Sign in to follow this  
Ludvig

Hvor dyr kan en PC bli?

Recommended Posts

SPARC + Solaris = teh pwn...

Bare synd at ikke spillutviklerne har skjønt dette :dry:

:thumbsup::) nå er jo PPC+OS X også pwn da... så

RISC prosessor + UNIX = teh pwn...

(OS X har en kjerne som heter Darwin... på PPC har den en så rå minnedistribuering at den i teorien ikke klarer krasje... tror ikke de klarte det samme med Intel versjonen)

Har noen av dere MAC folk på forumet kompilert deres egen kjerne?

SPARC + Solaris = teh pwn...

Bare synd at ikke spillutviklerne har skjønt dette :)

1407703[/snapback]

Er kanskje akkurat det de haar skjønt, at siden SUN er så overpriset, er det få som har slike maskiner, og dermed er markedet for lite til at de gidder lage spill for dem. Men SPARC er ikke så jævlig mye raskere enn en PC prosessor som dere skal ha det til, nå snakker jeg om spillbruk (ikke databaseoppslag :dry: )

Er en grunn til at Apple skrotet hele PowerPC driten, det ble for tregt og dyrt.

Unix og relatert hardware er nok ikke optimalt for spilling nei, men jeg har litt mer kontroll på hva som egentlig skjer. Derfor liker jeg det så godt :)

Når det er sagt så gleder jeg meg til spillutviklerne (dvs flere enn id Software & Co) lærer seg multithreading tror jeg vi kan glemme CPU-krav i en periode. :dry:

Når det er sagt så gleder jeg meg til spillutviklerne (dvs flere enn id Software & Co) lærer seg multithreading tror jeg vi kan glemme CPU-krav i en periode. :)

1408337[/snapback]

Ja, tenk å kunne slippe å betale så fryktelig mye som en gjør i dag for 2-400Mhz økning på en prosessor, og heller bare trenge å kjøpe 1-2 billige dual core (eller quad core) prosessorer og ikke tenke på at spill kveler kun en av dem :dry:

RISC er Raskere... Jeg sa jeg kunne assembly til AVR... Skal ha det til eksamen...

Normalt erfaktisk en RISC basert brikke 3-6 ganger raskere enn CISC baserte brikker på samme oppgave og samme klokke. RISCene klokkes lavere.

Problemet er volum... Hadde AMD/Intel/SUN solgt like mange prosessorer hver hadde SPARC ene vert bedre ytelse/pris men de selges i mye mindre volum og de selger kunn tilnermet perfekte brikker, ikke som Intel at de disabler litt på den når den ikke funker og kaller det Celeron.

(ok ikke helt slik intel gjør det men lavereklokkede CPUer med samme kjerne er faktisk "ufullkommmne" brikker)

BTW. PS3 brikken CELL som Microsoft frykter så har 9 PPC kjerner (1 main og 8 slaves)

De demonstrerte jo en slik en med 24 HD mpeg streamer (1280x1024) på en skjerm (2560x1600)

Bare den brikka alene tok alle sammen glatt... og da sov 8 kjerner enda.

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor RISC er så fantastisk bra men. Redusert Instruksjonssett, betyr jo at man må gjøre komplekse operasjoner i flere trinn, mens på CISC trenger man kun gjøre det en gang.

Mistenker det er mye UNIX-fetish og annen vranglære som læres bort på Universiteter og Høyskoler i Norge i dag, siden lærerne er data-hippier som tok eksamen på 70-tallet og var med i AKP ML. :dry:

Redusert instruksjonssett... men de bruker bare en klokke på hver instruksjon... Igjen jeg kan assembly for mikrokontrollere og DER er det veldig merkbar forskjell...