Sign in to follow this  
shoegazer

Konstruktiv Kritikk: Foto-tråden

Recommended Posts

Konstruktiv Kritikk

Denne tråden er laget for at medlemmene her på bruket skal kunne poste sine arbeid og få tilbake kritikk på dette, konstruktiv kritikk. Det vil si at de som svarer på ett arbeide skal svare med synspunkter på hva som er bra, ikke bra og hva som eventuellt kunne vært forandret på for å få arbeidet enda bedre.

Det handler om å hjelpe hverandre til å bli bedre, utvikle seg til å kunne lage enda bedre arbeid enn det nivået man er på har idag. Selvsagt er det koselig å bare få god kritikk, men lærer man noe av det? Nei.

Regler

Derfor blir det her lagt fram noen regler som man skal følge. Dette er for å opprettholde ett så høyt nivå som mulig på tråden.

For de som legger ut arbeid:

- Post arbeidet ditt, eller gi en url. Poster du arbeidet husk at det ikke må være for stort. Er det ett veldig stort verk (altså høy oppløsning) så lag en mindre versjon og link heller eksternt til en full-size-view.

- Forklar litt om arbeidet, hva som var meningen din og kanksje også litt om hvordan programvare du har brukt da noen også kanksje lurer på dette.

- Hvis gjerne flere versjoner av ett arbeid eller forklar andre måter du mener du kanksje kunne vurdert å gjøre det på.

For de som svarer

- Prøv å gi så utfyllende svar som mulig, konstruktiv kritikk, denne posten er ment for å hjelpe hverandre. Ergo begrunn det du sier så godt du kan.

- Unngå svar som inneholder bare "Kult" eller "Dritbra!"

- IKKE direkte rakk ned en bruker eller ett arbeid. Å bare si "Det var dritdårlig" er ikke akseptert, forklar heller hvordan han kunne gjort det bedre. Prøv også å trekke ut poenger ved arbeidet som er bra, som kan jobbes videre på. Med andre ord, ingen drittkasting.

Om reglene ikke blir overholdt vil dette føre til sletting av arbeider, poster og lignende. I verste fall ved grove overbrudd (f.eks overlagt gjentakelse av brudd) kan det sendes videre til hovedadministrasjonen og da kan en ban i verste fall bli utgitt.

Hjelp til å gjør Kreativt Hjørne til ett bedre sted med ett høyere nivå!

Foto

Innenfor tråden Foto kan du poste arbeider som er ment som en form for kunstnerisk utrykk, som f.eks portretter, landskap, dyr eller arkitektur. Også arbeider som faller inn under kategorien fotojournalistikk, som f.eks konsert-fotografi eller dekning av ett politisk møte. Ett fortellende bilde. Man skal IKKE poste bilder fra familiens grillselskap eller fest med kompisene sine her.

Lykke til!

Jeg starter for å vise:

Selvportrett

kjell.jpg

Har lekt veldig med lyssetting her. Brukt en lyskilde som eneste gjeldene.

Ingen blitz. Er forholdsvis fornøyd med bilde, da det var meningen å få ett

mørkt bilde og at hodet mitt ble omslukt av dette mørket.

Har senere tonet ned fargene i Photoshop til de minimale før det går over

til svart-hvitt, for å få en mer "spøkelses" effekt.

Jeg som er veldig glad i farger, synes dette blir for kjedelig.

Det blir for mye svart, men det ser ganske tøft ut at luggen din blendes inn i bakgrunnen.

Av en eller annen grunn ser dette bildet Photoshop'et ut, det synes ihvertfall jeg.

Leppene ser spesielt kunstneriske ut. ;)

------

Dette er mitt aller første "ordentlige" fotografi, som jeg tok med min nye mobiltelefon, Sony Ericsson K750i, ute i hagen.

Jeg visste ikke at datostempling var på, før jeg lastet bildet over til PC'en min, så vennligst ikke bry dere om det.

pettrthgu7mx.jpg

Versjon #2, etter forslag av Bottolf;

e14cbe8529.png

Veldig pent bilde det siste der, eneste jeg ikke liker er kvaliteten på bildet, men om du har tatt det med mobilen er det greit. Datostemplingen var den andre tingen.

Liker veldig godt rammen siden den passer ekstremt godt på bildet, og teksten var veldig pen. Har du prøvd å legge stor forbokstav i starten på alle ordene?

"Colours of summer"

til:

"Colours Of Summer"

Tror det kan bli bedre, men det er kun min mening.

--------------------------------------

Et prosjekt jeg laget til en innlevering på skolen. temaet var reklameplakat eller propaganda. jeg valge og lage en plakat for "peak performance", og spesielt capsene jeg kjøper av merket.

[store bilder, rask load]

2 versjoner:

Jeg prøvde meg med to versjoner, en med, og en uten ramme.

Jeg har allerede levert inn dette, så noe endring blir det ikke. Men jeg vil vite hva jeg kunne gjort bedre, hva som er feil.

Vet teksten ser hakkete ut, men det var halve meningen(noen andre som klaget på det tidligere). Igjen er det en uten skikkelig kamera som har leket seg ;)

-Uten ramme-

-Med ramme-

Vel, er et halvt år siden jeg tok dette, og ser ting selv jeg ville ha gjort annerledes nå...

Jeg leverte inn den med ramme og slo andre "paintjenter" av beina... ;)

Jeg syntes bildet var ganske bra, men den røde skriften passer ikke helt inn med resten av bildet, og de hvite stripene skriften sto på, var et hakk forstort imho... men ellers ganske bra ;)

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dette bildet postet jeg i Kontruktiv kritikk tråden, men her er den uten noen form for effekter.

vurderer å sette en ramme på det, men vet ikke helt hvordan enda.

bilde0155dt.jpg

note: Ja, det er tatt med mobil wink.png

Her er et par av mine "mesterverkk"

Dette bildet tok jeg i høst, for et fotoprosjekt, det er tatt på lekeplassen i vellet der jeg bor. Har fikset litt på det i photoshop hvir noen lurte.

SPOILER:
Sklie5.jpg

Fikk 6 på prosjektet forresten. ;)

Her er noen jeg tok på en Dumdum Boys konsert i våres, på sentrum scene. Var mange av dem som ble relativt bra.

SPOILER:
DDB38.jpg

DDB30.jpg

DDB9.jpg

DDB1.jpg

Et par bilder jeg tok da jeg var i London for et par uker siden.

SPOILER:
London44.jpg

London10.jpg

Et par selvportretter som har blitt lagt til noen effekter i photoshop, men det er ikke gjort noe med lyssettingen i bildene.

SPOILER:
mephoto.jpg

mephoto2.jpg

Lyset er fra blitzen på mobilen min.

mephoto3.jpg

Har flere bilder, men får bare plass til så så mange i en post, får komme tilbake senere. Alle bildene er tatt med samme kamera, som er et gammelt 3.2 mega pixels Casio Exilim.

ZimZy: prøver du egentlig å formidle noe med skliebildet ditt (det første)?

----------------------------------

Jeg har aldri vært en som planlegger bildene jeg skal ta, og jeg skal heller ikke påstå at jeg har peiling på det tekniske ved fotografering. Så nesten alle bildene som følger er rimelige tilfeldige hvor jeg i liten grad prøver å formidle noe budskap:

shisha2.jpg

Soundtrack: Cursive's Domestica:

smokin-dj2.jpg

maur.jpg

langbein3.jpg

test2.jpg

Selvportrett:

selfportrait.jpg

Selvportrett:

green-smoker2.jpg

;)

Liker selvportrettet ditt noksågodt, men det jeg synes kunne vært bedre dette selvportrettet er øynene. Lager man portretter så er øyne viktig, dette er noe som gjerne kjennetegner personen som er tatt bilde av. Litt mindre skygge i øynene og det hadde vært veldig kult.

Respons til Craven:

Bildet er Photoshoppet til en viss grad, jeg har tonet ned fargene som sagt til hakket før svart-hvitt, derfor blir leppene "kunstneriske" pga det fortsatt er ett touch av farger i de. Utenom det har jeg bare økt kontraster og lekt litt med levels.

Kan vel forsåvidt være enig i at bilde kan være bedre med farger, skal se om jeg finner en "farget" versjon når jeg kommer hjem.

Til Bottolf og Zimzy's siste portretter: Disse har blitt manipulert til de grader at man ser det helt tydelig, jeg synes derfor de heller hører til i

Konstruktiv Kritikk: Manipulasjons-tråden. Husk dette til senere.

Om du skulle tørre?

Likte capsen og huset veldig godt. Også at teksten var hakkete for så vidt. Synes det passet inn i uttrykket. Det eg reagerte litt på, var himmelen som eg synes ble for flat. Men kanskje det bare er meg

Vil si meg ganske fornøyd med dette:

SPOILER:
9c88d0fa55_ugga.jpg

Søskenbarnet mitt på sykkelen, jeg ligger ved siden av hoppet. Blitzen fremhever han på en spesiell måte imot bakgrunnen. Liker "farten" i bildet også. Sorry for litt skitten linse, var ikke mitt kamera ;)

Div bilder tatt den siste måneden.

Verktøy: Canon 20D w/ EF 17-40 F/4L USM

Behandlet i: Photoshop

Jeg driver med foto ganske mye på skolen men også på fritida.

Gji gjerne kritikk ;)

SPOILER:
bilder2021copy1es.jpg

voss249oy.jpg

le2li.jpg

vangsen2copy3ra.jpg

Gji gjerne kritikk  :wub:

SPOILER:
bilder2021copy1es.jpg

voss249oy.jpg

le2li.jpg

vangsen2copy3ra.jpg

1454865[/snapback]

Det må jeg si, veldig bra bilder. Har du tatt bilda som de er, eller har du redigert til?

SPOILER:
bilder2021copy1es.jpg

voss249oy.jpg

le2li.jpg

vangsen2copy3ra.jpg

1454865[/snapback]

Perfekte bilder å vise de her folka som lurer på hvordan norge ser ut tongue.png

SPOILER:
bilder2021copy1es.jpg

voss249oy.jpg

le2li.jpg

vangsen2copy3ra.jpg

1454865[/snapback]

Det må jeg si, veldig bra bilder. Har du tatt bilda som de er, eller har du redigert til?

1455775[/snapback]

Bildene er tatt, deretter lett behandlet i PS. (lett behandling vil si: kontraster/saturnation/levels/color balance/skarpet opp osv)

Hva mener du med "redigert til" ? De er ikkje manipulert på noen måte, om det var det du lurte på.

LD

Mye pent der, Losi-D!

------

Nå sitter jeg på hytten vår, på Hvaler, med moren min sitt Nikon D50 speilreflekskamera som jeg har brukt flittig denne helgen.

Her kommer et av mine fineste bilder, gårsdagens solnedgang;

Original: http://imagesocket.com/images/sunsettd25.png

Photoshop'et: http://imagesocket.com/images/soolnedgang681.png

Signatur-versjon:

sunset8f8.png

--------

Og et bilde av en fin blomst jeg ikke kan navnet på;

http://imagesocket.com/images/blomsta1e.png

SPOILER:
Jeg starter for å vise:

Selvportrett

kjell.jpg

Har lekt veldig med lyssetting her. Brukt en lyskilde som eneste gjeldene.

Ingen blitz. Er forholdsvis fornøyd med bilde, da det var meningen å få ett

mørkt bilde og at hodet mitt ble omslukt av dette mørket.

Har senere tonet ned fargene i Photoshop til de minimale før det går over

til svart-hvitt, for å få en mer "spøkelses" effekt.

1453000[/snapback]

Jeg synes kjevelinjen synes litt for godt, det kan se litt for PSed ut, hvis det var meningen at du skulle blende inn eller se "omslukt" ut av bakgrunnen.

Utenom det; kongebilde!

SPOILER:
tog4.jpg

SPOILER:
eye.jpg

SPOILER:
folk-sol2.jpg

SPOILER:
b_237199.jpg

SPOILER:
b_230833.jpg

SPOILER:
207374.jpg

SPOILER:
180161.jpg

SPOILER:
178835.jpg

177662.jpg

Tatt med EOS 350D med forskjellige objektiver, croppet i Photoshop CS2

Kan dere ikke poste bilde som er over dere, og ikke svare på bilder som er langt oppe på siden?

Dere kan godt svare på bilder høyt oppe på siden, men da må dere svare på den som er over dere også.

Hvis man har lyst til å komentere ett bilde, bør man jo få lov til å si hva man syntes om det...

You can bee so :wub: sometimes

Ja, men da bør man i tillegg kommentere det nyeste bildet/det bilde som ikke har fått tilbakemelding. :wub:

Prøv å gi så utfyllende svar som mulig, konstruktiv kritikk, denne posten er ment for å hjelpe hverandre. Ergo begrunn det du sier så godt du kan.

- Unngå svar som inneholder bare "Kult" eller "Dritbra!"

disse punktene vil være umulig hvis man ikke har noe spesielt synspunkt på bildet over :wub:

Bilde nummer 1 og 8 var helt utrolige, syns jeg. Pokker ta at kameraet mitt (Sanyo, husker ikke modellen) er inne til reparasjon:angry:.

#1: Flott sted å ta bildet fra (skinnegangen er til høyre for deg og svinger mot høyre), flotte skygger og lys. Det jeg likte best var at alt rundt broen var mørkt, mens det som var under virket veldig lyst ("lyset bakenfor broen" eller noe sånt :wub: ).

#8: Imponerende hvordan halve bildet er lyst og halve er mørkt. Brukte du PhotoShop, eller var du bare utrolig heldig?

De andre var også gode, men liksom ikke helt "utenom det vanlige", om du skjønner. Men jeg likte det siste hvor naustene er opplyst og terrenget rundt dem er mørkt.

Bilde nummer 1 og 8 var helt utrolige, syns jeg. Pokker ta at kameraet mitt (Sanyo, husker ikke modellen) er inne til reparasjon:angry:.

#1: Flott sted å ta bildet fra (skinnegangen er til høyre for deg og svinger mot høyre), flotte skygger og lys. Det jeg likte best var at alt rundt broen var mørkt, mens det som var under virket veldig lyst ("lyset bakenfor broen" eller noe sånt ' /> ).

#8: Imponerende hvordan halve bildet er lyst og halve er mørkt. Brukte du PhotoShop, eller var du bare utrolig heldig?

De andre var også gode, men liksom ikke helt "utenom det vanlige", om du skjønner. Men jeg likte det siste hvor naustene er opplyst og terrenget rundt dem er mørkt.

1456293[/snapback]

Takk :blush: Er orginalt fra kamera og eneste som er gjort med dette er å croppe det i rett størrelse smile.png

Fine bilder pana! :wub:

LD