Sign in to follow this  
Mastiphal

Bytte av CPU-kjøler

Recommended Posts

Er det noen som har kommet på noen geniale måter å bytte CPU-kjøler på?

Når jeg har gjort dette tidligere har jeg 1 gang vraka cpu'en (fordi jeg ikke fikk løsna kjøleren, en satt dønn fast, antagelig fordi det var brukt for mye goo. endte opp med å dra for hardt i driten og røska av endel bein på CPU'en).

Jeg tenkte kanskje det kunne være en ide å kjøre CPU'en hardt, slå av PC'en og så ta av kjøleren, vil ikke dette være enklere når CPU'en er varm og goo'en muligens litt mykere?

Det er vel også en fordel å få rensa vekk all goo'en før man setter på ny, hva bør man bruke til dette formålet?

Rens både cpu og kjøler for kjølepasta ja smile.png

For å løsne kjøleren kan du jo prøve å lirke et kort du ikke bruker, av typen kredittkort, mellom kjøler og cup. Ellers kan det lønne seg som du sier å varme opp med litt tallknusing eller lignende.

Det enkleste er å bare løsne CPUen sammen med kjøleren og så bare vri dem fra hverandre etter at du har tatt dem løs av hovedkortet. Så lenge du holder fingrene unna kontaktene og bare holder i printkortet og varmesprederen så er en CPU ganske robust.

Rene alkoholer er som oftest det beste til å fjerne kjølepasta (ren isopropanol eller 96% etanol), men det er dessverre ikke helt trivielt (eventuelt ulovlig) å få tak i. Jeg har hørt at folk har brukt blårens (som stort sett er isopropanol), men jeg er litt skeptisk selv siden det inneholder tilsetningsstoffer som kan sette igjen rester på overflaten av varmesprederen.

En av de fine tingene med å jobbe på et universitet er alle de morsomme kjemikaliene du kan få tak i hvis du bare kjenner de rette folkene biggrin.png

blårens er glimrende til rensing av cpu og kjøler, kølepasta renner av, bare bruk en tørr fille og "polér" godt etterpå.

96% er ikke noe verre, og da kan du blande deg en karsk for å feire når du er ferdig biggrin.png

Isopropanol får du kjøpt på nesten hvilken som helst bensinstasjon for under 20 spenn... også kalt kondensfjerner :iiiiik: Bare sjekk at det er reint isopropanol. Det bruker i alle fall jeg smile.png

Dagens CPU'er har en beskyttelse over selve kjernen (også kjent som IHS), så det er ikke lett å ødelegge cpu ved å rive av kjølern lengre. Men gamle Athlon XP vet jeg ofte gikk i stykker når man var litt voldsom med kjølern, siden man satte den rett på den ømfindtlige kjernen...

blårens er glimrende til rensing av cpu og kjøler, kølepasta renner av, bare bruk en tørr fille og "polér" godt etterpå.

Hiver du bare litt blårens på filla og gnikker løs? Bør vel kanskje helst ha en fille som ikke "loer" ?

Og er det skadelig for hender/fingre? Bør man bruke noen slags handsker?

Hiver du bare litt blårens på filla og gnikker løs? Bør vel kanskje helst ha en fille som ikke "loer" ?

Og er det skadelig for hender/fingre? Bør man bruke noen slags handsker?

jeg bruker et slikt kjøkken-tørkepapir som ikke loer. det er omtrent like farlig å få blårens på fingrene som det er å søle med schnapsen en lørdagskveld, bare ikke drikk det.

skiftet nettopp kjøler i dag til en Zalman CNPS9500LED, med den fikk jeg en kjølepasta som kom i samme konsistensen som neglelakk. utrolig lett å påføre i et syltynt lag, noe som vil gjøre det lettere å få av igjen. bare et tips.

skiftet nettopp kjøler i dag til en Zalman CNPS9500LED, med den fikk jeg en kjølepasta som kom i samme konsistensen som neglelakk. utrolig lett å påføre i et syltynt lag, noe som vil gjøre det lettere å få av igjen. bare et tips.
Pfft. Er du 1337 bruker du Arctic silver 5 ' />

(Som også går rimelig lett av med isopropanol i min erfaring p

Pfft. Er du 1337 bruker du Arctic silver 5 ' />

(Som også går rimelig lett av med isopropanol i min erfaring p

jau, det er det jeg har pleid å bruke nå i et par år, og det er det som renner av med blårens. tok en sjanse med den til zalman og ble positivt overrasket over hvor lett det var å påføre nøyaktig slik jeg ville ha det, temperaturen er også fin foreløpig. arctic silver pleier å være litt tykk i konsistens så det er lett å påføre for mye siden det er så vanskelig å få utover prosessoren.

Tja, jeg har aldri hatt noe problem med akkurat det... en stødig hånd og et utløpt visakort gjør stort sett jobben. Tviler på at det er mer enn 1/10 mm AS 5 på CPUen min.

jeg bruker et slikt kjøkken-tørkepapir som ikke loer. det er omtrent like farlig å få blårens på fingrene som det er å søle med schnapsen en lørdagskveld, bare ikke drikk det.

Okidoki, eneste problemet nå er jeg ikke kunne finne blårens på noen bensinstasjoner i nærområdet.

Kan det være de har slikt i malerbutikker elns?

Bytter forøvrig fra stock kjøler (e6600) til Zalman CNPS9700LED.

Okidoki, eneste problemet nå er jeg ikke kunne finne blårens på noen bensinstasjoner i nærområdet.

Kan det være de har slikt i malerbutikker elns?

Bytter forøvrig fra stock kjøler (e6600) til Zalman CNPS9700LED.

ja jeg kjøpte min blårens i en malerbutikk. og jeg mente selvfølgelig CNPS9700LED. :iiiiik:

Den var helvetes svær den kjølern, men senka tempen på cpu med ca 10 grader på silent mode på vifta. Rimelig heftig.

Men fy satan så varmt 8800GTX kortet blir, ligger jo på rundt 80 grader etter 5 min spilling (LOTRO på maksimal guffe i 1920x1200).

Dobbelt av CPU'en :iiiiik:

mitt ultra ligger på 70 grader idle, men jeg har merket at det blir ikke mye varmere enn 80 grader uansett hvor mye man presser det. det er vist helt normalt med de temperaturene. det var det samme med prosessoren, den ble 52 grader med stock kjøler og det var det, den ble ikke varmere uansett hva jeg gjorde.