Sign in to follow this  
Mastiphal

Den store oppskriftstråden

Recommended Posts

Helstekt laks

Ingredienser

margarin

en boks crem fresh (vet ikke hvordan det engentlig skriver)

en liten laks (2-3 kg. større laks bør bare brukes til graving, røyking osv.)

en purreløk

sitronpepper

en agurk

edik (7%)

sukker

poteter

laksen

klipp av sporen og alt ikke spisende.

få ut involler og pass på slik at du ikke stikker hull på magesekken, for det skal man ikke ha i kjøttte.

skjer laksen i to fileer

legg den nederste fileen på aluminiumsfolie som er penslet med smør

smør crem fresh'n utover laksen

peis på med sitronpepperet etter kjønn.

rensk og hakk purreløken i i småbiter

sleng purreløken over

legg oppå den andre fileen

pakk laksen inn i folien

varm opp ovnen til 225 grader og stek laksen til den er ferdig

agurksalaten

kutt agurken i biter

legg det i en skål

tilsett litt vann (agurken inneholder mye vann så den vill væske seg ganske så mye).

smak til med sukker og edik og rør rund

maten skal serveres med poteter (og rømme for de som liker det).

blir evig sulten av å lese noen av disse oppskriftene.. noen må definitivt prøves :huh:

edit: valgte å komme med mine tips.

Kylling/Tunfisk salat

som tittelen sier, dette er en salat for de sunne/ mer kresne "salatikerne" :cool:

1. Halv kylling eller en boks tunfisk.

2. Salat

3. Aggurk

4. Tomat

5. Halv løk, finhakket.

6. 1-2 fedd hvitløk, finhakket.

7. Ost, skjæres i terninger. Bestem selv hvor mye du vil ha, noen liker mye andre lite :huh:

8. Oliven, jeg foretrekker sorte til denne og liker å skjære dem opp i sirkler.

9. Mais, en halv boks ca.

10. Jalapeno, utvilsomt valgfritt men jeg er glad i litt sterk mat og skjærer da opp et par og blander dem oppi.

11. Salt, pepper og rømme.

Rømme + grillkrydder blir faktisk en ganske god "dressing".

Jeg er også veldig glad i kinesisk mat, og er derfor ofte på resturant. Maten som lages der er både enkel og god, og kan lett lages hjemme uten for mye stress. til denne retten trenger du;

1. 600g kjøtt, okse/svin etter valg. Det holder til 2-3 personer.

2. Ris, litt usikker på type og mengde men det forholdet mellom ris og resten skal omtrent være likt, så jeg tipper 2-300g per pers.

3. 2 røde chilli, skjæres opp i biter på ca 0.5 cm. ta vare på frøene, knus dem i morter og bland med litt rapsolje.

4. en og en halv løk, finhakket

5. 6. fedd hvitløk, finhakket.

6. diverse wok - grønnsaker; jeg er usikker på hva disse heter, men det er som regel brokoli, gulrot osv.

7. Jalapeno, igjen fordi jeg er glad i sterk mat. smak og behag :huh:

8. chayennepepper og Chillisaus

Forberedelse:

Skjær kjøttet i strimler, ha på salt, pepper og chayennepepper. Stek kjøttet i en panne sammen med løk, hvitløk, grønnsaker og chilli + frø. det blir på en måte bare som en wok. Kok risen og bland det sammen, tar ikke mer enn ca 30 min :huh:

Edited by zelax

Lenge siden jeg har skrevet her nå, og siden påsken er her om litt passer det jo fint med en enkel og grei oppskrift på lammelår med tilbehør :huh: Denne er litt tidkrevende, men det smaker også helt himmelsk!

2,5 kg lammelår holder til ca 5-6 personer,

Husk og få butikkslakteren/slakter til å fjerne nøkkelbeinet om det ikke allerede er gjort, litt kinkig og få til dette om du ikke er faglært ' />

salt

pepper

4 stk frisk rosmarinkvist

3 fd hvitløk

1 stk løk

1 l kokende vann

2 stk gulrot i biter

2 sk sellerirot

Saltbakte poteter med hvitløk og timian

1,5 kg små poteter med tynt skall

3 ss olivenolje

4 fd hvitløk

3 stk timiankvist

ca en halv kg grovt salt

2 ss hvetemel

1 dl vann

Rødvinsaus

1 stk sjalottløk

6 stk sjampinjonger eller annen sopp

2 ss olje eller smør

4 dl rødvin (Brukte en Allesverloren tinta Barocca, 2002 her i helgen, UTROLIG god i sausen og til maten 120

3 dl lammekraft/sjy

1 ss brunt sukker

1 stk frisk timiankvist

1 stk laurbærblad

100 g usaltet smør ELLER dobbelt så mye crème fraîche

maisennamel utrørt i litt kaldt vann til jevning

Aspargesbønner

x antall aspargesbønner

1 stk sjalottløk

3 ss smør

salt

Gni lammelåret inn med salt og pepper. Lag små lommer i kjøttet med en liten kniv, stikk inn rosmarin og strimlet hvitløk.

Legg løk i båter,gulrot og sellerirot i biter i et smurt ildfast fat/langpanne. Legg i lammelåret og stikk inn et steketermometer. Pass på at det ikke står mot benet! Hell på kokende vann.

Sett i varm stekeovn ved 125 ˚C og stek i 2 1/2 – 3 timer til steketermometeret viser 66-70ºC. Ta ut lammelåret, sil av sjyen og dekk låret med aluminiumsfolie og la det hvile i 30-40 min mens potetene bakes.

Sjyen kokes inn til saus, så spar på den!

Saltbakte poteter:

Varm stekeovn til 250 ºC.

Skyll godt av potetene, skallet skal være helt.

Legg potetene i en smurt ildfast form. Vend inn hvitløkfedd delt i to og friske timiankvister.

Bland sammen salt, hvetemel og vann og fordel over potetene, klapp til slik at saltet ligger som et lokk.

Sett på nederste rille i varm stekeovn. Stek i 15 min, senk temperaturen til 200 ºC og stek til potetene er møre 15-20 min. Stikk en liten spiss kniv i potetene og kjenn at de er passe kokt. Ta ut og fjern saltet. Hvis ikke vil potetene ”koke” videre i saltet.

Rødvinsaus:

Finhakk sjalottløk og skjær sopp i båter. Surr i olje/smør til løken er blank. Tilsett rødvin, kraft, sukker, sopp, timian og laurbær. Kok uten lokk til litt under halv mengde. Sil sjyen.

Jevn sausen med smør eller crème fraiche.

Smør – kok opp sjyen, trekk kjelen vekk fra platen, pisk inn smør i ”klatter”, sausen må IKKE koke. Smak til med salt og pepper og ev litt sukker.

Crème fraiche – kok opp sjyen, pisk inn litt maisenna(er så enkelt å greit med maisenna :cool: ) og la sausen trekke i 5-6 min uten lokk. Jevn evt med litt maisenna hvis du vil ha en fyldigere saus.

Smak til med salt, pepper og ev litt sukker.

Aspargesbønner:

Rens bønner og forvell i lettsaltet kokende vann i 3-4 min. Hell av kokevannet.

Finhakk sjalottløk og surr blank i smør. Tilsett godt avrente bønner og la trekke i med i 2-3 min. Smak til med salt.

Edited by Arthedain

Kylling og nudler. Grisegod og enkel mat.

Dette trenger du: Kyllingfilet, mais, 1 løk, 1 paprika. Mr Lee ferdige wok nudler.

Skjær kyllingen i biter.

Skjær opp 1 løk i biter/båter

Skær opp paprika i biter.

Åpne boksen med mais.

Steik kyllingen, husk å krydre mye. Hiv oppi mais, paprika, løk og nudler. Bland alt godt sammen. Sett på et lokk slik at alt blir varmt.

Sleng på litt soyasaus før du spiser.

Bånn appetitt.

Anbefales.

Edited by tassaladden

Hjemmelaget gele.

1 pakke gelatinplater

7dl vann

3dl valgfri fun light

Legg gelatinplatene i 7 dl vann, la det stå i noen minutter. Varm opp vannet hell i artigsafta og la stå til det nesten koker. Viktig å ta kjelen av plata før det koker. Hell i beholder å la den stivne i kjøleskapet ca 6 timer. Denne geleen smaker godt og er heeelt uten kallorier :)

Trenger oppskrift på en rimelig og sunn grønnsaksupe :boxed:

150 g strimlet svinekjøtt/pølsebiter etc

1 bunt brokkoli, eller 1 pk. Frossen

2 ss olje

2 poteter

1 liten løk

1 gulrot

1/2 purre

1 l vann + 1 terning kjøttbuljong

2 dl matfløte

1/2 ts salt

1/2 ts pepper.

Så gjør man så:

Vask brokkoli og del den i grove biter, også stilken. Skrell poteter, løk, gulrot og del i terninger, kutt opp purre i tynne ringer. Kok opp buljongvannet og fløten og tilsett grønnsakene. Kok i ca. 10 minutter til alt er mørt. Legg til side noen små buketter brokkoli. Resten jevner du med stavmikser direkte i kjelen. Fres svinekjøttet raskt i varm panne i 2- 4 minutter og dryss på salt og pepper. Legg det ferdigstekte kjøttet i suppa sammen med brokkolibitene.

Eller en enda sunnere:

2 gulrøtter

1 persillerot

litt blomkål

150 g friske asparges bønner

1/2 rotselleri

litt purre/vårløk

4 poteter

persille kvast

1-1,5 l grønnsakkraft eller kjøttkraft

Potetene skrelles og kuttes i små terninger.

Samme med resten av grønnsakene.

Kok opp kraften og tilsett grønnsakene og la det trekke i suppen i 3-4 min.

Kan også ha kjøtt i denne om du vil.

Edited by Arthedain

Vel, nå bringer vi det ned til det litt enklere her

ARME RIDDERE

Så du har noen egg, litt melk og kanel og har lyst til å prøve noe lettlaget og godt?

Først vil jeg bare komme med ett tips.

Bruk litt Tørr loff. Dette bringer fram smaken mye bedre ettersom skivene absorberer røra mye bedre.

Anyhoways,

du trenger:

(4 skiver)

-2 dl melk

-1 egg

-2 ss sukker

-ett dryss kanel

-fire skiver loff

Fremgangsmåte:

1) Visp sammen røra

2) Legg loffskivene på en talerken

3) hell røra over loffen (pass på å bruke en talerken med litt "oppstående" sider. Men det skjønte du vel sikkert?)

4) Pass på at alle loffskivene får like mye røre på seg.

5) stek alle loffskivene på begge sider i panna til de blir brune og litt "crispe". Bruk masse smør i prosessen.

Serveres med bringebærsyltetøy/lønnesirup

Et dritbra alternativ til vafler.

God appetitt!

Edited by Spitfir3

Pannestekt sandwich! Passer til loadingpauser i f.eks. BF2 (må lages på forhånd)

Ingredienser:

1 fedd hvitløk

litt olivenolje

4 skiver kokt skinke

salt

pepper

sitron

litt salat

1 tomat

to skiver loff/fint brød

Fremgangsmåte:

Finhakk hvitløken, legg den i panna sammen med litt olivenolje. Når hvitløken har satt smak på oljen, tar du ut løken (OBS! viktig for å unngå at du får svidd hvitløk i maten).

Legg så begge skivene i oljen, stek dem på begge sider til de får en fin lysebrun stekeskorpe.

Stek så den kokte skinken (i det som måtte være igjen av olje, det samme gjelder avokadoen) kort på begge sider, så den krøller seg litt i tuppene. Stek så avokadoen så den blir litt brun på sidene.

Del tomaten i skiver, og skjær brødskivene i to (trekant-form).

Legg så skiver og pålegg såher:

Brød

Tomat

En skive skinke

Avokado

Salat

En skive skinke til

Brød

Du har nå to høye, flotte og velsmakende sandwicher!

Pannestekt-Sandwich-225b.jpg

Selvoppfunnet rett, basert på kylling, løk og Tikka Masala

Ingredienser:

1-2 vanlige løk

Et glass Uncle Ben's Tikka Masala

Mais

Kylling (kan evt. bruke tunfisk, da i vann.)

Paprika av diverse farger

Hvitløk

Fremgang:

Hell Tikka Masala'en i en litt dyp stekepanne, og sett på varmen svakt om du vil (er da ikke så nøye). Begynn med å skjære opp løken i tærninger/små biter (det er selvfølgelig valgfritt hvordan du vil skjære den opp), og ta den oppi med en gang du er ferdig. Hvis du har grønn paprika anbefaler jeg å ta den oppi relativt tidlig for at den bitre smaken ikke skal dominere hele greia. Kutt opp evt. hvitløk, og hell på så mye du vil. Skjør opp paprikaen i små biter, og hell i så mye du synes ser godt ut. Smak deg frem hele veien. Et tips for at ikke retten skal bli for "tørr", altså for mye andre ingredienser i forhold til sausen, er å ta litt vann oppi Tikka Masala glasset, skru på korken, og riste litt. Da får du en fin blanding av vann og saus, som det bare er å helle oppi og røre rundt. Ta i maisen, skjær opp kyllingen i biter og hell på, sett opp varmen, og la stå til den er ferdig (bruk fantasien)

Og voila, der har du en kjapplaget deilig rett.

Spises gjerne med ris til, men jeg gidder ikke forklare hvordan du lager det.

Bon Apetite!

Italiensk pastasaus

Dette er en av mine favoritter, og den er enkel å lage. Mange bruker slike glass med ferdig pastasaus til å ha over kjøttdeig, men det har jeg aldri skjønt poenget ved, da det kun tar noen minutter mer å lage skikkelige saker.

Ingredienser:

(Ingrediensene kan skaleres opp eller ned. Dette holder ca til 2 personer vil jeg tippe, eller til to dager hvis du er alene.)

ca 500g kjøttdeig

1 liten løk

2-3 hvitløksfedd (avhenger av hvor glad du er i hvitløk)

1 boks hakkede tomater (jeg kjøper som regel boksene fra Eldorado)

1-2 spiseskjeer tomatpuré (smak til selv, dette er passe for min smak)

1 stykke parmesan (denne osten er viktig for retten)

Krydder: salt, pepper og tørket oregano

1/4 teskje sukker

3-4 dl vann

Pasta etter ditt ønske. Selv liker jeg Fusili pasta (som ser ut som skruer), men Penne (rør) er også godt.

Tilbereding:

Rasp parmesanosten. Bruk den fineste graden på raspen din.

Hakk løk og finhakk hvitløk og ha i en kjele. Teflonkjele er lurt her, da du skal ha ost i som fester seg ganske godt. Hell over boksen med hakkede tomater samt tomatpuréen. Ha over krydderet. Ikke ta for mye med en gang, bedre å smake til når sausen nærmer seg ferdig. Pass på å ha i litt sukker, men ikke mer enn ca 1/4 - 1/2 teskje. Sukker hjelper til å balansere smaken når man bruker tomater, som kan være syrlige.

Brun kjøttdeigen i stekepanna og ha over blandingen i kjelen. Bland godt, og ha i vannet. Ha også i 1-2-3 never med parmesanost (dette gir en god og rund smak til sausen), og la det hele koke til sausen har fått den konsistensen du foretrekker.

Serveres med den pastaen du selv liker, og pass på å strø over revet parmesanost. Godt brød som Foccacia (er usikker på stavingen her), og en god salat (ikke bruk vanlige dressinger som Thousand Island, men oljebaserte dressinger) passer godt inntil.

Vel bekomme!

Indisk fisk

1 laurbærblad - legges i bunnen av smurt ildfast form

500 g fiskefilet - skjæres i serveringsstykker og legges i forma

(torsk, hyse, sei eller steinbit) Vi valgte torsk.

1 liten løk -skjæres i tynne ringer og legges oppå fisken

---------------------------------------

2ts sukker

2ts salt

2ts karri

2ts sennep

2ss tomatketchup - alt dette blandes sammen og helles over fisken

2ss olje

2ss vineddik

3dl matfløte

Stekes midt i ovnen 200 c i ca. 40min

Kokt jasminris passer godt til.

En enkel grønn salat og eventuelt nan brød, er også godt ved siden av.

(Vi valgte og bare ta jasminris og en salat)

Risen var ris man bare trenger og fylle en panne/kjele med vann og legge oppi kokes i 10 min.

er god fiskemat! lagde den på hjemmedagen!!!!!!

:rolleyes: :rolleyes:

Wok:

4 personer:

Ingredienser

* 400 g svinekjøtt i strimler

* 2 ss olje

* 1 liten kinakål

* 1 rød paprika

* 1 pose woksaus

Slik gjør du:

1. Skjær kinakål og paprika i tynne strimler

2. Brun kjøttet i varm panne i to omganger

3. Legg kjøttet tilside, og wok grønnsakene i to omganger

4. Ha kjøtt og grønnsaker tilbake i woken og rør inn sausen.

Serveres med ris.

:(

tronnas heite pastasaus

Dette er min meeeget standard pastasaus, men den er sabla smuuud :)

+/- 4 porsjoner

Ingredienser:

500g kjøttdeig/karbonadedeig

2 bokser opphakkede tomater

1 boks tomatpurè

1 vanlig løk

1 boks mais

1 boks skivede sopp(styr unna flein unger!!)

Jalapenos (trappeys er best, kjøpes på meny)

Hvitløkspurè

<insert ingredients of your choice>

Dersom du går for de mengdene som står ovenfor, kan du holde deg til stor smådyp stekepanne hele veien hvis du har det. Da blir det mindre oppvask :)

borat_success.gif

Hvis du ikke har dette, så må du nok gå over til en gryte etter stekinga huh.png

Hakk opp løken i småbiter og smækk det oppe panna med kjøttet til det løken hinter at den er ferdig, og kjøttet ser grått og trist ut.

Så med mindre du må gå over i gryta, trøkker du oppi tomatpurèen til det blir smurt pent over alt. Kan være greit med en dæsj vann for å få dette smud.

Nå er det værste overstått. Da fyrer du oppi begge boksene med opphakkede tomater så det skvetter til både venstre og den andre venstre.

Nå fyrer du oppi soppen med krafta som er oppi boksen.

Så fyrer du oppi Jalapenos. Her er det litt avhengig hvor hard du er, men er du like hard som meg ville jeg fyrt oppe et kvart glass med trappeys jalapenos pr 500g kjøtt du bruker. Ikke hell oppi eddiken som er oppi. Det er ikke smud. Så ville jeg peisa oppi ca en teskje med hvitløkspurè. Men dette er også litt opp til deg. Vær forsiktig om du skal på damebesøk senere på kvelden(der har jeg bæsja på leggen før, men den fortellingen tar vi ikke nå).

Så har du oppi maisen. Ikke ta med vannet som er oppi her heller. Det smaker bare høgg.

Så mens maisen får putra litt i gryta eller panna, krydrer du til med salt, pepper, jalapenos, hvitløksbajs og annet kos du skulle ha i skapet.

Serveres med pasta av noe slag, ris eller bare brød... opp til deg.

Dette kan også smækkes på en pizzabun, men da må du være mer tilbakeholden på væsken. Det blir bra pizza!

Hadde denne retten for ca et års tid siden, fant nettopp oppskriften igjen, og fikk for meg akkurat nå at jeg skulle dele denne med dere.

Fantastisk bruk av Dokteur Kill's Whisky

og kjent som Whiskyflamberte kamskjell

10-12 kamskjell

1 medium løk eller 1 liten purre

1 pære

godt smør

salt & pepper

3-4 ss Aberlour A’bunadh

Skjær løken i halve ringer og stek til den er gylden. Ha i pæren skåret i tynne skiver de siste 2-3 minuttene. Kamskjellene deles i to hvis de er store. Hvis kamskjellene har vært frosne, så sørg for at de mest mulig tørre før bruk. Kvern over salt og pepper og stek raskt. ½ - 1 min pr side avhengig av størrelse. Hell over whiskyen og tenn på. (NB. Pass på så ikke flammene slår i viften el.l.). Fordel løk og pære på to tallerkener og legg kamskjellene på toppen. Hell over stekesjyen til slutt.

Server f.eks. med hvitt brød og smør.

Jeg har ikke laget denne retten selv, så jeg kan ikke huske hvor mye vi hadde per pers, men mistenker at oppskriften er ment for to personer. Ellers tror jeg og det ble brukt litt mer whisky enn hva oppskriften sa skulle brukes. Men retten var rett og slett himmelsk.

En billig, GOD middag.

Damas favoritt ^^

Den har ikke et spesielt navn!

Du trenger(for ca 2 personer):

- én pakke kjøttdeig

- et glass ekstra krydret dolmio saus

- 2 paprika(gjerne en rød og en grønn)

- én pakke valgfri pasta(jeg liker pastaskruer til denne)

framgangsmåte:

Brun kjøttdeigen samtidig som du koker opp vann til pastaen.

Mens du bruner kjøttdeigen kutter du paprikaene opp i små terninger.

Når kjøttdeigen er ferdig tilsetter du dolmiosausen, rett i panna. La det stå å småputre i noen minutter til pastaen er ferdig.

Når pastaen er ferdig kaster du paprikaen opp i kjøttdeigen og dolmio sausen(den skal såvidt varmes)

Så er det bare å nyte maten :D

Ser ut som om dere liker toasts og slikt så tenkte jeg skulle dele en sandwich med dere som har hatt stor suksess hos min kjære, også en flittig bruker av forumet.

UberSandwich :lol:

Du trenger (til 1) :

3 skiver loff type den oppskjærte firkantede saken på meny.

1/2 kyllingfileet.

Bacon

salat

tomater (best med babytomater)

Majones.

Yndlingskrydderet ditt smile.png

1: Bland all majonesen og krydder av egen smak i en bolle (kan anbefale; paprikakrydder, allroundkrydder, pepper og salt.)

2: skjær opp kyllingfileeten i strimler og stek de gyllenbrune i pannen, gjør det samme med baconet.

3: rist loffskivene.

4: på den nederste skiven smører du på "sausen", legger på et salatblad, og kyllingstrimer oppå.

5: neste brødskive, smør med "sausen", bacon, og delte babytomater.

6: legg brødskive 1 oppå nr. 2 og smør siste loff med saus og snu den opp ned på de to andre.

7: Del det i 2 trekanter.

Det er best når den er varm så alt må gjøres ganske fort. Jeg pleier å måtte lage ganske mange fler enn 1 det er lurt å kjøpe inn mye majones :lol:

Veldig godt ^^

~Lisa

Enkel pølsegryte til hverdags

Denne retten er sykt enkel, men veldig god. Tar ikke lange tiden å forberede.

Ingredienser:

1 pose potetmos (og andre ingredienser som den krever, som f.eks melk)

1/2 - 1 løk (du må tilpasse til så mye du selv vil ha)

1 eple

3-4 wienerpølser

ca 150g revet ost

------

Lag potetmosen som anvist på forpakningen, og igjen, husk å kjøpe inn det som kreves for å lage den potetmosen du vil ha. Jeg kjøper som regel Mills vanlig, og da trenger du melange og melk (h-melk gir selvsagt best resultat).

Hakk opp pølsene i ca 1/2 - 1 cm biter.

Finhakk løken.

Skjær eplet i små biter, ikke ta med kjernen og stilken.

Ha den ferdige potetmosen i en ildfast form (smurt) og bre den utover til et jevnt lag. Ha over eple, løk og pølse, og til slutt osten.

Gratiner i ovnen i 225 grader til osten blir gylden.

Meget godt og meget enkelt.

Tenkte jeg skulle legge ut oppskrift på dressing som vi pleier å ha til pizza og grillmat her i hjemmet.

funker også som dip til potetgul dagen derpå :innocent:

1 boks rømme

bruker rømmeboksen som målebeger, og fyller den 1/3 med majones ca

et par spiseskjeer ananassaft (saft fra sånn hermetikk boks med ananas, er det jeg bruker)

noen fedd hvitløk pressa, men dette må man tilpasse selv. (da min familie er veldig glad i hvitløk, bruker vi en god del.)

La den så stå å godgjøre seg litt i kjøleskapet..

litt unøyaktig, vet det, men gjelder å smake seg fram :happy:

btw noen som har opskrift på en koonge pizza saus, jeg finner liksom aldri riktig pizzasaus/fyll, de er liksom så "tamme" noen som vet om en driiitgod en??

Pizza sausen jeg pleier å lage består av:

1 glass tomat purè

litt olje

litt vann

litt salt

litt pepper

1/2 - 1 teskje sukker

x antall fedd hvitløk, fin hakket (spørs hvor glad du er i hvitløk, jeg elsker det så da blir det fort litt mye :( )

ca en teskje hakket chili

diverse krydder/urter (orgando o.l)

alt blandes sammen og settes i kjøleskap, helst et par timer.

Har ikke noe fast oppskrift da jeg tar alt på "gefylen" og smaker meg frem....

Men slår pizza saus på glass anyday.

God vegetarrett er spinatsuppe med krutonger og oppkuttet tofu i :( Du lager spinatsuppe med frossen spinat, også steker du tofu og lager/kjøper kruttonger, det er digg smile.png

kalkun (beregn ca. 500 g pr. person)

salt og pepper

smeltet smør til pensling

Saus:

Innmat fra kalkunen

2-3 ss smør

1-2 gulrøtter

1-2 løk

1 stykke sellerirot eller 2 stilker stangselleri

ca. 1 l vann

1 ts hel pepper

sjy/utkok fra kalkunpannen

knapt 2 ss maisenna

3-4 ss sherry eller appelsin-/eplejus

Forslag til tilbehør:

Kokte, stekte eller mosede poteter

brokkoli, rosenkål eller grønne bønner

rørte tyttebær

Trinn 1

Tin dypfryst kalkun i kjøleskap et par dager før steking. Ta ut innmaten og gjem den til sausen. Legg kalkunen med brystsiden ned og bind sammen vingene. Snu den og bind sammen lårbena. Sjekk vekten og regn ut steketiden: Beregn 1/2 time pr. kilo (+ 1/2 times "hviletid" etter steking).

pix.gifpix.gif150.jpgpix.gifpix.gif

Trinn 2

Varm stekeovnen til 160 °C. Pensle kalkunen med smør tilsatt salt og pepper. Legg den med brystsiden opp på et sammenklemt stykke aluminiumsfolie eller rist i langpannen. Ha litt vann i langpannen så bunnen så vidt dekkes. Stek kalkunen på nederste rille. Stikk en kniv inn ved lårfestet for å sjekke om kalkunen er ferdig stekt. Kjøttsaften som siver ut skal være klar.

TRINN 3

Mens kalkunen steker, lager du kraft og saus: Brun innmaten i smør i en gryte. Ha i oppskåret gulrot, løk og selleri. Tilsett vann og pepper. La kraften koke ca. 1 time og sil den. Hell kraften tilbake i gryten. Tilsett stekesjy fra kalkunen og tykne sausen med maisenna rørt ut i sherry eller jus.

TRINN 4

La kalkunen "hvile" minst 20 minutter før oppskjæring slik at saften "setter seg" i kjøttet. Slik skjærer du ut brystfiletene: Bruk en god, skarp og spiss kniv. Skjær ut brystfiletene langs hele brystbenet. Skjær et snitt på yttersiden fra vingefestet mot lårfestet, til brystfileten er løs.

TRINN 5

Legg brystfiletene på en fjøl og skjær dem i ca. 1/2 cm tykke skiver. Klem dem sammen til en "hel" filet, som løftes forsiktig tilbake på kalkunen på et fat. Nå ser kalkunen flott ut, så vent med å skjære opp resten, til annen gangs servering. Ta da gjerne kalkunen ut på kjøkkenet. Brekk av lårene og skjær kjøttet fra bena. Vingene brekkes av og deles i to. Skjær av resten av kjøttet.

Klippet til deg fra Kylling.no

Heisann..

Noen som har en _god_ vegetar rett? =)

Her er en rett jeg fikk mye skryt av.

Potet-karbonader.

Ikke vær kjip. Kjøp poteter med kvalitet.

Skrubb en del poteter med en børste (i rennende vann) og skjær av eventuelle groer og liknende.

Rasp potetene og en løk i en stor bolle. (Skrell løken , men ikke potetene.)

Hiv oppi litt hvetemel. Ca en spiseskje , kanskje to. Prøv deg fram. Kan hende du trenger litt vann også. Krydder er viktig.

Rør om og juster til mel og vann til du har en jevn konsistens på deigen.

Form passe store karbonader og stek dem i panna. Helst med skikkelig meieri-smør. Olje gir litt dårligere resultat.

Ikke lag karbonadene for tykke. Diameteren er mindre viktig bare de er tynne.

Til disse karbonadene kan du ha kokt ris og stekt sopp.(Fersk.) Du kan ha de på brødskiva eller hva som helst. De blir veldig kjøtt-lignende.

Kokt ris , hvit saus og tomatsaus er veldig godt til.

Noen ta og drep fyren som posta foer meg.

Uansett, har starta og lage litt mer mat selv naa :lol:. Par oppskrifter fra meg, ingen dissing please =).

Enkel eggeroere (en porsjon)

3 egg

3SS kremfloete

litt salt og pepper (jeg bruker hvit pepper)

- Visp sammen hele greia

- Bruk vanlig smoerr i panne, ikke alt for stor varme

- Hell hele roera oppi og dytt rundt med en stekespade til hele greia er i solid form :), ikke laa eggeroeren faa skorpe

Serveres med to buttered toast og gjerne appelsinjuice :lol:

Pannekaker (type norske, ikke amerikansk piss)

3 egg

4ss sukker

2dl melk

4dl hvetemel

1/2 ts salt

- ta oppi egg og sukker, visp sammen

- tilsett melk og hvetemel litt etter litt, mens du visper, ikke la det klumpe seg

- ha oppi saltet

- hvis roera er for tykk tilsett mer melk, skal ha en "fyldig tomatsuppe" konsistens. Tilsett mel hvis for tynn

- Ha vanlig smoerr i en panne, nest hoeyeste styrke ca

- Bruk en oese og ha oppi slik at roera saa vidt dekker hele panna, ikke ha oppi for mye

- stek paa begge sider, skal ha en brunaktig skorpe naar den er ferdig, svart = du stekte litt for mye

- ha oppi en dash smoerr mellom hver pannekake

Serveres med sukker og/eller blaabaersyltetoey :lol:

Risengrynsgroet (4-5 porsjoner)

3 dl gryn (rund ris / groetris)

1/2 ts salt

5dl vann

1.2L melk

- la vann og ris koke under lokk 10-15min, ikke fosskoke, bare smaaboble, roer rundt med jevne mellomrom for aa unngaa at risen koker seg fast i bunn

- tilsett all melken, smaakoke 30-40min, pass paa aa roer rundt med jevne mellomrom, eller saa blirre brunt

- tilsette litt salt (1/2ts) og sukker (1 ss) for smak =)

Kyllingfilet i floetesaus (antall porsjoner = antall fileter)

- 1 kyllingfilet per person

- 1 pakke matfloete eller lignende

- salt, pepper, paprika-krydder

- Kyllingfiletene du kjoeper er vanligvis alt for tykke, saa ta og del hver filet paa langs

- sett alle filetene paa ett bakepapir og krydre de generoest med salt, pepper og paprika paa hver side

- kok ris, ca 1 til 2 blandingsforhold mellom ris og vann

- ta oppi en blanding av litt olje og vanlig smoerr i en panne paa hoey varme

- hiv oppi kyllingfiletene og la de steke ett par minutter paa hver side, skal faa en fin brunaktig skorpe naar de er gjennomstekte og fine

- naar kyllingfiletene er ferdigstekte, skru ned varmen paa plata til det minste eller nest minste, naar den har kjoelt seg ned litt hell oppi hele pakken med matfloete

- snu litt paa kyllingfiletene mens du lar floeten ta til seg noe av krydderet fra kyllingen, ca 10 minutter

- tilsett salt, pepper, paprika og smak til sausen til du mener den er bra =)

Server og bruk floeten som saus (hell over maten)

Sann, det er ca mitt reportoar saa langt ;p

En liten kommentar til Jons eggerøre oppskrift over:

Fint at du bruker fløte, men etter min mening bruker du den feil. ' />

------

Så til bidraget jeg egentlig hadde tenkt å komme med i dag. Skal ikke ta æren for denne selv, for jeg har sett begge disse oppskriftene på Barmeny på NRK. Tenkte bare å dele den med dere, for resultatet er glimrende. Poenget med denne er at man kan lage ferdig pizzabunner og pizzasaus som kan fryses ned, og så har man en kjapp pizza i en travel hverdag hvis man vil det, som slår frossenpizza ned i støvlene. p

Pizza

Pizzadeig

3 dl lunket vann

1 dl olivenolje (bruk god olje, ikke billig skvip)

1/3 pk gjær (ikke tørrgjær)

Litt salt

450g hvetemel

Bland sammen vann og olje og løs opp gjæren i det. Ha i saltet. Så har du i melet, men ikke alt. Rør dette godt sammen til det blir en ganske løs og seig deig. Ta i resten av melet, og det kan også hende du må ha i litt og litt for å få den mindre klissete (som den fort kan bli). La denne heve i 1 time med litt mel drysset over.

Forvarm stekeovnen til 275-300 grader (er mye, men digg resultat!)

Når den er hevet, slår du den sammen litt i bollen og tar den ut på benken (ha mel på benken først). Del den i fire like deler og lek med dem til de blir runde emner. Dette blir fire porsjonspizzaer.

Bruk et kjevle til å få dem ca 1-2 milimeter tykke, og bruk så en gaffel til å prikke hull i den over det hele (jevnt fordelt). Stek hver bunn i 3 minutter på ei stekeplate til de blir bare nok stekt til at de er klare for å få på saus og fyll. De skal ikke stekes ferdig nå.

Og så har du fire pizzabunner som er fulle av smak og fantastisk gode. De kan fryses ned og stekes fra både opptint og frossen tilstand. Med pizzasausen du får oppskrift på under (som også kan fryses) så har du muligheten til å lage en kjapp pizza i hverdagen som slår enhver frossenpizza du finner.

Pizzasaus

3 sjalottløk eller en halv vanlig gul løk finhakket (virkelig finhakket, husk dette skal være en saus til pizza)

3 hvitløksfedd (finhakket)

2 bokser hakkede tomater

3-4 spiseskjeer soltørkede tomater

salt

pepper

oregano (fersk eller tørket, se kommentar til dette under)

Begynn med å finhakke løk og hvitløk.

Så har du litt olje i en kaserolle og varmer dette.

Ha i løk og hvitløk og la dette surre til det er blankt. Ikke la det stekes brunt.

Så har du i begge boksene med tomater, og rører dette godt inn.

Smak til med salt, pepper og oregano til du er fornøyd med smaken.

Hakk soltørkede tomater mens sausen koker, og ha dette i mot slutten av kokingen.

Kok det hele ned til det er en slags tykk pasta.

Denne sausen er helt konge, og slår ethvert glass du får kjøpt. Kan fryses ned.

Når det gjelder oregano...hvis du bruker tørket oregano (som er den du får i disse små posene), så må det i ganske tidlig i koketiden. Tørket oregano trenger lang tid for å få ut smaken. Fersk oregano kan du godt vente litt med.

-----

Ut fra dette har du uante muligheter til å lage pizza. Med disse bunnene og denne sausen kan du lage fantastisk gode pizzaer på et lite øyeblikk hvis du har laget dette på forhånd og frøset ned.

Noen forslag:

Tomatsaus, mozarella, tomatskiver (eventuelt halve cherry tomater).

Tomatsaus, ost (norvegia, jarlsberg...), pepperoni, hakkede sorte oliven, rødløk.

Tomatsaus, ost, parmaskinke, skiver av fersk sopp.

Tomatsaus og bare ost i "sektorer", f.eks parmesan, muggost, vanlig gulost, provelone......

Tomatsaus, marinert kylling, mais, rødløk.

Er kun fantasien din som setter grenser. :duske:

Steketiden for hver pizza varierer litt pga hva du har på og hvor mye, så du må følge med. Men bruk høy varme, 275-300 grader, og stek kun få minutter, 3-4-5 minutter burde holde.

Vel bekomme!

En frekk pizzavariant som jeg fant opp en gang ("Hmm, hva har jeg i kjøleskapet som kan stappes på en pizzabunn") som fungerer svært bra (bare spør Morkel) er følgende:

Rømme (i stedet for tomatsaus)

Spekeskinke (Jeg pleier å bruke en ganske salt speket villsvinskinke, men annen spekeskinke burde funke greit)

Skivede cherrytomater

Skivet Halloumi-ost (en geitost som minner om fersk mozzarella, jeg pleier å bruke Skånaliseter gård sin)

Ja, denne posten er i stor grad en reklame for norsk gårdsmat. Støtt opp om ditt lokale Bondens Marked!