Sussidal 85 Report post Posted July 6, 2006 For ikke å ødelegge Kowalskis tråd helt starter jeg en egen. Topic: Landeveissykler Stikkord: ramme, utstyrsnivå, prisklasse, ekstrautstyr, etc. Ettersom jeg presterte det utenkelige: nemlig å bli overtrent (les: beinhinnebetennelse, altså overtrening som følge av å ha vært en slappfisk i mange år), har det kommet til det at jeg må finne alternativer til kardio-trening som innebærer løping. Av treningsformer som utmerker seg er sykling og svømming blant de første. Sistnevnte totalt uaktuelt da det hadde endt med at jeg druknet noen. Å starte med sykling er ikke som å kjøpe seg løpesko, det koster flesk. Selv de billigste syklene koster såpass at det er noe man nok tenker over før man kjøper, og da blir det litt viktig at man investerer lurt når man først begynner. I disse dager lider jeg derfor valgets kvaler: hvor høyt skal man legge lista? hvis jeg blir hekta: risikerer jeg at sykkelen jeg kjøpte er under mitt ambisjonsnivå? disse spørsmålene plager en novise. I dag var jeg på Sørensen sykler og tittet litt. Pratet der med en eldre herremann som nok visste hva han pratet om, men jeg er også fullstendig klar over at han er en selger. Jeg har hatt 12 til 15K som en slags mal på hvor mye jeg tenkte å gi for en sykkel, og har regnet 5K i alt annet man trenger oppå der. Men det tok nøyaktig 2 minutter før det var lagt i grus: han mente at det viktigste å legge pengene i er ramma, og at fullkarbon var veien å gå. Dermed kostet sykkelen 20K. Budsjett sprengt. Sykkelen han anbefalte var forøvrig en Isaac Pascal carbon med rimelig gode dekk og 105-utstyr rund-baut. Som rookie har jeg selvfølgelig googlet litt her, og spurt litt der, og til nå har jeg følgende tanker rundt sykkelen: - ramme er viktig, men jeg er usikker på hvor stor forskjell det er på fullkarbon og en som har karbon-gaffel og stag bak - gir/krans/etc, altså shimano 105, ultegra, eller dura ace, spiller ikke så stor rolle - det er hovedsaklig vekt som spiller inn på prisen - om sykkelen blir 1 kilo tyngre fordi jeg ikke har 1337-utstyret spiller ikke så stor rolle - for komforten sin del (som er viktig), burde man ikke snu på krona når det gjelder sko og bukse - skal jeg først kjøpe rulle, så er jeg keen på en frekk en som kan kobles til pcen etc. Og her "står" jeg i skrivende øyeblikk. Har sinnsykt lyst til å kjøpe, men føler jeg ikke vet hvor lista bør legges som nybegynner. Ambisjonsnivå er forøvrig et par ganger i uka. Dersom jeg blir hekta har jeg noen kompiser som kjører i lag, hvor det kan bli aktuelt å henge seg på om mulig. Og en annen ting: fjorårs-modellene er for lengst utsolgt fikk jeg vite. Det jeg ikke vet: er det mye å spare på å vente til høsten? Håper de med peiling her på forumet kan dele sine tanker - slik at jeg kan whoope Thors ass i TDF 2007. [edit] man trenger ikke nødvendigvis ha peiling, jeg deler gjerne erfaring med andre rookies som har begynt eller tenker på det også. S Share this post Link to post Share on other sites
shrimp 0 Report post Posted July 6, 2006 Hvis du kjøper en til 3-4000 på G-Sport får du mye mer utbytte av treningen siden den er tyngre å sykle!!!! Share this post Link to post Share on other sites
Fisken 0 Report post Posted July 6, 2006 Han som jobber der må være ute etter å lure deg, ikke hør på han. Carbonramme er IKKE en nødvendighet, helt seriøst for en som kun skal mosjonere så er det så overkill som man kan få det.. En grei aluminiumsramme er mer en godt nok, jeg ville aldri betalt 20k for en sykkel om du skal bruke den til trening, det er vilt i mine øyne ' /> Selv kjører jeg på en Monoc Vipera Pro sykkel med Campagnolo chorus utstyr: Dette er sykkelen som tok helt klart flest medaljer i NM05 og 06 og som du ser så er det ikke en fullkarbon ' /> Det er en grei og stiv sykkel som holder lenge, hele laget bytter de ut hvert år så hadde jeg vært deg hadde jeg også sett etter en brukt sykkel, men helst ikke mer en 1 sesong gammel. Den som jeg hadde ifjor og som jeg nå bruker som reservesykkel kan man nesten ikke se er brukt utenom noen riper her og der, de aller fleste er i god stand. Om du velger å kjøpe brukt noe du kan spare mye penger på siden aktive ryttere får syklene veldig billig og da ikke er så nøyen på hvor mye de får for de så må du huske på noenting. Spør om Kjetting og kasett er nytt eller i veldig bra stand, spør om sykkelen er veltet på, ikke at det har så mye å si, men da kan du prøve deg på at carbon kan bli svakt etter velt etc etc og få pruta litt Et eksempel på et tilbud som jeg syns så greit ut, du må jo selvfølgelig sjekke om den passer og slikt da Du kan også prute litt, siden den er mer en 1 år. Men dette er en meget bra sykkel og like bra som de fleste aktive ryttere har. Om du velger å ta kontakt så husk å spør om det jeg skrev om over.. Pent brukt racer til salgs!Postet av: Martin Grønberg Myrold Postet dato: 29.06.2006 E-post/Telefon: [email protected] / 98000273 Jeg skal selge min Felt F30 racer. Den er veldig pent brukt, og ikke kjørt mange kilometer sammenlignet med andre racere. - For og bakgaffel og kranken er av karbon, resten av sykkelen er av lett aluminium. - Girsystemet er fullt Shimano Dura Ace. - Pedaler er Shimano Ultegra - Bremsene er en blanding av Shimano Dura Ace og Ultegra. - Hjulsettet er Mavic Ksyrium Elite. - Dekkene er nesten nye og er Hutchinson Team Series US Postal. I tilleg følger det en sykkelcomputer fra Sigma Sport og nesten nye Sidi racersko i str. 44 (romslige, så passer også for folk med litt større føtter). Dette er en sykkel som passer utmerket til både trening og konkurranse. Jeg fikk bare kjørt sykkelen en og en halv sesong, og må med tungt hjerte selge sykkelen nå grunnet mangel på tid. Har vært veldig fornøyd med sykkelen, og ikke hatt noen problemer. Hvis du er interessert eller vil se på sykkelen så bare ta kontakt. (Sykkelen står hjemme i Bærum.) Pris: 15.000 kr (u/ sko)og 16.000kr (inkl. sko, de koster 1800kr nye og er nesten ikke brukt). Dette er et røverkjøp, for dette er en skikkelig god sykkel. [url="http://syklingensverden.com/bruktbors/til_salgs_rapport.php'>http://syklingensverden.com/bruktbors/til_salgs_rapport.php Der er det salgsannonser. Du kan og gå inn på bruktmarkedet på syklingensverden.com og sette opp kritieriene på en sykkel du vil kjøpe og se om du får noen svar, post de her så kan jeg gå gjennom om de er greie Share this post Link to post Share on other sites
Halky 0 Report post Posted July 6, 2006 Hmm, jeg kjøpte meg en helt grei sykkel tidligere i år, var vel uka før påske, så det var vel da i april en gang. Kjøpte den vel for rundt 4500 k. Var igrunn en helt grei pris, det eneste som var synd, var at sykkelen ble stjelt nøyaktig på samme dag, som var en onsdag, uken etterpå, midt i påsken, jævlig surt Så fikk ikke testet ut sykkelen så mye, men av det jeg fikk testet den ut, så funket den bra. Men den jeg bruker nå, er en gammel Merida Dakar 680, som jeg fikk meg ny i 1998, og tror ikke jeg kommer til og kjøpe meg noen ny sykkel, siden de ofte blir stjelt fort osv.. I forhold til eldre modeller, som den jeg bruker nå, den er jo nesten ti år gammel hehe. Men funker fortsatt meget fint, måtte seff han den inn på service først da Share this post Link to post Share on other sites
zarion 0 Report post Posted July 6, 2006 Tror du bør satse på de beste "Tacx" rullene, ryktene sier at de er de som er best og som støyer minst. Selv har jeg en par år gammel rulle som heter "Elite". Den synes jeg bråker en smule for mye =/ Tacx Produktet heter Cycletrainers Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted July 6, 2006 Ah, fine innspill! Takker fisken! Har selvfølgelig også vurdert å kjøpe brukt, men da melder et spørsmål seg: hvilken rammestørrelse skal man ha? jeg fikk denne linken av en kamerat: http://www.nashbar.com/tech/sizebike.cfm#1 Og etter hva jeg kan forstå skal jeg med mine 82cm fra juvelene til gulvet ha cirka 55cm / 21 tommer, høres det fornuftig ut? Noen sykler jeg kom over: SPOILER: 1) http://www.sykkelplassen.no/?aid=1176&did=346605 2) http://www.sykkelplassen.no/?aid=1176&did=344147 3) Monoc Vipera Pro har flowershape i de fleste rør, den har 31,6mm carbon setepinne, integrert styrelager. Den har carbon i hele baktrianglet og carbon gaffel.Sykkelen har komplett Dura Ace-gruppe og Mavic Aksium hjulsett. Veil. nypris på ny sykkel ca. kr 27.000,-. Str: 57 - se racingdepot.no for mer info om geometri etc. Sykkelen ble kjøpt ny høsten -04, og den selges høystbydende over kr 12.500,- 4) Sykkelen her helt strøken og fremstår som ny. Vanvittig stiv og lett ramme (1100gr)Ramme: 06'Concorde Razorback 880 Carbon Gaffel: Concorde Carbon Gir bak: Campagnolo Chorus Gir framme: Campagnolo Chorus Krank: Campagnolo Chorus 53-39 Kranklager: Campagnolo Chorus Girhendler: Campagnolo Record Kjede: Campagnolo C-10 Kasett: Campagnolo 25-12 Setepinne: Ritchey WCS Stem: Bontrager Select Styre: Ritchey Pro Sadel: Concorde Hjulsett: Campagnolo Vento Pedaler: Look KeO Classic Nypris ca. 30000,- Selges for 18000,- [edit] @ zarion: jepp, har tittet litt på de der - ser kult ut med de du kobler til pcen og så kan kjøre kjente etapper etc. med Share this post Link to post Share on other sites
Fisken 0 Report post Posted July 6, 2006 Så greie ut de syklene der, jeg har ikke noe særlig peiling på størrelser på rammer, så lenge du har ca rett rammestørrelse kan du justere med høyde på sete og stem.. De dere du kobler til pc og slikt virker artig, har aldri prøvd, men det er nok kult.. Share this post Link to post Share on other sites
zarion 0 Report post Posted July 6, 2006 Den siste dealen du har der virker jo fryktelig bra, men det du bør være forsiktig med når det gjelder karbonrammer er eventuelle vektbegrensninger. De aller letteste gafflene til en eller annen produsent tåler f.eks. ikke ryttere over 65kg elns. Så det er ganske vesentlig. Med mine 185cm på sokkelesten kjører jeg selv på en 61 ramme, noe som passet godt til min egen kroppsbygning. Det med størrelse på sykkelen er nesten noe du må finne ut av selv, hva som føles godt og ikke så godt osv Share this post Link to post Share on other sites
SKomaker 0 Report post Posted July 6, 2006 Hvis du skal kun mosjonere kan du jo også kjøpe hybridsykkel. Ta på noen racinghjul så har du en fin treningsykkel, du får også veldig gode hybridsykkler til rundt 10.000 kroner. men hvis du skal kjøpe racer... som fisken sa, du trenger ikke carbonramme. Kan lønne seg å kjøpe brukt. Eg er ihvertfall veldig fornøyd med min Trek hybridsykkel, er flott å dra på langtur, går fort, men ikke like fort som racere. Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted July 6, 2006 Den siste dealen du har der virker jo fryktelig bra, men det du bør være forsiktig med når det gjelder karbonrammer er eventuelle vektbegrensninger.De aller letteste gafflene til en eller annen produsent tåler f.eks. ikke ryttere over 65kg elns. Så det er ganske vesentlig. ' /> Hehehe, 65 kilo er det 12 år og 20+ kilo siden jeg veide... men ok, kjekt å vite. Det står dog ikke rammestørrelse i den annonsen, og 18K er mye for en brukt sykkel, selv om den er 1337.[quote name= (har hatt terreng, som seff ble bøffet - Oslo ftw). Jeg fikk en god følelse for sykkel #3, den Monoc Vipera Pro'n, virker som en god sykkel til en pris som ligger rundt der jeg i utgangspunktet hadde sett for meg å være. Tror jeg skal forhøre meg litt på den Share this post Link to post Share on other sites
Maakenebb? (L) 0 Report post Posted July 6, 2006 Hybrid og racer er jo to ganske forskjellige ting egentlig. Jeg er også på utkikk etter en racer nå. Skal vel betale omtrent 8000,- Skal ta meg en tur på en sykkelbutikk for å måle hva jeg trenger i størrelse osv. Noen som har noen tips til sykkel rundt 8000,-? Share this post Link to post Share on other sites
Fisken 0 Report post Posted July 6, 2006 Den siste dealen du har der virker jo fryktelig bra, men det du bør være forsiktig med når det gjelder karbonrammer er eventuelle vektbegrensninger.De aller letteste gafflene til en eller annen produsent tåler f.eks. ikke ryttere over 65kg elns. Så det er ganske vesentlig. ' /> Hehehe, 65 kilo er det 12 år og 20+ kilo siden jeg veide... men ok, kjekt å vite. Det står dog ikke rammestørrelse i den annonsen, og 18K er mye for en brukt sykkel, selv om den er 1337.[quote name= (har hatt terreng, som seff ble bøffet - Oslo ftw). Jeg fikk en god følelse for sykkel #3, den Monoc Vipera Pro'n, virker som en god sykkel til en pris som ligger rundt der jeg i utgangspunktet hadde sett for meg å være. Tror jeg skal forhøre meg litt på den 1460833[/snapback] Prøv å prut litt den viperaen, 11000 bør være innen rekkevidde. Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted July 6, 2006 Har nå sendt mail til han du linket til samt #3 og #4. Her lukter det milsluking i det fjerne Share this post Link to post Share on other sites
zarion 0 Report post Posted July 6, 2006 Hohoho, gief styrkeprøvenbillett til Sussi Share this post Link to post Share on other sites
SKomaker 0 Report post Posted July 6, 2006 Hohoho, gief styrkeprøvenbillett til Sussi 1460861[/snapback] Speek enrgish, lol. Share this post Link to post Share on other sites
gamer234 0 Report post Posted July 7, 2006 Falt ut da du valgte sykling foran svømming! Du sier du skal trene, har du sett kroppen til en avg svømmer vs kroppen til en avg syklist ? Share this post Link to post Share on other sites
Necroth 0 Report post Posted July 7, 2006 Argumentet faller litt i grus når man ser gamlinger som stikker på fredags-svømming og tar seg bedagelig frem og tilbake i bassenget Men generelt profesjonelle svømmere skal jeg være enig i ser mer hunky ut enn profesjonelle syklister. Share this post Link to post Share on other sites
gamer234 0 Report post Posted July 7, 2006 De gamlingene er jo bare med for det sosiale i badstuen etterpå! Share this post Link to post Share on other sites
Sussidal 85 Report post Posted July 7, 2006 Falt ut da du valgte sykling foran svømming!Du sier du skal trene, har du sett kroppen til en avg svømmer vs kroppen til en avg syklist ? Det er flere årsaker her:- Som nevnt den dommen jeg får første gang jeg drukner en skrikerunge eller pensjonist - Jeg har dårlig svømmeteknikk og er ikke særlig glad i å svømme - om de henger sammen sier du? godt mulig, men det er også aspektet med å bade i andres urin jeg ikke liker. - Har du sett kroppen min? den blir ikke en svømmekropp om jeg så hadde hatt gjeller... (jeg trener primært for å komme i form, ikke for å imponere damene uansett) @ Fisken: fikk et "tips" fra en kollega som sa det nettopp var åpnet en sjappe ikke så langt unna jobben: http://www.eurotex.no/shop/default.aspx?ID=24996 Er det bare meg eller ser den "FUJI Team Pro" sykkelen der ut som et røvekjøp for 14.500,-? Share this post Link to post Share on other sites
Mastiphal 0 Report post Posted July 7, 2006 Jeg lurer på hva slags gale mennesker det er som vil ha slike sykler. Kjøp heller en ordentlig sykkel du kan bruke i skog og mark og på snaufjellet! http://www.eurotex.no/shop/cat/004107.aspx#miracleSpacePro Share this post Link to post Share on other sites
zarion 0 Report post Posted July 7, 2006 Falt ut da du valgte sykling foran svømming!Du sier du skal trene, har du sett kroppen til en avg svømmer vs kroppen til en avg syklist ? 1461034[/snapback] Vil faktisk påstå at svømmere er de som får de "deiligste" idrettskroppene Share this post Link to post Share on other sites
Mastiphal 0 Report post Posted July 7, 2006 Falt ut da du valgte sykling foran svømming!Du sier du skal trene, har du sett kroppen til en avg svømmer vs kroppen til en avg syklist ? 1461034[/snapback] Vil faktisk påstå at svømmere er de som får de "deiligste" idrettskroppene 1461258[/snapback] Ehh nei. Det er kunstløpere. Siden du nevner "deilig" og "kropp" er det jo implisert at du mener damer. Share this post Link to post Share on other sites
ShitHead_No 0 Report post Posted July 7, 2006 Pokker så dyr sykkel du skal ha da Sussi. Selv har jeg sykkel til 7K og klarer meg helt utmerket med det. Det er viktig å ikke legge for mye penger i dette med tanke på at du kun skal trene kardio og ikke kjøre igang med løp. Ekstrautstyr som jeg har: Hjelm (faktisk har jeg en isoporklump som jeg dytter på hodet) Briller (ikke noe er værre en å få dritt i øynene på vei ned sognsveien i 50+ km/t) hansker (greit å ha ett godt tak) Sko (kjekt å klikke seg fast og slik kunne få litt kraft når man løfter beina) Jakke Bukse med padding (selv med padding så gnager det bra når man ikke er vant) Lås (med mindre du aldri skal parkere sykkelen mer enn 2 meter fra deg) Computersak som viser fart+distanse I tillegg har jeg en grei pulsklokke, men den ble kjøpt mer som en allround greie som funker greit til både sykling, løping og skøyting. Det går fort nok kroner uansett Share this post Link to post Share on other sites
zarion 0 Report post Posted July 7, 2006 Hvilken doning sykler du på shithead? Share this post Link to post Share on other sites
SKomaker 0 Report post Posted July 7, 2006 Falt ut da du valgte sykling foran svømming!Du sier du skal trene, har du sett kroppen til en avg svømmer vs kroppen til en avg syklist ? 1461034[/snapback] Vil faktisk påstå at svømmere er de som får de "deiligste" idrettskroppene ' /> 1461258[/snapback] Nei, det er roere Share this post Link to post Share on other sites