Sign in to follow this  
Whitefall

Om flyplasser og flysikkerhet..

Recommended Posts

Husker for etpar år siden var en venn og jeg litt forsen til fly til Paris. Var ikke EKSTREM hast, men tiden begynte å bli knapp. Vi spurte en kvinnelig ansatt om et eller annet og hun skjønte vi hadde litt dårlig tid. Hun kjørte oss gjennom alle sikkerhetskontroller og denslags til vi kom gaten hvor vi fikk boarde flyet. Gikk ikke igjennom 1 metalldektor, viste ikke passet vårt en eneste gang etc. Eneste terrorister trenger er visst dårlig tid for å komme igjennom kontrollen  :)

1699238[/snapback]

Du må vel skjønne at de i utgangspunktet bare var ute etter å få dere til hel&%&/# ut av landet, Kari Krigstøs? Hva som evnt hadde skjedd på det flyet er for de sekundært.

Det er langtfra OK. Det betyr nemlig at terroristene har vunnet.

De har skremt oss til å måtte ha ekstreme sikkerhetsrutiner, som er en jævla stor heft for folk flest.

Hvorfor i helvete skal ikke jeg kunne ta med meg en stor vinflaske i håndbagasjen dersom jeg ønsker det?

Men, regjeringene rundt om i Europa (og verden ellers) har latt terroristene vinne.

GG.

1699266[/snapback]

Enig med: Mastiphal.

Har vel ikke vært en hvit mann som har gjort terroranslag mot fly på 20 år eller noe, synes det snart bør få litt innvirkning på sorteringsmekanismen her. :)
Er vel ganske åpenbart hva som kommer til å skje om "hvite" slipper letter gjennom sikkerhetskontrollen..

1699225[/snapback]

OMG! Snart vil alle flyplasser være fulle av Michael Jacksoner! :wub:

-Kjetil

latterlig med håndbagasje-regelen, men kroppsvisitering i seg selv er noe jeg igrunn ikke bryr meg så meget om. Håper ikke disse nye reglene gjør at det blir lange køer, det er nok venting på flyplasser fra før.

Husker for etpar år siden var en venn og jeg litt forsen til fly til Paris. Var ikke EKSTREM hast, men tiden begynte å bli knapp. Vi spurte en kvinnelig ansatt om et eller annet og hun skjønte vi hadde litt dårlig tid. Hun kjørte oss gjennom alle sikkerhetskontroller og denslags til vi kom gaten hvor vi fikk boarde flyet. Gikk ikke igjennom 1 metalldektor, viste ikke passet vårt en eneste gang etc. Eneste terrorister trenger er visst dårlig tid for å komme igjennom kontrollen  :)

1699238[/snapback]

Nå viste vell hu dama som kjørte dere rundt hvilket utstyr du har nedentil å da. :wub:

Synes det er bra at man blir strengere med sjekking av bagasje o.l.

Men det er kanskje litt overdrevet at Bush undertegnet en ny lov for en stund siden at man har lov til å pågripe "mistenklige" personer om det skulle være noe galt. Husker ikke helt hvordan denne reglen var, men det virket veldig rasistisk egentlig.

Edit: Norge er hvertfall det landet som bør skjerpe seg litt. Da jeg skulle fra en bitteliten flyplass fra Hellas, var det 2 kroppsvisitering og 2 stedere hvor jeg måtte putte bagasjen gjennom.

Er enig med mange at det er irriterende, men tenk om ulykken plutselig rammet ditt fly fordi sikkerheten var for dårlig? Da synes jeg det er bedere at det enten er for bra enn for dårlig.

Og det med vann skulle egentlig ikke være det største problemet. Hvertfall hvis du flyr i en greit klasse skulle det være rent vann på do, eller at det kommer servitører som tilbyr vann/brus/te. Da jeg fløy med fly i sommer, kunne du bare trykke på en enkel knapp, og du kunne be om hva det måtte være. At det blir varmt i flyet ser jeg heller ikke på som noe problem, synes nesten det er kaldt å kjøre med fly, siden de overdriver aircondition mange ganger.

Masti:

hvis vi etter en terroraksjon IKKE hadde begynt å sjekke etter f.eks. vesker/fuktighet, ville ikke det gitt terroristene en fin anledning til å bare fortsette å angripe på den måten? Hva hvis det skjer to like anslag da, skal vi begynne med kontroll da?

Syns det er helt greit, bedre å bruke 10 minutter mer i sikkerhetskontrollen enn å bli sprengt i fillebiter. Og dere som ikke forstår det med at flytende veske er forbudt, hvor var dere i begynnelsen av august?

som Galilee sier; bedre aa vaere f0re var.

Et annet interessant sp0rsmaal er hvor langt sikkerhetsvaktene skal gaa i profilering, dvs skille ut arabere osv. Var en sak i Minneapolis for litt siden, en gruppa imamer ble holdt igjen og avh0rt pga de hadde dratt frem b0nneteppe ved gaten, oppf0rt seg rart og bestilt ekstra store setebelter. Det ble selvf0lgelig ramaskrik om trakkasering av Islam blant enkelte grupper, men herregud da. Desverre for arabere saa blir det profilert til en viss grad. If life's fair, why does roses have torns? liizzm

Masti:

hvis vi etter en terroraksjon IKKE hadde begynt å sjekke etter f.eks. vesker/fuktighet, ville ikke det gitt terroristene en fin anledning til å bare fortsette å angripe på den måten? Hva hvis det skjer to like anslag da, skal vi begynne med kontroll da?

1699459[/snapback]

Vi hadde kontroller før og.

Men nå har det kommet en haug med meningsløse begrensninger som ikke har annet formål enn å gjøre oss forbanna.

Hva blir neste? Ingen mer håndbagasje? Rektumscan av alle?

DNA-scan for å sjekke at du ikke kan skyte laser med øynene?

Hadde på meg et stort skjerf med svarte og hvite striper da jeg entret flyplassen i Skottland i November... hadde ikke vært inne på flyplassområdet i mer enn 20 sekunder før 2 store vakter jumpa meg og slepte meg inn på et kott, der de rev av meg skjerfet og undersøkte det i 5 minutter :)

Var vel det at det kunne minne om et palestinaskjerf...for en paranoid brite i alle fall.

Heldigvis ingen rectal-exam :wub:

Vi hadde kontroller før og.

Men nå har det kommet en haug med meningsløse begrensninger som ikke har annet formål enn å gjøre oss forbanna.

Hva blir neste? Ingen mer håndbagasje? Rektumscan av alle?

DNA-scan for å sjekke at du ikke kan skyte laser med øynene?

1699474[/snapback]

:)

jeg ser heller ikke helt hvordan sikkerhetskontrollen gjør oss mye tryggere.. sist jeg fløy sjekka de ikke lighteren jeg hadde i lomma. man kan få med seg en viss mengde væske i en lighter. er man mange nok blir det sikkert nok av uansett hva det måtte være.

Skal du ha et slagvåpen er det bare å stikke innom tax-free butikken og kjøpe ei flaske cognac. en kulepenn kan være like farlig som en strikkepinne.. hva med å smugle med seg ei mus ombord? (ok, sjansen for at én mus gjør særlig skade før neste service er rimelig liten, i admit) Skjerfskallene trenger når alt kommer til alt ikke å ta med noe. Flyvertinner er neppe slosskjemper.

Sant nok, men de må jo komme seg gjennom cockpitdøra for å få kontroll over flyet, og den er jo nå forsterket på alle fly(?)

dessuten tror jeg at 200 flypassasjerer vs 5/6 ubevæpa skjerfskaller blir litt mye, uansett hvor lyst de har til å styrte flyet..

Kan ikke helt se at en kulepenn eller en cognac-flaske skulle utgjøre en trussel på linje med våpen eller bomber, men men. Dette blir litt som cheating i dataspill :) juksemakerne finner på noe nytt, og vi "lapper" for den feilen. Så finner de på noe nytt og vi lapper igjen. Skal vi på samme måte som dere mener i denne saken slutte å ta nye cheates fordi det alltid vil komme nye?

Ja vi hadde sikkerhetskontroller før også, og de var en vits (i alle fall de i Norge). Terroristene har jo nettopp vist at de var for dårlige.

cognac-flaska kan jo brukes som slagvåpen og senere stikkvåpen. hvis du vil skade noen med en kulepenn så er det bare å stikke i vei, evt. erstatte blekkpatronen med noe annet.

dette er selvfølgelig ikke på linje med noen bombe (mm. du er MacGyver)

En jeg kjenner kom ut i London flyplass med en kjøttøks i sekken.

Han visste ikke at han hadde med seg den før han åpnet sekken sin. Og den havnet oppi sekken ved at broren hadde vært på elg jakt tidligere og hadde da tatt med den i den sekken. Så man kan ikke stole på sikkerheten helt nei :)

Unsafe
Om det er sant kan jeg ikke garantere. Fordi han jeg kjenner kan ha løyet. Men det tror jeg neppe

Helt enig med Mastiphal for en gangs skyld.

Er mer redd for å krasje med bilen/bussen på vei til flyplassen enn for terrorangrep på flyet.

Noen regler og ekstra sikkerhetskontroller har da aldri tatt livet av noen. Jada, så er det noen av reglene som kan virke litt på trynet, men folk er sleipe og utspekulerte. En vet aldri hvor det evt. kan smelle neste gang. Og da er det vel også greit å være bedre føre var.

Jeg går nå gladelig gjennom en ekstra metalldetektor eller fremviser alt jeg har i veska, enn å slippe Gud og hvermann gjennom kontrollen, uten å ha oversikten over hva som faktisk blir med på flyet.

Foreløpig har jeg ikke flydd så mye, men nå er det mange reiseplaner i sikte, og da vil jeg nå heller ha ekstra kontroller enn å sitte på nåler hele turen. Jeg er ikke klar for å skrelle min siste banan.

Og til dere som har så dårlig tid, eller bare irriterer dere over alle kontrollene. Det er alltids en mulighet til å bli hjemme, eller beregne noen timer ekstra. Det er ikke større problem enn man lager selv.

Jeg syns det er helt greit med kontroller, så lenge de øker besetningen betraktelig. Herregud.. jeg kjenner jo selv jeg får lyst til å selvmordsbombe hele gjengen, når det er fire pass-kontroller og EN som er åpen - og alle i luka er sure og grinete.

Skjønner jo godt at noe må gjøres for å øke sikkerheten - BARE IKKE LA OSS STÅ TO TIMER I KØ!

God damn I hate air ports!

1699044[/snapback]

Jeg og! Spesiellt passasjerene(de er dog likestillt med cabin-crew)....og jeg jobber på OSL! Bra jeg skal bort derifra snart da...for jeg klikker snart. Fans jævla grisefolk på flya om dagen. Spesiellt nordlendinger! Fanmeg nye bleierekorder daglig på dassene nå og...roer seg vel etter at juletrafikken er ferdig. Jeg blir rett og slett menneskefiendtlig av å jobbe på gardermoen.

SLUTT OG SYT OG TA TOG FOR HELVETTE!

Har du noe imot nordlendinger også ja. Synes du syter litt for mye om oss. Eventuelt begynne å jobbe på oslos.

Sikkerhetskontroll er en ting, ser argumentene for det og det er jo forsåvidt greit nok.

Det som irriterer meg mer er passasjerer som møter opp i kontrollen og ikke kan skjønne hvorfor de ikke kan ha med vannflaske osv. Så bruker de opp etpar minutter av tida til alle som står bak dem i køen som faktisk har sett en nyhetsending, lest et skilt eller avis de siste månedene.

Og fulle folk på fly, fy faen. Burde seriøst vært promilletest, over 1 og ingen tur. Av hensyn til komforten til resten av passasjerene, det er faktisk jævla trangt.

Funker fint sikkerhetsreglene nå, det som ikke funker så fint er folka som skal grine i sikkerhetskontrollen over hvorfor de ikke kan ta med ditt og datt og drar ut tia noe jævlig. Mao sånne som masti