Sign in to follow this  
Whitefall

Om flyplasser og flysikkerhet..

Recommended Posts

Leste nå i VG at fra 1.Mars så er det slutt på å fly innenlands og sjekke inn bagasje uten legitimasjon.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147224

I og for seg greit nok, akkurat det ser jeg ikke noe problem med..selv om jeg ikke ser noen spesiell hensikt med det, utenom at noen reiser med stjålne billetter.

Men det var nå engang ikke egentlig hovedtemaet her..

For nå i det siste, spesielt etter at sikkerhetsrutinene ennå en gang ble revidert for vår egen sikkerhets skyld at det begynner å tære mer og mer på tålmodigheten med å fly..

Nå er det fyfy å ha med seg drikke på flyplassen, gjennomsiktige poser med åpne/lukke mekanisme er i skuddet igjen.. Alt av elektronikk skal ut av håndbagasje, og gjennomlyses separat..for å nevne noe..

Og min personlige favoritt..kroppsvisitering.. Det skal åpnes for å ha flere hands on -kontroller.. Er det virkelig nødvendig? Er trusselnivået så høyt at vi alle som en er potensielle selvmordsbombere?

Det virker heller ikke helt standarisert med retningslinjer for flyplassvekterene, eller kan det være at det går litt på dagsform på hvor vrange de vil være.. Om jeg skal nominere noen til landets verste vektere, så blir det dere på Bodø Lufthavn.. Gratulerer!

Men hva mener folket, føler dere tryggheten varme eller begynner det å bli for mye? Vi setter jo alle pris på en god kroppsvisitasjon, men noen er jo litt sky for å bli klådd på av fremmede menn også..eller vil det ene og alene få deg til å fly mer?

Selv flyr jeg svært sjeldent, og er virkelig spent på om jeg i det hele tatt kommer meg på flyet på grunn av en eller annen glemt regel :)

Det hele virker kanskje "over the top", men flysikkerheten kan vel aldri bli god nok? Terrorister finner stadig nye måtet å lure "fyrverkeri" ombord på fly, og så lenge desse blir tatt, så skal jo vi bare vere glad.

Selv har jeg ingenting å skjule, så det kan bare gjennomsøke og kroppsvisitere så mye de vil for min del :wub: Så lenge flyet og passasjerene kommer trygt frem fra A til B.

Det har blitt mye kontroller ja. Norge har jo lenge vært ganske "late" på området. De kontrollene jeg var med på på europeiske flyplasser for et par år siden var allerede på det nivået vi har dem i dag, ja bortsett fra det med veske da som jo er nytt over hele fjøla.

Personlig synes jeg det er helt OK. Det blir først irriterende når det tar lang tid, og der synes jeg Gardermoen har blitt kjempeflinke den siste tiden. Fy faen så dårlige de var før da når disse første reglene begynte å komme med laptop ut av veska, da var køene ganske heftige en periode :)

Jeg syns det er helt greit med kontroller, så lenge de øker besetningen betraktelig. Herregud.. jeg kjenner jo selv jeg får lyst til å selvmordsbombe hele gjengen, når det er fire pass-kontroller og EN som er åpen - og alle i luka er sure og grinete.

Skjønner jo godt at noe må gjøres for å øke sikkerheten - BARE IKKE LA OSS STÅ TO TIMER I KØ!

God damn I hate air ports!

Har vel ikke vært en hvit mann som har gjort terroranslag mot fly på 20 år eller noe, synes det snart bør få litt innvirkning på sorteringsmekanismen her. :wub: Er vel derimot flere blekansikter som drikker seg dritings og tvinger fly til å lande midtveis. :)

Det som er litt komisk er hvordan ALLKAIDA (uææææææææ, stygge folk, her må vi passe på!) har sørget for at det vestlige bnp har sunket med 20% fordi ca halve workforcen vår står i airport security. De vant.

Hadde jeg ønsket å bombe noen nå, så er det ikke tvil i min sjel om at jeg hadde bombet sikkerhetskontrollen til helvete.. Det er da ca samme antall personer rundt en sikkerhetskontroll som på et fly nå i desse kødager..

Ser det for meg; mann kommer bort til sikkerhetskontrollen, legger kofferten på båndet. Sikkerhetskontrolløren roper ut en advarsel da han ser at det er sprengstoff i kofferten, og i samme øyeblikk klikker mannen på detonatoren, sprenger seg selv, koffert, sikkerhetskontroll, kontrollører, reisende ,samt vår følelse av sikkerhet til helvete.

Og snart har vi sikkerhetskontroller før sikkerhetskontrollen..og så Do Loop Until ragnarok

En kniv er da like farlig uansett om du har hentet den på innsiden eller utsiden av gjennomlysningen.

Merkelig at ikke flyplassene har sikkerhetsjekken når du går på flyet, men like etter du sjekker inn og entrer taxfree'n

@ daffi

this is airport security.

Could the white people please go to the lounge and get som refreshments and a complimentary massage ?.

Blacks, spicks, Asians & people from the middle east, please gather at security gate 1-10 for proper rectal exam with electric batons"

@ daffi

this is airport security.

Could the white people please go to the lounge and get som refreshments and a complimentary massage ?.

Blacks, spicks, Asians & people from the middle east, please gather at security gate 1-10 for proper rectal exam with electric batons"

1699068[/snapback]

:)

Sikkerhetskontrollen på flyplasser har gått altfor langt. Hvis noen av dere har fått med dere George Carlin :) sin harsellering med "airport security" fra 2001 så forstår dere hva jeg mener. Vi gjør ikke annet enn å oppfylle terroristene sine ønsker. Den mest suksessfulle terroristaksjonen noensinne var antraxbrevene i USA like etter 9/11. noen få brev ble sendt ut, noen få mennesker ble syke og brevkorrespondansen i USA stoppet opp i flere uker. Folk var livredd sin egen post :D

Terrorister sitt mål er å skape frykt. Regjeringer og ansvarsmennesker rundt prøver å begrense frykten ved å innføre overvåking, strengere sikkerhetskontroller osv. Det de i realiteten gjør er å begrense friheten vår og samtidig forsterker de frykten ved at man stadig blir påminnet om hvor farlig det er å reise.

Er det virkelig noen som tror at man stopper de ekstreme terroristene ved å hindre folk i å ta flytende væske med på ett fly. Disse menneskene legger opp alt for den ene store aksjonen. De lærer seg ett språk, lever undercover i 15 år, tar en utdanning og en jobb for å sprenge seg selv i luften sammen med flest mulig andre på en mest mulig spektakulær måte. Kan man ikke ha væsken i vesken, så svelger de driten i en kondom. De lar seg ikke stoppe!!! Jeg ser liksom ikke at dopsmuglerene har noe større problemer nå enn tidligere :wub:

Helt ærlig så tror jeg at regjeringer(da først og fremst den amerikanske) ønsker en befolkning som er redd. Irak krigen som var/er en kamp om olje ble først godtatt av det amerikanske folket fordi de var redd for terroristaksjoner og WMD angrep derfra. Saddam ble fremstilt som en støttespiller for Al quaida :D. Frykt har vært brukt som ett middel for makt i hele vår historie. religioner er styrt av frykten for å havne i forskjellige versjoner av helvete. Frykt for alle som var annerledes var drivkraften til Hitler. Dette bare fortsetter...

Dette ble ett fryktelig langt innlegg(for meg i alle fall), men det skyldes engasjementet over hvor dårlig og forutsigbart vi reagerer på terroraksjoner. Selvfølgelig er det helt forferdelig å miste folk man kjenner eller kjenner til i en flybombe utført av fundamentale tullinger, men hvis vi gir etter og begrenser vår frihet av frykt vinner terroristene.

Litt tankegang før du skal inn i en sikkerhetskontroll sparer deg for mye irritasjon.

Og det er jo så såre enkelt :)

Mengden metall vurderer om du skal ha utslag eller ikke, ta av det jevla beltet automatisk å legg det sammen med jakken..hvor du selvfølgelig har lagt mobil, kortholder, pengpungen etc. Tar du av beltet så er det større sjanse skoa ikke piper.

Handbagasje er tull hvis du ikke kan lese, sjekk dritn in sammen med den andre bagasjen.

Hvis du absolutt må gå i høyhæler..så ta dem av uansett.

En hånd kontroll tar ca 30sec å gjennomføre hvis du har tømt lommene fra før av, raskere hvis du allerede har skoa av.

Syns de var snille i bodø sist jeg passerte jeg :wub:

Mengden metall vurderer om du skal ha utslag eller ikke

Så hvis du har litt metall i skoene og litt metall i beltet kan det hende at totalt er det nok for å gi utslag, men alene er ikke mengden metall i skoene nok til å gi utslag :) Jeg har ikke peiling på hvordan det fungerer og jeg føler det er 50/50 om de piper eller ikke :wub: Jeg bare leste det som han skrev.

Jeg flyr en del i jobb, og det er da ikke mye problem hvis du bruker hodet litt...

Ta med deg minst mulig inn på flyet, helst bare laptop.

Ha nøkkler, lommebok og evnt laptop i hånden, legg det sammen med jakken på rullebåndet.

IKKE ta med deg drikke elns, kjøp det inne på flyplassen/flyet.

Følger du det rådet er du igjennom på 30 sek. Null mas, null hysteri og null drama.

Hadde jeg ønsket å bombe noen nå, så er det ikke tvil i min sjel om at jeg hadde bombet sikkerhetskontrollen til helvete.. Det er da ca samme antall personer rundt en sikkerhetskontroll som på et fly nå i desse kødager..

Ser det for meg; mann kommer bort til sikkerhetskontrollen, legger kofferten på båndet. Sikkerhetskontrolløren  roper ut en advarsel da han ser at det er sprengstoff i kofferten, og i samme øyeblikk klikker mannen på detonatoren, sprenger seg selv, koffert, sikkerhetskontroll, kontrollører, reisende ,samt vår følelse av sikkerhet til helvete.

Og snart har vi sikkerhetskontroller før sikkerhetskontrollen..og så Do Loop Until ragnarok

1699049[/snapback]

Hehe godt poeng. Klart du finner jo samme tetthet av folk på t-banen i diverse storbyer, men hadde vært litt ironisk om sikkerhetskontrollen ble sprengt :wub:

Blir litt matt av hele opplegget selv. Det er umulig å stoppe noen som er villige til å sprenge seg selv i lufta i å gjøre skade. Hvis fly blir for vanskelig mål, tar de t-banen. Hvis t-banen blir godt sikret, tar de et kjøpesenter. Hvis kjøpesentrene starter med kroppsvisitering etc, tar de et stort idrettsarrangement, etc, etc, etc.

Den eneste måten å stoppe terrorisme på er å fjerne motivasjonen til den. Politikk. En litt annerledes politikk enn USA fører for å si det sånn. Da f.eks. USA bombet dette bryllupet for et par år siden i Afghanistan i "The war on terror", så trur jeg nok det var mer med på SKAPE terrorister enn å bli kvitt dem.

Oh well.. Mitt bidrag til å løse verdensproblemene en torsdags morgen :)

Jeg flyr en del i jobb, og det er da ikke mye problem hvis du bruker hodet litt...

Ta med deg minst mulig inn på flyet, helst bare laptop.

Ha nøkkler, lommebok og evnt laptop i hånden, legg det sammen med jakken på rullebåndet.

IKKE ta med deg drikke elns, kjøp det inne på flyplassen/flyet.

Følger du det rådet er du igjennom på 30 sek. Null mas, null hysteri og null drama.

1699189[/snapback]

DU ja. Men du må fortsatt vente 30 min på alle de andre.

PS: Liker hvordan du sier "helst bare laptop", som om det er det eneste man IKKE kan unnvære :)

Jeg syns faktisk det er ILLE at man ikke kan ta med seg vann inn. Dette er det første sikkerhetstiltaket som kan få negative helsemessige konsekvenser for passasjerene. Gleder meg til første overskrift av typen "Kvinne (71) kollapset og døde på fly mens besetningen serverte peanøtter". Det kan være ganske hett og klamt i trange fly. Hvis du i tillegg er tørst kan det fort skje akutte situasjoner for folk med dårlig helse. Men får håpe at besetningen gjør jobben sin da...

?? Forklar.

Det er vel ganske åpenbart? De fleste belter har en eller annen form for metall i seg, samme med sko som eksempelvis har det i detaljene. Like greit å vippe av beltet med det første, så slipper man at det piper. Jeg kan ikke huske sist jeg slo ut på alarmen.

Jeg reiste til Heathrow i nyttårshelga og det var interessant. Der er de jo (naturlig nok) litt mer på vakt i lys av fjorårets hendelser, og det merkes.

Selv blir jeg litt oppgitt. Jeg føler at vi omgir oss med en falskhet, en illusjon av sikkerhet. Det er bare vissvass å sjekke samtlige passasjerer på den måten de gjør nå, spesielt med tanke på håndbagasjen.

Vel er flytende væske en plausibel måte å sprenge et fly på, men skal man først anta at alt over 100ml er å anse som for risikabelt så åpner man i realiteten for en rekke andre mer eller mindre tåpelige james bondske løsninger i tillegg.

Hva med skolisser av durabelig materiale? En knust tallerken fra første klasse? Eller en kulepenn?

Og når vi først er i gang, hvorfor begrense til lufttrafikken? Alle som har brukt tuben i London vet hvor utsatt den er, skulle det først skje noe alvorlig. En solid dose gass midt i rushen kan potensielt ramme flere enn de verste flyulykker i manns minne.

Og det finnes mange eksempler på små, trange områder hvor mange mennesker er pakket sammen.

Terror handler om frykten, ikke selve handlingen. Det er derfor terroren vinner hver bidige gang noen må ta en slurk av tvilsom væske de har med seg på flyet, sånn for å sjekke at de ikke tilfeldigvis er terrorister og *OOOPS* har glemt å bruke de siste 1-10 årene i en terrorcelle effektivt i forhold til å planlegge en av tusenvis av metoder som kan omgå dagens sikkerhetskontroller.

Var på klassetur i berlin i høst og på veien hjem var det ganske stress i sikkerhetskontrollen. En av oss måtte kle av se det meste uten at de fant noe spesielt på ham samtidig som en annen uten å vite det hadde med seg ett knivblad inn på flyet. Han merket det når vi kom frem til Bergen :)

?? Forklar.

Det er vel ganske åpenbart? De fleste belter har en eller annen form for metall i seg, samme med sko som eksempelvis har det i detaljene. Like greit å vippe av beltet med det første, så slipper man at det piper. Jeg kan ikke huske sist jeg slo ut på alarmen.

1699203[/snapback]

Ok var ikke klar over at den detektoren hadde hukommelse.

Har vel ikke vært en hvit mann som har gjort terroranslag mot fly på 20 år eller noe, synes det snart bør få litt innvirkning på sorteringsmekanismen her. :)
Er vel ganske åpenbart hva som kommer til å skje om "hvite" slipper letter gjennom sikkerhetskontrollen..

Husker for etpar år siden var en venn og jeg litt forsen til fly til Paris. Var ikke EKSTREM hast, men tiden begynte å bli knapp. Vi spurte en kvinnelig ansatt om et eller annet og hun skjønte vi hadde litt dårlig tid. Hun kjørte oss gjennom alle sikkerhetskontroller og denslags til vi kom gaten hvor vi fikk boarde flyet. Gikk ikke igjennom 1 metalldektor, viste ikke passet vårt en eneste gang etc. Eneste terrorister trenger er visst dårlig tid for å komme igjennom kontrollen :)

Tja, blir vel en vurderingsak, få folk som dere ut av landet VS sikkerheten til et flylass med passasjerer.

Sier seg selv da at passasjerene kan ofres :)

Kanskje hun var kontaktperson for terrorister og dere sa kodeordet. Selvfølgelig resulterte dette i at flyet ikke nådde terroristenes destinasjon.

Det har blitt mye kontroller ja. Norge har jo lenge vært ganske "late" på området. De kontrollene jeg var med på på europeiske flyplasser for et par år siden var allerede på det nivået vi har dem i dag, ja bortsett fra det med veske da som jo er nytt over hele fjøla.

Personlig synes jeg det er helt OK. Det blir først irriterende når det tar lang tid, og der synes jeg Gardermoen har blitt kjempeflinke den siste tiden. Fy faen så dårlige de var før da når disse første reglene begynte å komme med laptop ut av veska, da var køene ganske heftige en periode :)

1699038[/snapback]

Det er langtfra OK. Det betyr nemlig at terroristene har vunnet.

De har skremt oss til å måtte ha ekstreme sikkerhetsrutiner, som er en jævla stor heft for folk flest.

Hvorfor i helvete skal ikke jeg kunne ta med meg en stor vinflaske i håndbagasjen dersom jeg ønsker det?

Men, regjeringene rundt om i Europa (og verden ellers) har latt terroristene vinne.

GG.

Overhypa dritt sier nå jeg.

Til terrorisme blir et stort problem (og da mener jeg ikke 1 bombe per år) i Europa, så trenger vi ikke å overdrive.

Skal X00 millioner mennesker bli plaga fordi man regner med et svinn på 100-200 mennesker i året grunnet terror?

I think not.