Sign in to follow this  
Ullteppe

Den store "JEG SKAL KJØPE MEG PC I HØST TRÅDEN"

Recommended Posts

Å dæven den var billig... GO FOR IT !! Ja den kommer til og takle alle de nye spillene på HIGH!

Pcen duger absolutt, spørsmålet er heller om prisen er den beste ;)

Prøv å tast inn alle delene her: http://prisguide.hardware.no/ (Ved mindre du ikke foretrekker å sette sammen din egen PC that is) Så burde du vel spørre deg selv om du trenger quad core.

Du trenger nok ikke quad core nei for spilling som taken sier, men selv sitter jeg med dual core og nytten kommer når du ønsker å gjøre flere ting samtidig. Når man skal rippe feks 1000 ;) cd'er i WMA lossless er det greit å kunne spille samtidig ;)

Jeg driter i prisen, rett og slett. Har mye penger. Og denne ser billig ut for den slags kvalitet!

Takk for alle positive svar! ;)

Da ville jeg nok anbefalt at duu kjøpte den sporenstreks ;)

Om penger ikke er en "issue" hadde jeg lagt til 2Gb RAM til siden kassa kommer med vista (og RAM er godt for spill, de digger masse RAM) samt at jeg hadde byttet ut motherboard til et annet som støtter SLI (kunne hende du ville dytte inn et ekstra kort i framtiden). De vil fordyre kjøpet ditt med 1470 norske riksdaler ut ifra den linken du ga på toppen.

Ja, RAM-prisene er på vei opp og andre komponenter ser ut til å holde seg et par mnd til i pris ;)

Mist og Lian Li er så "2005" ;)

Da har jeg bestilt PCen. :tafse: Det står at den vil komme på lager 11. september (bad luck? ;) ), så noen dager / uker får jeg vel vente. ;)

Og takk for at dere hjalp meg! ;) Jeg kjøpte 4096 MB Ram, så tror nok at mine spill vil forelske seg i denne PCen. :boxed:

Igjen, takk! ;D

Ses i Crysis, sier nå jeg. =)

Edited by Travis

Ser at komplett viser PC'n med 32 bits Vista, og du har bestilt 4G RAM.

Vær klar over at d ikke får utnyttet 4G ram, før du bruker 64bit OS (Vista).

Hvis du skal ha 64bit OS, så må du forsikre deg om at det finnes drivere til alle komponentene i PC'n.

Se også http://www.dinside.no/php/art.php?id=308036 for mer info.

Skulle ikke forundre meg om crysis kommer i en egen 64bit utgave også.

Du kan evt starte Vista med en egen parameter "/PAE", for å få tilgang til 4G ram, men det er ikke spesielt effektivt, og anbefales ikke ved spilling.

Skal du skifte fra 32 bit Vista til 64 bit, så må du reinstallere. Du kan heller ikke bruke 32bit OEM lisens til 64bit Vista.

Faktisk så er 4g RAM max grense, samme gjelder XP... Mange strides om dette, men om du slår av swap helt og holdent utnytter du hele pakka (da win ser swap som RAM..) Ergo du sitter igjen med en kjappere maskin..

Gikk du for quadcore eller vanlig duo?

Håper du gikk for Quad, Crysis kommer nemlich til å ha støtte for "multithreading" og der er Quadcore overlegen ;)

Crysis er bare et spill, og så vidt jeg vet er det ikkenoen andre quad-spill i horrisonten. Men 68500 er genrelt raskere til gaming.

Nå er det ganske lett å se hvilket spill trådstarter fokuserer på, og da er det like greit å bestille noe som er bedre forberedt på fremtiden ikke sant? ;)

Sier seg jo selv at 4kjerner kommer til å ta over for duo, 2x2=4 right? ;)

Jeg vet vertfall at det nye spillet Alan Wake er du nesten nødt til og ha en Quad Core viss du skal kjøre det på max eller noe. Mener jeg så en film når de kjørte en tornado i spillet der de hadde en Q6800 klokket ! For og kunne kjøre det... Var bare helt sykt igrunn!

Er bare noe løst utviklern kom med på en Intel pressekonferanse.. (hvertfall det jeg så) Ville ikke satt for mye lit til akkurat det. Videre kommer ikke alan wake med det første og den genrasjonen 4kjerner som er nå vil nok ikke være den raskeste når den tid kommer.

Faktisk så er 4g RAM max grense, samme gjelder XP... Mange strides om dette, men om du slår av swap helt og holdent utnytter du hele pakka (da win ser swap som RAM..) Ergo du sitter igjen med en kjappere maskin..

Du får kun brukt 3.25GB ram om du bruker XP eller Vista 32bit.

Tenkte jeg skulle kjøpe inn en ny maskin til spillhøsten som holder rikelig 2 år framover.

Tanken er å dele det opp i 2 handlerunder.

Ettersom jeg har et kabinett (AeroCool ExtremEngine 3T) og lydkort (Creative X-Fi Fata|ty) trenger jeg en prosessor, et skjermkort, litt minne, en strømforsyning og et hovedkort.

Planen er da å kjøpe skjermkort når avtagern til 8800 serien kommer og da kjøpe toppmodellen og i mellomtiden kjøpe et 8600GT (XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400Mhz) som jeg bytter ut.

Samme med minne også siden hovedkortet jeg har i tankene er : XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16.

Ettersom det har en maks systembus på 1333 MHz tenker jeg å kjøpe noe elendig minne til en billig penge inntil det kommer minne som kjører på 1333MHz.

Så min handleliste er da...

Skjermkort: XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400Mhz ,- 2195.00

- Byttes ut med 9xxx toppmodellen.

Hovedkort: XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 ,- 1799.00

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte ,- 2295.00

Strømforsying: Thermaltake Toughpower 750W, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pinv ,- 1198.00

Prosessor kjøler: Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2 ,- 649.00

Minne: Kingston DDR2 HyperX PC6400 1024MB CL5 Non-ECC, 800mhz (5-5-5-15) ,- 529.00

Harddisker har jeg rikelig med, tenker kanskje å kjøpe en Raptor til for å kjøre dem i RAID.

Noen tanker og/eller tips? ;)

Ei minne brikke til kanskje? ;) Bør vel ha minimum 2gb ram på pc'er nå om dagen.. ;)

Skjermkort: Legg på et par hundrelapper og kjøp et GeForce 8800 GTS 320 i steden - det er MYE raskere. 8600-serien er TREIG!

Hovedkort: Trenger du SLI? Hvis ikke kjøp deg heller et Asus P5K-E med det nye "Bearlake" P35 chipsettet til Intel. Litt billigere er det og.

Kjøler: Zalman CNPS9700 er overpriset - kjøp Noctua NH-U12F som er både bedre og billigere.

RAM: Tror du skal vente lenge på 1333MHz DDR2 - og om det kommer vil det ha CAS 6-7 og koste fryktelig mye (og ikke gi særlig bedre ytelse uansett). Evt så går du for DDR3 nå...

Så da kan jeg ikke spille? Det var en strek i regningen... Banner innett for meg selv nå. /cry ;)

P.S: gikk for Quad.

Edited by Travis

får jo 3.2gig ram da, eller bare 3.2 som utnyttes, hmmm, burde tatt Duo ^^