Sign in to follow this  
Mastiphal

Den store oppskriftstråden

Recommended Posts

En frekk pizzavariant som jeg fant opp en gang ("Hmm, hva har jeg i kjøleskapet som kan stappes på en pizzabunn") som fungerer svært bra (bare spør Morkel) er følgende:

Rømme (i stedet for tomatsaus)

Spekeskinke (Jeg pleier å bruke en ganske salt speket villsvinskinke, men annen spekeskinke burde funke greit)

Skivede cherrytomater

Skivet Halloumi-ost (en geitost som minner om fersk mozzarella, jeg pleier å bruke Skånaliseter gård sin)

Ja, denne posten er i stor grad en reklame for norsk gårdsmat. Støtt opp om ditt lokale Bondens Marked!

Den høres litt frekk ut, men god. :( Rømme i sausen er jo noe Peppes har på en av sine varianter, og det er utrolig godt. Lurer på om jeg må teste denne varianten en gang. :D Spekeskinke på pizza er jo godt, den salte smaken er fantastisk. Og halve cherry-tomater....mmmmmmm.........blir sulten her. ;)

Ok, kommer med to nye. ;)

Soppsaus

Denne soppsausen passer til veldig mye, både mørkt og lyst kjøtt, og er veldig enkel å lage.

Ingredienser:

6-8 ferske sopper

2-3 sjarlottløk

1 putt mat-fløte

Smør til steking

Salt og pepper

Ha en kaserolle med teflon-belegg, så det ikke brenner seg. :(

Smelt smør i kaserollen, og ha i løken, og blank denne.

Ha i soppen, og la dette surre litt til soppen har redusert seg litt i størrelse. Sopp suger til seg mye smør også, så det er mulig du må ha i litt mer underveis.

Når du er fornøyd med bruningen, ha i fløten.

Smak til med salt og pepper.

La dette koke inn litt så det får en litt tykkere konsistens enn ren fløte, men ikke altfor mye, da blir det stuing.

Ovnsstekte poteter

Ingredienser:

7-8 små poteter

Olivenolje 0,5-1dl

Krydder (salt, pepper, provence, rosmarine, timian.......du velger selv)

Kjør opp ovnen til 225 grader.

Mens ovnen varmer seg, kutt potetene i biter. Ikke altfor små, ikke altfor store. Jeg pleier å dele potetene på langs (i to) og så kutte i 3-4 deler på tvers igjen. Bitene skal være 2-3cm minst.

Varm opp olje i en teflonbelagt kaserolle.

Når oljen er god og varm, har du i potetene. Du får nå nesten en slags frityrsteking i kjelen.

Når det har surret et parr minutter (vend rundt innimellom), så har du alt over i et ildfast fat.

Nå har du over det krydret du liker.

Så kjører du dette i ovnen på 225 grader en god stund til du ser det begynner å bli gyllent og godt (har ikke noe tid her, avhenger av ovnen din).

Serveres inntil så og si alt av kjøtt, og det passer fantastisk til grillmat.

Vel bekomme! smile.png

Og nå... Pitapizza

Du trenger:

X antall pitabrød (type butikk, stek-selv-opplegg)

Ost

Anna fyll

Krydder

Fremgangsmåte:

Skru på ovn (225ºC). Mens ovnen varmes, dandér pitabrødene på et stekebrett med papir. Legg så til fyll (ketchup, ost, skinke - you name it), og krydre stasen. Med de ferdige minipizzaene ferdig tilberedt, kan de plasseres i den nå varme ovnen. De skal stå 5-7 min., mao. til osten er smeltet og brødet har stekeskorpe.

Bon appétit!

Nå står følgende i ovnen og godgjør seg:

Poulet improvisé

* Kylling

Pensle innsiden av kyllingfiléten med grønn pesto. Krydre den ene siden med chili, salt og pepper og den andre siden med oregano. Brett lange striper med stjernebacon rundt kyllingen slik at den blir dekket.

* Poteter

Sleng oppi litt soya-olje og worchestershire-sauce i en ildfast form. Ha oppi salt, pepper, oregano og rosmarin. Kutt 3 poteter i tynne skiver og legg dem lagvis. Ha litt olje over og strø litt av den samme krydderblandingen over.

* Grønnsaker

Veldig enkelt. Kutt opp litt rødløk og grønn paprika. Skvis litt sitronjuice over grønnsakene og strø litt salt og pepper over dem. La de ligge litt.

Legg kyllingen (/m bacon rundt) oppå potetene i den ildfaste formen og sett inn i ovnen. Det trenger ca. 40-50 minutter. Når det er 10 minutter igjen tar du ut formen og legger grønnsakene oppå. Sett formen inn igjen til kylling-filéten er gjennomstekt.

Retten mangler en saus, men det gidder jeg ikke lage ikveld, siden det bare er nattmat.

Jeg aner ikke hvordan dette kommer til å smake. Jeg har ikke laget dette før. Det er mulig jeg har overkrydret kyllingen. Det er mulig potetene blir svidde før kyllingen er gjennomstekt, og det er mulig sitron-juice på grønnsaker blir helt mislykka. Men det finner jeg ut om ca. 40 minutter.

*spent* (og sulten)

edit: PWNAGE! Veldig vellykket ;) *mett*

Nå synes jeg denne tråden har ligget brakk lenge nok. :happy:

Skal fortelle om noe jeg laget når jeg kom hjem fra jobb nå. Dette er ikke min oppskrift, men kommer fra et eller annet matprogram på nrk.no, mest sannsynlig Barmeny.

Pasta Carbonara

Ingredienser:

1/2 pakke Bacon

1 sjarlottløk

Ca 2dl matfløte

1 rå eggeplomme

Fersk pasta fra Fjordland (eller annen produsent), Tagliatelle er fin.

Fersk parmesan.

Grovkvernet pepper.

Begynn med å skjære bacon i små biter, og løken i tynne skiver.

Ha gjerne eggeplommen opp i et glass så det er klart, så du slipper å surre med det når du skal bruke det. Dette betyr, for de som ikke skjønte det, at du ikke skal ha med eggehviten, så du må skille dem. :D

Sausen

Begynn med å frese bacon i en teflonkjele. Kan godt ha i litt olje, men det kommer ann på hvor fett baconet ditt er. For mye her gjør at du får olje/fett flytende i sausen, og det vil du ikke.

Så når det er brunt, har du i løken, og lar det frese til løken er blanket (må ikke brunes).

Så har du i fløten, og lar dette koke mens pastaen koker.

Med andre ord, du må time det sånn at du har i pastaen i vannet idet du har i fløten i sausen. Hvis du bruker Fjordland Tagliatelle (som jeg bruker) så betyr det 4 minutter koking på både saus og pasta, som er passe. Bruker du tørket pasta må du nok time det annerledes, for fløten må ikke koke inn, det blir bare kjipt.

Når så pasta og saus er ferdig siler du av vannet fra pastaen og har den rett i sausen. Ikke ha i olje, og for Guds skyld ikke skyll pastaen i vann. Det som skjer er at pastaen da trekker til seg sausen, og ikke olje/vann. Vend pastaen rundt til den har absorbert så og si all sausen.

Ha dette over på en pastatallerken, ha over grovkvernet pepper og parmesan i tynne skiver, før du vender inn eggeplommen.

Vel bekomme!

Helstekt kylling

Hvis du er glad i kylling, så er denne oppskriften bra. Dvs, det er ikke en sånn "fra bunnen av" oppskrift, men heller hvordan man kan tilberede et produkt du får kjøpt i butikken.

Jeg snakker om å steke en kylling fra bunnen av selv, i stedet for å kjøpe grillet kylling i butikken. Det kan være godt det, men ofte er de tørre og stekt "ihjel".

Så.....det første du gjør, er å kjøpe en Prior Gourmet Kylling, som i butikken ser slik ut:

3138.jpg

Så legger du den i et ildfast fat, og setter stekeovnen på ca 200 grader.

Mens ovnen varmer seg, smelter du noe smør (Melange) i micro eller kjele, og blander inn krydder. Jeg pleier å ha i paprikapulver, salt, pepper, og det er det.

I tillegg så kutter du opp en sitron (er ikke så farlig om du tar ut stenene, men det kan du godt gjøre), skreller en løk og skjærer den i passe båter, og skreller 2-3 fedd hvitløk.

Sitron, løk og hvitløk putter du inni kyllingen (du finner åpningen i den ene enden), jevnt fordelt. Ikke sikkert du får bruk for alt du kutter opp, men det kan jo hende du skal steke to kyllinger.

Så legger du kyllingen i det ildfaste fatet med bryst-filetene opp (den mest kjøttfulle siden). Så snitter du et par snitt i hvert lår, så unngår du at de krøller seg.

Smør på smørblandingen, og ha på litt mer salt og pepper etterpå. Fordel smøret godt utover hele oversiden av kyllingen.

Så, når ovnen er varm, setter du fatet i ovnen, midt i. Smør på litt mer smør underveis, og etterhvert kan du også ta fatet ut og øse over noe av det fettet som pipler ut og samler seg i fatet. Gjør dette hvert 5.-10. minutt.

Typisk steketid er 40-60 minutter, men du må se an hvordan det går i din ovn. Jeg pleier å ta den når "skinnet" har blitt sprøtt.

Serveres med f.eks en god salat, godt brød, eller ris, grønnsaker og en god saus.......eller hva enn du liker å ha til kylling.

Hamburger

Denne oppskriften er altfor mye til en person, så vær hvertfall to personer hvis du lager så mye, eventuelt til flere dager.

1/2 kg kjøttdeig eller karbonadedeig

2 sjalottløk

1/2 ts hvitløkspulver

1/2 ts paprikapulver

1/2 ts chilipulver

Salt

Pepper

Mengen krydder kan selvsagt endres hvis man vil ha mer fart i sakene. :lol:

Finhakk sjalottløken.

Begynn med å kna inn salt i kjøttdeigen, dette gjør at den lettere binder seg sammen.

Bland inn løk og krydder.

Kna alt godt sammen til du ser at du har en jevn blanding.

Lag 3-4 burger-emner som du ruller rundt i hendene, og så klemmer flate på ei fjøl. Ha gjerne noen dråper vann på fjøla så de ikke fester seg så mye.

Form dem runde, bruk gjerne en kniv eller annet til å klemme til sidene.

Bruk kniven oppå til å "hakke" et rutemønster, dette gjør at den henger mer sammen, og får mer overflate.

Stek burgerne 3-4 minutter på hver side.

God cheddarost er godt på, men ikke la den smelte helt, den beholder mer smak når den er litt seig.

Gode burgerbrød, salat og en lett dressing, så har du et godt måltid. smile.png

Kan også lages som tacoburgere ved å blande inn en pose tacokrydder, eventuelt krydrene som er i taco (cumin, hvitløk, paprika, chili, salt, pepper), men pass på å få dette jevnt fordelt.

Vel bekomme!

Hjemmebakte baguetter

To varianter, en fin og en grov. De er basert på samme oppskrift, men for den grove har du i litt grovt mel som erstatning for det fine.

Fine baguetter

2 dl lunket vann

1/4-1/2 dl olivenolje

1/2 spiseskje salt

25g gjær (bare bryt av litt av en kube)

5 dl fint hvetemel

Begynn med å blande vann, olje og salt, og løs opp gjæren i dette.

Enten du bruker mikser eller gjør dette for hånd, bland inn melet så det blir en fin deig.

Sett til heving i 30 minutter med litt mel drysset over.

Etter første heving, del opp i 4 like biter, og rull ut til tynne baguettemner.

Legg på en stekeplate, og ha gjerne bakepapir under.

Skjær noen skrå snitt i alle baguettene.

La dette heve 45 minutter til

Sett ovnen på 275 grader.

Før steking, pensle på vann på baguettene for å få dem sprø.

La dem steke til de er gyldne og fine, tar rundt 10 minutter, men følg nøye med!

Grove baguetter

Lik oppskriften over, bortsett fra at du bruker 4 dl fint hvetemel og 1dl grovt sammalt hvetemel.

Habaneroburger

500g karbonadedeig

1 habanero chili

1 hvitløksbåt

1 liten løk

1 egg

3 ss hvetemel

1 ts salt

Masse pepper

1 ts paprikapulver

1 ts cayennepepper

1 ss dijonsennep

1 ss rapsolje (til steking i panne)

Finhakk chili, hvitløk og løk.

Bland alt sammen i en bolle til en jevn masse.

Snekre flate burgere i håndflaten og legg på bakepapir.

La stå 10-15 min i kjøleskap (de vil da sette seg og holde fasongen bedre ved steking/grilling).

Varm stor panne og ha i rapsolje og stek burgerne ca 4 min på hver side.

Evt kan du steke dem på grill.

Tilbehør osv finner du på selv.

Dette er burger for MENN!

Ikke ofte denne tråden blir frisket opp, men mange gode oppskrifter. :lol:

Lagde noe kylling nå som var helt utrolig bra.

Ingredienser:

Kyllingfilet (1 pr person er nok, dette blir fyldig)

Jarlsberg ost

Bacon

Skjær ei lomme i kyllingfileten, og legg inn ei sold dose med jarlsbergost. Jeg skar dem i biter, litt mer håndterlig enn store skiver.

Pakk hver kyllingfilet inn i 2-3 skiver bacon (antallet avhenger av størrelsen, jeg brukte 2, men de var lange).

Ha på pepper på begge sider av disse sakene.

Stek filetene på hver side 2-3 minutter så baconet får god stekeflate.

Så legger du filetene i ei ildfast form, og ettersteker dem på ca 200 grader i 20-25 minutter (avhengig av ovnen din, du må se når de ser bra ut).

Serveres med en god saus og ovnsbakte poteter eller ris, og en god salat.

Vel bekomme!

Jeg får følge opp med min Fettucine Chicken Speciale

(for 2 personer) (denne deler jeg egentlig med tungt hjerte)

2 stk kyllingfileter

2 fedd hvitløk, finhakket

1 løk, finhakket

100g Pancetta Cotta, skåret i tynne strimler

3 dl kremfløte

1 1/4 dl vann

1 terning hønsebuljong

1 toppet ss Mascarpone

1 bunt vårløk, kuttet på skrå (for teh lookz)

100g fersk champignon, skåret i tynne skiver

1 knivsodd malt muskatnøtt

400g fersk Fettucine

salt, pepper, smør, vegetabilsk olje, finhakket bladpersille

Sett på en kjele med vann tilsatt litt salt for oppkoking.

Ha en kladd smør og 1 ss olje i panne på lav varme, legg i 1 fedd finhakket hvitløk og surr til den såvidt starter å få farge.

Legg i kyllingfiletene, krydre med pepper, øk varme til middels og stek filetene 5 min på hver side.

Hvor lenge de må steke er avhengig av tykkelse, men sjekk ved å stikke en skarp kniv ned i fileten, dersom væsken som tyter ut er blank er den ferdig.

Krydre filetene med litt salt, ta dem opp av panna og sett til side.

Ha Fettucine opp i kjele med kokende vann, og ta opp etter ca 3 1/2 minutt koking, det skal være litt tyggemotstand (al dente).

Ha løk og pancetta opp i pannen, krydre med pepper og stek ca 5 min. Sett samtidig på en annen panne og ha i en kladd smør, 1 ss olje, 1 fedd finhakket hvitløk og champignon i panna, krydre med salt og pepper, skal steke til champignonen trekker seg sammen og får en fin brunfarge.

Hell kremfløte, vann, hønsebuljongterning (blir enklere å røre om man smuldrer terningen) og muskattnøtt over løk/pancetta og rør til det koker inn og reduser (sausen tykner).

Ha i vårløk og mascarpone, rør til sausen blir jevn og fin. Smak til med salt og pepper.

Skjær kyllingfiletene i skiver ca 1/2 cm tykke.

Dandering: Ha fettucine på en varm tallerken, legg over et lag med champignon, fordel skivene fra en kyllingfilet, hell rikelig med saus over og dryss finhakket persille på toppen.

Hvis du etter at dama har spist dette ikke får deg noe, så gikk det feil på veien!

En kjapp en....

Tilbehør til grillmat

Har en favoritt for min del som er enkel å lage, og passer til alt av grillmat (har ikke funnet noe den ikke passer til).

Du trenger:

1 pk Sopps makaroni (eller annet merke selvsagt)

1 tube majones

1 glass marinert fetaost

Provence krydder

1 paprika (ikke sikkert du bruker hele, avhengig av hvor mye du lager totalt sett)

Sukkererter

Kok makaronien etter anvisning på pakken, og la den kjøle seg etter at du har silt av vannet.

Ha i majones og vend dette inn. Du skal ikke ha dette som en saus, men kun som et slags tynt lag rundt makaronien. Forøvrig passer normal Mills majones her, ikke nødvendig med dyrere som Hellmans eller lignende.

Kvern over Provence-krydder, og smak til underveis til du er fornøyd.

Skjær små terninger av paprika og ha i så mye du synes passer.

Skjær små biter av sukkerertene og ha i så mye du synes passer.

Ha i så mye fetaost du vil ha. Ikke ta med oljen, da blir den veldig vassen.

Hvis du er glad i dill kan du også ha i litt av dette, men ikke for mye, den blir fort dominerende.

Chili

Ingredienser:

1/2 kg kjøttdeig

1 gul løk

1 boks tomater

1 boks bønner (du velger, jeg bruker chilibønner)

2 ferske chili (fjern frøene hvis du ikke liker sterk mat)

4 fedd hvitløk

4-5 soltørkede tomater

1 sp. skje tomatpuré

Cuminfrø (hele eller pulver)

Korianderfrø (hele eller pulver)

Chilipulver

1 hel paprika

Begynn med å skjære paprika i skiver og legg i et ildfast fat. Sett stekeovnen på full spiker, eventuelt bruk grillen. Grill paprikaskivene til de begynner å bli sorte på toppene.

Finhakk løk, og ha det i en kjele med varm olje/smør. La det bli blankt.

Ha i kjøttdeigen og brun kjøttdeigen.

Ha over boksene med tomat og bønner. Hvis du bruker bønner med smak kan du godt ha med sausen. Ha også i tomatpuréen.

Ha i finhakket hvitløk og chili.

Ha i hakkede soltørkede tomater.

Ha i hakket paprika (den du grillet tidligere)

Ha i krydderet. Krydder kan justeres slik du liker. Jeg har 1-2 ts av både cumin og koriander, og det samme med chilipulver. Smak til etter eget ønske.

Ha i litt vann så det kan koke litt, slik at smakene kommer ut.

La det hele koke til det har den konsistensen du liker. Bør være litt kokt inn, men samtidig litt flytende.

Serveres med tortillachips og rømme.

Vel bekomme!

"Hot" spaghetti

Ingredienser:

1 fedd hvitløk

1 hel rød chili

10+ cherrytomater

200g chorizo, helst fra hel pølse

Linguine spaghetti

Bladpersille

Olivenolje

Begynn med å sette på pastavannet, pass på å salte rikelig (ofte mer enn man tror).

Varm olje i ei teflonpanne, hvis du har ei dyp panne er det best, for du skal ha pastaen oppi på slutten.

Ha i chorizo i skiver/biter (hva du synes passer best). La dette få en fin stekefarge (kan variere om den blir gylden, men du ser når den er fin og stekt).

Ha i finhakket hvitløk og finhakket chili. Jeg pleier å la frøene i chili være med, men det velger du selv ut fra hvor glad du er i sterk mat. Med så få ingredienser som det er her så blir chili-smaken fremtredende, så pass på.

Pass også på å ikke ha i hvitløken for tidlig eller på for høy varme, den svir seg veldig lett. Brent hvitløk smaker ille.

Ha i cherrytomatene, skåret i halve deler, eller mindre hvis du vil, men fint om det er litt biter av tomat i retten.

Ha over finhakket bladpersille (ikke krus-persille, det er til tøffeldyr som bor hos skomakere).

La tomatene "koke ned", det vil si at de blir bløte og slipper saften.

Ha over ca 1dl av vannet fra pastaen.

Sil av pastaen når den er ferdig og ha over i panna med alle godsakene. Bland godt til du ser pastaen har suget til seg alle de gode saftene og smakene.

Server!

PS! Det er viktig å ha pasta oppi saus og ikke motsatt, uansett hva slags pasta man lager. Vend det godt inn slik at pastaen suger til seg alt av smak og godsaker. Hvis du gjør det andre veien, blir pastaen ofte klebrig og smaker vann. På denne måten er pastaen i seg selv smakfull.

Chicken Fajitas!

Olé!

Ok, kylling fajitas kan være godt, og det kan være kjedelig. Jeg synes kryddermix på pose er av den kjedelige varianten, så jeg marinerer kjøtt selv. Her er min oppskrift.

Du må ha:

Hvitløk

Chili

Koriander (fersk)

Sitron

Olje (jeg bruker ofte Extra Virgin til marinering)

Salt

Pepper

Sukker

Eventuelt annet krydder du liker.

Mengdene her er selvsagt ut fra hvor mye du liker av de forskjellige, og hvor mye kylling du skal ha.

Begynn med å finhakke chili og ha i en bolle. Ta ut frøene hvis du ikke liker det, jeg pleier å ha dem i.

Finhakk hvitløk og ha i samme bollen.

Finhakk fersk koriander og ha i bollen.

Skjær en sitron i to og press ut safta i bollen. Pass på å ikke få med steinene.

Ha i salt, pepper og litt sukker.

Ha i annet krydder du måtte ønske. Jeg bruker ofte tørket chili for å gi litt ekstra kick.

Ha i litt olje. Ikke ha i for mye med en gang, bedre å ha på litt etterpå hvis det ser for lite ut enn at du har for mye.

Så strimler du opp kyllingfileten(e) (avhengig av hvor mye du vil ha / hvor mange som skal spise) og ha i blandingen.

Bland dette godt med ei skje. Spe på med mer olje hvis du synes det ser lite ut. Jeg bruker som sagt extra virgin her, men det hender jeg også har i litt chili olje.

Så lar du dette marinere i noen timer i kjøleskapet. Jo lengre jo bedre.

Servering

Jeg pleier å steke kjøttet til det blir fint og gyllent, så ha i strimlet løk og paprika mot slutten, bare for å gjennomvarme det.

Jeg pleier da å servere det i wraps med salsa eller taco saus, rømme og cheddar ost.

Vel bekomme!

Edit: Forøvrig, vær veldig forsiktig når du håndterer rå kylling. Rå kylling har flere bakterier i seg som er farlige, og kan i verste fall føre til alvorlig sykdom eller død. Varmebehandling dreper naturligvis disse, men pass på å skjære opp kylling på flater som ikke skal brukes til grønnsaker og lignende, og vask hendene veldig godt etter at du har tatt i det.

Sjefens Spaghetti

Du trenger:

(500g kjøttdeig, kan sløyfes)

1 stor løk

5 mellomstore tomater

1 boks cherrytomater

1 fedd hvitløk

1 stk chili

Basilikum (fersk er best)

Oregano (tørket er best)

Maldon salt

Nykvernet Pepper

Pasta etter eget ønske

1 Sett på en stor kjele med varmt vann, med en god dose salt og litt oliven olje

2 Kutt løken, og svett den i en varm stekepanne med oliven olje

3 Kutt hvitløk, chili, fersk basilikum, og tomater. Tillsett hvitløk, chili, basilikum og oregano etter at løken har blitt blank.

4 Tilsett tomatene ca. 2min etter alt det andre

5 Ha i tomatene og cherrytomatene på boks

6 Ha pastaen i det kokende vannent og reduser samtidig tomatsausen

7 Stek kjøttdeigen og tilsett den i tomatsausen

Pastaen er klar når du smaker på den og den har bare litt tygge mostand i seg (àl dente)

Sausen er klar når den er blitt litt mer tyktflytende og tomatene er gått i oppløsning

Grunnen til at du bør bruke cherrytomater på boks er at de er veldig søte og gode, mens andre typer tomater på boks eller andre tomat purèer har ofte mye syre og gjør at du må kompansere med sukker som kan være vanskelig å oppnå samme gode resultat.

Når det gjelder fersk basilkum vs tørket så er den ferske mye bedre smak. Hvis du bruker den tørkede tilsett 1/3 av et vanelig krydder glass ca 2 min før du skal spise den og rør godt inn. Når det gjelder oregano er den tørkede faktisk best. Oregano er et av de eneste krydderne som er best tørket.

Maldon salt er kanskje dyrt til å bare være salt men det varer lenge og gir en utrolig god smak. Finnes ikke noe bedre salt på markedet.

Når det gjelder pasta så anbefales den "vanelige typen". De tynne trådene, kun på grunn av koketid. Denne retten tar ca. 30 min å lage.

God middag!

Var så fornøyd med dagens middag at jeg bestemte meg for å dra frem denne gode, gamle tråden:

Mengden passer til ca 4 personer tenker jeg, selv om kjøttmengden egentlig skulle tilsi at det burde holde til flere.

Oksegryte:

ca 1 kg "seigt" oksekjøtt (høyrygg, bankekjøtt etc)

ca 600 gram bacon

ca 600 gram sopp (aromasopp eller champignon)

2 gulrøtter

1 pose sjalottløk

2 spiseskjeer cognac (eller brandy)

ca 3 dl rødvin

ca 3 dl oksefond

Brun halvparten av baconet i en gryte (bruk gjerne litt smør om baconet ikke er veldig fett). Ta deretter ut baconet med en hullsleiv slik at baconfettet ligger igjen i gryta.

Brun soppen i baconfettet og hell den over sammen med baconet du har brunet.

Brun resten av baconet - Ta det igjen ut med en hullsleiv og legg det sammen med det andre.

Brun oksekjøttet i baconfettet (dette skal du beholde i gryta)

Ha over litt cognac (ca 2 spiseskjeer). Vent 30-60 sekunder og tenn så på med en lang fyrstikk eller lighter (husk å ha et lokk klart i tilfelle flammene tar overhånd)

Når flammene har slukket heller du på vin og kraft, og lar det putre (altså så vidt koke - det skal ikke fosskoke) i minst to timer (jo lengre, jo bedre). I mellomtiden kan du jo lage potetmosen.

Skrell gulrøttene og skjær dem i passe biter (jeg skar dem i skiver på ca 3-4 mm). Rens sjalottløkene, men la dem være hele.

Når kjøttet har kokt et par timer hiver du oppi bacon, sopp, gulrøtter og sjalottløk. Kok opp og la det surre minst 30 minutter til så gulrøttene og løkene blir møre og gode. Om du vil ha sausen litt tykkere kan du jevne med litt brun maizena.

Potetmos

1 kg poteter

2-300 gr smør

en skvett fløte

muskatnøtt

salt

pepper

Skrell potetene og ha dem i en kjele med vann. Kok dem til de er møre (typisk ca 20 minutter, men det avhenger av størrelsen og type poterer).

Hiv oppi smøret, og mos potetene med en stapper eller evt med stavmikser. (Tidligere syntes jeg ikke det fungerte med så mye smør fordi det bare lå og fløt, men samtidig ble mosen alltid litt tørr. Senere har jeg erfart at jeg må ha oppi smøret før jeg moser, ellers vil det ikke trekke seg skikkelig inn i mosen.)

Tilsett litt fløte (noen spisekjeer kanskje?) og smak til med salt, pepper og muskat. Jeg tror du trenger mindre enn en kvart muskatnøtt til denne mengden mos.

Til denne retten bør du finne frem en litt kraftig vin. Jeg var ganske fornøyd med Ripassoen vi valgte i dag, men om du vil ha noe litt rimeligere passer det sikkert fint med en Malbec til litt over hundrelappen. Om du vil ha noe dyrere bør du selv klare å tenke deg til hva som passer ;).

Alternativt er det sikkert godt med et godt øl. Kanskje en Bayer?

Bon apetit!

• Like 2

Kanonoppskrift det der!

Jeg ville kanskje også surret sammen noen kvister timian, rosmarin og et par laurbærblad i en "bukett" med hyssing,

slik at man enkelt kan fjerne denne + grovknust en god dose ferske sorte pepperkorn oppi :)

Portvin kan også tilsettes i stedet for et en av desiliterene med rødvin, om man vil ha en litt søtligere saus.

Litt urter skader aldri, men akkurat her syns jeg faktisk at bacon + cognac gir så mye at det ikke egentlig er nødvendig. Pepper glemte jeg å skrive, men det var selvsagt med en del grovt pepper. Tilsmakingen til slutt var med malt pepper. :)

virker som en herlig oppskrift, jeg tror også jeg ville brukt litt portvingele oppi for sødmen sin skyld <3

mmmmmm, damn it, dette var tidlig på morgenen å få lyst på oksestek :lol:

For dere som synes "vanlig" ketchup blir for kjedelig så kan dere prøve lage denne oppskriften her. Senest produsert i går ettermiddag hjemme hos meg selv. Dette er noe jeg har eksperimentert meg litt frem til selv på bakgrunn av en del andre ketchup-oppskrifter og noe prøving og feiling.

Sadolfs eminente Ketchup

2 løk (gule, ikke rød)

2-3 fedd hvitløk (kommer an på størrelsen)

1 sjalottløk

-Løken hakkes og hives i en sauté-panne med litt olivenolje og salt og pepper.

-Stekes myk og fin men ikke brun.

-Deretter hiver du dette oppi pannen med løken:

2 bokser most tomat (jeg brukte noen fancy italienske bokstomater fra Rema 1000)

1 dl epleedikk

1 dl Coca Cola - ikke light dritt!

1 toppet ss brunt sukker

2 ts libanesisk "7-spice mix" ! Fåes i de fleste innvandrerbutikker og er en blanding at nellik, kanel osv. og er meget viktig å ha med. Godt krydder til kylling og kalkun også.

½-1 ts kajennepepper

2 ts oregano

- Reduseres på lav varme til det blir tykt (tre kvarter til en time).

- Hiv i en blender - mix smooth - alternativt bruk stavmikser.

- Hell tilbake i en gryte og kok litt til mens du smaker til med litt salt etter behov på slutten (jeg trengte en 4-5ss her)

Hell på flasker / glass. Det kan lønne seg å fryse ned halvparten siden denne ikke inneholder konserveringsmiddel (annet enn fanteriet i Colaen). :Congrats:

Enjoy! Passer på burgere, pizza og ikke minst pølser.

Lærte den beste snackesn EVER!!!

Kjøp en 1/2 kylling... riv den i biter med 2 gaffler... så den blir tråder av kjøtt og/eller småbiter. Varm en jernpanne, teflon hvis du ikke har, på middel sterk varme (7-8 på skala 10) og fyll nok olje til at det dekker hele pannen. Legg bitene oppi og kryddre med hva du liker, selv bruker jeg Jamaica Jerk som finnes på butikken i prosjonspakker... stek i 3-5 min så de blir crispy.... faen meg bedre enn potetgull og fries og alt... det er DIGG og du kan blande med hva som helst... putt det oppi wok etterpå, på slutten av steketiden, bland det med ris og mais og løk, eller bare helt alene... det er så snacks :)))