Sign in to follow this  
gilgamesj

Over 20 cheatere tatt den siste måneden

Recommended Posts

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=5326&g2_serialNumber=1 Over 20 cheatere tatt den siste måneden

De fleste har en eller flere ganger møtt på en cheater som herjer på serveren. Få ting tar mer effektivt knekken på spillegleden. Ingen ønsker å ha juksemakere på serverene sine, og Hellfragger.no er selvsagt intet unntak. Her får du et intervju med Planekiller, leder for klagemuren, og en liste over de 20 siste utestengte spillerne.

Hellfragger.no har hostet kvalitetsservere siden CS:S kom ut på markedet, og har hele tiden hatt fokus på å holde serverparken så fri som mulig for cheatere. Hvor stort er dette problemet? Hva gjøres for å bekjempe det? Hvor mange blir faktisk tatt?

Planekiller er en av ildsjelene i Hellfragger.no, og ansvarlig for klagemuren. Vi tok en prat for å lære mer om hvordan arbeidet med å holde serverene frie for rusk foregår.

Hei, Planekiller! Hvor stort vil du si at problemet med cheatere er i CS:S i dag?
- Langt bedre enn i 1.6, som nok har vært sterkt plaget av dette. Spiller man på utenlandske useriøse servere kan man nok støte borti en del, men de norske communityene har vært veldig klar på at slikt ikke tolereres, og setter dertil ressurser for å forhindre at dette utvikler seg. Du kan derfor stort sett være trygg på spillerne dukim2.thumbnail.jpgPlanekiller møter her.

Og for Hellfragger.no sin del?
- Det er klart at vi ser en del, men i forhold til spillermassen har vi heldigvis en forsvinnende liten andel cheatere. Selvsagt har vi en del tilfeller hvor folk har prøvd seg hos oss også, men de blir som regel fjernet i løpet av kort tid. Spillerne på serverne våre er veldig flinke til å rapportere mistenkelige situasjoner, og vi har en stor og svært aktiv adminstab som tar jobben sin meget alvorlig. Det er få ting som skjer på serverne våre, som vi ikke har oversikt over.

Kan du fortelle oss litt om hvordan dere først fatter mistanke til personer som cheater?
- Vel, man har selvsagt tilfeldige schnabeltyskere som joiner en random internettserver for å teste den nye cheaten de har funnet. Disse er som regel så latterlig åpenlyse at de bannes og hives ut på stedet. Verre er det med de spillerne som har vært på våre servere en stund, og fristes til å "hjelpe statsen" litt. Her har vi ett stort apparat, som blant annet ser på unormal endring i stats, følger opp tips fra våre lojale spillere, ser på mistenkelige situasjoner ingame og recorder spillere under oppsyn for videre analyse. At vi ender opp med beslutningen om å sjekke en spiller ekstra ut, kan altså komme som resultat av forskjellige indikasjoner på at noe er galt.

Jeg skjønner at de "vanlige spillerne" på Hellfragger.no spiller en rolle her?
- Så absolutt! Vi har ett fantastisk miljø, med mange årvåkne spillere. Vi mottar ofte tips ingame direkte til admins, demoer i klagemuren, og henvendelser over PM. Takket være veldig dedikerte admins og cheatbustere, har vi muligheten til å følge disse opp etterhvert som de kommer inn.

Hva bør en spiller med mistanke om at en annen spiller cheater gjøre?
- For det første: Aldri rop "cheater" i ingame chat. Dette fordi man stort sett ikke har håndfaste bevis, og fordi en mistanke ikke er nok til å felle en spiller. Slikt skaper bare dårlig miljø ingame. Jeg foreslår at man gjør følgende:
* Er det en admin ingame, kan man gi beskjed til disse ved å skrive " @ " foran mellomrom og det du vil si. Dette kan da KUN leses av admins. eksempelvis: " @ jeg har mistanke om at spillerX bruker WH. kan dere sjekke?". Dette er en fin måte å tipse oss på. Admins har da muligheten til å holde mistenkt spiller under oppsyn og eventuelt recorde merkelige situasjoner.
* Du kan selv ta demo av vedkommede ved å skrive " record navnpåspiller ; status " i console. Husk status, da dette tar med STEAM_ID'en til alle som er på serveren atm. Denne demoen kan du laste opp i "Klagemuren", etter beskrevet mal, så tar vi hånd om resten!

Dere tar da hånd om innsendte demoer med en gang?
- Det gjør vi. Men jeg vil poengtere at vi tar saksbehnadlingen vår svært seriøst på hellfragger.no, for å forsikre oss om at ingen blir bannet på feil grunnlag. Flere skal gå gjennom demoene, og ofte må det ytterligere materiale til for å stadfeste med 110% sikkerhet at mistenkte cheater. Derfor kan det ta litt tid - men vær sikker på at vi har full fokus på saken, selv om det ikke kommer svar i "klagemuren" dagen etterpå!

Kan du fortelle litt mer om hvordan dere jobber med disse demoene? Bruker dere hjelpemidler for å avsløre bruke av cheat?
- Det gjør vi - men jeg vil helst ikke fortelle detaljert om akkurat dette. Tror det holder å si at vi definitivt har våre metoder. I tillegg er mange av admins svært rutinerte "cheatbustere" som har sett en mengde demoer, og er meget kvalifiserte til jobben. Er vi usikre på tilfeller, har vi også muligheten til å hente inn eksterne synspunkter på enkeltsaker. Det er også viktig å understreke at vi alltid er flere admins som uttaler seg om hver sak, slik at vi sikrer en korrekt avgjørelse.

Går aldri denne "jobben" litt inn på dere?
- Selvsagt gjør det det. Som aktiv spiller, og del av ett veldig engasjerende community, ønsker man helst å se at ingen cheater. Dog gir det en svært god følelse å bidra til å holde serverne rene, og dermed bedre spilleopplevelsen for alle spillerne som benytter seg av hellfragger.no sitt tilbud. Det skal også sies at noen tilfeller virkelig skuffer meg. Man får inn tips eller ser situasjoner, som involverer kjente skikkelser og spillere, og håper i det lengste på at dette skal ha naturlige forklaringer. At slike personer, som kanskje har vært en del av miljøet i flere år, faktisk kan la seg friste til å benytte ulovlige hjelpemiddel til å pynte på stats, er fryktelig leit å se. Dette hører heldigvis til sjeldenhetene å komme borti, men jeg vil likevel understreke at vi gjør absolutt ingen forskjell på folk. Jukser du er det på ræva ut, uansett om du har ett kjent navn eller ikke. Så enkelt er det.

Kan du gi oss ett anslag på hvor mange dere tar?

- Dette varierer noe, men den siste måneden er vel godt over 20 tatt.

Her er noen av dem:
STEAM_0:0:8705462 - God3 Gud, Wallhack
STEAM_0:1:14067739 - rx.LosiD, Wallhack og norecoil
STEAM_0:1:5054741 - rx.scenest, Wallhack og norecoil
STEAM_0:1:5397599 - rx.Bibble, Wallhack
STEAM_0:0:12075201 - Snorreh^, Wallhack
STEAM_0:1:14151184 - [reBorn] Roffel, Wallhack
STEAM_0:0:6180103 - Warmach1ne#EFG, Aimbot og Wallhack
STEAM_0:0:12645371 - Granny Tsunade, speedhack
STEAM_0:0:6180103 - Tardiv, Aimbot og Wallhack
STEAM_0:1:7494853 - Why?, Aimbot
STEAM_0:012229395 - TheAndy /koFse, Wallhack
STEAM_0:1:10534698 - Q-tips, Aimbot
STEAM_0:1:10293132 - Sumpen, Wallhack
STEAM_0:0:9050912 - HeroesIV, Wallhack
STEAM_0:0:6143152 - [NES]SuggenSexy, Wallhack
STEAM_0:0:6525560 - Fishbone, Wallhack
STEAM_0:0:11361185 - FarieZ, Wallhack
STEAM_0:0:12906102 - Razputin^ , Wallhack
STEAM_0:0:9316401 - Slazer, Wallhack og norecoil
STEAM_0:0:13667447 - [JAPS]JAAP, Aimbot

- Jeg vil poengtere på det sterkeste at folk ikke bør bli fristet til å prøve cheats, bare for å se hvordan det fungerer. Du vil med stor sannsynlighet bli tatt, og vi gjør ingen forskjell om du skulle ha all verdens gode grunner. Permanent utestengelse er alltid resultatet.

Er det noe du vil føye til avslutningsvis?
- Bare hyggelig! Ja, jeg vil gjerne si noe få ord på tampen. Hellfragger.no er kanskje ikke det største communityet innen CS:S, men vi er så definitivt det beste. Dette takket være en flott serverpark, en utrolig dugnadsvilje og en gjeng svært trivelige spillere. Som serveradmin etterstreber vi å holde nivået på dette miljøet oppe, samtidig som vi gjør alt vi kan for å holde det tomt for juksemakere. Her kan alle dere spillere hjelpe til, og vi setter utrolig stor pris på demoer og tips fra dere der ute. Dette vil jeg takke for, og oppfordrer alle til å bidra!

Takk til Planekiller, som tok seg tid fra demoene og klagemuren for å svare på våre spørsmål.

STEAM_0:1:14067739 - rx.LosiD, <font color="#ff0000">Wallhack og norecoil</font>

STEAM_0:1:5054741 - rx.scenest, <font color="#ff0000">Wallhack og norecoil</font>

STEAM_0:1:5397599 - rx.Bibble, <font color="#ff0000">Wallhack</font>

Er ikke de en del av bf.no?

Fin artikkel, cheatere blir tatt, hold dere unna så slipper vi å ta dere :)

Præhæhæ Losi-D.

Trodde han var for cool til dataspill jeg.

:) :) ;):tafse::blush::cry: :cry: :ohmy: :ohmy: :blush::ohmy:

Godt jobba! Flott at dere offentliggjør navna til cheaterpakket. :) Et par overraskende navn på lista. Hva skjedde av Hall of Shame btw? Vil gjerne ha den opp igjen...og i bruk.

Edited by Crowd

norecoil er en cheat som gjør at siktet ikke flyr i været når man skyter.. mao går alle kuler helt rett fram i feks en spray.

Er vel en grunn til at jeg kun spiller på hf.no

Planekiller er jo fabelaktig på å ta cheaters ( derfor jeg lar han ta meg slik at jeg slipper å bli tatt for noe tull=/ )

Planekiller er jo fabelaktig på å ta cheaters ( derfor jeg lar han ta meg slik at jeg slipper å bli tatt for noe tull=/ )

hahah så du tar public så seriøst ja:P

gege =p

Cheatere er ille det er de, men jeg bare tenker at det kan være mange flere siden hvis en vil skjule at en cheater så får han til det. Hvis jeg skulle ha cheatet er det ingen som kunne ha sett det, jeg vet hva dere ser etter og vil gjøre ting som får dere på andre tanker. Er garantert mange flere som jukser som vi aldri vil greie å ta.

Personlig synes jeg eneste måten å beseire cheatere på er at det blir reele konsekvenser av det, at de faktisk LIDER av å bli tatt. Hjelper ikke å bli bannet fra en server, de må virkelig føle at de gjør noe galt. Synes det burde vært straffelover ved å gjøre sånt.

hahah så du tar public så seriøst ja:P

gege =p

Jeg lever for public;)

spiller jo med bare hyggelige folk på hf.no

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this