Sign in to follow this  
Tenebres.no

Gaming mus

Recommended Posts

Tja... I forrige episode gikk jeg fra en vanlig ræva mus som ga meg musesyken til en Razer Diamondback. Og konklusjonen er at jeg ikke liker denne musen så veldig bra. Altfor mye "dårlig plastikk" som føles litt cheap, som glir og ikke er noe behagelig mot huden (bortsett fra knappene). Dioden lyser sterkt, og fra en viss vinkel i mørket går lyset gjennom rompesprekken på midten og angriper meg i trynet. Sideknappene er ubrukelige... og musen generelt sett ser ikke SÅ bra ut som mange skal ha det til. Musen er ikke særlig stabil i hånden og det blir en del ufrivillige håndebevegelser på midten av en kamp når jeg trykker på knappene osv.

Kortere sagt: jeg vil skifte til noe annet, helst en lasermus. Disse pleier vel å reagere bedre på diverse overflater og være mer nøyaktige?

Så her er kandidatene:

-Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

-Logitech G5

-Razer DeathAdder

-evt. Logitech MX518 hvis den er like brukbar og nøyaktig som en laser.

Thx!

Jeg har selv Logitech G5. Det var noe galt med den først, men så sendte jeg tilbake til butikken og fikk en ny. Funker fett nå. God ergonomi, stilig design og presis.

Kortere sagt: jeg vil skifte til noe annet, helst en lasermus. Disse pleier vel å reagere bedre på diverse overflater og være mer nøyaktige?

-evt. Logitech MX518 hvis den er like brukbar og nøyaktig som en laser.

Thx!

Helt feil, optisk har bedre tracking evne enn ei laser mus, dessuten er også laser mer kresen på underlaget enn optisk.

Om du har valget mellom G5 og mx 518, så går du for 518.

Dog vil jeg si Razer DeathAdder er den beste musa til dags dato.

Har hatt G5, men bruker nå min gamle Razer diamonback pga problemer med G5en, den har fungert helt fint siden jeg kjøpte den i mai, men i det siste

har den hatt dårlig kontakt med USB porten(den hopper ut og inn softwaremessig stadig vekk), tro meg, det er vanvittig irriterende i spill og ellers. Vet om også flere med samme problem.

Bruker nå som sagt razern, og den er hvertfall ikke noe dårligere respons/leseevne enn G5en, heller tvert i mot.

Vet hvertfall at min neste mus blir DeathAdder, den har fått toppkarakterer rundt om i tester samt at den har god ergonomi.

Hadde tatt en titt på DeathAdder, jeg. Skal muligens ha den selv. Ellers er MX518 å foretrekke fremfor G5. Bruker den nå.

Helt feil, optisk har bedre tracking evne enn ei laser mus, dessuten er også laser mer kresen på underlaget enn optisk.

Om du har valget mellom G5 og mx 518, så går du for 518.

Dog vil jeg si Razer DeathAdder er den beste musa til dags dato.

Vet hvertfall at min neste mus blir DeathAdder, den har fått toppkarakterer rundt om i tester samt at den har god ergonomi.

Takk for info, det var nyttig! Ingen tvil om DeathAdder er "best" i det absolutte men jeg blir ikke sikker før jeg har holdt den og prøvd i spill sammen med den MX518. Jeg tenker at det er kanskje bedre for meg å spille med en av Logitech sine "store klumper" i stede for en lett, lav og tynn mus som egentlig reagerer for mye på små ubevisste bevegelser.

Skal ligge en test ute på nettet som sammenligner hvor raskt sensoren på musa greier å lese underlaget før den mister trackingen, men fant den ikke atm.

Man ser da at 518 er totalt overlegen i forhold til G5en på dette området.

DeathAdder er dog ikke med i testen.

Noen andre kan sikkert poste linken.

Jeg bruker G5 mus, og en trebit som musematte, funker fett. Eneste kjipe er når de samler seg bøss ved laseren, men det er samma ulla med optisk...

Men jeg får vel kjøpe meg en matte uansett snart. :)

Begynner å bli en god stund siden jeg kjøpte G5'en nå, og har ikke hatt noen problemer med den (utenom støv).

Har heller ikke kommet så langt at jeg har installert softwaren som fulgte med, så kanskje det softwaren mange får problemer med?

Skulle jeg ha kjøpt ny mus i dag kan det hende jeg hadde prøvd MX518, men er neimen ikke sikker, nå som jeg har funnet G-punktet ;)

Edit; Tror Internal snakker om Denne testen. Er ikke sikker på om det er riktig pga jeg ikke fikk loada sida, men det var 1. på Google.

Kan også nevne at du burde stikke i en PC sjappe å holde i musa får du gjør et eventuelt kjøp. Liten vits i state of the art superduper 500000000dpi lasermus når passformen ikke er no bra til hånda di. :)

(As if folk bryr seg om dpi da... ^^? )

Uansett, lykke til med kjøpet.

Edited by PlatypusPedersen

Har hatt G5 musa i over et år nå, og har aldri hatt noe problemer med den. Det er helt sikkert noen som har hatt trøbbel, men det kan jo hende med alle merker. Som PlatypusPedersen sier, så er det lurt å finne ei mus som ligger godt i hånden.

:)

Edited by 1Lt.Iceman

G5 .. kansje den nye 2007 versionen som ser etter min mening ganske så mye bedre ut og har en extra knapp på siden !

Så .. G5 altså !

Nå har jeg lest mye om saken flere steder og jeg nøler mellom en god gammel MX518 og en DeathAdder. Det er grepet som kommer til å avgjøre, så jeg må nok teste begge et sted. Jeg er redd for at Razer'en er litt som den Diamondback: for liten, for lav, for lite stødig. Det ser ut som Logitech sine mus holder seg bedre på pulten/matten. Sikkert en smaksak. Takk for hjelpen i hvert fall.

Tror nok å teste begge er det smarteste. Hvis du prøver dem i et spill i tillegg er det jo enda bedre. Tror forresten DeathAdder er gummibelagt over hele, sånn som Diamondback og Copperhead er på knappene.

Noen som vet hvordan infrarød sensor funker forresten? Hvordan er det i forhold til optisk og laser? Eller er det det samme som en av dem?

G5 2007 er jo bare et MX5xx-skall med n00b-laser i. Hvorfor betale 100 kr mer for en dårligere mus? (MX518 vs G5)

Infrarød fungerer ved at man bruker infrarødt lys til å lyse opp underlaget i steden for rødt lys. Noen av lasermusene bruker også infrarødt lys. Man kan ikke se infrarødt lys. Men faen, hadde du giddet slå opp i wikipedia hadde du sikkert funnet ut av dette helt selv :-P

G5 er litt bredere enn MX5**, og har kun 1 tommelknapp =/

Takk for infoen :) Men infrarødt lys? :)

Takk for infoen :) Men infrarødt lys? ;)

MX518 er bedre enn G5... :) Har du ikke lest testen på ESReality? Mus med 1 tommelknapp er søppel, hvor skal jeg ellers ha både crouch og prone?

Basic lære om lys og farger: InfraRødt <regnbuen = det synlige lysspekteret> UltraViolet

Infra = langbølget

Ultra = kortbølget

MX518 er bedre enn G5... :) Har du ikke lest testen på ESReality? Mus med 1 tommelknapp er søppel, hvor skal jeg ellers ha både crouch og prone?

Basic lære om lys og farger: InfraRødt <regnbuen = det synlige lysspekteret> UltraViolet

Infra = langbølget

Ultra = kortbølget

Bedre å ha én tommelknapp som er plassert slik at den kan brukes (G5) enn 2 som er useless (MX518). :tafse:

Crouch og prone har man forresten på shift og ctrl. Løping er på tommelknappen.

Infra = langbølget

Ultra = kortbølget

Ja, MX518 er bedre enn G5.

Men kalles det som er utenfor den synlige strålingen for lys? Trodde det bare het stråling, jeg :S

Er ikke så lenge siden jeg hadde om stråling, kan den spektergreia der :tafse:

Bedre å ha én tommelknapp som er plassert slik at den kan brukes (G5) enn 2 som er useless (MX518). :)

Crouch og prone har man forresten på shift og ctrl. Løping er på tommelknappen.

Jeg synes jeg har to meget gode tommelknapper på min MX518 jeg men... Mulig G5 er laget for folk med deformerte hender eller krokfingre? Uansett 100 kr mer for en dårligere mus - nei takk. Da kjøper du heller en Deathadder.

Benz1n (er du fettern til Fatal1ty eller? tongue.png ): Lys er elektromagnetisk stråling det også. Elektromagnetisk stråleing er alt fra gammastråling (kort bølgelengde) til det man kaller "langbølge" (tidl brukt til radio). Vel, en tegning sier mer enn 1000 ord: EM spectrum. Har dere ikke naturfag og fysikk på skolen mer eller?!

Razer DeathAdder danker ut alle andre mus som er nevnt i denne tråden. Eneste verdige konkurrent er vel MX518 :)

(men dette er bare basert på mine erfaringer med å fingre mus da :))

Jeg synes jeg har to meget gode tommelknapper på min MX518 jeg men... Mulig G5 er laget for folk med deformerte hender eller krokfingre? Uansett 100 kr mer for en dårligere mus - nei takk. Da kjøper du heller en Deathadder.

Å si at G5 muligens er laget for for folk med deformerte hender eller krokfingre, er en ting du bør holde deg for god til å si sadolf. Når det gjelder hvilken mus som er best, skal jeg ikke legge meg inn på, for så stor peiling har jeg ikke. Mye ligger i smak og behag, men ikke alt.

:)

Har aldri eid mx518 selv så mulig du har rett. Jeg har bare alltid trodd at tommelknappene på denne er lik de på mx510, og de er ihvertfall crap. Greie til browsing, men ubrukelige til spilling. Jeg må ofte løfte musa når jeg spiller, og på mx510 er tommelknappene plassert slik at det er lett å glippe musa hvis man løfter musa mens man har fingeren på knappene... hvis jeg ikke husker feil, da. Uansett syntes jeg G5 var en stor forbedring fra mx510 når jeg bare skiftet musematten også.