaHHHHHHHHHHhhahahaaaahhh!!!! Endelig reaper nerf! Det var søren meg på tide. Det største problemet med reapers synes eg var muligheten for at dei dukka opp. Så kvar einaste gang man spiller mot terran som toss, så MÅ Du bygge gateway-> assimilator -> core og så crhonobooste den første stalkeren for å unngå instaloose til reaper. Og så viser det seg at terran istedet pusher med marauders som kommer fra den samme tech buildingen (som gjør det umulig å scoute i tide). Share this post Link to post Share on other sites
torres 17 Report post Posted October 8, 2010 gate>assim>core er jo uansett den beste åpningen som protoss, det er ikke akkurat utrygt. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Forstår virkelig ikke problemet folk har med reapers as... Du scouter med en 9-probe, hvis du ser early gas og early tech lab, få ut en stalker. Kommer det ikke noe superrask reaper, så har du en stalker, yay, hadde jo antagelig fått en stalker uansett.. Spesielt etter reaper nerfen med added time og bunker timer så har jeg aldri hatt noen problemer med folk som har prøvd seg, selv når de kommer med 6-8 stykker i basen. 3 stalkers fighter jo bort 1 million av de, og i gjengjeld har terran brukt massevis av resurser, production time og research time på disse idiotene Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted October 8, 2010 Eh, du er protoss? Få deg stalkers Næh sier du det ? Jeg hadde stalkers, men som sagt. 6-7 reapers kan snipe stalkers. Stalkers har mer range men kraften til reaperne gjør at dem går ned raskere enn du får gjort skade. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Eh, du er protoss? Få deg stalkers Næh sier du det ? Jeg hadde stalkers, men som sagt. 6-7 reapers kan snipe stalkers. Stalkers har mer range men kraften til reaperne gjør at dem går ned raskere enn du får gjort skade. Om han har 6-7 reapers, så burde jo du ha rundt 3-6 stalkers, de gjør jo museskade mot armored. I tillegg burde jo resten av hæren hans være søppel om han har så mange reapers early game Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted October 8, 2010 Jo men problemet er at jeg har på det tidspunktet akkurat 1 stalker. Har du møtt noen som virkelig rusher med reapers ? Dem kommer LYNKJAPT. Oftest har jeg ikke stalker engang. De kan få ut 1 reaper like kjapt som du får ut en zealot om du bygger den akkurat på 10 supply. En reaper kan microes med workers og 1 zealot, men man ser problemet som Blizzard kommer til å adressere nå. Er forskjell på bronsje terran og diamond terran som virkelig rusher deg raskere enn en Ferrari med nitro. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Se på en hvilken som helst pro-matchup da, TvP. Om det virkelig var så OP så ville jo alle ha brukt det. Om du executer en bra build, så skal ikke de komme med noen mengde reapers før du får stalker ut. Spesielt med added build time på reapers. Med mindre de ofrer mye eco og går for noe double proxy rack reaper e.l, så er det jo bare bortkasta Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Tror det her er pre-patch, men uanz edit: evt. lang topic om saken http://eu.battle.net/sc2/en/forum/topic/679177961 Share this post Link to post Share on other sites
target 0 Report post Posted October 8, 2010 Forstår virkelig ikke problemet folk har med reapers as... Du scouter med en 9-probe, hvis du ser early gas og early tech lab, få ut en stalker. Kommer det ikke noe superrask reaper, så har du en stalker, yay, hadde jo antagelig fått en stalker uansett.. Yay, du har en stalker. Så kommer T med marauders, fordi du ANTOK at T skulle komme med reapers (sidan det kommer fra samme tech bygning). Marauders vs stalkers er en kjip matchup for P. Spesielt etter reaper nerfen med added time og bunker timer så har jeg aldri hatt noen problemer med folk som har prøvd seg, selv når de kommer med 6-8 stykker i basen. 3 stalkers fighter jo bort 1 million av de, og i gjengjeld har terran brukt massevis av resurser, production time og research time på disse idiotene 3 stalkers fighter ikkje bort "en million" nei. Det tar 3-4 lett, men om det plutselig kommer en drøss (si 8 stk) så sliter du. Hovedproblemet slik eg ser det er syk mobilitet tidlig, samt sykt bra skade mot bygninger, så om du ikkje er obs så får dei lett snipa en pylon eller i verste fall en nexus. Forøvrig godt mulig at det ikkje er så masse av det i pro verdenen, men det er kanskje fordi folk der har apm på 200+ og har sykt god mikro, og då er det mykje lettare å håndtere "cheese" av denna typen. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Forstår virkelig ikke problemet folk har med reapers as... Du scouter med en 9-probe, hvis du ser early gas og early tech lab, få ut en stalker. Kommer det ikke noe superrask reaper, så har du en stalker, yay, hadde jo antagelig fått en stalker uansett.. Yay, du har en stalker. Så kommer T med marauders, fordi du ANTOK at T skulle komme med reapers (sidan det kommer fra samme tech bygning). Marauders vs stalkers er en kjip matchup for P. For det første, så skal man klare å scoute hva som kommer ut av barracksen først. Du skal klare å holde inital 9-pylon scout probe i live frem til han får sin første ranged unit. Om det er fast reaper så burde han pumpe ut en reaper først om han skal ha noen sjans til å gjøre early economic damage på deg. Kommer det en marauder ut så sier jo det sitt. For det andre så lager man jo ikke en unit composition av bare en unit. Selv pleier jeg å gå 2/3 gate robo mot terran siden de så ofte kommer med banshees. Da har du early scout, og du kan også sende en mid-scout imellom early og observer, selv om du bare kommer deg opp rampen så kan du enda se hva det er som dreper proben din. Er det 9 marauders som står der og peprer den ned, så sier jo det sitt. Som defense har du gjerne kanskje 2-3 zealots, 2-3 stalkers og 1-2 sentries. Om han prøver å komme opp rampen din, forcefield halve hæren hans, og plutselig får zealots noe å leke med som ikke kan kite og stikke av. Har du i tillegg gått robo har du også kanskje en immortal rundt denne tiden, de elsker marauders. Selv om stalkers ikke er videre glad i marauders vil jeg heller ikke si at det er en skikkelig hard counter. 3 Stalker vs 3 marauder så er de ganske likestilt faktisk (uten stim, med stim trenger du ca 3 for å drepe 2, med guardian shield ligger du forran, og om han prøver å focuse sentrien så tar ikke den full skade siden den ikke er armored). Begge to er armored og begge to gjør bonus mot armored, men om de står med ryggen mot et forcefield så må de deale med zealots. Noe som gir deg fri reign til å mikroe bort ranged units som tar skade, siden han da skal være stilt mot zealot veggen, og ikke har noen units med lenger range enn deg. Om han da vil konsentrere seg på zealots så vil han miste 50% av skaden sin, og du burde lett vinne kampen med mindre du har gjort en makro-feil. Spesielt etter reaper nerfen med added time og bunker timer så har jeg aldri hatt noen problemer med folk som har prøvd seg, selv når de kommer med 6-8 stykker i basen. 3 stalkers fighter jo bort 1 million av de, og i gjengjeld har terran brukt massevis av resurser, production time og research time på disse idiotene 3 stalkers fighter ikkje bort "en million" nei. Det tar 3-4 lett, men om det plutselig kommer en drøss (si 8 stk) så sliter du. Hovedproblemet slik eg ser det er syk mobilitet tidlig, samt sykt bra skade mot bygninger, så om du ikkje er obs så får dei lett snipa en pylon eller i verste fall en nexus. Forøvrig godt mulig at det ikkje er så masse av det i pro verdenen, men det er kanskje fordi folk der har apm på 200+ og har sykt god mikro, og då er det mykje lettare å håndtere "cheese" av denna typen. 3 stalkers tar faktisk ut 6 reapers knapt, om han skulle komme "plutselig" med 8 stykker så skal du være ganske langt inne i matchen og antagelig ha warpgates på det tidspunktet. Også viktig å ikke bygge wall-in mot terran, det skader bare deg selv. Bygg ting nær nexusen, og da har du mindre område å defende, som gjør at også reapers får mindre område å farte rundt og ødelegge ting på. Ser virkelig ikke reaper som noe problem etter at de hevet tiden på både de og bunkers, de er så papirtynne, og hvis terran vil ofre økonomi for å få de ut fort, så ligger dere i værste fall likt selv om han får tatt ut 2-3 probes Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted October 8, 2010 Jeg har sett pro matchups hvor reapers dominerer, siste ESL Viking Cup så ble siste finalekampene vunnet kun med reapers. Til og med Skruf måtte si seg tapt ..... Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Jeg har sett en pro match-up der en eneste battlecruiser avgjorde hele kampen, skal vi fjerne de og? edit: my point. En hvilken som helst unit i SC2 kan dominere om du gir den lov til det. Var det en eneste TvP match i GSL der reapers virkelig avgjorde matcher? edit2: den eneste matchupen der reapers var noe særlig problem var vel hovedsaklig vs zerg? Iom at om du prøver å stoppe det med roaches så blir det utrolig mikro-intensivt, og siden lings er light units så tar de max skade av reapers. Som toss dog.. nei as Share this post Link to post Share on other sites
Avean 161 Report post Posted October 8, 2010 Geeezes Photon. Du som argumenterte med "jammen jeg har sett pro matchups" først. Sier ikke at de bør fjernes men at de skal tones ned, gjøre litt tregere å bygge. Det er jo allerede planlagt ifølge blizzard forum. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Lol. Jeg kan sikkert gi deg en pro match-up der en hvilken som helst unit ser ut til å dominere, poenget var at, om de var så utrolig bra, så ville de jo ha vært brukt nesten utelukkende, ikke på et slikt nivå at man må lete lenge etter en replay/cast... Det eneste problemet nå, er at de rett og slett gjør reapers obsolete. Det blir ikke noe "tones ned", de vil bli ubrukelige. Reaper er en early game unit, når man setter researchen til å være etter factory, så er det virkelig ingen vits i uniten lenger. Det Blizzard egentlig gjør/sier er å fjerne all bruk av reapers bortsett fra som scout unit. De har jo allerede blitt tregere å bygge i en tidligere patch, fordi det var et problem med de. Igjen vil jeg si at det hovedsaklig fiksa problemet. Som sagt, jeg spiller protoss, så det har ingen direkte innvirkning på meg, jeg vil fortsatt kjøre samme opening i det fleste tilfeller, jeg synes bare blizzard tar og nerfer i begge ender... Nå vet man jo ikke om dette blir final patch notes heller da, vi får se når 1.2 kommer ut Share this post Link to post Share on other sites
torres 17 Report post Posted October 8, 2010 Mass reaper er cheese, og det må scoutes. Scouter du det får du opp nok stalkers til å holde det vekke, du trenger ikke raske fingre, du trenger bare å forstå hva du trenger å gjøre mot det. Seff, går du 1gate FE (aka du scouta det ikke) er du fucked, samme om du delayer cycore for å få ut ekstra units. Scoutes det får du opp nok stalkers i tide, tro meg. Edit: Sleng opp forge og photo cannons også, gjør ingenting det. Share this post Link to post Share on other sites
bfdck 10 Report post Posted October 8, 2010 Vel, man kan alltids gå Mass Reaper inn i Marine/Marauder, så vil egentlig ikke kalle det cheese imo. Share this post Link to post Share on other sites
torres 17 Report post Posted October 8, 2010 Du mister alle unitesene dine og må kutte scvs.... Kanskje litt sårbart, jeg vet ikke.. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Mot Zerg var det vel populært med 5-racks reaper (iaffal før reaper-nerf patch), for å tvinge zerg til roaches, og så transitione til marauder for å ta roachene igjen. Vet ikke hvor mye eco man må kutte jeg, men om man kjører vanlige timings er det vel ikke all verden? Pluss at med den transitionen så er det vel ikke en all-in på samma måte som f.eks 6-pool eller cannon rush. Dunno :-s Share this post Link to post Share on other sites
FredsmeglarN 51 Report post Posted October 8, 2010 Imo burde blizzard droppe de 2 tingene de har tenkt å gjøre med terran nå, og heller - Reapers må bygges fra Reactor i stedet for Tech lab (men kan fortsatt kun lages i 1 av gangen) - Muligens senke dmg på Reapers bittelitt Da slipper man at toss/zerg ikke har peiling på når det kommer rauders i stedet for reapers, og Terran har fortsatt noen early-rush muligheter. Edit: Og ellers mener jeg at Blizzard heller bør buffe de underlegne rasene enn å nerfe de overlegne. Om de skal drive å fjerne taktikkmuligheter gjør de jo spillet mindre variert, noe som er mye av sjarmen, og det er jo litt å skyte seg selv i foten. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 8, 2010 Btw for dere som er Boxer fans så har det kommet ut 3 games med han vs Jinro Share this post Link to post Share on other sites
bfdck 10 Report post Posted October 8, 2010 Du mister alle unitesene dine og må kutte scvs.... Kanskje litt sårbart, jeg vet ikke.. Har som sagt skjeldent brukt Reapers noe særlig, men har prøvd 5rax Reapers i en 2v2, og da satt jeg igjen med et enormt overskudd av mineraler og en del gass. Tror ikke jeg faila noe på macroen altså. Share this post Link to post Share on other sites
SerpenS 46 Report post Posted October 8, 2010 godt at folk er engasjert på mitt nivå virker dette merkelig - foreløpig har jeg bare vunnet 1 gang over Zerg - - - og tapt mye. Share this post Link to post Share on other sites
Ghad 8 Report post Posted October 9, 2010 Mass reaper er cheese, og det må scoutes. Mass reaper mot zerg gir full map control helt til zerg får opp speed roaches, og du har nok mineraler til overs for å expande mens zerg antagelig fremdeles er på en base, og så kan du gå over i en sømløs overgang til Marauders som slakter roach. Høres ikke veldig ut som cheeze for meg. Høres mer ut som fundamentalt flawed gameplay, som omsider blir avhjulpet av speed fra factory. Early reaper uten speed er fremdeles en veldig sterk harassment unit mot slowlings utenfor creep, og hvis zerg går for FE er reaper pluss bunker fremdeles en veldig sterk motreaksjon. Share this post Link to post Share on other sites
Photon 76 Report post Posted October 9, 2010 I følge siste karen jeg spilte mot (blir pitcha mot platinum nå, enda i bronze =| ), så er jeg vistnok bare lucky. *Sniff* og jeg som trodde jeg var gooood edit: også tapte jeg nettopp mot en terran som tok av med CC og fløy til Øya på scrap station etter at jeg hadde tatt ut hele basen hans.... Starta å turtle med turrets og bygde battlecruisere Var så dårlig spilt av meg selv at jeg hadde lyst til å bare slutte å spille StarCraft right there. Share this post Link to post Share on other sites
torres 17 Report post Posted October 9, 2010 Mass reaper er cheese, og det må scoutes. Mass reaper mot zerg gir full map control helt til zerg får opp speed roaches, og du har nok mineraler til overs for å expande mens zerg antagelig fremdeles er på en base, og så kan du gå over i en sømløs overgang til Marauders som slakter roach. Høres ikke veldig ut som cheeze for meg. Høres mer ut som fundamentalt flawed gameplay, som omsider blir avhjulpet av speed fra factory. Early reaper uten speed er fremdeles en veldig sterk harassment unit mot slowlings utenfor creep, og hvis zerg går for FE er reaper pluss bunker fremdeles en veldig sterk motreaksjon. Ja, enten det, eller så er du bare ikke god nok og sliter med å tilvenne deg. Jeg vet ikke jeg. Share this post Link to post Share on other sites