Sign in to follow this  
Mastiphal

Den store oppskriftstråden

Recommended Posts

Har postet denne før, men tar den igjen siden det er det eneste jeg har å bidra med på oppskriftssiden, bortsett fra pannekaker:

Parmesangratinert kalvefilet: (for 4 personer)

Parmesangratinert-Kalvefilet-225b.jpg

PARMESANGRATINERT KALVEFILET:

600 g renskåret kalvefilet (indre/ytre-filet)(okse kan også brukes)

Salt og pepper

2 ss olivenolje

50 g smør

50 g revet parmesan

50 g fersk loff uten skorpe

1/2 potte frisk basilikum

1 fedd hvitløk

AUBERGINPURÈ:

2 Aubergine

4 ss smør

1 ts sitronsaft

salt og pepper

HVITLØKSSJY:

2 ss hakket chalottløk

1 ss smør

1 dl hvitvin (4 til kokken)

6 dl kalvekraft (evt. oksekraft)

20 (!!) hvitløksfedd

1 ss hakket timian

50 g smør

salt og pepper

litt sitronsaft

FREMGANGSMÅTE

Start med å lage gratineringen, gjerne dagen før.

Kjør smøret i en foodprosessor med hvitløk og basilikum til smøret er grønt.

Tilsett revet fersk parmesanost og skorpefri loff.

Kjør dette til en jevn masse, og kjevle det ut mellom f.eks to bakepapir til en plate som er ca 2-3 millimeter tykk. Sett den i kjøeskap eller fryser frem til en skal brukes (den skal være helt stiv)

KJØTTET: Salte og pepre kjøttet, og brun det i en blanding av smør og olje (husk at det kun skal BRUNES, dvs. det skal være i glohet panne maks 1 min. tilsammen) Deretter putter du det i en ovn som du har forhåndsvarmet til 180 grader i ca 10-15 min, litt avhengig av tykkelsen. min erfaring er 10 min; lite stekt. 15 min akkurat passe ferfekt rosa i midten...

Ta kjøttet ut av ovnen, la det hvile (bare putt en aliminiumsfolie e.l over det) i ca 15-20 min (ta det med ro, kjøttet blir ikke kaldt...).

Når kjøttet har hvilt ferdig, tar du frem parmesangratineringen som du har gjort ferdig på forhånd. Plasser denne slik at den dekker kjøttet akkurat fra toppen og ned til halvveis over kanten (ca 50%)

Varm kjøttet i ovn ved 220 grader med grillfunksjonen på, slik at gratineringen smelter og den får en fin gyllenbrun skorpe/svakt brun (ca 5 min).

Ta ut og skjær i tykke skiver (3-4 cm tykke) og legg det på tallerkenen sammen med auberginpurèen.

AUBERGINPURÈ:

Bak auberginene i ovnen ved 220 i 1 time. Ta dem ut, og del dem i to.

Skrap ut det myke kjøttet og kjør det med miksestav/foodprosessor til en purè. Bland inn mykt smør, salt og pepper og smak til med sitronsaft ( en halv sitron bør holde...)

Hold denne varm til servering.

HVITLØKSSJY:

Fres hakket løk (chalottløk) med smør (svak varme slik at de ikke blir svartbrente, men gyldne), og ha på hvitvin og kalvekraft.

Kok opp og ha i hele hvitløksfedd med skallet på.

Kok kraften ned til 3 dl og smak til med timian, salt og pepper.

Pisk inn mykt (romtemperert) smør og ha i litt sitronsaft (ca. 1/2 sitron bør holde).... Du velger selv om du vil sile sausen før servering, eller om du serverer den med hvitløksfeddene i...

Anbefalt rekkefølge:

Start med gratineringen. Denne kan som sagt godt lages dagen før. Den holder sge i fryseren i lang lang tid, så du slipper å stredde med denne samme dagen....

Deretter slenger du auberginerene inn i ovnen (som tar ca. 1 time).

Så begynner du på hvitløkssjyen. Det tar ca en halvtime å redusere sjyen ned til det halve, så du får god tid til å starte med kjøttet mens denne putrer på ovnen... (btw: Dersom du serverer ovnsbakte poteter, sleng disse inn i ovnen et kvarter etter auberginene. De trenger ca 35-45 min på å bli skikkelig ferdig (mandelpoteter)

Rett før auberginene/potetene skal være ferdige, gjør du kar kjøttet, salter/pepprer dette, og når du tar ut poteter/aubergin fra ovnen, bør du ha ferdigbrunet kjøttet, og slenger dette inn i ovenen etter å ha sluppet ut litt varme...

Når du tar kjøttet ut av ovnen så skal dette hvile i 15-20 min. så da har du tid til å fikse auberginpurèen.

Hvitløkssjyen varmer du opp, og pisker inn smøret mens kjøttet _med_ gratineen er satt tilbake i ovnen.

Voilà...

Hva faen er galt med spam!  ;)

BlackPepperCan.jpg

Bang Bang SPAM

1526914[/snapback]

Ja hva er galt med zpam? ' />

Vel du veggisen. 500 kr måneden for en veggismann medfører store vanskeligheter. For å holde et sunt kosthold mens du er vegetarianer, og få i deg nok av de næringsstoffene du trenger, må du nok ha en god del "dyre" råvarer. Dette gjelder spesielt jern og protein. En god jernkilde er belgfrukter. Sukkerert, bønnespirer, alfalfaspirer, bondebønner osv osv..

Samtidig så må du regne med at en veggismiddag blir i snitt ofte dyrere enn en ordinær middag, med mindre du vil ha stekt kål hver dag...

en av mine favoritter er veggislasagne (det skal da sies at jeg er en pattedyr-eter, og nyter kjøtt i alle dens former fra struts til storfe)

Du tar:

2 gulrøtter

2 selleristenger

1 løk

1/2-1 fedd hvitløk alt etter smak...

hakk dette i firkanter på ca 1x1 cm... gjerne litt mindre om du gidder...

steker dette gyldent i en stekepanne med litt olivenolje tilsett kikerter, en gammel rødvinsslant, litt balsamicoeddik og en boks med hermetiske tomater. ta to spiseskjeer med sukker i. Sukker må til i tomatiserte ting... når det er passe tykt, smaker du til med evt litt mer sukker om nødvendig samt salt og pepper

Videre mens det putrer liflig i sin respektive panne, lager du en bechamelsaus. Det gjør du på følgende måte;

ta to spiseskjeer smør, smelt de i en gryte, ha på to spiseskjeer hvetemel, bland godt og la det frese littegrann. Tilsett H-melk til konsistensen minner om en litt for tykk saus. Riv nedi godt med parmesan, så mye charlotteløk du orker å hakke ( i SMÅ biter..) og smak til med salt og pepper. Istedenfor pastaplater kan du bruke aubergine, men jeg foretrekker vanlige pastaplater.. legg lagvis tomatsaus, bechamel, pastaplater osv.. avslutt med bechamel sausen og topp med litt mer parmesan (ikke kjøp rapesan for pokker.. grana padano eller helst reggiano parmiggiano)

flesk den i ovnen på en ca 175 grader i ca 15-20 min avhengig av størrelse og håp på et godt resultat..

bon appetit monsieur veggis p

så er det bare å montere bitchen.. lagvis veggis

Kylling-Burritos:

Oppskrift til 4 burritos:

2 kyllingfileter

4 store tortillaer

Halvt glass Old El Paso Hot Thick and Chunky salsa

1 løk

Mild chilisaus (F.eks Heinz)

200g revet Jarlsberg

Skjær filetene i tynne strimler.

Finhakk løken.

Bland løk, salsa og kyllingstrimler i en bolle og ha på litt pepper.

Legg ut tortillaene og lag en stripe med kylling/salsa/løk-blandingen på midten av hver tortilla.

Hell litt chilisaus over, og dryss ca 3/4 av osten på toppen.

Rull sammen tortillaene og legg dem med skjøten ned på et ildfast fat, legg alufolie over.

Putt i ovnen (som er varmet til 220 grader) og la dem stå i ca 30 minutter.

Ta ut fatet, fjern alufolien, dryss resten av osten over og stek i 5 min til.

Ta ut fatet igjen og la stå ca 10 minutter.

Server med salat!

PAI

Oppskriften:

* 250 gr hvetemel

* 200 gr margarin

* 90 gr melis

+ Ønsket fyll f.eks rips og vaniljekrem eller blåbær og konditorkrem

Fremgangsmåte:

*Bland sammen ingrediensene (temperert margarin)

* Kvevl ut deigen og legg den i paiform (deigen som blir igjen brukes som gitter)

* La hvile i kjøleskap i 1 time

* Stek på 180 grader i 10 min

* Avkjøl litt

* Hell på det du ønsker av fyll

* Stek videre på 180 grader i 20 min +++ (Til gyllen farge)

Thai Stekt Ris (Khao Pat)

Jeg foretrekker denne med svinekjøtt (Khao Pat Moo), men den kan lages med de fleste typer kjøtt og sjømat.

Ingredienser for stekt ris

Olje

Hvitløk

Kjøtt eller Sjømat

Gulrot

Tomat

Agurk

Løk, vårløk, rødløk og/eller sjalottløk

Egg

Pepper

Kokt Ris

Soyasaus

Food Seasoning Pork Flavor, er ikke sikker på hva den heter i Norge

Ingredienser tilbehør, fiskesaus m/chilli (Nam Pla Prik Kheenou)

Fiskesaus

Sterk fersk Chilli

MFG

Lime

Tilberedning av risen

Klargjør ingrediensene

Kok risen

Kutt gulrot i terninger, tomat og loek i passende biter, kjoett i strimler, ta skall av reker

Knus hvitloek

Pisk egg med en gaffel og bland inn litt pepper

- Varm opp woken

- Ha i olje og la den bli varm

- Ha i den knuste hvitloeken og evt. kjoett

- Ha i tomat

- Ha i pisket egg og vent til det er litt omelettaktig aa mos litt

- Ha i loek, gulrot og evt sjoemat

- Bland inn kokt ris

- Smaksett med soyasaus og Food Seasoning

- Serveres på en tallerken med skråskjært agurk og fiskesaus m/chilli

Tilberedning av fiskesaus m/chilli (Denne blandes inn i risen etter smak)

- Bland fiskesaus, MFG og lime juice i en liten bolle

- Kutt chillien i små skiver og bland inn i den samme lille bollen

Karamellpudding og Vaniljepudding

250lz6.jpg

Forord:

Dette er en oppskrift på vaniljepudding, Karamellpudding. Oppskriften på karamell finner du på neste side. Om du bare vil ha vaniljepudding så unngår du å lage karamellen.

Det gjør ikke noe om du får med deg eggskal når du klekker eggene. Det kan du få ut av kjelen når du tømmer kjelen for vaniljepuddingen ved å ikke tømme alt i sila på en gang. Når den siste delen av kjelen skal tømmes så er du forsiktig og stopper før det kommer eggskal. Eggskallet legger seg nemlig i bunnen av kjelen. Små eggskal blir ikke fanget av sila.

Det er viktig at du er rask med å lage karamell av sukkeret og helle den i formene. I mellomtiden tar du og siler vesken i kjelen. Pass på så karamellen får tid til å stivne. (relativt kort tid) før du tilsetter vesken.

Vaniljepuddingen

7,1 L melk

3,1 L fløte

1,75 L sukker

5 stk vaniljestenger

60 stk egg

6 ss vaniljesukker

Kok opp melk og fløte med halvparten av sukkeret og vaniljestengene.

I mellomtiden piskes resten av sukkeret og eggene godt sammen. Når vesken i kjelen koker så skrur du av varmen og tar litt av vesken ut av kjelen og blander det med eggene og sukkeret som ligger i bollen. Bland forsiktig så du ikke for en omelett. Så blander du bollen med egg og sukker tilbake i kjelen. Når tar ut alt fra kjelen må det siles. Nedenfor finner du oppskrift for hva du skal gjøre videre

Fortsettelse på oppskrift for vaniljepudding.

Hell vesken fra kjelen i former. Varmen i ovn hjemme skal stå på 85 grader i ca en og en halv time. ( forvarmet ovn er en fordel.) På kjøkken setter du ovnen på stek i like lang tid og har varmen på 90 grader på stek. Etter dette legger du den på kjøla og lar den ligge over natta. Dagen etter skjærer du forsiktig langs kantene på vaniljepuddingen og snur den på hodet over på serveringsfat og rister forsiktig ut trykket i vaniljepuddingen så den sklir rolig ned på fatet.

Fortsettelse på oppskrift for Karamellpudding.

Legg karamellen i bunn av formene du skal bruke. La karamellen stivne i formen. Etter det kan du helle vesken fra kjelen i formene. Varmen i ovn hjemme skal stå på 85 grader i ca en og en halv time. ( forvarmet ovn er en fordel.) På kjøkken setter du ovnen på stek i like lang tid og har varmen på 90 grader på stek. Etter dette legger du den på kjøla og lar den ligge over natta. Dagen etter skjærer du forsiktig langs kantene på karamellpuddingen og snur den på hodet over på serveringsfat og rister forsiktig ut trykket i karamellpuddingen så den sklir rolig ned på fatet og karamellsausen sklir rolig ut.

Karamel

Ingrediens:

Sukker.

Du trenger å ha klar en stekespade.

Sukker brunes i stekepanne. Når du ser sukkeret begynner å smelte og ser brunfarge komme opp så starter du å dytte det brune sukkeret til siden og det hvite sukkeret der hvor det brune sukkeret var. Ikke la karamellen stå forlenge. Da brenner den seg. Ta den av i litt god tid for den kan brenne seg selv etter du tar en av på grunn av varmen.

MERK deg at dette er en stor oppskrift på over 10 liter veske. og utgjør ca 10 puddinger. for mindre oppskrift er det bare å ta fram mattekunnskapen og dele oppskriften. ;)

man kan også piske krem til og bruke til pynt på karamellpuddingen (som vist på bildet).

oppskriften har jeg skrevet selv. er god kokkemat tongue.png

Meksikansk kyllingslasagne (6 personer)

~750g kyllingterninger/fileter

Skjær kylllinger i mindre terninger og stek i olje. Settes deretter til siden.

Saus:

2 Løk i terninger

2 fedd hakket hvitløk

1 tsk olje

2spsk mexikansk krydder(evt taco krydder etc)

1 tsk karry

2 hønsebuljongterninger

8 dl ekstra lettmelk

1 1/2 spsk maizena

salt og pepper

Stek løk og hvitløk i olje og karry. Tilsett mexikansk krydder, buljongterninger og melk. Varm sausen opp til kokepunktet og jevn den ut med maizena. Sausen skal være rimelig tykk!

3 Lasagneplater

150g revet ost

Lag lasagnen i ei ildfast form. Start med litt saus og kyllingterninger. Legg lasagneplater over. Ha i et lag med saus, og halvdalen av kyllingen over. Derpå lasagneplater, et nytt lag saus/kylling. Avslutt med lasagneplater, saus og dryss revet ost. NB! Det er viktig å dekke platene med saus, ellers blir de tørre og brente.

Stek lasagnen i ovnen på 175 grader i ca 45 minutter.

Serveres med salat og ferske rundstykker. :iiiiik:

Sjokoladefondant

18 stk

Ingredienser :

125 gram smør

250 gram sjokolade

6 egg

60 gram sukker

25 gram kakao

Fremgangsmåte

Smelt smør og sjokolade og bland inn eggene. Skjær i det tørre.

Fyll opp smurte former med ca 2/3 full og stek i ovn 180 c i 4-7 minutt.

NB: Ikke ta en røyk når du steker, dette er en oppskrift som tiden ikke alltid er lik på, så følg med på hvor lenge du steker

Ferdig produkt

Sjokoladefondant er en slaks muffins med flytende sjokolade kjerne.

Bilder når jeg prøvde meg første gang

Sjokoladefondant med hjemmelaga saft og hjemmelaga multesyltetøy

Ferdig dekka kjøkkenbord :

8243mhmh%20004.jpg

Som du sikkert ser, mine ble litt for mye stekt

4697mhmh%20008.jpg

Sjokoladefondanten skal stekes rett før du spiser den

min brors oppskrift :yahoo:

Her er en feit oppskrift på noe fenriken spiste hele tiden da jeg var i militæret! det høres utrolig ekkelt ut men er fantastisk godt! må smake det for å forstå :)

Du trenger

2 Bekablokker melange (dvs de to største klossene med smør du får, derfor bekablokk - dette er ca 1kg smør men det må til)

350g fett

ca150g Flytende fett fra gjerne fra kottiser, kylling og pølser

to poser smør-popcorn

600g melis

2 egg

5 store plater med sjokolade

Bolledeig

Forberedelse:

Ta alt smøret ut av pakningen og legg de i en panna. bland det med alt fettet og la det stå og surre på svak varme. popp deretter smørpopkornet og legg det ned i panna når det er ferdig. dette skal stå sånn i ca 10 min (avhengig av komfyren)

smelt sjokoladeplatene så sjokolden blir flytende, bland det med 2egg og melisen. ta fram bolledeigen og lag en grop av den. hell smøret og popcornet oppi deigen med sjokoladen og melisen. det skal bli en litt seig, feit gugge. bland det sammen med bolledeigen. du skal få noe som kan minne om riskaker, deigen skal bli brun av sjokoladen og popcornet skal være gjevnt fordelt blandt bollene. Bollene inneholder nå en del smør men dette vil gjennomsyre og blande seg og bli en del av deigen når du steker de.

Melisen er til for å gjøre det søtt og litt mer tjukt.

stek bollene på vanlig måte og nyt hver og en når de er ferdige. En helt utrolig smaksopplevelse som annbefalles!

Pinnekjøtt m/ tilbehør

Tenkte det kunne passe bra i disse dager å legge ut en liten how-to på hvordan man tilbereder den eneste verdige julemiddagen, nemlig pinnekjøtt. Svineribbe, lutefisk, og (gud forby) kalkun kan ta seg en bolle. Det tar litt tid å lage, men er til gjengjeld utrolig enkelt.

Oppskriften er for ca. 3-4 personer.

Ingredienser:

• 1 kg uvannet pinnekjøtt
  • 1 kg mandelpoteter
  • 1 kg kålrot (rabbe)
  • Matfløte
  • Surkål / Rødkål
  • Julepølse / Mårpølse
  • Bjørkepinner (fås kjøpt i de fleste matbutikker med litt utvalg, men du kan selvfølgelig gå i skogen om du ønsker. Husk: Ikke noe bark!)

Pinnekjøtt

Pinnekjøttet må legges i vann dagen før middagen skal tilberedes for å trekke ut noe av saltet i kjøttet. Dersom man vil ha kjøttet ekstra salt kan man beregne noe kortere tid på utvanningen.

Finn frem en stor kasserolle og legg bjørkepinner på kryss og tvers i bunnen. Fyll på med vann til bjørkepinnene nesten er dekket. Fordel pinnekjøttet over bjørkepinnene og sett på koking. Etter det har kokt opp setter du plata på laveste stille og lar det trekke (observer og nyt godlukten som oppstår.) Pinnekjøttet skal stå og dampe i 2-2 1/2 time, eller til kjøttet begynner å løsne fra bena.

Når pinnekjøttet er nesten ferdig (15-30 min.) kan du legge over julepølse / mår dersom du ønsker dette som tilbehør. Til slutt så slenger man pinnekjøttet og pølsene i stekeovnen på 200 grader i ca. 10 min. Husk: Ikke kast "kokevannet". Dette er sjy/kraft som skal brukest både i kålrot-stappen og som tilbehør til middagen.

Kålrot-stappe

Kålrot-stappe er det eneste virkelig essensielle tilbehøret til pinnekjøtt. Det blir ikke noen skikkelig pinnekjøtt-middag uten kålrot-stappe. Det ville vært som å servere kjøttkaker uten poteter, eller pizza uten ost. Det går bare ikke..

Man begynner med å skrelle kålroten og skjære den opp i passe biter. Kok opp i lettsaltet vann sammen med en eller to poteter (alt etter størrelsen på potetene) og gjerne en gullerot eller to om du ønsker det. Når alt er mørt (helst litt overkokt), heller du av vannet og moser grønnsakene. En food-prosessor er genialt i så henseende, men det går også fint å bruke en gaffel så lenge grønnsakene er skikkelig møre.

Hell over like deler med fløte og sjy fra pinnekjøttet (du husket vel å ikke kaste den?) til konsistensen blir passelig. Smak til med salt og pepper.

Alternativ vri: Man kan bruke hvit saus istedenfor fløte dersom man har da skillz som skal til for å lage det..

Øvrig

Mandelpoteter skal som kjent dampes, ikke kokes. Beregn å begynne på potetene ca. 20-30 minutt før pinnekjøttet er ferdig i stekeovnen. Surkål og rødkål legger man bare over potetene ca. 10 minutter før de er ferdige.

Serveres med kraften fra pinnekjøttet (kolestrol-bombe) og gjerne litt akevitt. En god fransk sennep er også godkjent tilbehør.

Enjoy!

Nah, er ribba som er julemat #1. I år ryktes det at vi får dansk julemat, nærmere bestemt and, dog, som kan bli interessant. Men ryktene kan vise seg å være overdrevet, da farmor ikke kunne ta turen hjem.

Uansett, en oppskrift søstera mi kom hjem med en dag for noen år siden, og som jeg nettopp ringte hjem for å stjele.

Kyllingwok med nudler og grønnsaker

Ingredienser (2 pers)

2 kyllingfileter

1/2 purreløk

1 løk

1 paprika

1 gulerot

2pakker nudler

Marinade: 2 fedd hvitløk, 1 ts chilipulver, 3-4 ss olje, eventuelt 1/2 ts ingefær

Kutt kyllingfileter i biter, og legg dem i marinaden. Del opp purre, løk og paprika, skrell guleroten. Stek kjøttet og grønnsakene, minus gulerøttene, i olje. Når kjøtt og grønnsaker er på steking, riv gulerøttene over panna. Selv bruker jeg bare en potetskreller, og skreller av lange flak med gulerot. Spis gjerne de delene av gulerota som du ikke klarer få skrelt oppi som en liten førmats-snack.

Det hele skal ikke stekes for lenge. Kan være en fordel å steke kjøttet et minutt eller to før du slenger i grønnsakene, slik at grønnsakene ender opp bare halvstekte, sprø og gode.

Kok opp nudler ved siden av, og om du har stor nok panne, hell disse (minus vannet, selvsagt) oppi panna sammen med alt det andre, og wok dem og...

Høres mer avansert ut enn det er. Godt og enkelt, ferdig på et kvarters tid. Eventuelt litt lengre om du har lyst å la kyllingen ligge og marinere seg en stund.

Og som vanlig er mengdeforholdene her tilpasset normale mennesker. Jeg har aldri møtt et slikt normalt menneske, og når vi hadde det i dag, doblet vi oppskriften over, og satt med akkurat passe mye mat til tre personer.

Kakemenn.

Eventuelt kakemenner , kakemennesker.

250 gram sukker

2 dl melk. Hel eller kultur. Litt mer kanskje , hvis kulturmelk benyttes.

100 gram smør.

500 gram hvetemel

2 ts vaniljesukker.

3 - 4 ts hornsalt.

Ha melk, smør og sukker i ei lita gryte og varm det under omrøring til smør og sukker er smeltet og det hele får en jevn konsistens. Avkjøles.

Mens det våte avkjøles blandes mel, vaniljesukker og hornsalt.

Husk at smør/sukker/melk-blandingen bør være ganske godt avkjølt før det tørre blandes i.

Rør sammen deigen og la den stå i kjøleskapet i 1 - 2 timer før du kjevler ut.

Har du bofrende eller er dame er det greit å stikke ut figurer. Er du mann og bor for deg selv gidder du selvsagt ikke det.

Bak i ca 8 min på 200 grader.

Entreris viltgryte

Denne gryten er ufattelig enkel å lage, men smaker som et herremåltid av de sjeldne. Egenkomponert, selv om det sikkert finnes 100vis av lignende oppskrifter. eneste minuset er at det kan være litt vrient å få tak i viltkjøttdeig om du ikke kjenner noen som jakter, eller kan kjøpe det av bekjente. I butikker er det nok ganske dyrt. Retten egner seg i allefall glimrende om du skal imponere på en date, eller gjøre stas på dama :rolleyes:

- 500 gram kjøttdeig av hjort eller annet vilt.

- Løk.

- Ett fedd finhakket hvitløk.

- baconterninger (Gilde smårettbacon er finfint).

- Fersk sopp (Aroma, Østers, Champingong eller Kantarell).

- Einebær (står i krydderhyllen).

- 1 beger Seterrømme .

- 1/2 flaske rødvin.

- LITT salt, og pepper.

- Hakk løken i fine biter, og soppen etter eget ønske. Personlig liker jeg skiver.

- Brun kjøttdeigen lett, før du tilsetter bacon. La dette få surre litt sammen i godt smør.

- Hiv løk, hvitløk og sopp i stekepannen, sammen med 8 - 10 knuste einebær og litt ferskmalt sort pepper. Stekes til løken er gylden og kjøttdeigen er ferdig brunet. Du skal nå kjenne en nydelig lukt av viltkjøtt, løk og einebær.

- Hell nå vinen, ca en halv flaske i pannen.

- VIKTIG: Om du ikke ville drukket en vin, hvorfor ha det i den gode maten du lager? Ideelt sett bruker man samme vin i maten som man skal drikke til - slik at smakene ikke bryter med hverandre. Spør på polet hva som passer godt til vilt, anbefaler en vin fra de "nye" vinlandene som Sør-Afrika, Chile eller Australia. Disse har ofte en kraftigere smak enn franske/italienske og passer utmerket til vin. En elegant Bourdaux vil forsvinne litt sammen med vilt. Italienske Barolo viner er også snadder til vilt - men koster skjorta.

- La nå vinen redusere (koke inn) på lav varme til ca halvparten er borte. Du kan nå tilsette seterrømmen.

- Smak til med LITT salt.

- La det småputre så lenge du vil, til ønsket konsistens er oppnådd. Des lenger det putrer, dess mindre saus.

Som tilbehør liker jeg godt saltbakte mandelpoteter - verdens enkleste ting å lage. - Kjøp en stor pose grovt havsalt (2 kg koster vel 50 spenn).

- Legg et tynt lag i bunnen av en ildfast form.

- Legg så madelpotetene MED SKALL utover.

- Hell salt over til potetene er godt dekket.

- Baker i ovnen i ca 20 - 30 minutter, alt etter størrelsen på potetene.

- Graves opp av saltet og børstes av før servering - ufattelig saftige med en fin saltsmak utenpå.

Håper det faller i smak, har i allefall ikke feilet enda smile.png

Hmm. Jeg kunne sverget på at jeg hadde postet denne... :rolleyes:

Jaja. Her er en egenkomponert viltsaus/-gryte/-whatever som jeg er ganske fornøyd med.

Ingredienser til 2 pers:

200 gram finnbiff (men annet finskåret viltkjøtt fungere det også)

1 kremost med pepper (Tine sin fungerer fint)

1/3 l fløte

1 løk

En god dose sopp, gjerne aromasopp eller en annen litt kraftig sopp som egner seg til vilt. Jeg pleier å bruke 8-10 store aromasopp.

Fremgangsmåte

Skyll soppen, la den tørke og skjær den i skiver. Skjær opp løken. Stek kjøttet, løken og soppen sammen. Tilsett ost og fløte, og la det småkoke til det tykner. Smak til med salt, og gjerne mer pepper.

Jeg serverer den som oftest med ris, men pottit funker sikkert bra det også. Ferskt brød ved siden av er heller ikke å forakte.

Braisert Cajunbiff

Krydderblanding:

1 ts salt

1 ts paprikapulver

1 ts tørrsennep

1/2 ts timian

1 ts cayennepepper

1 ts sort pepper

Ingredienser:

1 1/2 kg Flatbiff (i et stort stykke)

1 ss olje

2 løk, skjært i biter

2 grønne paprika, skjært i biter

4 gulerøtter, biter skjært på skrå

4 vårløk, finhakket

2 hvitløksfedd, finhakket

1 boks grovhakkete tomater (ca 400g)

1 laurbærblad

2 tørka piri-piri chilier, finhakket

Fremgangsmåte:

- Bland krydder i en liten kopp

- Klapp kjøttstykket tørt med kjøkkenpapir

- Gni halvparten av krydderblandingen inn i kjøttet

- Varm oljen i en stor gryte på middels varme

- Legg i kjøttet brun rundt på alle kanter

- Løft ut kjøttstykket med hullsleiv og legg det på et fat

- Ha løk, paprika og vårløk i gryta, legg på lokk og la det surre ca 10 min

- Ha tomat, gulerøtter, hvitløk, laurbærblad, resten av krydderblandingen, piri-piri og kjøttstykket i gryta og kok opp over sterk varme

- Senk varmen til lav, legg på lokket og la gryta trekke i 2 - 2 1/2 time. Snu kjøttstykket regelmessig.

- Sjekk med gaffel etter 2 timer for å finne ut om kjøttet er mørt nok og vurder hvor lenge det trenger å trekke.

- Når kjøttet har trekt lenge nok tar du det opp av gryta med hullsleiv, og skjærer det i tynne skiver (ca 1 cm). Ta opp grønnsakene med hullsleiv.

- Skum fettet av skyen og kast det.

- Serveres med grønnsakene, sky, potetmos eller langkorna ris.

Om du skal ha folk på besøk som ikke er glad i sterk mat, så reduser mengden cayennepepper i krydderblandingen og dropp piri-piri chiliene.

Pizza au Thrusthamster:

Trinn 1: Stek kjøttdeig med Fajita Spice Mix.

Trinn 2: Når den er ordentlig stekt, putt i Taco Sauce (Medium eller Hot), la den trekke inn.

Trinn 3: Legg alt sammen på en pizzabunn, enten ferdig- eller hjemmelagd.

Trinn 4: Stek til osten er smeltet og begynner å bli litt brun, sånn rundt 15 min. tror jeg.

Spiser det nå, kom på ideen tidligere i dag.

heisann. har en dame som er vegetarianer så kunne trengt noen oppskrifter no til jul osv biggrin.png noen som har noe tips?

1684701[/snapback]

Vegetar Gryterett

Tomatblanding:

1 boks grovhakkede tomater

2 ss tomatpure

1-2 dl vann

1 grønnsaks-buljongterning

1 ts pepper (gjerne cayenne)

1 ts salt

1 ts malt spisskumen

1-2 ts chilipulver (tilsett etter ønsket styrke på gryteretten)

1 ss olivenolje

Miks alle ingrediensene i en blender.

Grønnsaker

2 gulerøtter

1 squash

2 løker

2 hvitløksfedd

1 rød paprika

1 boks chilibønner (evt. tomatbønner)

1 boks linser

Grovhakk løk og fres i en stor jerngryte. Tilsett finhakket hvitløk, finsnittede gulerøtter og squash skjært i passe store terninger og stek lett. Tilsett deretter paprika, linser, chilibønner og tomatblanding og la småkoke i ca. 20 minutter. Rør gjerne inn en spiseskje rømme eller creme fraiche mot slutten av koketiden for å gjøre gryteretten noe mildere.

Serveres med ris, en frisk salat og baguetter/loff.

Pannestekt chili-kylling

1514909[/snapback]

Lagde denne i dag. Godt og veldig enkelt.

Pastasalat med pesto, rødløk, rucola og kjøttdeig (Nok til å middagsmette to)

En veldig god salat vi pleier å lage når vi har gjester som har lyst på en liten matbit, eller er middagssultne. Her har jeg beregnet for to personer som vil bli mette. Har servert denne til 10-12 venner, alle liker den veldig godt.

Handleliste:

- En pakke kjøttdeig (400 gram)

- En halv rødløk, finhakket

- En halv pose/pakke pinjekjerner

- Et halvt glass god pesto (sky Eldorado som pesten)

- Penne (pastarør) nok til to

- En pakke rucolasalat

Framgangsmåte:

Finn fram en stor salatbolle.

1. Sett penne til koking, sil av vann når al dente

2. Varm en panne, ha i litt olje. Fres kjøttdeig, la den bli en mellomting mellom brunet og brent.

3. Skyll rucola, renn godt av, ha i bollen.

4. Finhakk rødløk, ha i bollen.

5. Når du har gjort 1-4, ha alt i en bolle.

6. Ha pestoen i, velt alt godt sammen

7. Strø over pinjekjerner

Servér.

Mastiphal's Chiligryte

Ingredienser:

- 1 kg Mørbrad, kuttet i 1.5 cm store terninger

- 2 ss vegetabilsk olje (soya eller raps)

- 1 stor, grønn paprika, i små terninger

- 1 stor løk, finhakket

- 2 fedd hvitløk, finhakket

- 2 bokser grovhakka tomater

- 180g tomatpure

- 1/2 dl Heinz Chilisaus

- 1 ts chilipulver

- 2 ss sukker

- 1 ts salt

- 1 ts oregano (tørket)

- 1 ts svart pepper

- 2.5 dl vann

Fremgangsmåte:

1. Varm oljen over middels varme i jerngryte

2. Klapp kjøttet tørt, og brun kjøttet rundt om i 2 omganger. Legg kjøttet til side.

3. Tilsett paprika, løk og hvitløk i stekesjyen i gryta. La surre i ca 10 min.

4. Ha kjøttet tilbake i gryta. Rør inn resten av ingrediensene.

5. Rør inn vann. Kok opp over sterk varme.

6. Senk varmen til lav, og la småkoke i ca 1.5 time. Test kjøttet, det skal være mørt når retten er ferdig.

Serveres enten med ris eller tortillachips.

Lagde dette her om dagen, fin oppskrift:

Honningmarinert skinkebiff

Skinkebiff er flott grillmat. Marinert i honning, sennep, hvitløk m.m. gir nydelige smaker. Her får du både søtt og salt.

Porsjoner: 2

2 stk. skinkebiff

2 ss olivenolje

2 ss honning

2 ss sennep

2 båt finhakket hvitløk

2 ts hakket frisk koriander

1 ss sitronsaft

Slik gjør du:

1. Bland sammen alle ingrediensene til marinaden i en plastpose, og legg skinkebiffene i posen i ca. 2 timer.

2. Ta kjøttet ut av posen, og grill det ca. 2–3 min på hver side til det er gjennomstekt.

3. Server gjerne med foliegrillet løk som er stekt på grillen i en spiseskje honning.

Enjoy :dans:

En tapa jeg lærte av en spanjol jeg kjenner;

400-600g fersk sjampinjong.

En pakke fersk persille

2 fedd hvitløk (kan gjerne bruke mer)

Solsikkeolje, evt soyaolje. (Olivenolje bør ikke brukes, da den setter en markant bitterhet på smaken)

Pitteliten klype salt

Skjær hvitløken i så tynne skiver som overhodet er mulig.

Finhakk persillen, alt sammen med stilk og det hele.

Del hver sjampinjong i to.

Hell olje oppi panna til du får et høvelig tykt lag på bunn (1-3mm som dekker hele panna).

Varm opp.

Når oljen begynner å få en relativt høy temperatur heller du i hvitløken.

Ta så ut hvitløken før den blir svidd. Den skal ha en rødbrun farge nå.

Skru ned plata til 1-2

Putt oppi alle sjampinjongene og fritér i noen få minutter (Hvor lenge varierer på temperaturen til oljen).

(Advarsel: Kan sprute noe jævlig, særlig hvis du nettopp har skylt de og det fortsatt er vann på de.)

Putt deretter oppi all persillen, den stekte hvitløken og evt. den pittelille klypa salt.

Stek i ca 1min

Dersom det er mye olje igjen, helles dette av.

Persillen skal nå være crispy og klistret til hver sopp. Er det bløtt, har du kanskje brukt for mye olje eller stekt for lite.

Serveres med:

Flere typer tapas

En ypperlig Reserva.

Denne retten fungerer også utmerket som tilbehør til f.eks. biff.

Edit: Til Entreri: når rødvinen har kokt inn i sausen til halvparten er borte er det ingen som smaker om det var en ulagret bordvin til 40 spenn eller en Chianti til 250.

Ait, tenkte jeg sku komme med min liten "vri" a en normal mousaka! (for de som ikke vet hva mousaka er, så kort forklart er det høvelig likt lasagne, bare istedenfor pasta brukes det en slags potetblanding)

1. Ganske enkelt dra på butikken å kjøp med deg 400g kjøttdeig, 1 pakke mousaka, 1L melk, 1 løk, makaroni, hvitløksbaguetter, og ost. (personelig liker jeg Jarlsberg best fordi den ikke blir like hard å crispy som feks Norvegia blir)

2. Følg ganske enkelt instruksene på mousakapakken

3. Men før du blander mølja, skjær løken opp i biter, personelig liker jeg dem litt stor. Mekk makaronien å legg det i små tynne lag med kjøttdeigen før du legger potetmølja og osten over

4. Smekk i ovnen i ca 25 min

5. Etter mousakaen er ferdig hiv i baguettene og la dem hvile litt, smekk litt krydder over mousakaen (peppermix gjerne)

6. Bon nam<3

Om dette går som "ferdig" mat var jeg usikker på men var nå mitt bidrag :lol:

Baconsandwich er digg, men den blir vel kanskje litt vel svart etter 7-11 min i en ovn med temperatur på 2000°C?

Personlig liker jeg å pensle sandwichen med smør eller solsikkeolje før jeg putter den i ovnen, og åpne den etterpå for å slenge i et par salatblader og en tomatskive..

Edit: Siden jeg allerede hadde den siste posten i tråden her, slenger jeg opp et par oppskrifter til;

Salsa + Guacamole:

1 boks gode tomater

2 Avocadoer

Frisk koreander

1/2 Lime

chilipulver

4 skiver jalpeños

Hvitløk

litt sukker

Drener tomatboksene, men ta vare på sausen.

Kjør sausen+koreander+jalapeños+hvitløk til en jevn masse.

Bland most avocado, halvparten av sausen og den halve limen til guacamole.

Mos de drenerte tomatene, bland med resten av sausen, og smak til med sukker.

edit 2: dette smaker evig mye bedre enn det crap'et du får kjøpt på glass/hermetikk på rema...

Forrett, tallerkenkokt laks (3-4 stk)

Ingr:

-200 gram laksefilet

-creme fraiche

-div grønnsaker

Kok opp vann i en stor gryte. Skjær opp en helt fersk laksefilet i veldig tynne skiver.

Putt tallerkener i gryten og la de koke noen minutter. Ta opp første tallerken og legg lakseskivene på så fort som mulig (vannet fordamper/ renner veldig fort av tallerkenen). Press 1/8 sitron over laksen, pepre så mye du vil. Strø over div grønnsaker du har kuttet opp (f. eks. agurk, rucola, tomat).

Ha på en dæsj creme fraiche, og forretten er klar til servering.

Dette ser ganske flott ut, og det er dessuten en morsom måte å lage mat på. Husk at lakseskivene må være veldig tynne, og at de må legges på tallerkenen så fort som mulig.

laks1.jpg

disse lakseskivene er faktisk hakket for tykke

Edited by loffen