Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
taken

Personlig tilbakeblikk på kompetitivt BF2

Recommended Posts

img_esport.jpg

Personlig tilbakeblikk på kompetitivt Battlefield 2

Ettersom året snart er omme tar jeg et personlig tilbakeblikk på ett og et halvt år med kompetitiv Battlefield 2-spilling. På de største konkurransene vi har hatt i Norden og de største begivenhetene fra dag 1 til der vi er nå.

Personlig tilbakeblikk på kompetitivt Battlefield 2

Jeg husker fortsatt når Battlefield 2-demoen kom ut og jeg hadde min første tryperiode i en Battlefield 2-klan. Klanen var Clan Zolid.bf2 og året var 2005, forumene bruste over av iver og alle øyne var på D-dagen, 21 juni 2005. Battlefield 1942-miljøet var dødt, Battlefield Vietnam-miljøet var dødt, Desert Combat-miljøet var dødt og det var klart for en enda en salgsuksess i Battlefield-serien. Spillet som mange håpet skulle samle klanscenen og bringe Battlefield-klanspilling til et nytt nivå var på vei ut og jeg kan huske det var mange hundre pålogget Battlefield.no i dagene før demorelease og retailrelease. Spenningen og forventingene i miljøet var rett og slett til å ta og føle på.

EA fornøyde, store deler av miljøet skuffet

Battlefield 2 solgte over 2 millioner kopier globalt og optimismen rundt klanmiljøet var veldig stor i starten, dessverre var det langt fra alle som fant seg helt til rette i Battlefield 2 og allerede etter sommerferien var det frafall i det norske Battlefield 2-miljøet. Da hadde vi allerede fått en dyp splittelse i det klanmiljøet som skulle samle klanmiljøene fra BF1942, BFV og DC. Norge og store deler av verden var splittet mellom to spilltyper, 12vs12 og 8vs8. Denne splittelsen ble forsterket i Norge av at Komplett.no valgte å arrangere en godt premiert 12vs12 turnering og at ClanBase og Up North satset på 8vs8. Allerede i gruppespillet i komplett.no-cupen la Norges beste klan på tidspunktet, RX, ned og utover høsten falt flere og flere Battlefieldveteraner av lasset. Dog kom det nye spillere til og Battlefield 2-miljøet besto etter hvert av en blanding nye spillere og veteraner. Men Norge hadde dessverre ikke noen gode lag, Norges beste lag etter at RX la ned var nå Dirty Sniper Ratz, som ikke lå i øverste UN-divisjon engang. Dette var et problem som forfulgte den norske klanscenen lenge og generelt hele Battlefield 2-scenen. Det var for få toppspillere og for få topplag. Den norske klanscenen var forholdsvis stor, men bestod for det meste av 12vs12 klaner som ikke satset spesielt hardt.

Ingen topplag – likevel på tv

Da EuroCup XII kom var det ingen norske lag som ble invitert. Dog hadde Team9 tre norske spillere. Fakta var at Norge hadde et av Europas største Battlefield-miljøer og likevel ikke klarte å få et eneste lag i Eurocup. Men det kom et lyspunkt for Battlefield 2-miljøet i Norge, helt på tampen av av 2005. Finalen fra Komplett.no-cupen, Team Dignitas mot Catch Gamer, ble vist på NRK 2. Dette var i seg selv veldig stort for Battlefield-miljøet, tross for at kampen ble sendt langt fra beste sendetid og med en produksjon som bar preg av at man ikke hadde gjort dette før. Det viktigste var dog ikke i mine øyne selve sendingen, men omtalen. Samtlige spillsider og mange nettaviser skrev om begivenheten, Battlefield 2 hadde som første spill fått sendt en e-Sportkamp på riksdekkende tv i Norge.

DSC_0009.jpg

Battlefield.no kommenterer første eSport-kamp på riksdekkende TV i Norge:(fv) k3rmit, delcasa, Kong Kord

Mye skjer i Europa

Samtidig arrangerte Team Dignitas i samarbeid med Crosshair en infantericup. Det var denne cupen som virkelig satte fokus på Xuffix (tidligere utopianer) sin spiller ”the|gamer”, etter at Xuffix slo bla. Team Wilda, Code7 og tilslutt Team9 i finalen. Det ble laget flere videoer (bla. thegamerskill og thegamerrpk) og det ble lagt ut demoer fra cupen. (Demoer) Mange mente dette var klare nok beviser for at the|gamer cheatet, andre mente det ikke beviste noe som helst. Xuffix valgte å beholde the|gamer og de slo ut Team9 i semifinalen av Eurocup med han på laget. Likevel fikk ikke the|gamer være med til Dignitas når Xuffix snarlig etterpå skulle bytte organisasjon.

En stund etter at the|gamer ikke fikk være med til Dignitas ble han tatt av Battleye i en esl kamp. (Gotfrag tråd) Senere innrømmet the|gamer at han jukset i både Dignitas infcupen og i Eurocupen, direkte på den tyske eSporttv-kanalen Giga. (Gotfrag-tråd) Med the|gamer på laget tapte Xuffix bare to ganger, på LAN mot rize og mot seminorske Code7 i Cal.eu. Rett etter at Team9 ble slått ut av Eurocup la den norske organisasjonen ned og etter å ha blitt organisasjonsløse valgte Battlefield 2-laget også å legge ned. Dette betydde at Code7, som lenge hadde vært underdogs i Europa tok over som Skandinavias beste klan. Utover våren gjorde Code7 det også sterkt utenfor Skandinavia og de vant tilslutt både Cal.eu og World Tournament. Finalen i World Tournament ble spilt med tre norske spillere, redux, osk og neo.

Tilbake til lille Norge

Samtidig som det hadde skjedd mye ute i Europa i starten av 2006 skjedde det også en del i Norge. Dirty Sniper Ratz hadde nå utviklet seg til å bli en av Europas beste klaner og kvalifiserte seg til Eurocup XIII. Samtidig hadde det norske inf-laget aPas, basert på stort sett helt ukjente spillere, begynt å spille jevnt med Europas beste inflag. Og i påsken 2006 var det klart for norges første sikkelige Battlefieldkonkurranse på LAN. Admin i compoen var vår kjære Captiva og det ble en hard compo med mange spennende kamper og mye drama. Den danske klanen Boomtown hadde første seed, aPas hadde andre seed og Catch Gamer hadde tredje seed.

apasp%E5tg.JPG

aPas på tg (fv): woo, redux, zod, lepow, taken afk © Boomtown

Compoen gikk som forventet helt til første semifinale hvor Catch Gamer slo Boomtown ned til lowerbracket. aPas ventet på Catch Gamer i upperbracket finalen etter å ha slått BSE i sin semifinale. Upperbracket finalen endte med at aPas sendte Catch Gamer ned til lowerbracket finale mot Boomtown. Her var det dog en del drama involvert etter at Catch Gamer hadde raportert aPas for bugexploiting da en aPas-spiller hadde hoppet opp på det sørligste taket ved hotell. Det ble etter hvert klart at dette ikke var en bug og lowerbracket finalen ble spilt, den vant Boomtown. Så finalen på TG ble spilt mellom aPas (taken, zod, redux, woo og lepow) og Boomtown (med norske zian). aPas avgjorde finalen allerede på første brett og festet grepet sitt som en av norges beste Battlefield 2 klaner. Omtrent samtidig kom Dirty Sniper Ratz på andreplass i UN sesong 5, etter å ha tapt sesongfinalen mot svenske xGx. Dette tapet sved ekstra mye grunnet at det fortsatte tradisjonen med at en norsk klan aldri hadde vunnet Up Norths øverste divisjon.

Dvale og halvveis oppvekning

Etter en god start på 2006 ble det veldig stille i Battlefield 2 miljøet i store deler av våren. Flere klaner som Code7, aPas og DSR gikk inaktive og det skjedde ytterst lite. Men når vår ble til tidlig sommer begynte ting å smått å skje igjen, Code7 ble invitert til USA for å spille om utrolige 40.000 dollar. (tidenes premie i en Battlefield konkurranse) Og Battlefield.no arrangerte en norsk 8vs8 cup. Etter en ganske stille tid var det overraskende mange klaner som stilte og det ble jevn og morsom cup. tGC vant foran DSR, med GFC på tredjeplass. Så ble det sommerferie, personlig følte jeg meg ferdig med Battlefield 2 på dette tidspunktet. For min og mange andres del hadde Battlefield 2 dødt ut allerede på vårparten 2006, men jeg ble kallet tilbake i slutten av sommerferien. aPas bestemte seg for å delta på HWlan 2006. Det kallet også en del andre toppklaner tilbake, så igjen var det pustet liv i en ellers nesten død del av Battlefield 2 scenen.

Høsten 2006

Når HWlan kom i høstferien 2006 var det klart for den største BF2 lancompoen i norden siden TG og det var mye spenning rundt hvem som ville stikke av med seieren. Favorittene var aPas, Team Magnificent og Copenhagen eSports. Dog hadde aPas vært inaktive siden i vår, til veldig nylig og magnificent hadde hatt problemer med å få på plass folk, så CPh var muligens det laget som var best forbredt. Konkurransen gikk som de fleste hadde trodd og i semifinalene var det Belief vs CPh og aPas vs magnifi. CPh og aPas vant sine kamper og det ble aPas vs CPh i upperbracket finalen. Her ble aPas utspilt og etter at magnifi slo belief i lowerbracket var det klart for aPas vs magnifi igjen. Denne gangen i lowerbracket finalen. Etter en ganske jevn kamp fikk tilslutt magnifi et solid overtak og slo aPas ut til en tredjeplass. Dette plasserte magnifi og CPh i finalen. Denne vant CPh etter en ganske jevn og spennende finale. Jeg husker kampene fra HWlan veldig godt ettersom de er noe av det mest spennende og tøffe jeg har vært med på. Og mange av kampene ble sendt på NRK sin nett-tv, med hjelp fra the swede fra FragTV. Høydepunktene fra HWlan ble hver kveld sendt på NRK 2, så jeg fikk faktisk gleden av å se meg selv på norsk riksdekkende tv skrike et ”krigsrop” (og etterpå spille en bf2kamp) på oppfordring fra Battlefield.no`s og NRK`s KongKord. CPh hadde ingen norske spillere på hwlan, magnificent hadde zod, redux og wona, aPas hadde taken, woo, campy, nazgul og beaver.

apashwlan.jpg

aPas på HWLAN: (fv oppe): gotos, nazgul, taken, campy, woo, beaver

Etter HWlan skjedde det faktisk enda mer på lanfronten for Battlefield 2. Etter at spillet hadde vært ute i over et år og med bare en stor LAN compo i norden, kom det nå plutselig flere rett etter hverandre. Kort tid etter HWlan ble SLKS#10 arrangert i Danmark, hvor de beste Battlefield 2 klanene fra Norden ble samlet. Her deltok, ninth, xGx, cph, aPas, belief, logitech.fi og infinity. Den norske innsatsen på lanet var blandet, aPas overbeviste sterkt i 5on5 konkurransen og fikk tilslutt revansje for HWlan mot CPh i 5on5 finalen. Belief gjorde det dessverre ikke så bra i 5on5 og kom bare til b-sluttspillet. I 8vs8 konkurransen gikk det heller ikke så bra for Belief og aPas nådde heller ikke helt opp og endte tilslutt på en fjerdeplass. SLKS #10 var noe av det morsomste jeg var med på innenfor Battlefield 2, følelsen av å igjen vinne en finale mot CPh var utrolig deilig og i seg selv verdt turen. Men det å møte alle toppspillerne fra hele Norden som man spiller med til vanlig var også en opplevelse verdt turen alene.

beliefslks.jpg

Belief på SLKS © bfgeeks.com

Etter lanene høsten 2006 var det klart for enda en Up North sesong og for første gang vant en klan med flertall av norske spillere øverste divisjon. NextGen.Gamings roster var ikke helnorsk, men nå kan vi hvertfall si at vi har vunnet Up North. Etter tre og et halvt år med spilling. Og på tampen av 2006 ble Eurocupinvitasjonene offentliggjort og endelig var Norge representert sterkere. Med to seminorske og et helnorsk lag. Dog har mange av topplagene falt fra på veien og satsningen nå kan ikke sammenlignes med den som var for et år siden. De fleste er nå veldig lei Battlefield 2 og de færreste topplagene har gnisten som kreves for å gi 100 prosent.

Tilbakeblikk

Men det positive med Battlefield 2 miljøet er, selv om det har vært turbulent på toppen lenge, har resten av miljøet klart å samle seg mer og mer. Noe som har resultert i rekordstore Up North sesonger, gang på gang. Jeg syntes dog det er veldig synd at Battlefield 2 miljøet ikke ble det det kunne ha vært. Om det er spillernes eller EA sin feil, kan man vel ikke si noe sikkert om. Men jeg mener ihvertfall at svaret er sammensatt. Spillet skuffet mange og på den måten falt mange fra. Men det kom mange nye spillere til, jeg mener vi burde ha gjort mer for å introdusere nye spillere for klanlivet. Battlefield 2 er fortsatt et av de mest spilte nettspillene der ute, men i forhold til andre populære FPS er det en veldig liten promille som spiller i klan.

En ting jeg mener vi kunne gjort bedre er å få nye spillere inn i miljøet. Å spille i klan eller starte opp en klan kan kanskje virke voldsomt for mange som ikke spiller så veldig aktivt og det stopper nok mange fra å prøve seg. Rett og slett fordi de ikke vet noe om klanspilling. Hvis vi hadde hatt en kultur hvor vi spilte mer ”mixer” og ”gathers” tror jeg det kunne vært en fin måte å gi uerfarne spillere en smakebit på hva klanspilling handler om. Jeg tror også det ville vært lettere å rekruttere nye spillere til miljøet hvis man hadde spilt mer infonly siden starten. Det har blitt stort nå, men det mener jeg er for sent. Dette er lettere for nye spillere, da det inneholder færre elementer enn 8vs8 eller 12vs12 klankamper og er lettere å sette seg inn i. Jeg tror klanspilling i Battlefield 2 kan virke uoverkommelig å lære seg for mange som er vant med enklere spill, og jeg mener vi burde tilpasset oss litt bedre for å få opp rekrutteringen.

Men jeg tror dette kommer til å bli bedre i fremtiden, for klanspilling har fått mer og mer oppmerksomhet i det siste og ingenting tyder på at den trenden endrer seg. Og når flere får vite om klanspilling blir det også lettere å rekruttere. Men jeg tror ikke Battlefield 2 kommer til å komme noe lengre som et toppkompetitivt klanspill. Det toget har gått for lenge siden i mine øyne. Det kommer kanskje til å komme noen cuper og lan til, men når de beste lagene er lei spillet eller allerede har lagt opp blir oppmøte til disse konkurransene laber. Et godt eksempel på dette var Wonderbaselanet i Sverige, hvor det tilslutt bare møtte opp 3 lag tross ok premier.

Klanspillet for fremtiden?

Så da er vel det naturlige spørsmålet, hvilket klanspill er det som kommer til å nyte godt av all oppmerksomheten og vokse i fremtiden? Vel for tiden er det Counter Strike. Det er et forholdsvis enkelt spill å sette seg inn i, det er lett å få tak i og det er en veldig høy prosent av spillerne som spiller aktivt klankamper. For Battlefield serien var den naturlige arvtageren for Battlefield 2, Battlefield 2142. Men dette spillet har skuffet minst like mange klanspillere fra BF2, som BF2 skuffet klanspillere fra de eldre BF spillene i sin tid. Så jeg spår en dyster framtid for toppkompetitiv klanspilling i Battlefield 2142. Hvis man sammenligner det med BF2 ligger det allerede langt etter, med bare en liten online cup som nå går i Europa, flere måneder etter slipp. Sammenlignet hadde BF2 mange ligaer og cuper allerede ved release. Så nå som Battlefield 2142 ikke ser ut til å kunne ta med arven fra kompetitivt BF2 videre, er igjen spørsmålet, hvilket spill?

Det vil bare tiden vise, men foreløpig er det bare to spill og muligens et par mods som passer ”Battlefield profilen” (Et større ”teambased” spill enn counter strike, med flere spillere per lag og mer avansert gameplay) og det er: Battlefield 2142, som jeg ikke tror kommer til å få et bærekraftig kompetitivt klanmiljø, (vi har knapt en eneste aktiv klan i Norge for tiden) og Enemy Territory: Quake Wars som kommer ut i første kvartal 2007. Så får vi se om vi får en verdig arvtager for Battlefield 2 klanmiljøet ved at Battlefield 2142 enten endrer seg drastisk eller ved at ET: Quake Wars innfrir de skyhøye forventingene mange har.

Som sagt, hva framtiden bringer i 2007 er usikkert, men ved å se tilbake på Battlefield 2s klanhistorie har vi hvertfall en del å lære og mye glede over oss over. Og jeg vil avslutte denne artikkelen, eller oppsummeringen, er ikke helt sikker på hva jeg sitter igjen med, med å takke alle sammen for et og et halvt år med mye moro. Jeg har brukt mye tid på å forsøke å styrke klanmiljøet i Norge, gjennom å skrive nyheter for Battlefield.no og ved å arrangere turneringer. Og jeg føler absolutt at tiden jeg har brukt på det var verdt det, for kosen og gløden dette miljøet har er unikt. Ha et godt nytt år og nyt Battlefield 2 så lenge dere kan, så får heller toppspillerne gråte seg i søvn eller spille wow.

Alexander taken Asbøll

Koselig oppsummering. Du glemte forresten å nevne WoW som en bf-spiller-killer :)

Battlefield2-klanmiljøet har vært lite konsistens lenge, men jeg tror ikke det kommer til å bli så veldig mye verre frem til ET:QW release. Så det vil nok overleve, på sett og vis. Dersom de første inntrykkene blir positive vil vi nok merke en sterk oppsving, på samme måte som da bf2 ble sluppet. Jeg vet ihvertfall at jeg gleder meg (og gruer meg litt, iom at jeg sånn ca er tilbake i RL :)).

Bra oppsummering. Er ekstremt enig med deg i at inf-cuper vil være den enkleste måten å rekruttere nye \kclanspilllere på - en ny klan blir kjappere god hvis det kun er infing.

Forøvrig var jeg ikke klar over at ingen norsk klan hadde vunnet 1. divisjon i UN. Hadde vi i WV vært klar over det hadde vi skjerpet oss de nødvendige fem prosentene og vunnet siste bf42-sesong.

Gledelig lesning Taken. En sånn oppsummering er gøy å lese, fordi minner strømmer tilbake og det er kjekt å tenke over hvor gøy bf2 faktisk har vært, til tross for store irritasjonsmoment. :)

Just for the record, når xGx vant UN over DSR så var det iallefall 4 norsker i lineupen; meg selv, stian, losi-d og xiphais

Bra dette, som du selv sier så tror jeg også at BF2142 ikke vil nå opp på de høyder som BF2 har gjort, mulig det kan komme av at BF2 fortsatt er i "live".

Pluss at alle bugs satte en ettertrykkelig hinder for videre "innsats" med å få til "noe" av dette spillet i starten.

Når vi så hopper til Quake Wars så har jeg større tro på dette spillet enn BF2142 har i fremtiden, dog kan den utalelsen være subjektiv siden jeg har spilt Enemy Territory lenge i klan og turneringer.

For min del så håper jeg at BF2 ikke dør ut med det første, da jeg liker spillet bedre og bedre for hver dag som går.

Anyways Godt Nyttår folkens!

Veldig godt skrevet ja. Men du nevner mixer. Nå kunne ikke jeg være med på kosecupen, men har et forslag. Når du sier at dere vil ha nytt blod i klanmiljøet, hjelper det ikke å vite at 4-5 toppklaner stiller med knallgode spillere hvis rookies vil lage et mix-lag. Hva med at en "pr0" setter sammen ett mixlag, ingen klaner kan spille sammen f.eks. Maks 2 fra samme klan elns. tror det vil hjelpe hvis dere ikke er for harde med dem da :)

Sorro

Kun et forslag.

Bra skrevet ja! Har selv ikke spilt så mye BF2, men dette var morro lesning! :)

crosshair = corsair (en type ram)

btw, du glemte at xgx er ubeseiret i UN :)

SPOILER:
www.epenis.eu

Eh nei? Redux var eneste norske spiller på CGI, ikke i WT finalen. CGI var i USA, WT finalen var ble spilt på nett.

Takk for tipset gotos, fikset :)

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Create New...