Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Arthedain

Syter nordmenn for mye?

Recommended Posts

Norge er, ikke bare et av, men faktisk verdens beste land å bo i! Det har i alle fall HDI-indeksen (Humen Development Index) rangert oss til å være. Den forteller at vi nordmenn er på topp i verden når det gjelder levestandard og utvikling som tar hensyn til inntekt, gjennomsnittlig levealder og utdanning. Forteller du dette til en nordmann vil man få uvitende og spørrende øyne tilbake! Hvordan kan det ha seg at Norge, det landet med lengst skolegang per menneske, har innbyggere som ikke har peiling på at de er det folkeslaget med flest gullhår i ræva og firkløvere i lomma? Kan jo hende læreren har nevnt HDI-indeksen i en bisetning en gang akkurat idet skoleklokka ringte.men hvordan skulle vi få med oss det? Vi var travelt opptatt med å sende et klagebrev til skolens administrasjon over hvor sterkt vi misliker de forferdelige stolene vi må tilbringe skolehverdagen på.

Dette gjør vi uten å tenke over det faktum at det faktisk finnes barn i andre land som utstråler en indre lykke av å sitte på bakken, eller en trestubbe om man har det riktig luksuriøst, bare fordi de endelig har fått lov til å gå på skolen.

Når det gjelder den teknologiske utviklingen i de forskjellige landene, troner Norge øverst på denne lista også! Vi har flest brukere av internett og høy kvalitet på den tekniske utdanningen vår, likevel jamrer vi over hvor tregt internetten snegler av gårde på skolens pc'er. Hvis man ser på teknologien i en norsk ungdoms hverdag i forhold til for eksempel en hverdag i Sierra Leone (for øvrig «kåret» til å være verdens verste land å bo i) er teknologiens utvikling i Norge som en geopard sammenlignet med snegle-Sierra Leone. I Sierra Leone, hvor det bor tilnærmet like mange innbyggere som i Norge, finnes det kun 500 mobiltelefoner, og enda færre datamaskiner som er tilkoblet internett. Vi prater daglig om hvor liten denne verdenen vi bor på har blitt på grunn av alle de fine hjelpemidlene vi har fått (for eksempel internett), og det skjønner jeg godt hvordan den har blitt! Vi har jo rett og slett kuttet den i to!! Verden = nord, et sted som, for oss, ikke eksisterer = sør.

Jeg fikk for en stund tilbake siden fortalt en historie om en gutt fra Sierra Leone som var fløyet hit opp til nord for å fortelle Ola Nordmanns barn om sine opplevelser i Sierra Leone. Han var uvitende om det norske fenomenet snø, og nektet plent å bevege seg ut i den farlige norske naturen. Han likte seg bedre inne sammen med fjernkontrollen og den bærbare cd-spilleren (noe han insisterte på skulle være sammen med han på bildet han skulle ha med seg tilbake til hjemlandet sitt). Denne lille komiske hendelsen forteller ikke bare om hvor sårt disse menneskene trenger en grunnutdanning (alle burde vite hva snø er), men også om hvor fattige de er! I Sierra Leone, og en del andre sørlige land, er for eksempel fjernkontrollen et symbol på rikdom og makt. Deres hverdag er helt fjern fra vår virkelighet.

Er egentlig vi nordmenn, eller andre i den nordlige delen av verden, klar over at det finnes personer som har en hverdag helt ulik vår egen? Hvis vi ser på hva vi gjør for å forbedre livet til disse uskyldige menneskene, skulle man ikke tro at nordmenn gikk ut fra at det fantes annet enn nordmenn i verden. Hvordan er det mulig at det finnes slike univers-avstander mellom de forskjellige nasjonene her på jorda? Svaret er det jeg nevnte i et tidligere avsnitt... Big Bang har skjedd, og nå eksisterer kun NORD!

Jo da, det finnes mye urettferdighet i verden! Hver dag dukker det opp nyheter som framstiller verdenen som katastrofal og håpløs. Men der hvor de horrible hendelsene faktisk skjer har ofte bare 1 av 600 tilgang på nyhetsspredende teknologiske apparater, og for dem finnes det ingen annen virkelighet enn deres egen. Jeg prøver ikke å påstå at de ikke merker lidelsene fordi de ikke ser de på tv'en eller noe.det er jo faktisk de som vet hva som faktisk skjer! Problemet er bare det at for mange mennesker er voldtekt, flukt, skudd og korrupte ledere en del av hverdagen, de kjenner ingen annen virkelighet. For dem er trygghet en illusjon som kun oppstår i drømmer de nesten ikke tillater seg selv å tenke!

Det er vanskelig for oss som er mottakere av de avskyelige nyheter her i nord å håndtere det vi stadig hører. Vi er faktisk vant til en annen hverdag, og bruker kanskje egoet vårt som et skjulested fra all elendigheten andre opplever. Det skjer mye ondt i verdenen, og vi er klar over det, men likevel putter vi de forrykende hendelsene i «har-glemt-det-skuffen» vår! Vi har det rett og slett for godt til å bry oss, selv med lang skolegang har vi ikke kjennskap til hva det er som trengs for å gjøre denne verdenen til et harmonisk og fredelig sted å leve.

Ser man på hva som skal til for å glede en fra den andre siden av HDI-lista, eller den sørlige siden av verdenen, er det til å bli sjokkert av. Når jula nærmer seg setter vi nordmenn lommeboka på hodet! Det er konkurransetid, og målet er å kjøpe de fineste (les: dyreste) julegavene. Flere tusenlapper går med i gaver til kun 1 enkelt nordmann for å glede denne personen akkurat 1 dag. Når vi skal hjelpe de i fra sør trengs det også flere tusenlapper, men forskjellen er bare den at nordmenn som oftest forlanger gaver, mens de i fra sør kun har et fjernt håp om å bli hjulpet! Noen store lapper gleder og redder ikke bare 1 person i fra sør, men en stor gruppe, ja til og med en hel befolkning med folk! I den krigsrammede hverdagen disse fattige menneskene kjenner dagdrømmer allmennheten i sør om flere lærere, utdanning og blanke ark! Jeg mener og tror at jeg har en løsning til alles problemer; Ola Nordmann kunne droppet julestresset, og kanskje blitt lykkeligere bare av det, og i stede for å kjøpe mange dyre gaver, kunne han ha investert pengene sine i en skole som skal bygges sør. Da ville mange mange mange mennesker i de fattige landene blitt lykkelige, og vi nordmenn kunne kanskje lært oss evnen til å bli fornøyd med å hjelpe andre enn oss selv.

Hva er det som skal til for å glede en nordmann da? Jo da, for 500 millioner koner i året vil man kunne glede hele en av 20 nordmenn.med antideperessive medisiner, altså såkalte lykkepiller! Tenk, vi bor i verdens beste land, og likevel trenger vi kunstige midler for å være lykkelige! Hva kommer dette av? Ikke lett å si, men jeg har en anelse om at blant annet flatpakker fra IKEA (ofte levert med to hull for lite eller ti skruer for mye), lange bilkøer og bekymringer om enten man skal spare penger i fond eller på høyrentekonto har en bitteliten innvirkning på sinnet vårt. Vi lever i et evig mas hvor vi konstant stresser videre. Nordmenn har for eksempel et sterkt ønske om å komme oss ut i den norske naturen! Ei hytte på fjellet uten stressende mobillyder, som kan gi oss fred i sjelen, er hva vi ønsker oss...i hvert fall om vi skal tro på kontaktannonsene til alle landets single mennesker! Vi har et sterkt behov for å lade opp batteriene og få pågangsmot til nok en periode på jobben! Vi ønsker oss vekk fra nåtidens hverdag og tilbake til det urørte Norge vi alle elsker så høyt.

Jeg syns ikke nordmenn syter men bergensere, det tror jeg flesteparten er enig i. Maken til folkeslag arghhh.

Jeg syns ikke nordmenn syter men bergensere, det tror jeg flesteparten er enig i. Maken til folkeslag arghhh.

javel.....(?)

Er rimelig sikker på at dette er fordommer, ikke sleng drit mot noe du ikke har peiling på.

:D

javel.....(?)

Er rimelig sikker på at dette er fordommer, ikke sleng drit mot noe du ikke har peiling på.

Det er fordi du er fra Bergen, men alle utenfor Bergen er av den samme oppfatningen. Dette har jeg lagt merke til i flere år, dere er altfor hjelpesløse til tider.

Djisess, ban trådstarter for excessiv post. Når jeg kommer til generelt forventer jeg dårlige oneliners, ikke å måtte se så mange ord i en post!

OT: JA!

javel.....(?)

Det er fordi du er fra Bergen, men alle utenfor Bergen er av den samme oppfatningen. Dette har jeg lagt merke til i flere år, dere er altfor hjelpesløse til tider.

Alle er vel å ta litt hardt i, jeg skjønner at du har noe imot bergensere (uten grunn imo), men vil si at det er bullshit at vi er altfor hjelpeløse til tider.

Ork å dizz bergensere i en topic, gjør det på msn elns.

Edit:

Du er fra østlandet eller noe sånt, sant?

Edited by -k4mf3r-

Han er fra trondheim...

Uansett mener jeg Norge er et fint land å bo i, vi har strøm, mat og rent vann. Eneste som kunne gjort Norge bedre var hvis lovverket hadde blitt drastisk endret og politikerene holder det de lover i valgkampanjen(you wish!)

Ingen gidder å svara på topicen din når du skriver så langt.

Tar altfor lang tid, lag heller eit samandrag.

^^

Alle kan ikke bry seg om alle...

La bare naturen gå sin gang...

Norge bryr seg om nordmenn, akkuratt slik som du ville brydd deg om dine barn framfor andres.

Hvis vi skal få det enda bedre her i Norge så må vi syte, ellers vil vi mer eller mindre stå på stedet hvil.

Norge har vært rammet av fattigdom, men jobbet/utviklet seg ut av det, det samme vil disse landene etterhvert gjøre i sør, men ting tar tid.

Syting og misnøye skaper utvikling, takk for det.

Ka annet enn å syte over hvor bra vi har det var egentlig meningen med denne posten? Synes du er ganske slem med nordmenn her. Jeg har ofte diskusjoner om hvor bra vi har det med vennene mine, og jeg er 14 ffs! Selvom det finnes idioter der ute som går på lykkepiller fordi de har lyst, finnes det også folk som har blitt misbrukt og ødelagt fra barndommen av. Skal vi slutte å gi de hjelp fordi vi har det bra?

Og en annen ting, hva skjer med at du tenker på teknologi som den store frelseren? Personlig synes jeg at det kan bli litt stressende. Mest med kjøpepresset om nyere modeller av ditt og datt. Ødelegger litt utav nasjonen våres.

dere er altfor hjelpesløse til tider.

hvordan?

Ved innføring av en ny lov som gjør det mulig for oss å flå voldtektsmenn levende så blir dette et tilnærmet perfekt land å bo i!

Vi har det så bra her i landet at om man er fattig, så bor man i en liten leilighet med dårlig utsikt og har en gammel farge-TV.

Det med at nordmenn syter for mye: ta bare for dere våre gode venner i Blitz. De mener det er så jævlig her at vi må omstrukturere hele samfunnet! :D  Ta og send dem på en 6-måneders opphold i noen av de verre strøkene i Afrika, så skal vi se hvor jævlig de egentlig synes det er her. De er ikke noe annet enn bortskjemt, sint ungdom.

Og siden dette har blitt en splittet topic om Bergensere:

De syter ikke mer enn andre, men de er så sykelig stolte av den lille byen sin, og Brann, at det er kvalmende for oss som ser på fra utsiden.

Ka annet enn å syte over hvor bra vi har det var egentlig meningen med denne posten? Synes du er ganske slem med nordmenn her. Jeg har ofte diskusjoner om hvor bra vi har det med vennene mine, og jeg er 14 ffs! Selvom det finnes idioter der ute som går på lykkepiller fordi de har lyst, finnes det også folk som har blitt misbrukt og ødelagt fra barndommen av. Skal vi slutte å gi de hjelp fordi vi har det bra?

Og en annen ting, hva skjer med at du tenker på teknologi som den store frelseren? Personlig synes jeg at det kan bli litt stressende. Mest med kjøpepresset om nyere modeller av ditt og datt. Ødelegger litt utav nasjonen våres.

''ahh jeg er bare 14 år og er så moden..'' :D

''ahh jeg er bare 14 år og er så moden..'' :innocent:

Indeed, jeg er jo super moden jeg. Iallefal moden nok til å kunne si at jeg er 14 og skammer meg over det.

EDIT: Omg, er jo telied og greier :D. Husker deg såvidt fra gummibears :innocent:

Jobber i bistandsbransjen og på generelt grunnlag er det helt klart at de aller fleste har absolutt ingenting å klage over når det gjelder materielle ting og trygghet i hverdagen. Hvis en har vært i ett fattig land i noen måneder og så kommer hjem til Norge og leser i avisene så skjønner en ikke hva faen det er vi krangler om. Det finnes jo ingen problemer her i Norge!

Nå er det heller ikke slik at fattige mennesker sitter foran bambushytta si og gråter fordi man er fattig. Folk har som regel sine gode og dårlige dager og de er like forskjellige som oss nordmenn. Sosialt sett tror jeg det er mye mer ensomhet i Norge enn i fattigere land.

Den store forskjellen tror jeg ligger i at her i Norge vet vi at vi får nok mat til å spise oss mette hver dag hele året. Vi får gratis utdanning og har mulighet til å oppnå våre drømmer om vi prøver hardt nok. Vi får gratis legehjelp og sykehusopphold hvis vi blir syke.

Men folk sammenligner seg alltid med naboen og de som har litt mer enn seg selv. Edit: Det gjør også fattige folk!

Syting har sikkert noko med det dårlege vêret på vestlandet å gjere.

snart får du deg et basseng utenfor stue døra di også, med global oppvarming påvei.. jeg synes at vi normenn klager litt for mye.. men er det rart med disse politikerne..

Vi må jo også få lov til å syte, og gjøre ting bedre for oss selv en andre, ingen ting som sier at vi ikke skal prøve å få det bedre selv også.

Sett ut ifra hvilken norm? Ja vi syter men vi har det jævli bra! Bedre blir det.