Sign in to follow this  
Camlost

Rutertrøbbel - Brukbart svar BELØNNES

Recommended Posts

Okei. Jeg har Telenor. Sier du at det er mulig at jeg kan kutte ut modemet (speedtouch 510), og bare bruke router. Mener jeg har prøvd dette uten å lykkes

Trenger ikke modem hvis du har router ?

Afaik har vel ngt aldri brukt modem, bare routere.

1534924[/snapback]

Beklager å måtte si det Allfather, men denne gangen er det nok litt begrepsforvirring ute og går... riktignok får NextGenTel ta på seg skylden for det, men det er uansett forvirring :(

Et modem (modulator/demodulator) oversetter de analoge signalene i kablen til digitale signaler (f.eks ethernet).

En router tar ethernet inn, analyserer pakkene, og leverer pakkene videre til riktig adressat. I denne prosessen er det ikke uvanlig (når man snakker om produkter for SOHO/privat-markedet) at det også gjøres en oversettelse av IP-adressene (NAT).

Man kan aldri koble en router direkte til en telefonkabel. Det vil i beste fall ikke virke, og i verste fall ødelegge routeren. Etterhvert har det imidlertid kommet mange kombi-bokser på markedet, som inneholder både modem og router. Disse blir ofte (ganske misvisende) kalt "bredbåndsroutere".

Jeg synes det er ganske uheldig at de blander slike ord, fordi det er såpass forskjellige ting. Mange mennesker kjøper nå rene routere og tror at de kan bruke dem rett på ADSL-linja, og andre tror de kan ha flere PC-er bak et rent modem. At begrepene "bredbånd" og "smalbånd" ble ødelagt er ikke så farlig, siden de orginale betydningene kun er interessante for noen spesielle faggrupper, og da vil det ikke være noe problem å skille på det. I masse-markedet er problemstillingen en helt annen.

Edit: en annen ting er at "bredbånd" er så mangt. De fleste "bredbåndsroutere" er kun laget for ADSL, og fungerer ikke med andre teknologier som DOCSIS (kabelmodem), SDSL, VHDSL, Ethernet (á la bredbåndsfabrikken), fiber (i utlandet er det mange kraftselskaper som trekker fiber helt hjem til sluttkunden), Wimax osv.. På verdensbasis taper DSL-teknologiene terreng pga ustablitet og begrenset båndbredde (da tenker jeg ikke på internett-hastighet, men den originale betydningen: frekvensspektre). Det er ikke urimelig å forvente at det samme kommer til å skje her til lands på litt sikt.

Kunne du spesifisere hvilken router du har ?

Har hatt ca.3 nextgentel routere og har åpna porter på dem alle sammen, utenom en hvor det faktisk var umulig.

Når jeg kommer hjem kan jeg legge opp en guide hvordan du åpner porter med med en telnet session.

Hvis du har gjort dette kan jeg ikke anbefale annet en å sjekke alle ledningene og lignende eventuelt sende klage til Nextgentel?

telnet 10.0.0.1 i kjør eller run

kundenummer minus 10000 og sett en stor P foran f.eks 130013-10000= P120013

bruk passord du fikk med oppkoblingen.

----------> quick menus

------------> Network address translation

----------------> show change server list

enter Easy-servers

-------------->add server

external server: velg other og skriv nummeret på porten du vil åpne f.eks 1412 eller 1111

Server Private ip Address : finner du i network connections på pcen som er f.eks 10.0.0.2

public ip address: her kan du bare la den være blank.

Protocol: dette er to forskjelige systemer vis du er usikker på hvilket system du skal åpne så velg TCP and UDP

Internal Port Start: Skriv det samme som i external server f.eks 1412 eller 1111

Husk å trykk enter etter alt du har skrevet ellers blir det ikke godtatt.

Trykk og og du er nå ferdig med å åpne en port.

Edited by Boller_brus

er det bare jeg som bruker browser til sånt?

1565526[/snapback]

Har opplevd at man ikke alltid for stilt in alt på browserfunksjonen.

Hadde en router fra nextgentel som rett og slett ikke ville forandre instillingene når man gikk inn på browser konfigurasjon.

Pluss med en telnet session er det lettere å får oversikt på hvilke porter som faktisk er åpne, synes nå jeg. smile.png

Bare sånn for å feilsøke, har du forsøkt å koble PC'en rett i modemet fra Nextgentel?

Hvis det da fungerer vet du hvertfall om det har noe med linja/modemet å gjøre, eller om det er noe på LAN'et ditt som kødder med deg.

Okei. Jeg har Telenor. Sier du at det er mulig at jeg kan kutte ut modemet (speedtouch 510), og bare bruke router. Mener jeg har prøvd dette uten å lykkes

1534965[/snapback]

Nei, det kan du ikke.