Sign in to follow this  
Daffy

Filmtutorials : Samletråd

Recommended Posts

Tenkte det kunne vært kjekt med noen film tutorials her i det kreative hjørnet der folket som kan noe kan poste sine tutorials eller forespørsler etter tutorials (guider).

For ordens skyld hadde det vært fint om folket gir tutorialen et navn om det er en effekt, for eksempel "X-Ray Effect" som det jeg legger ut under, hva slags type tutorial... for eksempel effekt eller renderinnstillinger samt hvilken programvare guiden er til.

Om noen skriver om en eksisterende guide hadde det vært fint om de gir creds til den som først lagde den og kanskje spør om lov.

Jeg begynner :)

1154137030.jpg

1: Lag et nytt filmspor og legg til klippet du vil bruke effekten, trykk så på Track FX knappen.

1154134851.jpg

2: Et vindu med en lang liste over effekt vil nå sprette opp, legg til effektene i denne rekkefølgen : Black and White - Glow - Gradient Map - Invert - Gradient Map - Color Corrector

3: På tide å stille inn effekten så det får den ordentlige X-Ray looken, innstillingene er å finne under.

NR1: 100% Preset'en.

NR2: Glow Percent : 0,050 - Intensity : 1,500 - Suppresion : 0,100

NR3: Overexposed Preset'en.

NR4: 100% Preset'en.

NR5: 0 : 0-0-0-67 - 1 : 17-158-255-255 - 2 : 119-255-228-255 - 3 : 255-255-255-255

NR6: Low : 0 - 0 - Medium : 0 - 0 - High : 330,0 - 0,750 - Saturation : 1,250 - Gamma : 0,750 - Gain : 1,050 - Offset : 0,0

4: Da skulle effekten være ferdig og det er bare å lene seg tilbake og titte på resultate, jeg anbefaler forresten et klipp fra dagtid, hvis ikke må du nok leke litt med innstilligene.

Her er forresten resultatet mitt (klippet er fra et stunt i Gta) og husk noen klipp ser det bedre ut på enn andre så det er bare å stille seg fram, jeg stilte inn det under ganske fort så ikke døm før dere har prøvd selv :)

1154136318.jpg

1154137451.jpg

Klippet jeg brukte som eksempel er fra Vice City, dette funker med 99% av alle klipp så ikke vær redd for det.

1: Velg klippet du vil bruke effekten i.

Matrix1.jpg

2 Legg på Black and White om du vil bare ha en farge på effekten.

Matrix6.jpg

3: Gå til Video FX's også Convolution Kernel kategorien, legg Find Edges effekten på det valgte klippet.

Matrix2.jpg

4: Gå til Light Rays kategorien og legg på Moderate Light Rays.

Matrix3.jpg

5: Velg så Gradient Map kategorien og legg på Nightvision effekten.

Du kan også prøve andre effekter eller kombinere dem for forskjellige resultater.

Matrix4.jpg

Resultatet vil bli noe som dette.

MatrixFinal.jpg

Prøv deg fram og ha det gøy :)

Jeg driver å lærer meg After Effects om dagen, det ligger en del tutorials ute til After Effects som jeg kan linke deg til men jeg vet ikke om en flamme tutorial, bare en flammeovergang.

Du burde forresten ha Trapcode plugin'ene til After Effects, de er uslålige.

1154137451oy9.png

Denne guiden vil lære deg hvordan du kan rendre filmen din i mp4 format med x264 codec'en og få uslåelig kvalitet.

Dette trenger du av programvare:

VLC Media Player

Huffyuv Codec'en

x264 Codec'en

Avi Synth

Prøv å ta opp filmmateriale ditt i så høy kvalitet som mulig, med 4x kantutgjevning for best mulige restultater.

Step 1: Opprett en ny mappe kalt for eskempel x264 på den raskeste harddisken din, i mitt tilfelle C: "C:\x264"

Putt nå filene som var i x264 arkivet i den mappa.

HQC5.jpg

Step 2: Åpne nå videoredigeringsprogrammet du bruker, i mitt tilfelle Sony Vegas Video.

Lyden og filmen må rendres separat, i wav of avi format.

HQC2.jpg

Start med å rendre lyden i ".waw" format.

Nå skal vi rendre selve filmen i ".avi" format, trykk på "Custom" in Vegas.

HQC3.jpg

Trykk på "Video" nederst på pop up'en.

Velg "Huffyuv" hvor det står "Video Format" og gå så til "Audio" og pass på at Include Audio IKKE er merket av.

Trykk nå "Ok".

HQC4.jpg

Step 3: Nå er vi ferdig med Vegas eller programmet du måtte ha brukt og skal begynne med å konfigurere codec'en.

Påss på at .wav og .avi fila har det samme fornavnet, jeg bruker YOUR_MOVIE som eksempel her.

Høyreklikk på fila som heter "makemp4.bat" og åpne den i notepad.

Skriv om "mymovie=mymovie" teksten til: mymovie=THE_NAME_OF_YOUR_MOVIE.

Skriv om "mypath=mypath" teksten til: mypath=C:\x264 eller der du la x264 filene og filmen og lyden din.

Skriv om "myabitrate=192" teksten til: myabitrate=128 siden 128kbps for lyden holder lenge.

Skriv om "myvbitrate=3250" teksten til bitraten din vil ha på filmen din, 2500 holder lenge etter min mening.

Gå nå ned til der det står "echo Crop(0,0,-0,-0) >> "%mypath%\%mymovie%.avs" og forandre den til "echo Crop(0,4,-0,-4) >> "%mypath%\%mymovie%.avs"

Filmen din rendres nå i 800x600 størrelse.

HQC1.jpg

Nå gjenstår det bare å trykke Ctrl+S og stenge notepad og dobbelklikke på makemp4.bat fila.

Pop deg en pose popcorn og sett deg foran TV'en med en god film siden dette kan ta en stund men gir deretter uslålige resultater.

Det verste er å komme igang, hadde vært fint med noen til 2.0 :iiiiik:

Jeg kan anbefale disse innstillingene hvis man skal rendre i wmv.

Video rendering quality: Best

Audio: Quality VBR 75, 44khz

Video:

Mode: Bite rate VBR

Format: wmv9

Image size: 800x600

Pixel aspect ratio: 1,000

Frame Rate: 24,000(!)

Seconds per keyframe: 3

avg. bit rate: 4,2 M

Volla! Funker iallefall bra til fragmovies, hvis du vil ha finfin kvalitet :cool:

Daffy, jeg får ikke mp4-encoding til å fungere. Det kommer bare en feil meld der det står: "If you have any errors, you haven`t edited makemp4.bat correctly!!!" og over så står det noen feilmeldinger, der det står at den ikke kan åpne feks "untitled.avi.avs" eller "temp/untitled.avi.264". Jeg har gjort alt det du sier, men det funker ikke. Vet du hva som er feil??

Hvordan får jeg lyden til å tone ut på en mp3 fil?

Filmen slutter før sangen, så skal jeg tone den ut for at det ikke blir en for brå slutt. How?

Du tar tak oppi høyre hjørne av filen og dra mot venstre og ned.

Denne tråden må vi dra opp igjen. :lol:

noen som veit hvor jeg kan finne heeeelt basic "how-to-get-started" guider til after effects 6.5?

Kunne faktisk jeg og tenkt meg :innocent:

EDIT: BTW er det mulig å lagre effektesettings i Vegas, så jeg slipper å lage x-ray effekten om og om igjen? :)

EDIT: Fant det ut ^^

Slenger inn noen AE guider jeg har skrevet på GfC-forumet, kan sikkert dele her og. =)

After Effects 7.0 Pro - The 101

Så du har sett noen phete filmer i det siste og vil lære deg å bruke After Effects? Tenkte meg det ja. Så du har lastet ned programmet, tenkt ut en god ide og mekket noe helt sinnsykt stilig? Ikke det? Tenkte meg egentlig det, AE kan være tricky og sette seg inn i til og begynne med, men når man først forstår prinsippene får de fleste en veldig bratt læringskurve. Jeg antar at du kan litt fra før om videoredigering og kjenner til enkelte begreper som keyframes, etc, så jeg vil ikke gå inn å forklare det her. Google it.

OK, til å begynne med skal vi lage en enkel 3D-animasjon av en tekst. Ikke noe fancy-pantsy, men veldig greit til å begynne å forstå litt av prinsippene bak AE. Sluttresultatet mitt kan du laste ned her:

[ftp=ftp://www.oesolberg.com/bigone/Ullteppes_AE-tut_filer/101_finalrender.avi]www.oesolberg.com/bigone/Ullteppes_AE-tut_filer/101_finalrender.avi[/ftp] (XviD, 265 kB) Passord og brukernavn bør de fleste GfC'ere greie å finne ut av selv, husk å ikke post det her siden dette er public tilgjengelig. :rolleyes:

For dere som ikke har pw til Shit's ftp, her er rapidshare link:

http://rapidshare.com/files/25761760/101_f...render.avi.html (XviD, 265 kB)

Hvis du er ekstra lat og vil se hvordan jeg har gjor det, kan du laste ned AE-projektfila mi her:

[ftp=ftp://www.oesolberg.com/bigone/Ullteppes_AE-tut_filer/AE_Tutorial_-_101.aep]www.oesolberg.com/bigone/Ullteppes_AE-tut_filer/AE_Tutorial_-_101.aep[/ftp] (.aep, 65 kB)

eller her:

http://rapidshare.com/files/25762236/AE_Tu..._-_101.aep.html (.aep, 65 kB)

______________________________________________________________________________________________

Så vi begynner helt basic, hvordan navigere rundt i AE?

interface1.png

1: Preview-vinduet ditt, ser alt du skaper etc. regner med dette ikke trenger videre forklaring.

2: Prosjektvindu, her er en oversikt over alle filene du har brukt/har lagt til i prosjektet ditt.

3: Tidslinja, samme som i alle redigeringsprogrammer.

4: Effects & Presets, en søkbar oversikt over alle effekter/plug-ins og forhåndsdefinerte presets.

5: Tidskontroller, her navigerer du rundt i tiden i prosjektet ditt, pilene hopper 1 frame frem og 1 frame tilbake, de ytterste pilene hopper til første og siste frame på tidslinja.

6: Generell info om hvor musa befinnner seg akkurat nå, fargeinfo for det området, koordinater etc.

Når det gjelder interfacen, så kan den være veldig forskjellige fra person til person. Den er høyst tilpasningsdyktig dine behov, og du kan endre størrelsen på de forskjellige rutene ved å klikke å dra i hjørnene, og du kan ha helt andre ruter enn hva jeg har på det bildet her. Det er flere forskjellige presets for layouten, du kan velge mellom de forskjellige under Window>Workspace. Du kan også lage egne maler, som du tilpasser med de rutene du vil ha. Jeg har gjort fargene i AE'n min litt mørkere, dette er for at jeg lettere skal kunne skille mellom AE og Premiere når jeg jobber. Lett å gå i surr når man er midt i kompliserte prosjekter ' /> Du kan stille på fargene under Edit>Preferences>User interface colors.

So that's the interface. Når vi begynner på et prosjekt nå, så starter vi med å lage en ny komposisjon. Composition>New Composition, eller Ctrl+N. De fleste alternativene her er ganske selvforklarende, du velger et preset for hva du skal lage, i dette eksempelet skal jeg lage en kort snutt som skal legges ut på nett, så jeg vil ikke ha så vanvittig høy oppløsning på filmen. Jeg velger derfor 800x450 oppløsning (16:9) og setter duration til 5 sekunder. Sjekk at det er square pixels, og 25 fps. HD-standardene for widescreen 16:9 er 1920x1080 piksler og 23,973 (or something like that) fps. Du kan godt rendre ut i HD hvis du vil, men med vanlige prosessorer/RAM vil det nok ta sin tid med litt mer komplekse animasjoner. Men det ser jo forjævlig bra ut. p

new_comp.png

Nå er det bare å trykke OK, og en ny komposisjon spretter opp.

I valgene nede til venstre i preview-vinduet velger du slik at du ser hele bildet ditt. ("Fit up to 100%"). dette er graden av zoom i preview-vinduet, 100%, 200% etc. 100% vil si at du ser det i den størrelsen den endelige renderen vil være. Du kan når som helst gå inn i Composition Settings (Ctrl+K) og endre størrelse, duration på gjeldende komposisjon. "Fit up to 100%" vil si at bildet ikke skaleres opp utover hva den endelige renderen vil bli, og den fyller vinduet (hvis mulig).

zoomniv.png

Så, vi starter med å lage oss et text-layer. Klikk på T-en i toolboxen, eller Ctrl+T.

text-tool.png

Klikk cirka midt på bildet, og skriv inn teksten du vil animere. I mitt tilfelle, "Ullteppe". Når du skal gå ut av tekstskrivingsmodus, trykker du på enter på numpadden, eller velger markøren igjen i toolboxen. Hvis du bommet litt på midten, er det bare å ta tak i layeret å dra det til det er cirka i midten. For å endre størrelse, dra i boksene i kantene.

Så dette er hva vi har nå:

overview1.png

Tja, ikke så veldig catchy, men vi kan hvertfall endre litt på det. Velg Window>Character, eller Ctrl+6 for å få opp vinduet for å endre størrelse/font, avstand etc på en tekst.

changed_font.png

Har nå endret font, avstand mellom bokstavene etc., ikke så mye, men bare litt så det ser litt bedre ut. Neste vi skal gjøre, er å animere en kamerabevegelse.

Det første vi gjør da er å legge til et kamera i komposisjonen. (Layer>New>Camera, eller Ctrl+Shift+Alt+C).

Vi klikker ned trekantene ved siden av navnet på layeret, og klikker oss videre inn under "Transform", som er basisalternativer for layeret. Mange av punktene er felles for de fleste layers, som position, rotation, opacity etc, men vi vil ikke finne opacity på dette siden det er et camera-layer. Ganske logisk hvis man tenker over det, siden det ville vært litt rart med et gjennomsiktig kamera :rolleyes: Kamera-layers i AE fungerer som et vanlig kamera i virkeligheten, man kan flytte det nærmere objektet som er i fokus, og ting lenger bak vil få litt blur. (hvis det er stilt inn på det selvfølgelig.) Nuff said.

Siden vi skal animere kameraet setter vi på noen keyframes på Position og Orientation, sjekk at du er på det første bildet i sekvensen når du gjør det. Lag keyframsene ved å klikke på stoppeklokken ved siden av kategoriene vi skulle gjøre det med, du vil se at den lille firkanten til venstre i bildet blir gul, dvs at tidsmarkøren er akkurat på en keyframe.

keyframes_camera.jpg

De tre verdiene som står bortover her nå på Position er posisjon på x-aksen (horisontal), y-aksen (vertikal) og z-aksen (dybde). Klikk og dra z-verdien mot høyre til kameraet kommer passe nærme teksten, med meg var det rundt -75. Med meg passet det fint å la kameraet komme "ut av" e'en, så jeg justerte litt på x- og y-aksene og for å få det til å komme ut av hullet i e'en. Jeg la også på en liten rotasjon i kameraet, ved å stille litt på rotasjon langs z-aksen under Orientation. Når du har justert keyframsene slik du vil ha dem, flytter vi oss til rundt 3 sek ut i sekvensen, det kan du gjøre enten ved å "scrubbe" som det heter med tidsmarkøren, (dra markøren fremover eller bakover i tid), eller bare hoppe nøyaktig til framen ved å klikke på boksen med "current time" og angi tiden vi skal hoppe til.

currenttime.png

Vi vil nå at animasjonen skal komme tilbake til midten, så vi klikker bare på "reset" knappen til høyre for der det står Transform.

reset.png

Da stilles alle verdiene i kategoriene tilbake til standard, og AE vil automatisk når du endrer verdier lage keyframes av det, så vi vil nå ha en animasjon fra starten, hvor kameraet beveger seg ut av teksten og teksten vil komme i sentrum av bildet. Hvis vi klikker på numpad 0 nå, så vil AE rendre sekvensen, så vi får se hvordan det ser ut i realtime. Ser fortsatt ikke helt bra ut, animasjonen stopper litt for brått, så vi legger på noen flere keyframes. Vi hopper til rundt 5 sek, og lar kameraet vårt komme enda lenger vekk fra teksten. Jeg valgte en z-verdi på -1845. Slik det er nå er det antageligvis litt hakkete overgang mellom de forskjellige hastighetene på animasjonene, så vi bruker AE's graf-system til å lage en "smoothere" overgang. Vi setter markøren ved den midterste keyframen, og klikker på graf-ikonet.

graphicon.png

Vi klikker deretter på Position-kategorien så AE vet hvilken kategori vi skal endre på grafen til. Vi har nå et vindu som ser slik ut:

graph.png

Der hvor markøren min er nå ser vi at det er en stor endring i hastigheten der hvor keyframen står. Hvis vi klikker på punktene kan vi endre litt grafen, og med litt triksing ender vi opp slik:

smoothgraph.png

Vi ser nå at vi har en jevn og fin overgang i hastigheten, og at hastigheten sakte dabber av mot slutten. Gå ut av grafmenyen igjen ved å klikke på ikonet igjen, og se gjennom animasjonen din. For å avslutte litt penere legger vi til en fade out det siste halve sekundet, så da går vi inn under Transform på tekst-layeret, flytter markøren til 4,5 s, og aktiverer stoppeklokken for "Opacity". Deretter går vi til 5 s, og setter verdien på Opacity til 0 %. Vi har nå laget en fin fade out.

Men det mangler fortsatt det lille ekstra i animasjonen. Vi legger til en ferdig preset på tekst-layeret, som heter Pulse Exposure. Vi går inn i effects and presets menyen, og blar oss frem under *Animation Presets>Text>Lights and Optical>Pulse Exposure. Dra preseten inn på tekst-layeret, og voila, du vil ha en svak blinking i teksten gjennom hele animasjonen. Hvis du legge til litt mer, kan du bla deg frem til Backgrounds, og legge på en bakgrunn. Hvis du gjør dette vil denne bli lagt til i ett nytt layer, og siden dette layeret ikke er 3D vil det ikke påvirkes av kameraanimasjonen din.

For å rendre ut den ferdige snutten din klikker du på Composition>Add to render queue eller Ctrl+Shift+/, og du vil automatisk havne i rendrekøen din. Her kan du sette oppløsningen du vil rendre ut i, samt kodek og den slags. Klikk på der det står "Output module" for å endre på dette. Når du har gjort ditt, sett en plass å lagre fila til der det står "Output to:", og klikk på "render". Vent på at renderen er ferdig, og importer fila til resten av filmprosjektet ditt.

Som avslutning på denne tutorialen kan jeg anbefale å ha på auto-save ganske regelmessig, ettersom mens man jobber med film kan programmer plutselig og spontant på eget initiativ finne ut at de ikke vil mer. Auto-save kan du slå på ved å gå inn under Edit>Preferences>Auto Save.

Enjoy,

Snikende_Ullteppe :rolleyes:

Simulere "Bleach Bypass" i After Effects

Da var det dags igjen, tar en liten runde til i After Effects. Denne gangen skal vi se litt nærmere på å simluere fargene som brukes i en del krigsfilmer, 300, etc. Effekten kalles Bleach Bypass, men du trenger ikke lete etter det i After Effects, for det er ingen ferdig effekt som oppnår dette resultatet. Det er to måter du kan oppnå dette på, den enkleste er hvis du har plug-insene til Cycore, da skal vi bruke den som heter "CC Composite". Men effekten kan oppnås på en annen måte og, dog litt mer komplisert. Skal uansett gå gjennom begge her, så hang on.

Uten Cycore-plugins

Importer klippet ditt til AE (Ctrl + I) og dra det ut i preview-vinduet for å lage en ny komposisjon. Gå inn under effektfanen, høyreklikk i vinduet for å få opp effektene, gå under Color Correction og legg til 'Brightness and Contrast".

effektfane.png

brightness.png

Det vi vil oppnå med Bleach Bypass effekten er å øke kontrastene i bildet. "OK," tenker du nå sikkert, det er vel ikke så vanskelig. Men hvis du øker kontrast-verdien nå ser du kanskje at du ikke bare øker kontrastene i bildet, men også fargemetningen. Dette blir seende veldig fake ut etterhvert, derfor må vi finne en annen måte å gjøre det på. Her er originalbildet mitt:

original.png

Her er når jeg har lagt på Brightness and Contrast effekten, og satt verdiene til 9 (brightness) og 42 (contrast). Hva som passer i ditt tilfelle må du eksperimentere deg frem til selv.

kontrast.png

Som vi ser er det ikke bare kontrastene som er økt her, effekten har også økt satureringen en del (fargemetningen). For å omgå dette problemet dupliserer vi layeret, (Ctrl + D), Sletter Brightness and Contrast-effekten fra duplikaten, og leffer duplikaten øverst. For å 'føre over' fargene som er forskjellige i de to layerene fra det underste til det øverste velger vi Blending Mode>Color på duplikaten.

transfermode.png

Vi ser nå at vi har oppnådd effekten vi skulle frem til, du kan nå gå inn i det opprinnelige layeret å tweake innstillingene i Brightness and contrast-effekten for å få det slik du vil ha det.

Ved mange klipp som skal endres på kan det fort bli en del layers å holde styr på, husk at du kan bruke Shy-innstillingen for å gjemme et layer i tidslinjen. (Høyreklikk og Switches>Shy, husk å aktivere Shy for komposisjonen.)

shy.png

komp_shy.png

Ved hjelp av CC Composite

Fremgangsmåten er nesten den samme når du bruker denne effekten, men du dupliserer ikke layeret. Du legger bare inn CC Composite-effekten (Channel>CC Composite) sammen med Brightness and Contrast, og legger CC Composite underst.

composite_apply.png

Så går du inn i effekten og velger Composite Original til Color, og voila, samme effekt er oppnådd med litt mindre trøbling. Kan nå tweake innstillingene på Brightness and Contrast, og jeg kom frem til at 1 (brightness) og 50 (contrast) funket fint i dette tilfellet. Mitt sluttprodukt:

ferdig.png

Spørsmål? Fyr løs. :rolleyes:

Enjoy,

Ullteppe

(jepp, denne er meget inspirert av Andrew Kramer)

Glødende Kanter

:

Step 1: Til å begynne med trenger vi to film lag/spor, så begynn med å opprette disse og sett Compositing Mode'n på den øverste til Add.

Trykk så på Track FX så vi kan legge til filterne vi trenger.

Glowing_Edges1.jpg

Step 2: En liste skal nå ha kommet fram, vi skal bruke Convolution Kernel og Gaussian Blur.

Det er viktig at du legger dem til i den nevnte rekkefølgen.

Step 3: På tide å stille inn filterne våre, bruk Find Edges forhåndsvalget for Convolution Kernel og for Gaussian Blur bruk innstillenge nedenfor:

Type: Green

Horizontal Range : 0,010

Vertical Range<: 0,010

La alle kanaler stå markerte.

Resultat:

Glowing_Edges2.jpg