Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
stian christer_marrafakka

Sette en strek over skilldiskusjoner

Recommended Posts

Denne posten er her for å sette en strek over diskusjonene angående skills. Den forklarer alt som kreves i BF2 på forskjellige skillnivåer og ment som en informativ post.

Først og fremst er det jo forskjellige ting som teller mer. Et par måneder siden, når team9 var aktive, snakket jeg med Roach etter en inf-pcw. Han sa da at BF2 var 50-60% teamplay, 30-40% skill og 10% flaks. Det stemmer litt, selv om tallene kanskje er litt annerledes. Teamplay er uansett den viktigste faktoren i BF2. Et lag som ikke kommuniserer kan lett tape mot et lag som er dårligere i dueller dersom det antatt dårligere laget kommer i overtall i de fleste duellene og timer tingene sine rett. Med random deviation er skillfaktoren betraktelig mindre, men teller absolutt. 30-40% er sinnsykt mye.

For en enkeltspiller har man et par ting som teller mer enn andre. Først kommer skills, altså aim, kjennskap til våpen, kasting av nades, mentalitet og bevegelse.

Aim er selvforklarende, man må treffe det man skyter på.

Senere må man kjenne våpnene, så man vet hva man skal gjøre i hvilke situasjoner, med hvilke våpen. Burst control er et ord man ofte bruker om dette. Kasting av nades er også utrolig viktig.

En person som kan kaste nades er mye farligere enn en person som har ca. de samme forutsetningene, men ikke kan nades. Rglaf og Campy hadde for eksempel kanskje ikke vært så farlig, som han faktisk er, uten sine granater.

Mentalitet er også veldig viktig. Man må vite når man skal være aggressiv og når man skal ligge bakpå og vente.

Videre teller bevegelse veldig mye. Hvor mye beveger du deg og beveger du deg rett? Står, eller ligger, du i ro for mye er du et lett mål for motstanderen. Kaster du deg frem, slenger deg i bakken og sprayer som faen når du runder hjørner? Du mister bevegelighet. Dersom personen du skyter på har noe å strafe bak, evt crouche bak, er du et lett mål for han i minst 1 sekund.

Dersom du kan alt dette har du alle forutsetninger om å komme deg på midskilled nivå, men BF2 er jo som sagt mer teamplay, og da teller kommunikasjonen din mye mer. Hvordan snakker du til medspillere? Hva sier du, hvordan sier du det? Å ha navn på plasser er viktig i alle spill, inkludert BF2. Sitter du på vt med xGx mens vi spiller 5vs5 på Karkand vil du høre konstante oppdateringer på posisjonene til motstanderne, over hele mapet. "x (x = et tall) public" er for eksempel en beskjed jeg ofte kommer med fra min posisjon på Karkand. Motstanderen vil nesten alltid slippe igjennom på et kart som Karkand. Hvis de ikke gjør det, gjør man en spektakulær jobb. Dersom de slipper igjennom, handler det om å være på plass hvor motstanderen vil angripe. Dersom man leser spillet bra nok, forutser ting, fragger nok og klarer å holde kontroll på motstanderen med teamet ditt.. Ja, da har du kommet deg opp på mid/high nivå. Om du klarer dette mot et low-lag er det ikke store greiene. Om du klarer det mot et mid-lag er det litt bedre, og dersom du klarer det mot et high-lag er det imponerende. Videre må man kunne alle maps like bra som for eksempel Karkand. Man må ha kjennskap til alle brukbare posisjoner på all maps for å kunne kalle seg highskilled.

I en 8vs8 er kommunikasjonen helt annerledes, og det er infene som skal si minst. I 8vs8 består kommunikasjonen vanligvis av warleader som gir ordre og commander som informerer om ting befinner seg. Videre har man korte rapporter, requests og lignende som kommer fra infer, hardware og heli.

Og når det gjelder en enkelt klan er ingen klaner sterkere enn sitt svakeste ledd. Jo mindre spillere, jo mer betyr en enkelt spiller.

Erfaring er en ting som komplimenterer skills, teamplay og kommunikasjon enda mer. Dersom man har en god blanding av alle disse tingene, da begynner man å kunne kalle seg highskilled. Dersom du mangler en liten ting, er du nede på midskilled igjen. Veien fra low til midskilled er lang, men veien fra mid til high er ganske kort. Trener man riktig blir man midskilled i løpet av et halvt år. Hvis man fortsetter på samme spor og har litt flaks, blir man fort highskilled derfra.

As a side note:

Et fenomen som folk klikker på i Norge er klanhopping. Klanhopping må til dersom en spiller utvikler seg i et høyere tempo enn laget han spiller for. Jeg er selv et perfekt eksempel på dette. Jeg startet i prodigY i Oktober 2005, og utviklet meg såpass fort at jeg måtte vekk før året var omme. Jeg joinet supreme mot slutten av 2005, og forlot supreme til fordel for Virus Inc., som spilte i CAL Main i USA. Etter 2-3 måneder i Virus gikk ikke ting fort nok for meg, og jeg måtte videre. Jeg hadde fått bli med i aPas, og fikk tilbud av taken om å joine 8vs8-satsingen til CN som try. Før try-perioden var over, hadde jeg fått tilbud om å bli med i xGx. Min klanhopping stopper egentlig her, med aPas-relaterte hendelser i mellom, for så å returnere til xGx hvor jeg er nå.

En ekstra ting:

Default config is the shit.

Vel bevisthet i alt man gjør ingame, (at man ikke bare dilter rundt, men gjør ting for å hjelpe laget sitt) å være selvkritisk for å utvikle seg, å spille smart og selvstendig, å være offensiv er også viktige faktorer. Og er utrolig få i Norge som behersker det.

Dog kommer man ikke dit ved å lese en guide, man må jobbe med seg selv og utvikle et eget grunnlag. For rutine er også viktig for å kunne lese spillet. 99,99% av alle infene i Norge kommer aldri til å komme dit før bf2 er dødt, det er jeg sikker på.

EDIT: la ut 0.1 versjonen av apas playbooken i en annen tråd, kan gjøre det her også. Denne er dog bare for infkamper, men kan vel være en liten pekepinn på ting man burde tenke på i kamper.

SPOILER: infplaybook 0.1
Generelt

*Alltid si ifra på vt når du ser en eller flere motspillere, si presist antall og hvor de er. (”2 østberg”) Hvis du mistenker at det er flere personer der enn det du ser, sier du feks "minst 2 pers på østvei". Hold beskjedene korte og saklige.

*Aldri isoler deg, fokuser på at du alltid er "spillbar" for teammatesene dine, dvs. hvis du blir tatt ut, at du er i en posisjon hvor du kan bli rezzet av en teammate. Det nytter ikke å gå alene, da forsvinner vitsen med å bruke medic. (som er bf2 sitt beste kit i inf vs inf) Dette gjelder seff ikke alltid, (flanking og spesial manøvrere) men det er noe vi må fokusere på 95% av tiden i infkamper.

*I 80% av alle situasjoner er det riktig å rese teammaten som ligger ved siden av deg fremfor å skyte på fi. som er foran deg. Unntak er hvis teammaten din er tom for ammo. (Men hvis du er tom for ammo burde du fortsatt rezze, så kan en av dere rekke å reloade på tiden motstanderen bruker på drepe den andre av dere.) Så husk, vi må rezze raskere og oftere! Hvis man nøler et sekund med å rezze kan det være nok til at motstander forstår hva du skal gjøre og går til motverge så det er viktig at vi rezzer på refleks!

*Trade flagg, hvis du står mellom å angripe et flagg eller forsvare et eget flagg som er presset må du tenke på noe. Hvilket flagg er mest verdt? Feks. på karkand vil vi ikke trade square for market! Folk må tenke mer på å trade riktig, vi trader ofte helt feil noe som resulterer i at man blir nullet eller driter seg ut.

*Fragge, dette er den viktigste delen av infkamper, prøv å fokuser så lite som mulig på alt annet enn fragging. Det andre skal sitte automatisk, fokuser på duellene og å få ned motstandere. Taken skal bekymre seg om taktikk og calle tull.

Når man angriper flag

*Snakk sammen så man timer angrepet fra flest mulig kanter samtidig. Det er viktig at fyren som går opp trappen på hotel kommer opp samtidig som fyren fra sørtak hopper ned. Ellers angriper man i realiteten 1on1 to ganger og ikke 2on1. (Eksempel)

*Når man er i flagg, si hvilken inngang man dekker/hvilket spawnpunkt man dekker og hvis noen spawner på punktet du dekker skal du rapportere det og si ifra hvis du får ut fyren.

Når man har tatt et flag

*Ut av flagg, det kommer alltid nades............................................ orly

*Se hvor teammatesene presser, gå der det er hull i presset vårt.  Nøkkelen til å ikke miste et flagg er å presse bredt så motstanderen ikke kommer gjennom. Å sitte å campe et flagg er uaktuelt når vi er på offensiven.

*Hvis man blir tatt ut i presset og ser at fi. bryter gjennom til flagget man akkurat har tatt. Si ifra tydelig og si antall og sted som vanlig.

Når man skal deffe et flag

*Det kommer alltid nades på sørtak og andre obviuse spotter, bare vær der når fi. ikke har nades.

*Vær i bevegelse, det nytter ikke å sitte å campe i bf2, da blir man tatt bakfra.

*Hvis det kommer fi. i flagget og man får de ut, si ifra tydelig så vi ikke nader mer enn nødvendig.

infplaybook 0.1 © taken (kommer med mer ettersom jeg husker ting, orker heller ikke å rette den akkurat nå, har sovet 5 timer i natt... FETTE DÅRLIGE SOVEPILLER OMG)

1636064[/snapback]

vedder mine 2 cent på at denne tråden ender med en skill diskusjon

så får bare se om folk tar hintet da, meget bra StiaNN

:rolleyes:

Veldig fin guide. Stian har, som nesten alltid, rett, så det lønner seg å lese tråden nøye igjennom. Kommunikasjon for min del under spillet har gått fra "lolol, fire noobs i midten" til "to vask, en parasoll og en ved Philipalmen". Man lærer mye av å spille med folk som Stian.

EDIT: lol jungel; stian er faenmeg IQ-bot liksom. En av de smarteste infene vi har i Norge liksom, skjønner ikke helt hvor du har din informasjon fra. Public?

Nice, mye og tenke på der. Spesielt playbooka til Taken skal jeg bruke mye=)

Du vet jo hva du må gjøre for å bli high stian, hvorfor er du bare mid da?=( ;D

edit: jada det var tull liksom, stiann er en god spiller og nei han er ikke mid, rglaf=)

Synes det er litt morsomt å lese hvor seriøst et dataspill blir tatt.

Trodde en periode at dette var noe jeg selv også ville, bli kjempe god og spille med de beste. Men å la det gå utover RL ville jeg ikke. Så det er og blir et spill, som man spiller for morro, for vennskapet med andre internettvenner og for underholdningens skyld.

Men for all del, kos dere med seriøsiteten. Og lykke til med å få dataspill til å bli anerkjent på et nivå slik at man faktisk kan tjene penger på det og gjøre en karriere. om ikke det er målet, ser jeg ikke vitsen i all tidsbruken.

my 2 cents - Mokie.

Maybe cuz it's fun, Mokie. Maybe that's why people spend so much time playing a game.

Maybe cuz it's fun, Mokie. Maybe that's why people spend so much time playing a game.

1670330[/snapback]

Seffern er det morro. Er jo grunnen til at jeg koser meg med dataspill :rolleyes:

Men tenkte bare på at dette må jo gå utover skolegang, jobb, kjæreste osv når man tilbringer så mye tid på et spill og spillrelaterte ting.

Spill er en hobby, og det er mange som har blitt proffesjonelle fra det utgangspunktet, så hvorfor ikke innen gaming?

Bra skrevet stiaNN, kan legge viktigheten av å KJENNE de du spiller med, vite deres svakheter og styrker b.l.a. ved posisjonering på kartet og iforhold til map/motstander o.l.

En fast mid-lineup har gode forutsetninger for å slå en mixa-high lineup f.eks. Det går jo også litt på kommunikasjon som du nevnte.. TN har vel vært et godt eksempel på spillertyper som ikke passer sammen.

Synes det er litt morsomt å lese hvor seriøst et dataspill blir tatt.

Trodde en periode at dette var noe jeg selv også ville, bli kjempe god og spille med de beste. Men å la det gå utover RL ville jeg ikke. Så det er og blir et spill, som man spiller for morro, for vennskapet med andre internettvenner og for underholdningens skyld.

Men for all del, kos dere med seriøsiteten. Og lykke til med å få dataspill til å bli anerkjent på et nivå slik at man faktisk kan tjene penger på det og gjøre en karriere. om ikke det er målet, ser jeg ikke vitsen i all tidsbruken.

my 2 cents - Mokie.

1670323[/snapback]

Helt ærlig, så håper jeg mod sletter alle innlegg som går på tidsbruk på gaming, for det har INGENTING i dene tråden å gjøre.

Spam, whine og atter #care.

Hvis folk vil ta hobbyen sin til det neste steget, så er det deres eget valg.

Meget bra marra - og taken!!!! Love you guys.

Nå begynner vi virkelig å få ting på gang i forhold til å bygge opp et godt klanmiljø i Norge. Både denne og Devon sin Commander-tråd er to gode bidrag for å heve det generelle nivået i det norske bf2-community'et!

:rolleyes:

Unsafe
Ja jeg vet svensker kan lese norsk ja, men dog...

Vel bevisthet i alt man gjør ingame, (at man ikke bare dilter rundt, men gjør ting for å hjelpe laget sitt) å være selvkritisk for å utvikle seg, å spille smart og selvstendig, å være offensiv er også viktige faktorer. Og er utrolig få i Norge som behersker det.

lurer på hvordan du kan vite akkurat det der?

for alt det jeg vet så sitter ikke alle norske spillere på bf.no sine servere eller på tv2s servere.

tror du virkelig at alle bf2 spillere er medlemmer av bf.no?

tviler sterkt.

det fins mange ute i det langstrakte norge som er gode, som aldri har vist seg på både bf.no server eller tv2s sine servere.

Nei? Finnes få eller ingen bra folk som spiller i klan som IKKE har blitt lagt merke til. Vedder for at du ikke finner en ukjent nordmann som sklir lett inn i NextGen-lineup liksom.

Nice, akkurat som om jeg skulle skrevet det selv! :rolleyes:

Hvis du sender dem til meg, polar_rips, så kan jeg være mentoren deres og gi dem den boosten de trenger for å komme seg på toppnivå.

Nå har det seg slik at klan og public dog er 2 helt forskjellige ting.

Og det er ikke umoralsk å sparke en ball så hardt som overhode mulig mot en tribuneside full av folk hvor disse kun har et minimalistisk sikkerhetsnett å gjemme seg bak (aka mål)?

Ganske whacky spør du meg :rolleyes:

Kommunikasjon for min del under spillet har gått fra "lolol, fire noobs i midten" til "to vask, en parasoll og en ved Philipalmen"

1670297[/snapback]

hitta på egna namn plz!

Kommunikasjon for min del under spillet har gått fra "lolol, fire noobs i midten" til "to vask, en parasoll og en ved Philipalmen"

1670297[/snapback]

hitta på egna namn plz!

1670477[/snapback]

lolol.

Shipoopi <3

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...