Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
DeeMurf

skal bytte hovedkort og cpu

Recommended Posts

Hallao folkens

eg treng litt assistanse

har hittil hatt eit A8N sli deluxe (chipset NVidia590) og ein AMD 4400 cpu sammen med 4GB Corsair 3500ll pro minne (dual ram= 2,3GB usikker på kapasitet), WD Raptor 76GB, 7950GT2 og eit creative x-fi lydkort. No har eg bestilt eit Asus M2N32-SLI/Deluxe, nForce590 SLI AM2 sammen med ein AMD Athlon64 X2 6000+, og har (i utgangspunktet) tenkt å bruke samme minnet. Eg har valgt dette nye hovedkortet fordi det bruker samme chipset som det eg allerede har, og har mykje den samme layouten. (trur det faktisk er samme kortet, berre med annleis socket (AM2))

har eit par spørsmål:

kan eg berre bytte hovedkort og CPU? må eg reformatere operativsystemdisken min og installere OP på nytt, eller går det greit å berre koble på operativsystemdisken eg har uten noko stress. eg innser at det godt kan være at eg må oppdatere visse drivere, men ka ellers?

vil det lønne seg å bytte minnebrikker til ddr2 800, eller kan eg regne med at dei minnebrikkene eg allerede har, klarer med denne cpu'en? X2 6000+ skal visstnok levere 8,5GB/s. takler minnebrikkene mine dette, eller vil dei bli ein flaskehals? Det går sjølvsagt an å overkloke minnebrikkene, men der er eg relativt fersk. har sett i tester at desse brikkene har klart å levere heilt opptil 249 MHz FSB på CAS 5, og dette hovedkortet kan overklokke minnet uten å fucke med cpu FSB.

får levert varene i andre veke i juni og vil sette stor pris på tilbakemeldinger frå kyndige hardwarenerder ;) der ute i bf.no-verden før den tid.

på forhånd takk

Jeg har prøvd på det der bytte hardware, men beholde harddisken, funka ikke så godt. Windows ville ikke starte, og det funka heller ikke å boote fra windows CD for å prøve å formatere. Jeg måtte stikke til en venn sånn at jeg kunne formatere harddisken der. Så jeg anbefaler å formatere den før du bytter hardware ;)

burde ikke formatere før du har bytta haedware, bare slik at alt blir riktig med driverne. men gjør klart før bytting, og formater rett etter alt er bytta,.

Bytter du fra nforce til nforce (og samme merke CPU) kan du stort sett bare installere nyeste driver rett før du bytter hovedkort. Og bare boote opp og la windows detektere alt på nytt. Så virker det.

Går du derimot fra nforce til intel, eller via kan du forvente blåskjerm ved boot pga diskkontrollern og forskjell i HAL. Da er det bare å installere på nytt (eller kjøre en repair install - nei ikke trykk "R" 1. gangen, kun enter)

Edit: Sist jeg sjekket var A8N SLI Nforce4 (=socket 939) og ikke 590 (=AM2?)...

Edit2: .. Og i såtilfelle kan du ikke bruke din gamle RAM på AM2-hovedkort og prosessorer. Løp og kjøp DDR2 800Mhz. (koster under 1000-lappen for 2GB uansett nå så) PC3500 høres veldig ut som DDR 1 uansett.

Bytter du fra nforce til nforce (og samme merke CPU) kan du stort sett bare installere nyeste driver rett før du bytter hovedkort. Og bare boote opp og la windows detektere alt på nytt. Så virker det.

Går du derimot fra nforce til intel, eller via kan du forvente blåskjerm ved boot pga diskkontrollern og forskjell i HAL. Da er det bare å installere på nytt (eller kjøre en repair install - nei ikke trykk "R" 1. gangen, kun enter)

Edit: Sist jeg sjekket var A8N SLI Nforce4 (=socket 939) og ikke 590 (=AM2?)...

Edit2: .. Og i såtilfelle kan du ikke bruke din gamle RAM på AM2-hovedkort og prosessorer. Løp og kjøp DDR2 800Mhz. (koster under 1000-lappen for 2GB uansett nå så) PC3500 høres veldig ut som DDR 1 uansett.

stemmer at det gamle er socket939 og det nye AM2..., går det fremedeles å installere siste drivere og så bytte hw??

og

greit, eg må kjøpe nye minnebrikker.... søren og, hadde håpt å slippe det

takk så langt

Nei, du må nok dessverre det. Kommer av at minnekontrollern sitter i prosessoren til AMD og er laget for å matche en spesifikk type RAM.

Jeg anbefaler som vanlig: Geil 800Mhz 4-4-4-12, nå koster de jammen meg bare 675,- Kjøpte et sett til meg selv tidligere i uken 100 kr dyrere, og det første settet i fjor til 2000 kr ( ;) ). Husk å sette volt og timings manuelt i Bios.

Edit: Nforce chipsettene ligner såpass på hverandre at det er verd å prøve å flytte disken over. Jeg bytta fra nforce3 til 4 en gang i tiden uten problemer.

Nei, du må nok dessverre det. Kommer av at minnekontrollern sitter i prosessoren til AMD og er laget for å matche en spesifikk type RAM.

Jeg anbefaler som vanlig: Geil 800Mhz 4-4-4-12, nå koster de jammen meg bare 675,- Kjøpte et sett til meg selv tidligere i uken 100 kr dyrere, og det første settet i fjor til 2000 kr ( ;) ). Husk å sette volt og timings manuelt i Bios.

Edit: Nforce chipsettene ligner såpass på hverandre at det er verd å prøve å flytte disken over. Jeg bytta fra nforce3 til 4 en gang i tiden uten problemer.

det var jo billige brikker.... ikkje noko stress å køyre desse som dual ram på det nye hovedkortet mitt, right. (skal ha 4x 1GB)

Det har vært trøbbel med Geil og Asus Nforce 650i hovedkortet når man kjører 4 stk sies det. Men har ikke hørt noe om 590-kortene. Men husk å legge inn nyeste Bios også. Uansett har du jo returrett på minnet.

Allright...

Har mottatt ASUS M32N hovedkort og AMD X2 6000+ cpu. No venter eg på 4GB Corsair TWIN2XP2048-6400C4. Desse bør levere rundt 12,8 GB/s minnebåndbredde i dualramkonfigurasjon, og dette passer vel ganske bra til den cpu'en... eller? Ka du trur Sadolf?

Vart ikkje GEIL minne på meg.... kanskje neste gong..

Allright...

Har mottatt ASUS M32N hovedkort og AMD X2 6000+ cpu. No venter eg på 4GB Corsair TWIN2XP2048-6400C4. Desse bør levere rundt 12,8 GB/s minnebåndbredde i dualramkonfigurasjon, og dette passer vel ganske bra til den cpu'en... eller? Ka du trur Sadolf?

Vart ikkje GEIL minne på meg.... kanskje neste gong..

Nei, ikke noe problem med det minnet du har kjøpt. Det er godt som gull det. Til og med cas 4 timings på det. Bare husk å sette rett spenning og timings på dem i BIOS. Jeg mistenker nemlig at de kjører 5-5-5-15 om du setter timingene til AUTO, og spenning på 1,8v (den trenger vel 2.0v eller mer spenning på minnet (vdimm) for å kunne kjøre 4-4-4-12).

ok

idag er dagen. skal på posten og hente minnebrikker no.

senere skal eg bytte hovedkort, cpu og minne i maskina mi.

bytter fra (som nevnt) ASUS A8N32 sli deluxe til M2N32 sli deluxe. Nforce4 til 590Sli

AMD X2 4400+ til AMD X2 6000+

Corsair 3500ll pro til Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

skal fortsatt bruke lydkortet og HDD mine videre (Creative Fatality xfi) og HDD raptor 76GB og Samsung 300GB

Dette skal skje seinere idag... Kan nokon bistå med ein god og trygg fremgansmåte for dette? linker til ressurser, eller generelt gode tips??

Er vel ikke verre enn å skru ut det gamle og inn med det nye? Vil anbefale deg å feste CPU + kjøler og minnebrikker før du skrur hovedkortet på plass i kabinettet. Ellers finnes det vel nok guider for slikt om du gidder lete litt på Diskusjon.no/HW.no.

Etter du har fått opp maskinen igjen (med litt flaks kan du boote opp på samme OS'et uten å reinstallere, bare legg inn nyeste Nforce-driver før du bytter) kjører du CPU-Z og sjekker om minne og prosessor kjører på riktige hastigheter.

ok....

det gikk vel ikkje heilt smooth...

sliter med å få maskina til å gå stabilt.

satte mem timing til 4-4-4-12 på 1,875volt, cpu på 200mHz (standard FSB) og Vcore på 1,35V

når eg laster bf2, fryser maskina etter kun kort tid etter kartet er lastet og eg er inne på serveren

har installert nye chipsetdrivere, nye forceware drivere (skjermkortet). men eg har ikkje gjort noko med windowsinstallasjonen endå..

nokon tips eller idêer?

weeeeee :rolleyes:

se der ja. stabiliteten sjølv vart oppnådd med Vdimm 2,1. Det funka som f

tusen takk for hjelpen folkens (Sadolf spesielt)