Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
zpam

food to the masses!

Recommended Posts

Nam...fajitas.

Å få det til å bli godt er egentlig kjempelett. Man trenger bare litt kjøtt (kylling er min favoritt), noen paprika og løk, og et brukbart utstyrt krydderskap.

Hørtes veldig godt ut, selv for en nerdemage. Men er ikke noe glad i olivenolje.

Olivenolje kjøpt på Rema kan ikke sammenlignes I DET HELE TATT med skikkelig olivenolje. En god olje smaker helt fantastisk friskt og godt, man kan faktisk bare dyppe godt brød i den og strø litt salt på - så har man en skikkelig godbit :boxed:

Jeg proklamerer meg selv til ridder av den norske skinkens orden! og lover å kjempe for dens eksistens og for å spre dens gode navn og rykte..

du er jo allerede rytter - så hvorfor ikke? ;)

Hadde faktisk tenkt å scanne den siden og legge den ut her, men du kom meg i forveien. Synes denne tråden burde få en ukentlig oppdatering på "ukas oppskrift" fra deg ;)

Hørtes veldig godt ut, selv for en nerdemage. Men er ikke noe glad i olivenolje.

Olivenolje kjøpt på Rema kan ikke sammenlignes I DET HELE TATT med skikkelig olivenolje. En god olje smaker helt fantastisk friskt og godt, man kan faktisk bare dyppe godt brød i den og strø litt salt på - så har man en skikkelig godbit ;)

Jeg proklamerer meg selv til ridder av den norske skinkens orden! og lover å kjempe for dens eksistens og for å spre dens gode navn og rykte..

du er jo allerede rytter - så hvorfor ikke? :tafse:

Hadde faktisk tenkt å scanne den siden og legge den ut her, men du kom meg i forveien. Synes denne tråden burde få en ukentlig oppdatering på "ukas oppskrift" fra deg ;)

ja! enig ;) lei av pizza jeg :boxed:

Jeg skal faktisk ta den utfordringen, men med forbehold om at MINST en som prøver å lage oppskriften tar bilder og forteller om opplevelsen.

Samtidig er det bare å spørre om matrelaterte ting. Skjemaet mitt er temmelig stappa om dagen, men jeg skal prøve å svare på de spørsmålene som kommer.

og eirik, du trenger ikke å besøke meg denne uka ^^. Stappfullt her ute, og jeg har nok med de som er her fra før... hirr ;) Neida.. bare kom om du ønsker. Det gjelder alle. Kom og hils. jeg er ikke redd for å proklamere at jeg er nørd. Kall meg bare zpam så mye dere vil ;)

Im down for that! er dritlei av brødskive med nugatti for tiden... trenger noe nytt! også liker jeg faktisk å lage litt mat i blandt og ;) (ja! jeg lager andre ting en grandis og karbonade fajhitas :boxed: )

Gief oppskrifter, så skal jeg se om jeg kan lage ;) vi er jo velsignet med norge største coop mega butikk her på madla, så råvarer burde ikke være noe problem tongue.png

gief mega! away with ica!

hmm, men lag noe godt og enkelt da zpam../spam^^ gidder ikke stå 1 time å lage noe mat.. da hiver jeg en pizza i ovnen..

En god omelett er godt! Ikkeno som er bedre en en skikkelig god omelett for frokost! Selvom jeg ikke klarer å lage omelett =( sikkert bare zpam sin oppskrift som var feil!

utrolig hva man får til med panini, mozarella og pesto, evt. litt god aioli.

Italienerne kan ikke så mye om krig, men mat, det kan dem!

Tjah. Vi i norge kan og mye om mat, men kun i nyere tid.

Et lands matkultir er basert på mye rart. klima, tilgjengelighet av råvarer osv osv.. og i gamle dager, så var ikke stakkars norge et spesielt rikt land. Vi har heller ikke så mye eksotiske råvarer.. Tror mange..

Norsk krabbe er en ekstremdelikatesse. Nors kreps er større enn i de fleste andre land og smaker eventyrlig. 00000020.jpg

Norsk laks er verdensberømt, og alle våre elver og innsjøer er pakket med kjernesunn fisk.

I nyere tid har vi og begynt å ta skikkelig godt vare på våre kyr, (de har jo fått godt stell før også.. ) og det finnes til og med en kobebiff produsent i norge! kudos!

Poenget her er. vi har tidligere vært tvunget til å hardsalte all vår mat, og tørke ting for å preservere den på grunn av klima og matmangel. I spania er klimaet slik at f.eks skinke modnes i samme slengen, og den saltes ikke i nærheten så mye. et godt fenalår er digg det.. men jeg må nok si at jeg foretrekker san daniela og pata negra fremfor både fenalår og birkebeinerskinke, eller tynne skosåler som jeg kaller det.. Seigt og salt..

Les litt om mange forskjellige skinker, og kjøp om du vil hos igourmet.

Gå innom en slakter og smak på samtlige skinker han har også og finn din favoritt.!

Og så en skinkeoppskrift på tampen av dagen

zpams übertoast

La oss si at du har en stk tørr kjedelig loff i brødboksa på kjøkkenet. samtidig har du tilfeldigvis et glass pesto (ikke eldorado plis.. minst barilla, og helst O&CO) du har samtidig ett glass med tomatsaus til pasta i skapet (igjen.. ikke eldorado damnit..eller first price..) Du kombinerer de toog smører drustelig på en tynn loffskive. Deretter tar du frem parmesanen du har liggende i skapet alltid, som holder seg lenge og funker til mye rart. ( grana padano, eller helst Reggiano) og rasper opp en god mengde over skiva slik at du ikke lenger ser sausen,. Nå tar du litt rødløk i din egen størrelsespreferanse og smekker oppå, og til slutt den deilige serrano/san daniela/parma osv osv.. og river i strimler på toppen. 4 minutter på 180 grader varmluft, litt balsamico på toppen og du har herved en toast som banker dritten ut av den klassiske "ketchup 8\+ norvegia + skinke + aromat & gastromat"-toasten..

Lykke til!

-edit:

jeg skylder alle skrivefeil på den siste ukens marerittaktige jobbing. tre dager = 42 timer. matfestivalen er morro for oss matfolk, gitt! :S

vi dataslitere lever ofte på en diett bestående av cola og grandis. Ikke noe i veien med det..men..

erra ikke diss av grandisen. Jeg bor jo på sunnmøre få mil unna grandishimmelen der samtlige grandiser blir produsert.. ;)

... litt balsamico på toppen og du har herved en toast som banker dritten ut av den klassiske "ketchup 8\+ norvegia + skinke + aromat & gastromat"-toasten..

ikke min, jeg har en spesiell ingrediens i *wink, wink*

Tror du dessverre har tapt kampen før den har begynt. Ingrediensen du nevner i fleng (og da spesielt når billigprodukter er tabu) går way above mitt og mange andres matbudsjett når du tenker på at majoriteten her enten lever på lånekassa eller bor hjemme hvor man ikke har så stor kontroll over hva som kommer inn i huset. Hyggelig for de eldre som er i jobb dog.

Må innrømme at generelt synes jeg norsk spekemat er for salt (dog jeg kjøpte en speket villsvinskinke på bondens marked som var direkte ypperlig). Jeg har mer til overs for de italienske og spanske variantene som er mindre salte. Men de er også gjerne rimelig dyre i forhold til norskprodusert. Jeg må skaffe meg flere venner med tilknytning til Italia, virker det som :-/

Apropos spekemat: noe som fungerer overraskende bra er å bruke spekemat på pizza, men da med rømme i stedet for tomatsaus som "bånndekke". Det høres kanskje rart ut, men den litt syrlige rømmen og den salte spekematen fungerer veldig bra sammen. Min så langt mest dekadente pizzavariant var vel med rømme, den tidligere nevnte spekede villsvinskinken, tomatskiver og halloumi-ost (en ost som minner om fersk mozzarella, men som er laget av geitemelk - enda et "bondens marked"-produkt).

Tror du dessverre har tapt kampen før den har begynt. Ingrediensen du nevner i fleng (og da spesielt når billigprodukter er tabu) går way above mitt og mange andres matbudsjett når du tenker på at majoriteten her enten lever på lånekassa eller bor hjemme hvor man ikke har så stor kontroll over hva som kommer inn i huset. Hyggelig for de eldre som er i jobb dog.

Ikke alle poster kan være for de på lånekassen. Jeg kan selvsagt droppe et par spareoppskrifter, men min lidenskap er god mat punktum. Ikke god mat på budsjett. Har dog et par oppskrifter som kan ramle opp underveis.

Må innrømme at generelt synes jeg norsk spekemat er for salt (dog jeg kjøpte en speket villsvinskinke på bondens marked som var direkte ypperlig). Jeg har mer til overs for de italienske og spanske variantene som er mindre salte. Men de er også gjerne rimelig dyre i forhold til norskprodusert. Jeg må skaffe meg flere venner med tilknytning til Italia, virker det som :-/

Apropos spekemat: noe som fungerer overraskende bra er å bruke spekemat på pizza, men da med rømme i stedet for tomatsaus som "bånndekke". Det høres kanskje rart ut, men den litt syrlige rømmen og den salte spekematen fungerer veldig bra sammen. Min så langt mest dekadente pizzavariant var vel med rømme, den tidligere nevnte spekede villsvinskinken, tomatskiver og halloumi-ost (en ost som minner om fersk mozzarella, men som er laget av geitemelk - enda et "bondens marked"-produkt).

Jeg kan godt være vennen din jeg. Jeg elsker italia og det aller meste som ramler ut av det matelskende landet med mateksperter på hvert gatehjørne.

Det er faktisk ganske vanlig med spekemat på pizza, og en av de mestselgende pizzaene i italia er nettopp "prosciutto y funghi" - Sopp og spekeskinke En utsøkt kombinasjon som generasjoner av italienere sverger til.

mer pizza senere.. joben kaller.. rævapausen er over:(

Lock topic - ban user.

Vi har allerede en tråd om mat i sticky.

Ikke post slikt søppel, er du snill.

Ikke misforstå meg, jeg mente ikke at alt skulle være for oss på lånekassa, og jeg forstår at god mat er i sentrum for en kokk, ikke nødvendigvis prisen.

Sier bare at det hadde vært hyggelig med noen oppskrifter på god, BILLIG, mat for oss som ikke har så mye å rutte med på et eller annet tidspunkt ;)

fikk mamma til å lage en god biff til meg ;) smakte fortreffelig.. ;)

Jeg går rett til kilden angående mat-tips. Du må snart forvente deg besøk, Andreas! tongue.png

Jeg går rett til kilden angående mat-tips. Du må snart forvente deg besøk, Andreas! ' />

haha. Sier det igjen; denne uka er jeg så stappa med jobb at det er stygt. Men neste uke så er det bare å stikke innom. Fri mandag og tirsdag.. and i need it damnit. 169 timer er da ikke mye på en måned vel?...

..om du har hatt 2 uker ferie, så p

Lock topic - ban user.

Vi har allerede en tråd om mat i sticky.

Herregud for en idiot du er.

oioi - hele 77posts - shits som deg trenger ikke forumet flere av.

Om Ålesund ikke rykker ned fra le tippeliga skal jeg på fotballtur neste år til Ålesund, da får du besøk!