Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
brn

Samletråd for treningsprogram

Recommended Posts

Gadd bare skumme lars sitt innlegg, men jeg er ganske enig og ler av følgende ting;

-De som tror man *må* få i seg 3gram protein, hver eneste dag og bøtter nedpå med kylling og proteinpulver, samtidig som de ikke rører markløft eller (dype) knebøy.

-Fjærkre-bolerne. Dvs de som trener mye, gjerne fire ganger i uka, men aldri tar en eneste knebøy eller mark. Resultat? Enorme bryst, armer og skuldre, festet i en underkropp som ser ut som om den hører til en blodkreftpasient.

-Isolasjonskongene. De som har et 3/4/5 splitt-program som knapt nok får plass på en a4side i størrelse 10 font. Et godt eksempel er en som jeg ofte møter på gymmen min. Han ser ut som om noen har lagd kroppen hans av pinneved, samtidig som han har to klumper på skuldrene og en biceps spiss nok til å sprekke en ballong. Han kommer som regel rett fra garderoben og hopper rett på reverse chickens eller militærpress :grr:

Hadde alle kjørt et 5x5 helkropps eller 2split med MYE vekt på pyramidetoppen, så hadde det ikke vært mye diskusjon igjen på div internettfora iallefall :grr:

Mvh en som trener kickboxing/muay thai 3-4 ganger i uka, kombinert med 2 dager vektløfting, og som nærmer seg 150% kroppsvekt i arbeidsvekt på markløft :grr:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gadd bare skumme lars sitt innlegg, men jeg er ganske enig og ler av følgende ting;

-De som tror man *må* få i seg 3gram protein, hver eneste dag og bøtter nedpå med kylling og proteinpulver, samtidig som de ikke rører markløft eller (dype) knebøy.

-Fjærkre-bolerne. Dvs de som trener mye, gjerne fire ganger i uka, men aldri tar en eneste knebøy eller mark. Resultat? Enorme bryst, armer og skuldre, festet i en underkropp som ser ut som om den hører til en blodkreftpasient.

-Isolasjonskongene. De som har et 3/4/5 splitt-program som knapt nok får plass på en a4side i størrelse 10 font. Et godt eksempel er en som jeg ofte møter på gymmen min. Han ser ut som om noen har lagd kroppen hans av pinneved, samtidig som han har to klumper på skuldrene og en biceps spiss nok til å sprekke en ballong. Han kommer som regel rett fra garderoben og hopper rett på reverse chickens eller militærpress :grr:

Hadde alle kjørt et 5x5 helkropps eller 2split med MYE vekt på pyramidetoppen, så hadde det ikke vært mye diskusjon igjen på div internettfora iallefall :grr:

Mvh en som trener kickboxing/muay thai 3-4 ganger i uka, kombinert med 2 dager vektløfting, og som nærmer seg 150% kroppsvekt i arbeidsvekt på markløft :grr:

Du antar at alle har samme treningsmål som deg: å bli diger. Det finnes faktisk de av oss som ikke har lyst til å se ut som om vi er laget av biffstykker, men som heller vil være så sterk som mulig innenfor en viss vektklasse.

Det ALLER verste som finnes er besservissere og nybegynnere som skal kommentere og gi "gode" råd til folk med mye mer treningserfaring fordi de har lest på treningsforum.no at 5x5 og RYP er de eneste programmene som duger. Selv varierer jeg mellom et fullkroppsprogram med bare baseøvelser og et 3-splittprogram med mye isolasjonsøvelser. På den måten lar jeg aldri kroppen bli vant til et treningsopplegg, og jeg holder kroppsvekt nede og styrke oppe. Jeg aksepterer at det kanskje ikke er ditt mål, og jeg er aldeles enig i at markløft er en veldig god øvelse. Men en person med "biceps spiss nok til å sprekke en ballong" har sannsynligvis en del treningserfaring, og han vet nok hva han driver med. Så med respekt å melde: stfu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det høres nesten ut som om du tar det personlig Reinsdyr. Jeg kan ikke se at hverken jeg eller oteren prøvde å kritisere deg så skjønner ikke helt hvorfor du tar det sånn. Oteren sier ingenting om at han har ett mål om å bli diger, så hvor tar du det ifra egentlig ? At vi alle har forskjellige mål er jo greit nok, men for å oppnå de målene så må man gjerne likevel ta i bruk en del av de samme virkemidlene på trening.

Angående spørsmålet ditt tidligere så var det nok en overdrivelse fra min side. Hvor trener du hen reinsdyr, mener å huske at du holdt til her i Bergen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det høres nesten ut som om du tar det personlig Reinsdyr. Jeg kan ikke se at hverken jeg eller oteren prøvde å kritisere deg så skjønner ikke helt hvorfor du tar det sånn. Oteren sier ingenting om at han har ett mål om å bli diger, så hvor tar du det ifra egentlig ? At vi alle har forskjellige mål er jo greit nok, men for å oppnå de målene så må man gjerne likevel ta i bruk en del av de samme virkemidlene på trening.

Angående spørsmålet ditt tidligere så var det nok en overdrivelse fra min side. Hvor trener du hen reinsdyr, mener å huske at du holdt til her i Bergen ?

Sry hvis jeg virker overdrevent sint. Men det er ikke gitt at folk ikke aner hva de holder på med selv om de (jeg) veier 70kg og kjører isolasjonsøvelser iblant.

Trener stort sett på Studentsenteret i Bergen. Noen ganger Vektertorget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har et treningstips for å få "skippern"-arm/armer, alt ettersom.

Først går du til innkjøp av 3 til 4 bokser kløver vaselin. Viktig at det er kløver og ikke noe billig lokalt merke, da kløver vaselin holder bedre på fettet under høy friksjon.

Så finner du en relativt liten krakk med en god pute på toppen, og setter deg godt til rette på denne med litt spredte bein.

Kle så av deg og legg lakrisen løst i en allerede innsmurt høyre/venstre-hånd alt ettersom hvilken arm du vil ha effekten på.

Så skyver du inn en DVD med Kvitt eller dobbelt-marathon fra 80-tallet og skyfler løs mens du ser Knut Borges dobbelthake strekkes og klemmes som en kalkun-hals. Gjenta inntil du har ønsket effekt og bytt arm.

Vel bekomme.

(takk til beep for tips, guide og bilder)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har igrunn som mål å ikke bli diger, så det var skivebom :grr:

Og, du er virkelig ett av unntakene fra alt jeg dissa (jeg også trener som oftet på studentsenteret).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har igrunn som mål å ikke bli diger, så det var skivebom :grr:

Og, du er virkelig ett av unntakene fra alt jeg dissa (jeg også trener som oftet på studentsenteret).

Awki, kanskje det var jeg som generaliserte :grr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generelt spørsmål. Hvor ofte tar dere pauser, og hvor lenge når dere har trent en periode? Trener 3 ganger i uka, generelt tungt, men har aldri noe fast opplegg for når jeg tar en ukes pause, eller en halv uke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv tar jeg vanligvis en ukes pause før jeg begynner på et nytt program evt. en ny runde dersom programmet går over 10 uker.

Evt. så går det jo ann å "cruise", slik man gjør i DC. Etter en sju-åtte tunge uker tar man to uker hvor man tar det litt roligere (rundt 60-70% RM), skipper en økt eller to, og gjør seg klar igjen til åtte nye og harde uker.

Det finnes vel ikke akkurat noen særlig fasit på hva som er best, men selv synes jeg det funker bra med ei ukes pause etter en 8-10 tunge uker, dersom det passer med programmet eller ikke annet er opplyst i det programmet du følger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tar ideelt sett aldri pauser, selv om det blir noen i året pga sykdom og ferie. Tar heller å trener veldig lett når formen tilsier det i stedet for.

Noen andre som lurer på hva de driver med på treningsenteret når 15år gamle gutter tar

, riktignok med drakt men likevel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I starten tok jeg ofte pauser men nå har jeg trent stadig i flere år så trenger ikke å bekymre meg for overtrening noe mye lengre.

Men merker det på kroppen egentlig, er jeg sinnsykt stiv og sliten så trener jeg ikke. I Jula tok jeg en pause på en uke og kom tilbake sterkere enn noensinne og følte jeg fikk tatt meg langt mer ut på treningen. Snakket med flere sist som sa det samme. Så er viktig å la kroppen få komme seg og ikke stresse hver dag å trene deg ihjel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja så klart, det viktigste er jo å lytte til kroppen. Noen har lettere for å unngå overtrening enn andre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noen andre som lurer på hva de driver med på treningsenteret når 15år gamle gutter tar
, riktignok med drakt men likevel :)

Syke ting. Ser ut som han har pinnebein, da.

Lurer på hvor mye han benker om 5 år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er vel vanlig i konkurranseløft men bøyd rygg er juks spør du meg og kombinert med belte og drakt i tillegg. Men ja er nå bra uansett. :)

Jeg trener konsekvent med ryggen plantet godt i benken ihvertfall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er vel vanlig i konkurranseløft men bøyd rygg er juks spør du meg og kombinert med belte og drakt i tillegg. Men ja er nå bra uansett. :)

Jeg trener konsekvent med ryggen plantet godt i benken ihvertfall.

Bøyd rygg er fullt lovlig så lenge skuldre, ræv og føtter ikke forlater underlaget. Med løfteskjorte kan man ta opptil 25% mere, så det er vel egne konkurranser for bruk av "hjelpemidler". En jeg trener med går ifra 190kg til 220 i benkpress med bruk av skjorte.

Uansett så er det jo hva man løfter "rent" som teller...mange som lurer seg selv der gett.

Man får også tvunget utspring og feste lengre ifra hverandre hvis man kurver ryggen litt og presser brystet opp mot stangen, så det kan være en fordel for de som sliter med å bygge bryst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har gått fra forstanden og meldt meg inn på et treningssenter. Nå har jeg virkelig ikke råd til å la være å trene!

Har prøvd å bli seriøs angående trening i 4-5 år nå, men mangler selvdisiplin til de grader. Er den fødte sofagris. Det verste er at det er utrolig gøy å trene, og jeg blir veldig hekta når jeg først kommer igang. Dessverre er det fort gjort og falle av og ned i sofaen igjen :/

Nå har jeg funnet et treningssenter med felles saltimer - har foreløpig vært på corebar, noe som var ganske alright. Skal teste ut aerojump i morgen, hører rykter om at det er festlig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål.

Er det noen som har noen gode traps-øvelser som kan inkluderes i et 5x5-program? Jeg mangler litt masse på øverste del av ryggen. Ryggøvelsene jeg har i programmet fra før er brede chins (3 ganger i uken) og markløft (1 gang i uken).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foroverbøyd stangroing er en god øvelse. Markløft er uten tvil den beste, men den har du tydeligvis allerede med. Shrugs kan være et alternativ, men dette er vel hovedsaklig en isolasjonsøvelse, så jeg ville nok heller satset på foroverbøyd stangroing (som nevnt ovenfor :)) evt T-roing.

Du kan jo også ta en kikk hos ExRx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei. Hver gang jeg kommer tilbake fra hvilkeuke bare dør bena mine helt. Jeg blir forsåvidt ekstra støl i hele kroppen, men spesielt beinpress gjør meg immobil i 3-4 dager etterpå og det er sykt smertefullt. Jeg varmer opp og strekker seff ut. Jeg er forøvrig også nær krampe etter økta. Tips? Gjør grusomt vondt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei. Hver gang jeg kommer tilbake fra hvilkeuke bare dør bena mine helt. Jeg blir forsåvidt ekstra støl i hele kroppen, men spesielt beinpress gjør meg immobil i 3-4 dager etterpå og det er sykt smertefullt. Jeg varmer opp og strekker seff ut. Jeg er forøvrig også nær krampe etter økta. Tips? Gjør grusomt vondt.

Tøying gjør deg mer støl. Men jeg har litt det samme, avhengig av hvilken type program jeg er på. 8-12 reps = latterlig støl, 5x5 = helt levelig. Stølhet tar jeg for øvrig som et tegn på at jeg gjør noe rett. En skal ikke kimse ad stølhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noen andre som lurer på hva de driver med på treningsenteret når 15år gamle gutter tar
, riktignok med drakt men likevel :)

20 kg mer i benk.. litt andre steder også..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei. Hver gang jeg kommer tilbake fra hvilkeuke bare dør bena mine helt. Jeg blir forsåvidt ekstra støl i hele kroppen, men spesielt beinpress gjør meg immobil i 3-4 dager etterpå og det er sykt smertefullt. Jeg varmer opp og strekker seff ut. Jeg er forøvrig også nær krampe etter økta. Tips? Gjør grusomt vondt.

Jeg gjorde den tabben en gang å trene både forside, bakside, og sidene av lårene (ved hjelp av de sprebenamaskinene husmødrene alltid sitter på) hardt på samme dag. Uansett hvilken stilling jeg satt låret i den kvelden så fikk jeg krampe et eller annet sted i låret. Klarte ikke engang å gå til toalettet, måtte tisse på flaske. Bare lå i sengen og hylte som om jeg ble voldtatt 4 timer sammenhengende. Heldigvis blir man ikke fullt så støl etterhvert, selv etter en hvileuke eller to. Hvis du får lett kramper så kan det være at du har for lite magnesium i kroppen, prøv å ta litt tilskudd som f.eks zma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...