Sign in to follow this  
frebere

problemer med skjermkort

Recommended Posts

Hei(= jo.. jeg vil bare begynne å si jeg ikke har så mye peiling, kjøpt ny data med noe av det ultimate.. noe jeg er litt bekymret for hele tiden er om den funker som den skal eller no, siden aldri opplevd en pc på dette nivået:) men tror nå det.. Men det negative er med dette skjermkortet "XFX GeForce 7900GTX 512MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 675/1700Mhz", får jeg slike buggs i nye spill som: bf2,cod2, osv. Og disse buggsa har bare skjedd med de folka som har mitt skjermkort, eller jeg vet om en person som har detta kortet da.. Buggsa er akkurat som lange streker som går utifra skilt, menner, svære bygninger, liksom slike lange farge streker som kan være innmari irriterende som går foran alle ting sånn man ikke ser de.

setter pris på alle svar, takk ;)

Hei(= jo.. jeg vil bare begynne å si jeg ikke har så mye peiling, kjøpt ny data med noe av det ultimate.. noe jeg er litt bekymret for hele tiden er om den funker som den skal eller no, siden aldri opplevd en pc på dette nivået:) men tror nå det.. Men det negative er med dette skjermkortet "XFX GeForce 7900GTX 512MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 675/1700Mhz", får jeg slike buggs i nye spill som: bf2,cod2, osv. Og disse buggsa har bare skjedd med de folka som har mitt skjermkort, eller jeg vet om en person som har detta kortet da.. Buggsa er akkurat som lange streker som går utifra skilt, menner, svære bygninger, liksom slike lange farge streker som kan være innmari irriterende som går foran alle ting sånn man ikke ser de.

1422201[/snapback]

Sett opp nøyaktig hva du har av pc og skriv hvilke drivere du har etc

Har opplevd det du snakker om der , i Bf2 , bare i noe mindre grad. ( Sikkert?)

Så det en gang jeg var på en full 64-slot server. Har spillt på slike servere flere ganger siden jeg fikk kortet , og begynte med Bf2. Det vil si relativt nylig.

Den dagen var det steikende sol og varmt. Så skjekk tempen som det ble nevnt.

Edit : Har et 7900 gtx 512 , fra Gainward.

okey min pc kjører

XFX GeForce 7900GTX 512MB GDDR3 eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 675/1700Mhz

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte

MSI K8N Diamond Plus, nForce4 SLI X16, Socket-939, SB Audigy, GbLAN, PCI-Ex16,

500W NorthQ,

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Cooler Master Wave Master Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

Driver versjon på mitt skjermkort er: XFX 84.21W. Vel mer vet jeg egentlig ikke.

Men kan det være for varmt? Og evt. hvordan fikser jeg dette? Men og hvis jeg søker etter en ny driver til mitt skjermkort, finner jeg ikke drivere til 7900 kortene, men at den kommer nesten rett fra www.komplett.no og der har de oppdatert til alt det nyeste..?

Hvis det blir for varmt.. bør jeg bytte ut vifta i skjermkortet(hvis det går ann) eller i kabinette? eller begge deler?

Takk for svar ;)

Om kortet er uklokket og du bruker original kjøler, skal ikke varme være noe problem. Selv om Wave-kabinettet er ei tett potte.

1422201[/snapback]

Det første som slår meg er om skjermkortet ditt får nok strøm. Hvor stor strømforsyning har du ? Disse kortene krever ganske store strømforsyninger.

Tviler det kan ha noe med varmen siden du ikke har gjort noe med skjermkortet og du skal ha en rimelig stor varmeovn inni maskinen hvis du skal generere så mye varme.

Ellers er alt default ? Du kjører nVIDIA drivere og ingen modifiserte drivere ? Ingen 3rd Party Program som kan overstyre noe vel ?

Tror nok problemet ligger i at kortet ikke får nok strøm da jeg fikk samme symptomene selv.

Edit: 500W ... hmmm ok.

Deler strømkabelen som går inn til skjermkortet strøm med noen andre enheter ? Skjermkortet bør ha en dedikert strømkabel fra PSU og rett til skjermkortet. Altså utstikkere skal ikke være koblet til lydkort,harddisk og andre enheter. Da kan du få problemer.

Hvis ikke noe av dette gir deg noen løsning så ville jeg tatt kontakt med forhandler og forklart problemet. Defekte kort forekommer dessverre.

vel 500w nortq er nok ikke det beste nei.

Det er vel ikke helt uvanlig at man får slike artifacts hvis skjermkortet blir for varmt..?

1422233[/snapback]

Hadde akkurat samma problemet... med et crappy geforce4 vel og merke... men samme strekene når jeg spilte... så etter en stund slutta strekene, men da hang pc-en seg... viste seg at vifta hadde stoppa ;) nå har jeg en pentium3 prossorvifte som er modda på der istede.. funker som faen :censored:

Mulig også drivere kan forårsake dette? :censored:

har du lastet ned og installert Nvidia nTune? Lar deg overvåke temperaturer og slikt på kortet m.m..

har du lastet ned og installert Nvidia nTune? Lar deg overvåke temperaturer og slikt på kortet m.m..

1423845[/snapback]

Kan være en ide men...

Nyeste driver til ditt (og mitt ;) ) kort finner du her: Driver

Velg: Video card drivers, xfx geforce 7 PCI-Express og så operativsystemet du kjører. Har du 64bit windows velger du den, har du vanlig så tar du den andre..

Denne driveren kom ut i går og den har temperatur måler og alt du trenger. Husk å avinnstaler gammle drivere først, reeboot maskin og innstaler ny driver.

Jeg har Bzerk 500w psu og har ingen problemer med den. NortQ har jeg ikke kjenskap til men hvis noen påstår den ikke leverer varene stemmer sikkert det. Husk at volt også har mye å si.

Ellers så forstår eg ikke hva annet det kan være utenom at skjermen din kanskje ikke er helt god. Type?

Edit: Denne psu'en kommer jo snart for salg.. (sikle) 1000Watt'er

er det i alle spill eller er det kun bf2?

bf2 har en del grafikkbugs som ikke trenger å ha noe med skjermkortet ditt å gjøre.

Vel jeg skal laste ned den driveren som du sa.. Men nei, dette skjer bare ikke i bf2.. skjer i alle krevende spill som : cod2,bf,q4,hitman,ghost recon, osv.. Og jeg har sjekka det med at den deler ledning som går til strømmen, så ikke noe, men har heller ikke så mye peiling ;) Men skal få en jeg vett kan mye om data til å sjekke det du skrev. Jeg tror ikke det har noe med skjermen å gjøre kjører Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF TCO-99 700:1, DVI-D, 2ms, 1280x1024

hehe =) eier !!

Har ViewSonic vx924 3ms. Jeg fikk også litt av de strekene du snakka om med mine 2x7800GT i sli før jeg heiv dem ut av maskinen igjen og skaffa 7900gtx. Jeg vil tippe på at det er strømforsyningen din. 99% ihvertfall..

Har ViewSonic vx924 3ms. Jeg fikk også litt av de strekene du snakka om med mine 2x7800GT i sli før jeg heiv dem ut av maskinen igjen og skaffa 7900gtx. Jeg vil tippe på at det er strømforsyningen din. 99% ihvertfall..

1424088[/snapback]

;)

Vel, nå tviler jeg litt.. Installerte den nyeste gForce 7 serienes driver, alt funket fint, ikke noe tegn til buggen(ennå). Har bare prøvd i sånn 20 minutt.. Men da jeg installerte det kom det en error som jeg har sett før at microsoft andbefaler meg på det sterkeste å avslutte ellers kan det skade i nærmeste fremtid etc. Windows logg et eller annet.. jeg fortsatte alt funka fint, men jeg får ikke opp meny på mitt skjermkort nå? ;) Kanskje jeg har slettet noe feil eller?

Nvidia har kommet med ett nytt kontrollpanel for ikke fult så flinke brukere.. Dette forandrer du på ved å høyreklikke på skrivebordet, gå på innstillinger, avansert, Gforce 7900gtx, så går du over på menyen på venstre side og trykker på kontrollpanelgrensesnitt og haker av på klassisk visning. Da får du den gamle menyen opp.. Det at windows advare deg mot driverfilen, er ikke noe å henge seg opp i. Det kommer den til å gjøre ofte når du skal innstalere program som ikke windows har godkjent. Håper dette hjelper deg litt videre.. ;)

vel 500w nortq er nok ikke det beste nei.

1423805[/snapback]

Nei vel? Forklar? 500 watt holder godt så lenge man ikke kjører SLI, og i hvert fall NorthQ sine. Disse har derimot en stygg tendens til å bli forvekslet med Q-tec, som er noe heeeelt annet.

Nyeste offisielle drivere finner du her: http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.21.html

Drivere fra selve skjermkortleverandøren kan du egentlig bare unngå.

Følger med på hw.no og det er en del rapporter om at den NorthQ'n skaper ustabil pc. Den er ikke anbefalt "av hw.no gutta". Det går igjen på så og si alle anbefalingene.

Dermed kan det jo hende at det er tilfelle her også.

Nyeste offisielle drivere finner du her: http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.21.html

Drivere fra selve skjermkortleverandøren kan du egentlig bare unngå.

1424360[/snapback]

Hva begunner du det med? Stoler mer på skjermkortleverandøren eg.. Nvidia sin driver:

ForceWare Release 80

Version: 84.21

Release Date: March 17, 2006

xfx sin :

Driver for XFX GeForce 7 PCI-Express

Version: 91.29

Release Date: 6/7/06

Hvilken tror du er den beste?

Driver fra nVidia:

91.31

Windows XP / 2000 32-bit

Release Date: June 5, 2006

Dette er en BETA-driver på samme linje som driveren som følger med XFX-kortet.

Nvidia har kommet med ett nytt kontrollpanel for ikke fult så flinke brukere.. Dette forandrer du på ved å høyreklikke på skrivebordet, gå på innstillinger, avansert, Gforce 7900gtx, så går du over på menyen på venstre side og trykker på kontrollpanelgrensesnitt og haker av på klassisk visning. Da får du den gamle menyen opp.. Det at windows advare deg mot driverfilen, er ikke noe å henge seg opp i. Det kommer den til å gjøre ofte når du skal innstalere program som ikke windows har godkjent. Håper dette hjelper deg litt videre.. :)

1424350[/snapback]

Ja, det hjalp meg takk:) men jeg slettet display driver "nvidia display driver og installerte denne: 91.29, og når jeg går avansert står ikke noe gforce 7900? Kanskje jeg må installere display driveren på ny? kanskje display driveren er noe annet? :S

Nvidia har kommet med ett nytt kontrollpanel for ikke fult så flinke brukere.. Dette forandrer du på ved å høyreklikke på skrivebordet, gå på innstillinger, avansert, Gforce 7900gtx, så går du over på menyen på venstre side og trykker på kontrollpanelgrensesnitt og haker av på klassisk visning. Da får du den gamle menyen opp.. Det at windows advare deg mot driverfilen, er ikke noe å henge seg opp i. Det kommer den til å gjøre ofte når du skal innstalere program som ikke windows har godkjent. Håper dette hjelper deg litt videre.. :)

1424350[/snapback]

Vel, det var han ene som sa jeg måtte uninstalle tinga først, det jore jeg og ingenting skjedde lissom, eller man kunne ikke velge noe med gforce 7900. Men jeg installerte nå 91.29 driveren som overwrite, og nå funker det:D Takker alle for hjelpen :boxed: Kommer sikkert til å se meg oftere inne på detta forumet(= hehe

Her er svar ifra efikkan på hw.no som er en aktiv kar på området.

Flere personer i denne forumkategorien har hatt ustable pcer med 400W- og 500W-versjonene av NorthQ, så byttet de ut og fått helt stabile pcer. Etter min mening holder ikke de strømforsyningene der mål, så derfor mener jeg det er riktig å advare folk mot de.

Hilsen,

efikkan.

Så jeg ville ha sjekket PSU nøye eller lånt en annen sin PSU for å utelukke at det er noe feil med den.

Nye Nvidia drivere går greit å installere oppå de gamle. Selv om de fleste noobs pleier anbefale at man av-innstallerer de gamle er dette ingen vits i, har gjort det selv utallige ganger uten problemer. De eneste gangene du må avinstallere drivere, er når du skal nedgradere driver-versjonen. :)

Kjøp nå i det minste MIST, Seasonic, Enermax, Tagan eller Hiper PSU...