Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Kurre

Ny skole? / Nytt skoleår!

Recommended Posts

Starter med FTM015FH Nautikk på Trondheim Tekniske den 20.august. Begynner å bli på tide å skaffe seg gullstripene nå.

Ligg d i sonans bygge? Ved brua i midtbyn?

Er ikke mange av de som går allmenfag som kommer seg noe lengre en til kassa på Rimi, men det er de som kommer virkelig langt... Respekt.

Dette er selvfølgelig helt feil. Men det er riktignok mange som studenter som sitter i kassa på rimi mens de studerer.

Det som derimot er riktig er at de fleste som tar høyere utdanning gjerne tjener mindre enn de som gått 2 års yrkesfag.

Jeg kom inn på Vesong Ungdomskole. (Som lærling innen IT)

Gleder meg, får møte de gammle lærerene mine. Blir nok uvandt å spise lunch med de.

bare jeg som ikke har forstått poenget med å skryte om karakter man har fått på yrkesfaglig? En av bestekameratene mine hadde 3 i snitt på ungdomsskolen og har nå 5.5 eller noe sånt på bygg og anlegg...

Kansje han skjerpet seg når han startet på noe han likte?

Jeg kom inn på MS Richard With :rolleyes: å være lærling er ikke akkurat rosenrødt. Jeg tjener 57 kr/t for å gjøre drittarbeidet om bord. Og det vil fortsette for de neste 6 måneden, før jeg vil gå opp noen kroner.

Men jeg synes faktis dette er det lureste jeg noen gang kunne gjort. Jeg bestemmte meg allerede i 10.klasse for hva jeg ville bli og da ville det bare vært sløsing av tid for meg å gå allmen, noe alle vennene mine som ikke klarte å bestemme seg for hva de skulle bli gjør.

Folk som fullfører yrkesskolen begynner å tjene penger 6år før en som tar mastergrad rett etter vgs(og det er relativt få). Studenter må i tillegg ta opp lån under studietida. Dvs at en med yrkesskole har 6år med lønn + 5 år med studielån mer i livslønn enn en som tar allmennfag.

I tillegg er det slettes ikke alle som tar høyere utdannelse etter allmenn, og mange av de som heller ikke tjener spesielt mye. Dessuten stiller ingeniører med yrkesskole relativt mye sterkere enn ingeniører fra allmenn, spesielt nyutdannede.

Selv gikk jeg allmenn og holder på med mastergrad i matematikk, men angrer på at jeg ikke fikk meg et fagbrev i noe fornuftig før jeg begynte på universitetet. Allmenn var waste of time annet enn sosialt.

Jeg starter på andre året medie-management ved Høgskolen i Gjøvik. Gleder meg litt til skolestart, da skal jeg være fadder :rolleyes:

Starter med FTM015FH Nautikk på Trondheim Tekniske den 20.august. Begynner å bli på tide å skaffe seg gullstripene nå.

Ligg d i sonans bygge? Ved brua i midtbyn?

Nei, Trondheim Tekniske holder til i samme bygget som Ladejarlen VGS..om de ikke har flyttet på seg? Best å sjekke så jeg er på rett sted..:rolleyes:

Folk som fullfører yrkesskolen begynner å tjene penger 6år før en som tar mastergrad rett etter vgs(og det er relativt få). Studenter må i tillegg ta opp lån under studietida. Dvs at en med yrkesskole har 6år med lønn + 5 år med studielån mer i livslønn enn en som tar allmennfag.

I tillegg er det slettes ikke alle som tar høyere utdannelse etter allmenn, og mange av de som heller ikke tjener spesielt mye. Dessuten stiller ingeniører med yrkesskole relativt mye sterkere enn ingeniører fra allmenn, spesielt nyutdannede.

Selv gikk jeg allmenn og holder på med mastergrad i matematikk, men angrer på at jeg ikke fikk meg et fagbrev i noe fornuftig før jeg begynte på universitetet. Allmenn var waste of time annet enn sosialt.

Nja. Er ikke 3-4 av disse årene med lusen lærlinglønn da?

Kom inn på andre året på Videregående med 1.1 i gjennomsnitt!

2år, hvis du går 2 år på skole.

2.5 år når det gjelder elektrikerlærlinger iaf.. Starter læretida mi den 6 august i oslo, gleder meg :)

Du vet godt det er 2 år, og på de to åra skal de vel få utbetalt en normal årslønn. Så du kan stryke ett år fra regnestykket mitt. Det blir likevel ~2mill forsprang på livslønn.

Skal begynne i tiende, men har allerede valgt ut hvilken vgs jeg skal gå på.

Btw, er det noen som har en liste over de beste skolene i landet?

Har bannet og sjent litt over denne tråden om alle som går skole og aldri har gjort et dagsverk, så har ikke sjekket den ut før nå når jeg kom på at jeg er ferdig med prakis og skal jo 2 år på teknisk fagskole i Ålesund til høsten smile.png

Kom inn på Filmvitenskap ved NTNU smile.png

Snasent! tre år?