Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Conkerit

The Hobbit

Recommended Posts

Enig. Kunne fint kuttet 15-20 minutter uten at det hadde gjort resultatet dårligere - tvert imot. Men med utgangspunkt i at jeg først var psyched som fy, for deretter å bli livredd (mest for egne forventninger og at PJ hadde gått pengenes vei), så sitter jeg igjen med en positiv opplevelse. De har tatt seg vesentlig større kunstneriske friheter enn med LOTR, bl.a. Radagast var et veldig pussig innslag, men straks jeg klarte å legge bort LOTR-nazien i meg så koste jeg meg godt :)

Dog, det jeg ikke kommer unna er to ting: 3D er og blir noe jeg ikke er helt sikker på om jeg liker - noen effekter er kule, men i det lange løp syns jeg det er slitsomt ved siden av at jeg ikke liker å ha på briller generelt sett. I tillegg så har kinoen så satans høy lyd at for en med sart hørsel som meg selv - så er det tidvis plagsomt. (Varierer muligens, men i Sandvika er det i hvert fall *alltid* for høyt for min smak).

All in all: "transportetappen" er unnagjort, jeg har mer tro på film 2 og 3, så da er det jo bare å vente da... :p

Hobbiten er favorittboka mi gjennom tidene, og er sabla usikker om jeg skal se den, i frykt for at mine egne bilder etc vil bli ødelagt. Men det virker som det er verdt å se den da? ^^

Hobbiten er favorittboka mi gjennom tidene, og er sabla usikker om jeg skal se den, i frykt for at mine egne bilder etc vil bli ødelagt. Men det virker som det er verdt å se den da? ^^

Mitt tips: hvis du forventer å se "boka filmatisert", og alt annet vil være en skuffelse: ikke se den. Though quite frankly: jeg tror du kommer til å se den uansett, og så lenge du klarer å akseptere at Peter Jackson har tatt seg ganske store friheter, så kommer du til å kose deg i to og en halv time ;)

Aaah filmen var en herlig opplevelse, gleder meg til de neste filmene :D

At det var 48 bilder i stedet for 24( vis jeg ikke tar feil) merket ikke jeg noe spesielt, men når det kommer til 3D så sliter jeg, jeg blir sliten i øynene av 3D og må ha en del små pauser med å ta av brillene.

Dog, det jeg ikke kommer unna er to ting: 3D er og blir noe jeg ikke er helt sikker på om jeg liker - noen effekter er kule, men i det lange løp syns jeg det er slitsomt ved siden av at jeg ikke liker å ha på briller generelt sett.

Så veldig veldig enig. Det som plager meg mest er fokuspunktene som nødvendigvis må komme når man skal ha 3D-effekter. Når to personer i forkant kommer i fokus, så må det i bakgrunnen bli blurry og visa verca. Noen av naturscenene ble jo fullstendig ødelagt av at man skulle fokusere på noe spesifikt og trær i bakgrunnen ble til grønn guffe. 3D funker fett til tegnefilmer og slikt, men i store drama med mye bevegelse og farge er det rett og slett ikke vits imo.

Skal definitivt sees uten 3d for min del, hater 3d som pesten, mye mer til plage enn fornøying imo.

Så er jeg spent på hvordan jeg liker frameraten, har hørt både plusser og minuser med det.

Samme her, har slått meg i etterkant at jeg ikke tenkte et sekund på framerate. Det kan selvfølgelig være fordi fokuset mitt var på 3D som jeg ikke er helt kompis med... vi får se når jeg ser den neste gang hvilket blir i 2D 'old school' style :p

har sett filmen selv nå.

Vet ikke om det er fordi jeg har sett LOTR filmene sånn 10 ganger hver e.l, og synes de er de beste filmene på jorda osv. Men Hobbiten klarte ikke å måle seg opp med disse i det hele tatt.

3D osv brydde jeg meg ikke så mye om, det jeg mislikte mest var (som andre også har nevnt) at de hadde lagt på for mye flesk på denna filmen. Jeg hadde likt det mye mer om de hadde gjort The Hobbit til 2 middels filmer, eller en skikkelig lang film, istedenfor å lage 3 store filmer. Den lille boka klarer ikke å supporte det, og alle de ekstra-historiene de skulle dra med inn synes jeg ble for mye.

I tillegg lurte jeg på om det var regissøren for Pirates of the Caribbean som hadde tatt over til tider. Dverger som surfer rundt på treverk inne i grotter med alt mulig rart som skal fly veggimellom, dette flere hundre meter og deise rundt og ikke et hår som er ute av alignment.

Ofte synes jeg de kunne ha lagt en scene som bare en ren eventyr "ute på tur" scene istedenfor å alltid måtte lage en spesialeffekt-fest og hu og hei i alle retninger. Da f.eks scenen der de finner ut at de går på beina til steinkjempene og blir deist frem og tilbake. Jeg hadde myyye mer likt at de heller hadde gått langs fjellet og sett de i det fjerne. Samme med domino-trær, og alle kampscener i grottene.

Til slutt, noe som blir veldig fordi jeg nettopp leste boka igjen, så likte jeg bedre hvordan Bilbo fikk "creds" i boka, der han viste seg som mer og mer kapabal som en "burgler", mens her var alt helt dritt til han heiv seg oppå slemme hvite orken, som også kom fra ingensteds.

Meeeen. Selv med alle denne kritikken, så gir jeg enda filmen terningskast 4. Føler jeg hadde likt den mer om jeg ikke hadde sett hverken lotr eller lest boka før forsåvidt

I følge Jackson så er tilleggene tatt fra Tolkiens planlagte utvidelse av Hobbiten, som aldri ble noe av før han døde. Det er begrunnelsen deres i alle fall, men er ikke sikker på at jeg syns det er en gode ide likevel. Denne filmen ble i hvert fall alt for preget av alt for mange litt sjarmerende småslag, pepret etter hverandre i rask rekkefølge. Og som Photon sier, en del i overkant urealistiske knall og fall. Ellers var det god underholdning, og jeg hadde ikke for høye forventninger så det skuffet ikke akkurat. Så i 2D, og 48fps var helt greit det, med unntak av scener med mye lysegrønt (Shire by day osv), som det var mye av i starten, hvilket så i overkant spillaktig ut. Samt noen mindre anledninger. Merker at ting ser litt tydeligere animert ut, men det veies for det meste opp av en ellers god visuell opplevelse.

Den største lettelsen var at den idioten av en filmanmelder i Adressa tok feil da han påsto at musikken bare var gjenbruk, hvilket det ikke var. GIkk resten av kvelden med en enorm trang til å skrive sinnamail :angry:

Jeg er veldig fornøyd. Synes ikke den er for lang. De som klager på småting og leter etter detaljer som de er uenige er besserwisseraktige og kun ute etter å vise sin epeen. Hvis jeg ville klage kunne jeg trukket fra scenen med stein elementals, men det vil jeg altså ikke :lol:

Noen 3D effekter var fine, men generelt er jeg ikke med på at 3D er "bedre".

Junior var også fornøyd.

3D er på ingen måte "bedre", men det har jo like mye med tilgjengelig teknologi på kinoene, og hvordan de som lager filmene velger å "implementere" 3D.

I Hobbiten synes jeg det fungerte veldig bra. De styrte unna de typiske "HEHE - nå sender vi noe ut av skjermen"-situasjonene, og 3D bidrog stort sett til å gi en veldig fin dybde i filmen.

Ellers, de som har noe å utsette på filmen fordi den er litt "tøysete" til tider, tror jeg ikke helt er klar over forskjellen mellom Hobbiten-boken og Ringenes Herre-triologien. Førstnevnte er jo tross alt skrevet som en barnebok, med mer "eventyr"-stil og lettere humor.

I utgangspunktet var jeg veldig spent på hvorvidt valget om å gjøre 3 filmer av boken ville påvirke filmen i negativ retning, men jeg er STORT sett fornøyd. Det ser ut til at det som kommer inn av ekstramateriale er i stor grad hentet fra Tolkien selv, så gleder meg til de kommende filmene :)

Jeg syns det er to gode filmer og jeg ser frem til den siste filmen. Jeg får ikke samme LOTR feelingen og enkelte småting kunne de droppet, men ut over det så er det to meget gode filmer som er verdt hver eneste krone og minutt. Anbefaler alle å lese alle bøkene til Mr.Tolkien.

• Like 1

Herlige filmer rett og slett! :) Og blir stemning i første filmen når de er i huset til Bilbo og begynner og synge The Misty Mountains Cold! :D

Awesome!