Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
ChaccO

Facebook

Recommended Posts

Åhhh..

æ må bøye meg for gruppepress å melde meg inn etter store diskusjona på jobben.. æ tapte selvfølgelig..

skal gjøre det.. i kveld.. kanskje.. ja.. :lol:

jeg er med.. :lol:

hørte en datafyr som var på P3 advarte mot at facebook samlet alt av informasjon som kommer om deg, for å ha så mye opplysninger di kan få om deg på facebook

f.eks hvis du stjeler en bil, og navnet ditt havner i avisen, kommer dette også på facebook

De hyler og skriker om at det er connections til CIA og at dette er en slags evøl masterplan for å overvåke folket i verden :lol:

Som om jeg gir blanke f i om myndighetene ser på meg. Vil de se, så vær så god la dem se på meg :king:

? Enter your college or alumni email address ? que?

bra verden har blitt så amerikanisert, fordi vi har ikke collage email i norge

De fleste som går på Univeriste eller høyskole tror jeg har egen mail for det stedet de går på.. Jeg har [email protected] for eks.. Så ting er ikke så amerikanisert som du tror.. alumni er vel tidligere studenter hvis jeg ikke tar helt feil(de skriver inn sin gamle mail)

Skjønner ikke hva som er så grusomt hvis all informasjon blir samlet om deg og arbeidsgivere sjekker Facebook osv. Personlig har jeg ingenting å skjule.

Jo, det tror jeg jammen meg du forstår om du legger godviljen til.

Jeg er selv registrert på Facebook, men er veldig skeptisk til den gigantiske informasjonsstrømmen som til enhver tid flommer over - både om meg selv og mine venner.

Og en ting er hva du selv legger ut av informasjon. Hva med det du indirekte bidrar med?

Det er litt av det samme som bruk av kredittkort.

For hver transaksjon sitter selskapet på verdifull informasjon om deg, så som

- hva du kjøpte

- hvor du kjøpte det

- hvordan været var

- når på døgnet transaksjonen skjedde

- hvor tett opp til andre transaksjoner det var

...og så videre.

Man kan ikke rusle rundt med en aluminiumshatt på hodet og være redd for å bli overvåket hele tiden, men det skader knapt å være seg bevisst den informasjon en legger igjen.

Den mengden av informasjon eksempelvis Facebook sitter på er verdt vanvittig mye penger, se for deg å ha tilgang på en brøkdel av den informasjonen som markedsfører.

Jeg er veldig glad for at denne og lignende typer problemstillinger blir problematisert på skolen, for det er tydelig at både unge og voksne behøver en større forståelse av konsekvenser ved å gi bort stadig mer informasjon om en selv og sine venner.

Implikasjoner av dette er mange, og de er ofte ikke lett å se med det første.

Syns de bare kan få selge informasjonen min videre. Dersom de tracker kjøpemønsterene mine osv kanskje jeg får litt mer vettug spam, istedet for naziscamers som skal selge aksjer osv.

Oi, noen kan se at jeg har kjøpt whisky på polet klokken 14:34 på dagen!!!! HYYYYL!!! :iiiik:

Har det seriøst noe å si? Hvis man virkelig er redd for at noen skal se at man har kjøpt noe, så betyr det bare at man egentlig enten skammer seg eller er flau over at man har kjøpt noe. Vil du unnslippe den radaren er det jo bare å betale kontant uansett.

Infoen på facebook er personlig informasjon, det vil si informasjon om deg som en person. Hva vil det i realiteten si? Jo, det blir det samme som om noen møtte deg og snakket litt med deg. De får vite det samme, bare at det er på internett. Hvis man ikke vil at hele internett som er på facebook skal kunne lese denne infoen om deg, så sett deg til private. Da må du først godkjenne at noen kan se din profil.

Det er kun de som er redde som har noe å skjule :lol:

Vi får vel rett og slett være veldig glad for at du ikke er konsulent for Datatilsynet.

Jeg tror ikke du har problemer med å se registrering av informasjon i et litt større perspektiv enn "dette er jeg flau over" og lignende.

Men det virker rett og slett som at du har et litt lite reflektert forhold til informasjonsalderen og hvordan det potensielt kan påvirke oss i hverdagen. I alle fall om man ser på morgendagens muligheter og utfordringer.

edit: Den siste setningen din. Jeg ser at du slenger på et smileansikt, men om den har et snev av oppriktighet i seg sier den meg at du ikke forstår helt hva saken dreier seg om.

Jeg siterer "Mr. Datatilsyn" som kom med en glitrende setning:

Den går omtrent slik:

"Vi lukker døren når vi går på toalettet.

Det er ikke fordi vi har noe å skjule,

men fordi vi vil være i fred!"

Ikke dum lignelse det der! :lol:

Ellers bretter jeg nå hatter av alufolie til hele familien. :king:

EDIT: "Mr. Datatilsyn" er selvfølgelig direktøren Georg Apenes. (Rett mann på rett plass!)

Problemet med registrering av informasjon er jo ikke registreringen i seg selv, men at det finnes så mange idioter rundt omkring som ikke klarer å la være å sjekke alle de kjenner. Politiet er jeg ikke redd for, og det samme gjelder selvsagt PST, CIA, FBI, KGB osv, osv.. Jeg er mye mer bekymret over at noen jeg kjenner skal lete meg opp i jobbens systemer og finne ut alt jeg har gjort. Det behøver ikke være ulovlig eller noe slikt, men det kan jo være ting som ikke er ulovlig som man likevel ønsker å holde for seg selv..

Men det virker rett og slett som at du har et litt lite reflektert forhold til informasjonsalderen og hvordan det potensielt kan påvirke oss i hverdagen.

Kan ikke du komme med noen eksempler på hvordan det kan være dårlig da? Folk skal jo få lov til å ha privatliv, så jeg skjønner jo at noen ikke vil legge ut absolutt alt på internett, men personlig bryr jeg meg rett og slett ikke.

Vi får vel rett og slett være veldig glad for at du ikke er konsulent for Datatilsynet.

Jeg tror ikke du har problemer med å se registrering av informasjon i et litt større perspektiv enn "dette er jeg flau over" og lignende.

Men det virker rett og slett som at du har et litt lite reflektert forhold til informasjonsalderen og hvordan det potensielt kan påvirke oss i hverdagen. I alle fall om man ser på morgendagens muligheter og utfordringer.

edit: Den siste setningen din. Jeg ser at du slenger på et smileansikt, men om den har et snev av oppriktighet i seg sier den meg at du ikke forstår helt hva saken dreier seg om.

Kort oppsummert: Jeg bryr meg ikke om hvem som vet hva om meg som person. Så lenge ingen har min kontoinformasjon (det vil si tilgang til penga mine) så er jeg fornøyd. Og dette med å "få være i fred", tviler på at noen i det hele tatt får vite det hvis noen blir sjekket ut og da har man vel strengt tatt ikke blitt plaget heller, så analogien går ut vinduet.

Er man redd for privatlivet sitt og hører på alt dette hysteriet, så har jeg et enkelt forslag: DRIT I Å BRUK FACEBOOK!!!!! verre er det ikke. Avbestill internett også, like greit.

Facebook er en så stor plage at jeg måtte sperre tilgang til den på jobb.. gg liksom.. En mye bedre måte å spre trynet sitt på er å poste bilder i bilder av seg selv tråden. Masse koseligere.

hvordan joiner jeg battlefield.no?

går jegsøker får jeg bare opp masse annet drit alla

Alex and Alex were the stars of Born on the Battlefield

Battlefield 2

Battlefield 2 (BF2)

Battlefield 1942 Pwns!

Battlefield 2: MC for XBOX/360

osv

Søk på en av oss andre og join via våre profiler :D

Ble nærmest tvunget av noen venner til å bli medlem, tror neppe jeg kommer til å bruke det aktivt. Er mer keen på å skaffe en skikkelig myspace side egentlig.

Myspace? Snakk om internetts egen søppelkasse. Jeg blør fra øyne og ører hver gang jeg ved et uhell ramler innom.

Søk på en av oss andre og join via våre profiler :D

jeg vet ikke hva dere heter IRL huh.png

Facebook er helt latterlig teit, den gir meg ingenting som jeg ikke allerede har, da tenker jeg på MSN, Forum etcetc.

det er bare om å få mest mulig Streetcred med å legge ut bilder der du blir lagt i et best mulig lys og ha flest venner.

For en gangs skyld er jeg enig med Martyrium ( jeg VET du er negativ til det)

En annen ting er at det eneste Facebook gir meg er ting jeg kunne vært for uten, Bilder av ekser med ny type, fester jeg har gått glipp av osv.