Sign in to follow this  
qed

OL til tromsø..

Recommended Posts

Oslo folka er bare sure fordi staten for en gang skyld vil ordne noe dyrt i distriktsnorge. Oslo får Opera, Norge får et OL med nasjonal stolthet og sjel. Go Tromsø! Bruk MASSE penger og lag et realt show! Snusfornuftighet og OL blir bare tull. "Etterbruk og sløseri" snakk kan dere bare spare dere for fordi vi arrangerer ikke OL for å få flere og bedre idrettsanlegg. Det er en showcase for Norge og "no offence" men Oslo er ikke lengere representabelt, imo! Kanskje nå vil det flytte flere folk til Tromsø!?!

Oslo har nå de kvalitetene at vi faktisk har en infrastruktur som muligens kan takle ett OL, noe Tromsø ikke er i nærheten av. Oslo har også en mer moderne kultur å by på, eneste Tromsø har er nordlig kultur og det holder ikke. Gjennbruk er også viktig, om det bygges mye i Tromsø rundt OL blir det en spøkelsesby. Oslo trenger fler anlegg, bedre infrastruktur og flere boliger. Er dermed ikke noe problem å gjenbruke ol-anleggene.

edit: Er alt for dyrt å ha ol som showcase for Norge. Tror ikke mange blir frista når de ser Tromsø for å si det sånn.

Må si det er fornuftig å svi av 16milliarder skattekroner på et sports arrangement.

Vel anvendte penger!

Selv om jeg er enig i at det er bedre ting å bruke pengene på er jeg jo også fult klar over av at et OL i Tromsø vil gjøre underverker for turistnæringen i Norge, nordnorge spesielt. Dette er jo svært positivt. Å si at vi "svir av" 16 milliarder blir en helt helt feil fremstilling av realitetene.

Tror ikke mange blir frista når de ser Tromsø for å si det sånn.

Haha, da tar du skammelig feil. Oslo vil ikke friste en jævla sjel til å komme til Norge, i motsetning til Tromsø.

Hva har Odd-Roar Thorsen og utnevnelsen av han med SP å gjøre? Føler dette er standard Oslo-whine. Noe nytt med Oslo? Hva da? Storby-OL? Face it, Oslo er ingen storby. Kan virkelig ikke se hvordan Oslo har noen som helst spesielle kvaliteter å stille opp med som OL-arrangør, internasjonalt sett.

Hva er det du og QED sikter til når dere snakker om det unike OL i Oslo?

Kommentaren min angående SP sikter til partiets nesegruse beundring av alt som skjer i distriktsnorge, uavhengig av konsekvensanalyser. Det er åpenbart at partiet ikke har nok gjennomslagskraft til å styre komiteens valg.

Oslo er en unik by fordi den har en fantastisk utmark kun kilometere fra sentrum. Det er noe de færreste av Europas hovedsteder kan skilte med, selv om Oslo blir for småby å regne.

Ellers vil jeg gjerne vise til selve søknaden fremfor å forsøke meg på argumentene selv. Jeg tror at det lekene trenger er mer fokus på det internasjonale, på integrering. Som nevnt i forrige innlegg så har det allerede blitt arrangert et nasjonalromantisk OL i Norge.

Oslo folka er bare sure fordi staten for en gang skyld vil ordne noe dyrt i distriktsnorge. Oslo får Opera, Norge får et OL med nasjonal stolthet og sjel. Go Tromsø! Bruk MASSE penger og lag et realt show! Snusfornuftighet og OL blir bare tull. "Etterbruk og sløseri" snakk kan dere bare spare dere for fordi vi arrangerer ikke OL for å få flere og bedre idrettsanlegg. Det er en showcase for Norge og "no offence" men Oslo er ikke lengere representabelt, imo! Kanskje nå vil det flytte flere folk til Tromsø!?!

Jeg er usikker på om du er ironisk tvers gjennom, men i fall ikke: Et OL som showcase har blitt gjort, og jeg tror du har litt gale perspektiver på hva lekene faktisk koster og krever av ressurser. Les gjerne gjennom tallene fra Lillehammer, og se hva du får ut av det.

Tromsø er en fantastisk by (jeg har vært der og stortrivdes), men jeg tror ikke det er riktig kandidat for Norge.

OL _ER_ en showcase... det er ikke noe om eller men med det. Du må ikke komme her og tro at Norges land og rike ønsker å arrangere OL fordi de er glad i idretten? Jeg syns personlig det er bedre å bruke 10 milliarder på OL i Tromsø, enn 5 milliarder på et bygg i Olso..... mens vi snakker om sløsing. Oslo har en mer moderne kultur? Feil! Oslo har _flere_ kulturer, men å kalle dem mer moderne vil jeg si er feil.

Kommentaren min angående SP sikter til partiets nesegruse beundring av alt som skjer i distriktsnorge, uavhengig av konsekvensanalyser. Det er åpenbart at partiet ikke har nok gjennomslagskraft til å styre komiteens valg.

Greit nok, men da blir det vel også litt irrelevant i denne sammenhengen? :)

Oslo er en unik by fordi den har en fantastisk utmark kun kilometere fra sentrum. Det er noe de færreste av Europas hovedsteder kan skilte med, selv om Oslo blir for småby å regne.

Du har rett i at det er noe de færreste av Europas hovedsteder kan skilte med, men vil tippe det er nok av byer i Canada, USA og Japan for eksempel, som gjør det der mye bedre og i større grad både når det gjelder naturen og byen. At det er en hovedstad føler jeg også er irrelevant.

OL skal ikke være internasjonalt, det skal være nasjonalt. Hvis ikke kunne vi hatt det samme sted hver gang.

Men Kleven, er du ikke enig i at det er idiotisk å bruke så mye penger på Tromsø, når gjennbruket ikke kommer til å skje?

Problemet ditt crusty, er at du ikke tenker på hvem som avgjør her. Det er ikke oss nordmenn, det er et internasjonalt ledet styre som tenker teknisk, ikke show. Det er derfor argumenter om gjenbruk, overnatting, infrastruktur ++ blir så viktige. Du kan ikke argumentere deg ut av det faktum. Dette handler ikke om whinete Osloboere, men et litt nyansert syn på mulighetene for å få OL til Norge igjen. Vi sier ikke at Oslo er en fantastisk storby, men med sprinrenn arrangert midt i byen på grunerløkka, og arrangementer som virkelig hadde vært noe nytt, så kunne det fått øynene opp for et mulig OL til Norge. Tromsø forsøker på et Lillehammer all over again, bare uten ferdig tekniske løsninger, det kommer ikke til å holde.

Kleven:

hvis du ikke skjønner at SP har hatt noe med dette å gjøre så er du blåøyd. De har i flere uker sentralt drevet med lobbyvirksomhet og stadfestet at bare Tromsø kom til å få statstøtte. Selvfølgelig påvirker dette komiteen som skal ta valget selv om de ikke innrømmer det utad. Men vil gjerne ha et svar på deg, angående hvordan Tromsø skal få ordnet innlosjering, transport m.m. Du snakker om at vi snakker subjektivt med følelser, vel, jeg tror du er minst like gjennomsyret av det. For hittil har du bare kritisert Oslo, ikke snakket noe om hvordan man skal løse problemene i Tromsø.

Forøvrig meget enig i denne:

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/30/496591.html

nei, ikke noe OL til norge håper jeg. Tromsø? why? en idrettshall til hver?

Dessuten; hvis norge får ol vet vi et tromsø i de første ti årene etter OL vil stille sist i pengekøa.

Men Qued, syns du det er bedre å stille opp med en kandidat som er "kjedelig" og egentlig lite norsk, bare fordi den har større sjangse å vinne, eller skal vi sstille oss bak den som er best uifra vårt ståsted, som vi lgi det beste showet? Hva "frakkene" i IOC tenker er veldig lett å vite fordi de tenker penger og _kunn_ penger, dermed er det veldig lite interesant å diskutere hva de kommer til å velge. Jeg er ikke så gira på at vi skal ha OL, men om vi først skal ha det så skal det være Norskt, natur, _ekte snø_, ekstravagant og overdådig osv. og ikke "muren av betong" nede ved Operaen, og noen fancy resirkulerbare hoppbakker....

Jeg nekter ikke for at Oslo eller Trondheim kanskje har hatt bedre sjangse til å "vinne" i IOC komiteen, men så er ikke det interesant heller for hva og hvordan ICO komiteen tenker er som sagt veldig forutsigbar.

Kleven:

hvis du ikke skjønner at SP har hatt noe med dette å gjøre så er du blåøyd. De har i flere uker sentralt drevet med lobbyvirksomhet og stadfestet at bare Tromsø kom til å få statstøtte. Selvfølgelig påvirker dette komiteen som skal ta valget selv om de ikke innrømmer det utad. Men vil gjerne ha et svar på deg, angående hvordan Tromsø skal få ordnet innlosjering, transport m.m. Du snakker om at vi snakker subjektivt med følelser, vel, jeg tror du er minst like gjennomsyret av det. For hittil har du bare kritisert Oslo, ikke snakket noe om hvordan man skal løse problemene i Tromsø.

Forøvrig meget enig i denne:

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/30/496591.html

Er uenig med deg i at SP har hatt så stor innflytelse som du mener, men det er jo ikke så viktig for denne diskusjonen i og for seg.

Jeg snakker absolutt ikke med følelser, jeg bare prøver å være en motvekt mot oslowhinen. For min del ser jeg helst at vi lar være å arrangere OL. Og det er vel en god mulighet for at problemene dere nevner med Tromsø (logistikk og gjenbruk), som i aller høyeste grad er reelle, vil gjøre sitt for at vi "slipper".

Jeg er ikke så gira på at vi skal ha OL, men om vi først skal ha det så skal det være Norskt, natur, _ekte snø_, ekstravagant og overdådig osv. og ikke "muren av betong" nede ved Operaen, og noen fancy resirkulerbare hoppbakker....

Crusty sa det vel ganske greit.

Jeg er ikke itvil om at alle tre kandidater hadde arrangert et herlig OL Crusty, vi har pengene og midlene til det. Derfor var det eneste viktige ved dette valget, nettopp å finne den kandidat som kunne sluppet gjennom nåløyet. Skjønner ikke hva annet som kan være viktigere. Alle dine argumenter om bedringer, penger og turistmål faller jo bort uansett, når Tromsø ikke har mulighetene i 2011 til å overbevise når "frakkene i IOC" kommer.

Å kalle Oslo sitt forslag kjedelig blir banalt så det gidder jeg ikke kommentere en gang, det største showet blir der det er mest menensker og best interesser, jeg tror det hadde vært Oslo. Men som et svar til deg så: ja, det viktigste var å finne kandidaten soom har størst sjangse til å vinne. Med godt over 100 mill som må brukes fram mot 2011, så er det da smart at de pengene går til arrangementet som vi har tro på. Bare til nå har det blitt brukt over 15 mill fra hver kandidat.

Morsomt å se alle som klager på at Tromsø skal være norges søknadsby for å få OL i 2018. Synes Tromsø har et genialt konsept og jeg skjønner ikke tankegangen til de som mener at det er "feil" å bruke f.eks cruiseskip som hotell. Det er jo et av de mest geniale påfunnene rundt OL i Tromsø. Det ville faktisk ha vært utrolig tragisk hvis en by som Oslo skulle fått denne statusen som Tromsø nå fikk. Grunnene er mange. Kan nevne noen. Det har allerede vært arrangert OL i Oslo bare det er en stor nok grunn i seg selv mener jeg. I tillegg hadde vi OL på lillehammer som ikke er langt unna Oslo. Det må alle innrømme. Men så over til annleggene som skal bygges. Det vil komme nye idrettshaller og ikke minst ishaller nord for Trondheim og det tror jeg alle isidretter er tjent med. Så kan man si at det er tragisk at det ikke finnes allerede i dag men det er faktisk en god sjangse til å få det nå.

Nei hvis Tromsø blir tildelt OL i 2018 så tror jeg de mest trangsynte også vil se hvilke fordeler det OL'et har i forhold til andre OL. Har dere i det hele tatt lest søknaden/argumentene for at Tromsø skal være norges søknadsby til OL 2018? Virker ikke på meg som om dere har gjort det. Tror vi vil oppleve et OL som blir helt unikt jeg. I tillegg så er det vel den eneste byen i Norge som har snø i 2018, bare det må være argument godt nok :)

planekiller...

Grunnen til at jeg har argumentert i mot tromsø plane, er at jeg er overbevist om at vi aldri kan vinne med tromsø som kandidat. Er sportsnerd og har lest alle tre søknadene for lenge siden. Men samme hvor glorifiserende du maler bildet av tromsø som vakkert, med masse snø og fine områder, og alt det positive rundt ny infrastruktur nord for trondheim så endrer ikke det faktum: tromsø kommer aldri til å slippe gjennom de tekniske kravene stilt av IOC i 2011 når de kommer for å sjekke.

Mulig du synes det høres morro ut med cruiseskip for uttøverne, men som gammel toppidrettsutøver selv, så kan jeg forsikre deg om at idrettsutøverne kommer til å hate det. Alle kommer til å forlange egne bad, egne dørhåndtak, lukkete rom og mat lagd av egne kokker, bare pga hygiene, og da har vi egentlig ikke begynt å snakke om tilrettelegging enda.

Nå tror jeg du skjører alle over enhver kam her. Selvom du ikke synes det høres flott ut så må jeg si at båtene i dag kan forvekles med hotell og jeg skjønner ærligtalt ikke argumentene dine om egne bad osv. Hva er forskjellen mellom cruiseskip og hotell da. Og de vil ikke merke at de ligger i båt engang de ligger til kai hele tiden.... Nei kan du gi meg en god forklaring på hvorfor Tromsø ikke er noe god kandidat.? Hvem skulle f.eks tro at Nelson Mandela ville holde hans årlige konserter i Tromsø? Det hadde iallefall ikke jeg trodd. Men hva var tilbakemeldingene fra popstjerner og han selv? Det var himmelsk å være der.

Nå tror sikkert mange at jeg kommer fra Tromsø men det gjør jeg ikke: Men jeg er møkk lei av å høre på disse Oslo folkene som mener de burde få "alt". Har heller ikke noe forhold til Tromsø enn at jeg har noen slektninger som bor der. Men jeg har flere som bor i Oslo så det teller ikke. Kom med saklige argumenter for at Oslo burde ha vært kandidaten istedenfor. Og den dagblad artikkelen var bare et godt eksempel på en som er en dårlig taper.

planekiller...

Nå tror jeg du skjører alle over enhver kam her.
Der traff du spikern over i-en.

Det er mange argumenter for at Oslo heller burde blitt valgt som kandidat, og du finner flere av de her i denne tråden.

Hva med det økonomiske? Det har du ikke adressert i det hele tatt.

Ei heller gjenbruk, som er et viktig element. Infrastruktur løses heller ikke bare ved at man bruker cruiseskip, det er en stor og kompleks oppgave.

Det eneste jeg kan se at Tromsø har et realt forsprang på er naturen og omgivelsene, men på det punktet har man allerede feiret Norge så mange ganger at det holder. På ethvert annet punkt er det min oppfatning at Oslo (og Trondheim) har løst oppgavene bedre.

Blir hvertfall for dumt å snakke om oslo som et by-ol, var det ikke kvitfjell de skulle ta ibruk til endel av øvelsene, går ikke tbane dit hvertfall.

Du henviser til gjenbruk? Hvilke bygg tenker du da på? Hvis du tenker på idrettsannleggene så tror jeg de kommer mye mer til nytte i Tromsø enn hva de gjør i Oslo. Noen hoteller og slikt vil sikkert bli bygget i tillegg til cruisebåter og jeg er ikke redd for at disse ikke skal bli gjenbrukt. En annen ting er at det nye "oljeeventyret" tar plass nordpå. Og når det gjelder hvordan IOC tenker så tror jeg vi har noen på innsiden som vet dette bedre enn både dere og meg.

Kan heller ikke se at det har kommet frem noen argumenter som favoriserer Oslo fremfor de andre byene. Jeg ser kun "surmælt oppskvulpt som sier at Oslo er best og de burde ha vunnet Tromsø får aldri OL uannsett!"

planekiller...

Nå tror jeg du skjører alle over enhver kam her. Selvom du ikke synes det høres flott ut så må jeg si at båtene i dag kan forvekles med hotell og jeg skjønner ærligtalt ikke argumentene dine om egne bad osv. Hva er forskjellen mellom cruiseskip og hotell da. Og de vil ikke merke at de ligger i båt engang de ligger til kai hele tiden.... Nei kan du gi meg en god forklaring på hvorfor Tromsø ikke er noe god kandidat.? Hvem skulle f.eks tro at Nelson Mandela ville holde hans årlige konserter i Tromsø? Det hadde iallefall ikke jeg trodd. Men hva var tilbakemeldingene fra popstjerner og han selv? Det var himmelsk å være der.

Nå tror sikkert mange at jeg kommer fra Tromsø men det gjør jeg ikke: Men jeg er møkk lei av å høre på disse Oslo folkene som mener de burde få "alt". Har heller ikke noe forhold til Tromsø enn at jeg har noen slektninger som bor der. Men jeg har flere som bor i Oslo så det teller ikke. Kom med saklige argumenter for at Oslo burde ha vært kandidaten istedenfor. Og den dagblad artikkelen var bare et godt eksempel på en som er en dårlig taper.

planekiller...

hvor grer jeg alle under en kam? Eksempler?

Argumentene mine var bare små poeng for å gi et lite innblikk i hva en konkurranseutøver krever av fasiliteter, (merk, et lite innblikk) Cruiseskip vil på ingen måte holde mål. Synes jeg har gitt mange gode argumenter for hvorfor tromsø ikke er en god kandidat, hvis du leser tråden så ser du mange av de, jeg må vel ikke quote? De går for det meste ut på manglende infrastruktur, og et oppbrukt konsept. Jeg har heller på ingen måte argumentert for at Oslo skal få alt, det er ikke dette min argumentasjon baserer seg på, du må da se det? Mitt argument har hele tiden vært at Oslo var det eneste alternativ som kan komme igjennom nåløyet til den tekniske delegasjonen fra IOC, og det står jeg fast ved. Tull om at jeg bare er en oslodritt som whiner fordi jeg vil ha alt blir bare patetisk å komme med.

Angående saklige argumenter for Oslo, så har jeg kommet med mange av de også (skulle ønske du leste tråden) men jeg kan liste de opp sånn en etter en:

1) et nytt konsept som ingen har prøvd før, som sannsynligvis kunne lokket

2) en infrastruktur, med fraktmuligheter, flyplass, veier, baner og kan tåle påkjenningen fra flere millioner mennesker

3) et anlegg som er klarlagt, som er billigst, som har erfaring fra før, og hvor mye er bygd fra før

4) et urbant folkelig OL hvor mye av opplegget hadde blitt holdt midt i oslo sentrum, noe som ville trukket sinnsykt mye mer mennesker enn en togreise til tromsø.

Igjen, tromsø er en flott by, og hadde levert et vakkert OL, men det kommer aldri gjennom nåløyet med så dårlig tekniske løsninger og manglende infrastruktur. Å velge en kandidat utifra nasjonale hensyn og distriktspolitikk holder ikke mål i en internasjonal konkurranse.

Når det kommer til gjenbruk, så har han faktisk et poeng plane, anleggene som de vil bygge i tromsø bygges i moduler for så å fraktes rundt om i landet der det er mer bruk for de i etterkant av OL. De har selv innsett at de ikke vil bli brukt der de hadde stått.

Dette er så forbanna latterlig.

Tromsø bruker klimaet (de mener at kun de har snø i 2018) som argument for at de skal få OL. Og så skal vi bruke FLY og BÅTER til å frakte og oppbevare mennesker til et sted nord for polarsirkelen? Jævla hyklere.

Med et OL i Oslo/Lillehammer - Området vil store deler av Norges befolkning kunne reise på dagsturer til OL med buss og tog, de soleklart mest miljøvennlige reisemulighetene. Vi har allerede en svær flyplass på gardermoen, og vi har mange annlegg der borte som sårt trenger opprusting.

Mye penger som kunne blitt spart på å ikke bygge opp OVERFLØDIG infrastruktur i Tromsø kunne heller gått til å bygge RIKTIG infrastruktur BÅDE i Tromsø og på Østlandet.

På østlandet har vi anlegg for alle grener fra før.

Dette er skammelig, og jeg håper Tromsø ikke får sjansen til å arrangere OL. Fy faen jeg er flau av Norge i dag.

Edit:

For å presisere:

JA, jeg mener hele Norge skal nyte godt av det hvis vi skal arrangere OL på nytt, da bør det bygges riktig infrastruktur for å trene opp igjen de begredelige landslagene våre både i Nord-Norge og andre steder.

Ja, Tromsø er jævla fint, men det er søren meg resten av Norge og. Tror ikke akkurat noen utlendinger klagde på sceneryet Lillehammer. Jeg så til og med Nordlys på Lillehammer i 94, bare for sikkerhets skyld.

Men arrangere OL så fullstendig utenfor allfarvei, i en landsdel der det bor noen få hundretusener? Give me a break.

Og nei, jeg bor ikke på østlandet, og kommer ikke derfra, så ikke whine om det please.