Sign in to follow this  
Mastiphal

Den store oppskriftstråden

Recommended Posts

Ok kom med deres EGNE oppskrifter i denne tråden.

Oppfordrer moderatorer til å fjerne innlegg som nevner ferdigmat!

MOD EDIT: Kontinuerlig rydding pågår i denne tråden, og rydding gjøres etter skjønn.

Vel, jeg har tidligere gitt råd om Wok-retter og andre ting, men idag tenkte jeg skulle gå litt lenger ned i materien og gi dere alle mulighet til å lage mine 2 perfekte karri-pastaer!

Den første, som er en medium pasta (dvs litt krutt, men ikke mer enn at dama kan spise den).

Ingredienser:

4 ss korianderfrø

2 ss spisskummenfrø

4 knuste fedd hvitløk (fjern skallet og knus med morter)

4 ts reven fersk ingefær

2 ts malt gurkemeie

1 ts salt

2 ts brune sennepsfrø

2 ts chilipulver

1 ts knuste svarte pepperkorn (knus med morter)

6-7 ss hvitvinseddik

Fremgangsmåte:

- Varm korianderfrøa i tørr panne i ca 30-40 sek (eller til det dufter)

- Samme med spisskummenfrøa, men ikke sammen med korianderfrøa.

- Avkjøl alle frøa, og knus dem med morter

- Legg frøa og de andre "ikke-våte" ingrediensene i en bolle og rør godt

- Hell i hvitvinseddiken og bland til en jevn pasta (vurder hvor mye eddik du trenger for å få en fin, jevn pasta)

Den andre (min favoritt) er en god, HOT pasta (det er ikke godt før tunga blir nummen og leppene brenner 30 min etter at du spiste):

-1 ss malt korianderfrø (dvs samme fremgangsmåte som over, men hvor mye frø du trenger kommer litt an på)

- 1 ss malt spisskummenfrø

- 2 ss revet fersk ingefær

- 4 fedd finhakket hvitløk

- 6 ferske, røde chili finhakket (ikke fjern frøa!! ;) )

- 2 ts malt gurkemeie

- 2 ts malt kardemomme

- 8 dælja svarte pepperkorn

- 1.25 dl cidereddik

Fremgangsmåte:

- Ha alt i en kjøkkenmaskin og kjør i ca 20 sek

Når du skal lage Wok med slik karripasta så tilsett pastaen forsiktig og spe med vann.

Vær nøye med røringa, da den mister mye smak dersom den brenner seg i bunn av wok'en.

Husk at du skal frese grønnsaker og kjøtt FØR du har i pasta!

Ikke min egen, men den var utrolig digg! ;)

Ok, dette er noe jeg har laget noen ganger det siste året, og det er ufattelig digg!

For de som liker hvitt kjøtt, burde denne retten være obligatorisk.

Ingredienser:

1 Kalkunbryst-filet

Kokt skinke

Jarlsberg

Timian, chilipulver

Viltsaus (Bruker pakke fra Toro)

Ferske Champignon og Kantareller

Raspolje

Basilikum, salt, pepper

Basmati- eller Jasmin-ris

Fremgangsmåte:

Bank kalkunbrystet flatt, til en jevn flate ca 1/2 cm tykk.

(Legg brystet mellom 2 bakepapir og dunk løs med kjevle)

Legg på skinke og ost, og krydre med timian og chilipulver.

Rull brystet sammen som en rullekake, og bind den sammen med hyssing.

Bland raspolje, basilikum, salt og pepper i en kopp og pensle kjøttet.

Legg kjøttet i en langpanne og ha i ovn varmet til 180 grader.

Steketid ca 75-80 minutter, eller hvis du har steketermometer kan du stikke det halvveis inn i kalkun-rullekaka og perfekt temperatur er da 78 grader.

Snu og pensle kjøttet ca hvert 15. minutt.

La kjøttet hvile 5-10 minutter etter du har tatt det ut av ovnen.

Saus:

Følg instruksene på pakka...

Stek soppen i litt olje et par minutter mens sausen koker opp, og legg dem oppi sausen..

Kok ris..

Bon Apetite!

1210230[/snapback]

Billig, sunn og proteinrik middag:

Fres opp en halv boks tunfisk i panna.

Bland 4 egg, 1 teskje salt og 4 spiseskjeer vann

Hell over i panna hvor tunfisken ligger og småsurrer

Ta på lokk og vent til omeletten er gjennomstekt

Snu, ta på eventuell ost eller annet tilbehør, og ta på lokket og la det småsteke litt til

Voila! Hvis du som regel ikke liker tunfisk så trenger du ikke være redd - ved å steke tunfisken så fjerner du også smaken ;)

En annen variant er å bytte ut tunfisken med Snurring. Digg!

Jeg har også en jævlig god oppskrift på tunfisksalat. Kan komme tilbake med den senere.

Kylling i wok, kjapt og gæli' :

Skjær opp kyllingfilet, sleng det i pannen. Stek det slik du liker det. Legg kyllingen til side, og stek opp passende mengde grønnsaksblanding beregnet for wok. Når grønnsakene nærmer seg ferdig, pælm oppi kyllingen. Tøm over en ferdigpose med fløtesaus-pulver, og tilsett mengden væske det står bak på pakken. Bytt gjerne ut noe av vannet med melk eller fløte, så får den en litt mer genuin smak. La det hele småputre i pannen til sausen har godgjort seg.

Kok gjerne opp en pose nudler ved siden av og pælm oppi om du føler for å drøye ut blandingen. Nam, nam.

2 kyllingfiléter

1 løk

3/4 kopp ris

1 1/4 kopp vann

Mens risen koker, skjærer du kyllingen i små biter og steiker de på full peising i en wok. Når de er nesten ferdigstekt, skjærer du løken i medium store ringer og hiver dem oppi. Steik til risen er ferdig og hiv risen oppi. Steik et par min, hiv i ei skål og "krydre" med ketjap manis.

Kyllingen kan seff erstattes med annet kjøtt.

Kickass måltid som tar nøyaktig 10 min å lage : )

4 egg

en "skvupp" med melk

en fin "klype" gressløk

litt salt og pepper

bland dette, i stekepannen

skjær opp passe med skinke/pølsebiter

stek pølsebitene/skinkebitene for seg siden tiden for og få det varmt er forskjellig fra egget til pølsene/skinken

og til slutt pittelitt Oregano for detaljenes skyld.

veldig enkelt og hender ofte at Faldmo tar en dag han er alene ;)

ikke min oppskrift selvom jeg ikke har lest det noe sted men klart dette er jo sikkert gjort i 1000år, men eggerøre er godt :rolleyes:

Et lite bidrag fra meg :rolleyes: ta et eller to epler og del de opp i passe store biter ! ta en liten box med lokk og put de oppi, ta litt kanel i en liten skål og "litt" mer sukker, bland det godt og dryss det over eplebitene ! ta på lokket og rist de til alt er jevnt fordelt ! spises med gaffel. !! vær forsiktig med kanel !! håper dette ikke ble alt for amatørmessig av meg :rolleyes: håper det smaker ;)

Fylt loff

1 form loff

ca 1/2 skinkeboks skjæres i terninger.

1 stk. ost, Gul ost, skjæres i terninger

2 hardkokte egg ,Hakke grovt.

Bland egg med ca 1/2 pakke majones.

1 purreløk Skjæres i skiver.

Fremgangsmåte:

Skjær av lokket på loffen (skalpen ;) )

Plukk ut inholdet, ca 2 cm igjen.

Hell 1/2 av loff inholdet i en bolle, hell i litt melk, til det blir blødt.

Hell alt det andre oppi bollen, bland det hele.

Putt alt oppi loffen.

Stekes i 30 min. 180 grader.

Nederst i ovnen, ha bake papir under loffen så den ikke blir svidd.

vel bekomme. :rolleyes:

Denne har jeg lagd et par ganger når det ikke fins noe annet i huset:

Tortillia lefser (så mange du trenger)

Grillpølser

Hotsaus

Fremgangsmåte:

Begynn med å varme opp ovnen til 175 grader. Så pakker du tortillia lefsene inn i aliminiums folie og lar dem ligge i ovnen i 10-15 min.

mens lefsene varmes finner du fram stekepanna og slenger en klatt med smør oppi. du venter til smøret smeltes også legger du pølsene på panna og steker dem til de er fine og brune.

Ta lefsene ut av ovnen og legg dem på tallerknen. smør dem inn med hotsaus/tabbasko eller hva som helst annet tilbehør du vil ha (ikke ketchup og sennep!) så ruller du pølsene inn i lefsene og nyter.

Dette er såpass plankekjøring at jeg vurderer å sløyfe hele innlegget, men jaja.

Nachos à la magefyll

-----------------------

Ingredienser:

* 1 bag o' Nachos

* 500g kjøttdeig

* Taco spice/seasoning mix*2

* Revet ost

* Jalapeños

* 2 tomater

* Tacosaus (mild/medium/sterk basert på personlig preferense)

* 1 løk

* (Salat - Optional)

Dette er porsjon til 2 personer, så hvis du er alene (som meg), så har du nok råvarer til å produsere denne retten 2 dager på rad. ;)

1. Gjør klar ingrediensene: Finhakk løken, riv osten, skjær tomaten i biter.

2. Spray en liten (!) ildfast form (ikke bruk den store som du lager lasagne i - dette er måltid for 1 person!) med litt formfett, eventuelt smør den inn. Dette gjør vi for at retten ikke skal henge fast i formen.

3. Fylll bunnen og kanten med nachos.

4. Stek kjøttdeig til den blir brun, ha over 2*stk taco spice mix, hell over 1-2dl vann og rør rundt slik at kjøttet absorberer spice mix'en. Vannet kokes ut automagisk.

5. Legg oppi litt av den revne osten i den ildfaste formen, deretter løk, deretter halvparten av kjøttdeigen og sleng på et par jalapeños på toppen.

6. Dekkes med ost

7. Fyr saken i ovnen på ca. 15-20 minutter på 225 grader.

Serveres med taco-saus/salsa, tomat-biter og eventuelt salat for de som syns det passer. For de som virkelig vil gjøre et måltid ut av det kan man slenge på en dæsh rømme/guacamole, men jeg bruker aldri dette... er ikke så begeistret for guaco.

Resten av kjøttdeigen legger du i en skål med saran-wrap over, og setter i kjøleskapet, så har du middag til imorgen også. (Den ene halvdelen av løken beholder du også)

For ekspertene kan man bytte ut taco-kjøtt med biffkjøtt-strimler.

edit: Oh, and by the way: Neste gang jeg ser noen poste useriøse innlegg når trådstarter EKSPLISITT ber om at folk ikke skal gjøre det, da slenger jeg på en warning eller 17 på vedkommende.

liker et når angel er litt hardhent.

well, min helt fantastisk gode pastasaus for 2-4 personer er inbound.

Pasta Bolognese - kjapt trygt og billig.

*Et stort glass med Dolmio pastasaus.

*En halv pakke med bacon (tykke skiver)

*500g kjøttdeig (eller tilsvarende kyllingfillet)

*En SS «krem fresh» (eller creme fraise om du vil) eller 1/2 - 1 dl fløte

*2-3 fedt hvitløk

========================

Kutt bacon i passe store biter.

Fres kjøttdeigen til den er fin og brun i en panne, i samme panne steker du bacon.

Ha Pastasausen i en kasserolle og varm opp. Ha i creme fraise og hvitløk. rør godt inn. ha i kjøttdeig og bacon.

kok pasta og nyt måltidet.

(for de litt sære kan man tilsette løk og div. sopp- samt litt tunfisk.

--------------------------§|SALATBOLLE|§--------------------

1 stykk bolle(plast eller glass)

1 stykk kokt spam på boks(skinke på norsk)[det er kokt piknik skinke jeg bruker]

1 stykk Kinakål

div grønnsaker du og ditt selskap liker.

1 pose pastaskruer

1 baguett/pariserloff

----------Framgangsmåten------------

Man begynner med å vaske hendene seff.

Så setter man på kokeplaten, koker opp noen desiliter vann med 1/4 teskje salt i, mens dette koker begynner man å skjære kål og de andre grønnsakene du og ditt selskap liker, man mikser det i bollen, som er et viktig utgangspunkt hvis man skal ha en salatbolle( ;) ). Nå har vannet begynnt å koke, man tilsetter pastaen, da må du tenke på hvor mye og hvor mange ditt selskap er, slik at dere ikke blir sittende igjen sultne eller at dere er mette etter 3 minutt. Sånn, nå er pastaen til kokings da skjærer vi skinken opp i terninger for eksempel, man må alltid vaske skjærefjøl og redskaper hvis man skal skjære i kjøtt etter man har kuttet grønnsaker, og omvendt. Når redskapene er rene og fine kutter man spamen opp i små terninger, men pass på, nå har pastaen begynnt å koke litt vel mye, skru av varmen på platen og trekk kaserollen til sides. Ja, hvor var vi? Ehm ja, skinken. Nå er skinken kuttet pent opp, man tilsetter den til salaten, tømmer pastakaserollen for vann og blander i pastaen. Husk å blande godt slik at det blir mikset, hvis alt ligger på en plass er det ikke alle som får pasta og skinke. La det kjøle seg ned på disken, og når pasataen ikke er varm mer setter du det inn i kjøleskapet. Før daten eller venngjengen kommer setter du baguettene/pariserloffen i ovnen slik den er varm når der spiser, skjær opp loffen og legg i kurv, ta gjerne med litt smør slik at brødet ikke er for tørt.

Bon appetit.

SPOILER:

Nachos à la magefyll

-----------------------

Ingredienser:

* 1 bag o' Nachos

* 500g kjøttdeig

* Taco spice/seasoning mix*2

* Revet ost

* Jalapeños

* 2 tomater

* Tacosaus (mild/medium/sterk basert på personlig preferense)

* 1 løk

* (Salat - Optional)

Dette er porsjon til 2 personer, så hvis du er alene (som meg), så har du nok råvarer til å produsere denne retten 2 dager på rad. >D

1. Gjør klar ingrediensene: Finhakk løken, riv osten, skjær tomaten i biter.

2. Spray en liten (!) ildfast form (ikke bruk den store som du lager lasagne i - dette er måltid for 1 person!) med litt formfett, eventuelt smør den inn. Dette gjør vi for at retten ikke skal henge fast i formen.

3. Fylll bunnen og kanten med nachos.

4. Stek kjøttdeig til den blir brun, ha over 2*stk taco spice mix, hell over 1-2dl vann og rør rundt slik at kjøttet absorberer spice mix'en. Vannet kokes ut automagisk.

5. Legg oppi litt av den revne osten i den ildfaste formen, deretter løk, deretter halvparten av kjøttdeigen og sleng på et par jalapeños på toppen.

6. Dekkes med ost

7. Fyr saken i ovnen på ca. 15-20 minutter på 225 grader.

Serveres med taco-saus/salsa, tomat-biter og eventuelt salat for de som syns det passer. For de som virkelig vil gjøre et måltid ut av det kan man slenge på en dæsh rømme/guacamole, men jeg bruker aldri dette... er ikke så begeistret for guaco.

Resten av kjøttdeigen legger du i en skål med saran-wrap over, og setter i kjøleskapet, så har du middag til imorgen også. (Den ene halvdelen av løken beholder du også)

For ekspertene kan man bytte ut taco-kjøtt med biffkjøtt-strimler.

1494655[/snapback]

Dette er noe jeg lager fra tid til annen, utrolig digg :cool:

Et lite tips:

Når du steker kjøttdeigen, ha i litt Chilisaus (bruker Heinz) i kjøttdeigen før den får skorpe, da trekker chilismaken inn i kjøttet når du steker det.

I tillegg pleier jeg å krydre med litt "Taco Bordkrydda" når jeg steker den.

Blir ufattelig god smak på kjøttet :blush:

Agurk og agurk. Ser mer ut som en liten, tynn paprika.

Min lille pastarett:

(2 personer)

1 løk

6-7 champignon, ferske

300gram bogskinke eller laks

15-20cl matfløte (en halv kartong)

2eggeplommer (har funnet ut at 2 eggeplommer per 3 personer er best, men heller litt mye enn litt lite her)

pasta (bruker selv tagliatelle, normalt)

-------------------------------------------

1. Kutt opp løk og champignon

2. Om du bruker laks, fjern skinn (og eventuelt ben), kutt opp i passelig store biter.

3. Stek løk og sopp på høy varme, med en brukbar klatt smør i panna. Om du bruker laks, stek også denne.

4. Ha i matfløten, og skinke om du bruker det. Kok opp og la det putre i noen minutter.

5. Ta pannen av plata, og la det hele kjøle seg ned et minutt eller to.

6. Ha i eggeplommene, rør rundt.

7. Krydre med litt salt og pepper.

Kok opp pasta ved siden av. Passer normalt fint å sette vannet på kok etter at du har slengt sopp og løk i panna. OBS: Bruker du laks, tar denne litt lengre tid. Vil du ha pastaen "al dente", bør du vente litt.

Bland gjerne sausen og pastaen før servering. Det blir forholdsvis "tørt", men om du vil ha mer saus, spe med litt melk i tillegg til fløten. Eller bruk mer fløte.

-------------------------

Det hele er lett å lage, smaker veldig godt, og er fancy nok til at man kan invitere gjester på det, om man skulle ha lyst til det :-)

Kokken får komme med litt da skjø :rolleyes:

først noen enkle ting da?

Mixed Grill

(per person)

1 liten tournedos

1 liten svinefilet

1 skive bacon

1 såsiss

1 margein cs. 4 cm

1 kalveleverskive

1 skive nyre

1/2 tomtat, grillet

4 aspargesbønner

3 sjampinjonger

1 baktpotet med en type rømme dressing (eller vanlig rømme, funker fint :lol: )

og litt krydder/urtesmør (oppskrift lengere ned

fremgansmåte

1. Kjøttet pensles med grillolje og stekes på grill

2. det hele anrettes på en grilltallerken med grønnsaker, bakt potet og krydder/urtesmøret

Rømmedressing

det er en crème-Fraìche dressing, bedre enn vanlig rømme dressing :lol:

20g spinat (frisk)

100ml (1dl) crème fraìche

10g (3ss) frisk dill

10g (3ss) persille, frisk

1 fedd/båt hvitløk, presset

1 ts kapers (kan sløyfes :cool:)

100ml (1dl) rømme

1 ts estragon

1 ts hvitvinseddik

1 ha spinaten i en hurtigmikser sammen med crème fraìche, frisk dill, persille, hvitløkfeddet presset gjennom en hvitløkspresse, og kapers, kjør dette til en jevn masse

2 ha i rømme, estragon og hvitløkseddik. smak til med salt og pepper.

kryddersmør

250 g mykt smør

1/2 rød chili, finhakket

2 fedd hvitløk, finhakket

1/2 ts paprikapulver

1 ss hakket persille

1 ss hakket koreander

1 ss finhakket rødløk

Salt og pepper

Fremgangsmåte

Bland sammen alle ingrediensene i en bolle. Serveres romtemperert. God til og ha i bakepoteter, maiskolber eller oppå biffer

Dette er meget godt

Okseragu

1 kg storfekjøtt, som du skjærer i terninger, 4cm ca

salt

nykvernet svart pepper (går seff med ferdig kvernet men for smakens skyld :lol:

1 fedd/båt hvitløk, presset

2 store løk, finhakket

20g ( Ca 2 ss ) hvetemel

Rødvin til sausen, (selv bruker jeg en rød vin som heter André Volnay Fransk vin som er utrolig god til og ha i sausen, passer også meget godt til og serveres til middagen)

Fremgangsmåte

1. Kjøttet krydres, vendes i hvetemel og brunes i panne

2. legg kjøttet i en kjele

3. kok ut panna med kraft/vann og sil det hele over kjøttet

4. kok kjøttet under lokk til det er mørt

5. ta opp kjøttet

6. jevn sausen til ønsket tykkelse med brun jevning,(oppskrift på brun jevning kommmer lengere ned) kok opp før den siles over kjøttet

7. tilbehør kan være glaserte små løk. stekt bacon, tomat, concassè, sjampinjong.

Brun jevning:

til ca 1L veske:

60g margarin

ca. 60 g hvetemel

1. smelt margarinen og brun den svakt gylldenbrun. bruk jerngryte eller stekepanne av jern til å lage jevningen i.

sterk varme ei en aluminiumskjele vil ødelegge bunnen i kjelen.

(dette er en vaskelig prosess så visst du ikke har gjort det før så øv :lol: husk og ikke svi den for da blir det en ekkel bisamk i sausen.

Standard toast - Boostpack

Spesifikasjoner: Lunsj - Sterk toast / Varmt måltid

Denne toastutgaven er en god del sterkere enn Flemmings geniale standardutgave. :lol:

Du trenger:

- Toastjern (det er jo et must uansett)

- Ost

- Tomat

- Tomatpurre (Lite, nett glass/boks med noe rødt i - OBS: Mugler jævlig fort)

- Salami

- Smør

- En real saus / grillkrydder (til å piffe det opp litt)

- Brød / Loff

Ta brødskiver (2 for hver toast du vil lage) og smør på rikelig tomatpurre.

Stable alle de andre ingrediensene oppå (ikke smøret) og legg den ene skiva

oppå den andre slik at tomatpurren på begge skivene blir på innsiden.

Så smører du på den øverste skiva og legger hele greia opp ned i toastjernet.

Så smører du på den sida som da bør ligge opp, slik at du har smør på utsiden

på begge sider. Lukk igjen jernet og vent 4-5 minutter til den er godt stekt.

Ta en og stapp i gapet.

Min favoritt er en sterk tacosaus pluss en real dose grillkrydder.

De fleste kan nok lage toast fra før, men selve hovedtipset her er egentlig tomatpurren som er knallgodt på toast!

Tillegg

Toast funker veldig bra sammen med te (spesielt med melk i (engelsk vis))

Melk virker veldig bra sammen med varmet brød. Jeg er ikke stor fan av melk som sådan,

(se ikke bort fra at dette har noe med sukker og gjøre...)

men te med melk i og sjokolademelk duger faktisk!

Du kan også lage et litt større måltid av dette.

Sleng på noe salat (jeg elsker potetsalat! :lol: ) så blir det hele litt mildere,

sunnere og større! Du kan også mikse toast med kjøtt. Kjøttdeig eller skinke funker fett!

Bonustips

For å unngå å ødelegge et toastjern:

Når du stapper en toast inni - IKKE klem ned og sett på den lille hempa.

Klem ned alt du klarer i 30 sekunder, slik at den ikke presser oppover igjen.

Da kan du sette på hempa. Grunnen er at om trykket oppover er for stort

brekker den kjekke hempa av, og du må holde igjen jernet resten av livet.

Personlig tok det meg tre toastjern før jeg forstod dette.

Vask også jernet etter bruk. Det er en drittjobb, men det betaler seg neste gang du tar det frem.

Footnotes

Wienerpølse i brød med masse rekesalat, stekt og rå løk på er smuuuud!

Sprøstekt løk er også veldig smooth til pølse! Prøv også potetsalat! Det er svingodt! :lol:

(Ja, jeg ble sulten av å lese denne tråden. :cool: )

Hm.

Hvordan dø som Elvis: Fool's gold sandwich

Jeg har ikke prøvd å lage denne. Hvis noen prøver, post i denne tråden først. Hvis vedkommende ikke poster igjen kommer jeg til å anta at prøvekaninen har dødd av hjerteinfarkt og holde meg unna oppskriften selv.

Pannestekt chili-kylling:

(oppskrift for 2 personer)

4 kyllingfileter

2 ss hvetemel

1/4 ts salt

1/2 ts pepper

1/2 ts chilipulver

1/2 ts estragon

300g sopp (ca 70% champignon (kutt i skiver), 30% kantarell (skjær i strimler))

2 ss raspolje

3 sjalottløk

2 1/2 dl hønsebuljong

Bank kyllingfiletene til en jevn tykkelse på ca 1/2 cm

Bland mel, salt, pepper, chilipulver og estragon og legg det ut på matpapir.

Vend de bankete kyllingfiletene i blandingen.

Ha 1ss raspolje i en stor panne på middels varme og tilsett sopp og sjalottløk.

La det surre 10-12 min til væsken er fordampet og legg det unna i en bolle eller lignende.

Ha resten av raspolja i samme panna og stek kyllingfiletene ca 4 min på hver side (til de er gylne). Legg dem på et fat men ta vare på sjyen i panna.

I sjyen i panna tilsetter du så hønsebuljong og sopp-/sjalottløk-blandinga og kok 2 minutter.

Hell sausen over kyllingfiletene på fatet, server med ris.

For varierende sterkhetsgrad kan du bruke mer/mindre chilipulver.

Mastiphals Krydrete Kjøttboller:

500g karbonadedeig

2 skiver litt tørr loff (en dag gammel) uten skorpe

1 fedd hvitløk, finhakket

1 egg

2 ss revet parmesan (hvis du ikke får tak i fersk parmesan, kjøp ferdig revet)

1/4 ts salt

1 ts pepper

1/2 ts cayennepepper

2 ss raspolje

Kjør loffen i blender, hiv den i en bolle og tilsett karbonadedeig, hvitløk, egg, parmesan, salt, pepper og cayennepepper.

Bland alt til en jevn deig.

Form deigen til (ca 12) boller med diameter på ca 2.5 cm.

Varm olje i ei panne på middels varme og stek kjøttbollene, snu dem regelmessig.

Steketid ca 10 min.

Kremet pasta med bacon, tomater og basilikum

På tide med en oppskrift fra en ekte kokk , hehe :lol: Jeg har også jobbet med artoftaste og mat.no så om dere vil ha noen flere tips, oppskrifter osv er det bare å spørre :dans:

Denne passer fint for folk som ikke har så god tid til å lage mat, men som verdsetter ett godt måltid. Velbekomme :lol:

Ingredienser, 2 Porsjoner

8 sk bacon

1 fd hvitløk

1 stk løk

2 ss smør

200 g pasta av eget ønske

2 dl fløte

2 stk tomat

4 ss hakket frisk basilikum

salt

nykvernet pepper

1. Kutt bacon i grove biter og finhakk løk og hvitløk. Fres dette i dyp stekepanne i ca 1/2 minutt. Tilsett pasta. Tilsett vann til det dekker pastaen og kok til pastaen mykner og vannet fordamper (ca.2min).

2. Ha i fløten og kok opp. Ha på hakket tomater og smak til med salt og pepper.

3. Dryss over frisk basilikum rett før servering.

Ser godt ut, skal prøve det imorgen for så å gi tilbakemelding :lol:

Pastaskruer tenker jeg går godt med det der :dans:

1521599[/snapback]

Gleder meg=) Om du synes "sausen" dvs fløten , blir for lite kan du bare ta 1dl eller 2 mer,det gjør ingenting, faktisk synes jeg det er best :lol: men da er det også lurt å legere sausen med en eggeplomme, da tykkner den til litt.

Horatios vaffler:

4 dl hvetemel

2ss sukker

1\2 ts bakepulver

1\2 kardemomme

1\2 ts salt

5 dl melk

4 ss olje eller smør(anbefaler olje)

3 egg

evt. rømme

1: smelt smøret

2: visp sammen resten

3: tillsett smøret

4: om du vil ha ekstra smak, tilsett litt rømme.

5: enjoy

Horatios gaming mat.

du trenger:

oppskåret toast

skinke

kniv

du tar 1-9 ferdige oppskåret(e) toast(er) og legger to skinke biter på hver så de dekker hele overdelen av toasten, sjær opp toasten i fire biter og legg alle bitene på et fat. nytes med en pils eller for min del en pepsi max :lol:

Horatios ostesmørbrød.

legg det slik. start med: brød

så smør utover ketshup på hele overflaten.

strø på LITT hvitløkskrydder

strø på litt grillkrydder

legg på ost så strø på rikelig med pizzakrydder.

sett i mikroen til osten er smeltet helt.

Ok,

Da skal vi lage panert laks.

Du trenger:

Laks i stykker, gjerne firkanter, beregn 200g pr. pers.

Tagilatelle pasta

Ca. et glass pesto pr. 1000g pasta (litt usikker, brukte et glass på to poser)

Mel

Sitronpepper

Grønnsaker (ja, det spiller egentlig ingen rolle hvilke du bruker, vær kreativ)

Forslag til grønnsaker:

Broccoli

Gulrot

Championgong

Sukkererter (altså sånne belger)

Løk

(Hvorfor er jeg ikke så nøye med mengden? Jeg aner ikke hvor mye jeg bruker av hva, det er matlaging ikke rakettforskning, prøv deg fram, smak deg fram, alt etter som, se an hva som ser riktig ut for deg liksom)

Fremgangsmåte:

1. Paner laksen

Bland mel og sitronpepper, trenger ikke så mye sitronpepper, mest mel og litt sitronpepper. Dypp laksen i denne flotte blandingen så den blir dekket av mel og sitronpepper. (Mest mel igjen)

Dette kan du gjerne gjøre ganske lenge før du skal lage maten, men jeg kan ikke se at det spiller noen rolle om du gjør det rett før du lager den heller...

Før du begynner å steke, koke og bake kan det være lurt å sette på ovnen til 150 grader slik at den er varm når den tid kommer.

Ha en stekeplate klar med sølvfolie i bunn.

Ha en gryte med pastavann klar.

2. Kutt grønnsaker

forholdsvis små biter, dette velger du strengt talt etter hva du liker, jeg liker små :lol:

3. Stek laksen.

Ta din ferdig panerte laks og stek den lett på begge sider, til den før en liten stekeskorpe, stek i smør! Den skal ikke være helt gjennomstekt! Legg bitene på stekeplaten når de er ferdig stekt.

4. Bak laksen (er det ikke det det heter i ovnen? eller er det "stek")

Etter at du har lagt laksen på stekeplaten putter du den inn i ovnen på 150 grader i ca. 15 min.

5. Sett på pastavannet

i og med at pastaen skal koke i ca 8-10 min er det greit å gjøre dette samtidig som du setter i laksen.

6. Stek grønnsaker

Denne gangen kan du godt bruke olje, igjen gå for hva du liker best. Grønnsakene skal være aldente, som det heter, altså ferdigstekt. om du bruker gulrot er et tips at denne tar lengst tid å steke. Stek alt i samme panne, legg det som tar lengst tid å steke først.

7. Kok pasta

Ja, Når vannet koker er det altså på tide å legge oppi pastaen.

8. Pestopasta!

Når pastaen er ferdigkokt heller du av vannet, legger i litt smør, evt. olje så den ikke skal klistre seg sammen. hell i hele glasset med pesto, bland godt slik at pastaen blir grønn og god.

9. Server

Legg pasta og grønnsaker, lekkert blandet sammen, som en seng på talerknen. Legg et stykke fisk oppe på.

Dette ser sikkert vanskeligere ut enn det det er ved første øyekast, men det er egentlig kjempelett å lage, og det tar ikke lang tid. Uten panering tar det maks 20 min.

Hvorfor lage fisk tenker sikkert du?

Fisk er både godt og sunt!

Dette er en rett som alle kan like!

Om du har noen veggisvenner som spiser fisk kan du invitere de!

Det er et deilig avbrekk å lage noe annet en kjøtt! (Det synes nå i alle fall jeg!)

Hva faen er galt med spam! :dans:

BlackPepperCan.jpg

Her er en prisvinner, for helvete: :wub:

2000 Alaska State Fair 1st Place Winner

Mary Helms

Bang Bang SPAM

Ingredients:

1 package wonton wrappers

6 tablespoons chunky peanut butter

½ cup coconut milk

2 tablespoons soy sauce

¼ cup brown sugar

1 teaspoon hot sauce or Asian chili sauce

1 teaspoon garlic powder

2 cans SPAM Low Sodium, cut into 1/8" x 1" pieces

1 small can water chestnuts, finely diced

Green onions, cut Chinese style

Cooking Directions:

In mini tart shell pan, press wrappers. Bake at 375°F for 5 minutes or until golden brown. In separate bowl, combine peanut butter, coconut milk, soy sauce, brown sugar, hot sauce and garlic powder, stir well. Add SPAM and chopped water chestnuts. Heat SPAM mixture in microwave until hot. Spoon into baked wrappers and garnish with green onions.

Tip: Shells should not be filled more than 45 minutes before serving to prevent bottoms from becoming too soggy.

PS. Første som Monty Python-lamer i denne tråden blir permbannet av Panic.

Eplekake:

Ingredienser:

4 dl hvetemel

5-6 ss sukker (men man kan gjerne kutte ned til 3-4)

200 g smør (Meierismør! Plantemargarin er for tapere og folk med underutviklede smaksløker!)

4-5 epler

3-4 ss sukker

1-2 ts kanel

________

Fremgangsmåte

Blå ingredienser blandes sammen i en god deig/masse.

Skrell eplene (valgfritt, da mange synes at de er best med skall), kutt dem i skiver og legg dem i en smurt kakeform.

Strø sukker og kanel over eplene i formen, og strø deretter deigen over på toppen.

Stekes i stekeovnen på 225 grader i ca 25 minutter på nederste rille.

Servér gjerne med vaniljeis over smile.png

Enjoy!