Sign in to follow this  
Ludvig

Hvor dyr kan en PC bli?

Recommended Posts

Hmm.. du vil vel bruke omtrent 50000 kroner, Viss du skal ha det nye Nvidia greiene med 4sli så koster bare det 16000 kr så... God Luck

Har prøvd litt nå, men det er vanskelig å komme over 50.000. Hadde jeg fått lov til å handle i butikker kunne jeg klart det, ved å handle f.eks handle komponenter på Elkjøp og Spaceworld. tongue.png

Er ikke noe vits å rette pckjøp mot spilling likevel, har ikke kommet et godt spill ut på flere år.

Er ikke noe vits å rette pckjøp mot spilling likevel, har ikke kommet et godt spill ut på flere år.

1389581[/snapback]

Joda, Quake 4 er bra multiplayer (kanskje fordi det tilnærmet kopi av Quake 3?)!

Når det er sagt så synes jeg spillmakerne skulle slutte å være så opptatt av hvem som har den feteste grafikken, og heller tenke gameplay, men dette er kanskje litt off topic :)

smile.png

1389581[/snapback]

Et veldig godt poeng det der ja. Er en grunn til at jeg ikke har kjøpt meg nytt skjermkort på snart 1 år (!!11).

Men egentlig er vel vitsen med en litt rå PC at man gjerne vil ha ha god ytelse til 3D rendring, videoredigereing og annet ressurskrevende i tillegg til spill. For det er ikke vanskelig å dra rundt alle dagen populære spill med skjermkort i 2000-2500kr klassen (eller 1 år gamle 7800GTX :) ).

Battlefield 2 er ikke noe "godt spill" i mine øyne...

ProstGotvin: Synes ikke spillbarheten er blitt så mye bedre siste året heller. Alt for mye "same shit slightly better wrapping". Hvorfor spille Quake4, når Quake3 er like moro og mye billigere og kan kjøres på gammel hardware??

ProstGotvin: Synes ikke spillbarheten er blitt så mye bedre siste året heller. Alt for mye "same shit slightly better wrapping". Hvorfor spille Quake4, når Quake3 er like moro og mye billigere og kan kjøres på gammel hardware??

1389686[/snapback]

Det er forsåvidt litt det jeg sier også. Quake 4 er gøy, men de fleste spiller fremdeles Quake 3, så det blir som regel til at jeg gjør det selv også.

Fin grafikk er bra, men det virker på meg som om andre genre nå har begynt å gå i samme fella som adventurespill-utviklerne gikk i på begynnelsen av 90-tallet. De lagde finere og finere grafikk, men glemte at spillet også skulle være interessant på andre områder.

Vel nå kommer det en del god spill i 2007 da!

- Supreme Comander

- Ghotic 3

- Crysis

- Age of Connan

Alle disse krever en ganske fet rigg for å kunne kjøres på høyeste settings. I tillegg ligger det an til et helt rått gameplay!

for å holde topicen litt on-topic:

SPOILER:
pcgreier9nt.jpg

1394080[/snapback]

Kjøpt et til skjermkort og kjør SLI og så kjøper vi et par hardisker til da er vi vel oppe i 70000 eller noe.

SPOILER:

1394080[/snapback]

Personlig vil jeg si at du bryter reglene i "konkurransen", siden 4 superdyre disker er helt unødvendig (2*raptor i RAID 0 kunne jeg kanskje gått med på) pluss at den strømforsyningen ikke gir noen ytelsesforbedring i forhold til en del som er adskillig billigere. Dessuten tror jeg ikke det hovedkortet støtter SLI, så da blir det jo litt meningsløst med 2 skjermkort.

SPOILER:
pcgreier9nt.jpg

1394080[/snapback]

Hvorfor 2 DVD brennere? :)

AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz Socket 939

Western Digital Raptor X 150GB SATA

Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16,

Corsair TWINX2048-3500LLPRO DDR 2048MB

Western Digital Raptor X 150GB SATA

MS Manualer Microsoft Win XP Prof SP2 En

MS Royalty Microsoft XP Pro

Coa Label Microsoft Win XP Pro SP2 Engel

MS XP Pro SP2 Engelsk

Support 3 år - Komplett sin egen support

XFX GeForce 7900GX2 1GB GDDR3, Bulk,

XFX GeForce 7900GX2 1GB GDDR3, Bulk,

Vantec USB2 multikortleser 3.5" sort /

Razer Copperhead Tempest Blue, 2000dpi

EPoX Bluetooth USB Dongle,

Cooler Master Stacker 830 Sølv/Sort,

Tagan TurboJet 900W, Dual 80mm Vifte,

Corsair TWINX2048-3500LLPRO DDR 2048MB

NEC DVD-brenner ND-4571A IDE

Strømkabel PC m/Jord 2m

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM

Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

Støtsikker PC-eske

SoftThinks Installasjons og recovery

Steelpad 4D Gaming Musematte

Microsoft Wireless Optical Desktop 3.0

Garanti 3 år - Sende inn

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sølv

NEC DVD-brenner ND-4571A IDE

Samsung 21" LCD Syncmaster 214T TCO03

45798.6 45798.6

Den nette sum av 45 000 kr

Fjern skjermen og du ligger på 42 000

Personling ville eg nesten ikkje hatt quad-SLI om dei kasta det etter meg!

Noe så lite gjenomtenkt som 7900 GX2 skal du lete lenge etter !

Enormt strømforbruk og gir minimalt med ytelsesøkning.

Du er såpass cpu avhengig allerede med 2x 7900GTX at 100-200 MHz ekstra på prosessoren faktisk gir ein mye bedre ytelses økning enn 2 extra grafikkort! Er så lange at dei ikkje passer i vanlige kabbinetter og nVidia har meir eller mindre gitt dei opp, det skal vistnok bare vere 2 sett i heile europa...

Nei gi meg heller ein Conroe EE/Merom av beste batch og 2x 7900 GTX.

Kunne også veldig gjerne tenkt meg to 30 tommers Dell skjermer.

Då begynner vi å snakke gaming rigg :)

Jeg hadde en liten prat med en bekjent i komplett angående quad-SLI. Faktisk fikk jeg høre at kortene er så sinnsykt enorme Asus A8N-SLI Deluxe var det eneste hovedkortet de har hvor det er fysisk mulig å sette på to slike dual-kort, og da er det bare såvidt det er plass til å koble på strømmen til hovedkortet. Videre er det da ikke plass til f.eks lydkort og annet man gjerne vil ha i en maskin i denne klassen.

Det er visstnok nye dual-kort på vei som er vesentlig mindre, og som skal løse dette problemet.

Jeg hadde en liten prat med en bekjent i komplett angående quad-SLI. Faktisk fikk jeg høre at kortene er så sinnsykt enorme Asus A8N-SLI Deluxe var det eneste hovedkortet de har hvor det er fysisk mulig å sette på to slike dual-kort, og da er det bare såvidt det er plass til å koble på strømmen til hovedkortet. Videre er det da ikke plass til f.eks lydkort og annet man gjerne vil ha i en maskin i denne klassen.

Det er visstnok nye dual-kort på vei som er vesentlig mindre, og som skal løse dette problemet.

1396194[/snapback]

Ja 7950, dei skal vere vesentlig bedre med blant anna mye mindre pcb

Fin grafikk er bra, men det virker på meg som om andre genre nå har begynt å gå i samme fella som adventurespill-utviklerne gikk i på begynnelsen av 90-tallet. De lagde finere og finere grafikk, men glemte at spillet også skulle være interessant på andre områder.

Day of the Tentacle, '93

Monkey Island 2:LeChuck's Revenge, '91

Beneath a Steel Sky, '94

Sam & Max Hit the Road, '93

King's Quest VI, '93

Broken Sword, '96

Tja, kanskje ikke 100% enig der. Adventurespilll hadde imo sin gullalder fra '85-'95(kanskje 94)

Day of the Tentacle, '93

Monkey Island 2:LeChuck's Revenge, '91

Beneath a Steel Sky, '94

Sam & Max Hit the Road, '93

King's Quest VI, '93

Broken Sword, '96

Tja, kanskje ikke 100% enig der. Adventurespilll hadde imo sin gullalder fra '85-'95(kanskje 94)

1397166[/snapback]

Jeg burde kanskje sagt midten av 90-tallet. Det som markerte slutten på de gode historiene var overgangen fra "flat" 2D-grafikk til mer avansert grafikk. Det fantes forsåvidt flere hederlige unntak, slik som The Dig og Indiana Jones and the Fate of Atlantis, men hvis du ser på hva som kom ut før dette så ser du at adventurespillene generelt var mye bedre. Man hadde bl.a spesielt haugevis av Sierra-spill (Kings Quest 1-4 (5 var crap) Space Quest 1-3, Leisure Suit Larry 1-3, Police Quest 1+2 osv) og LucasArts-spill (Zac McKracken, Maniac Mansion, Monkey Island 1+2).

Poenget mitt var uansett at de første 10-15 årene med adventure-spill så ble det lagt ned mye krefter i en bra story, mens grafikken var der for å illustrere. Senere ble det viktigere å lage "vakker" grafikk, mens storyen ofte ble glemt.

SPOILER:
pcgreier9nt.jpg

1394080[/snapback]

Personlig vil jeg si at du bryter reglene i "konkurransen", siden 4 superdyre disker er helt unødvendig (2*raptor i RAID 0 kunne jeg kanskje gått med på) pluss at den strømforsyningen ikke gir noen ytelsesforbedring i forhold til en del som er adskillig billigere. Dessuten tror jeg ikke det hovedkortet støtter SLI, så da blir det jo litt meningsløst med 2 skjermkort.

1395310[/snapback]

Og høyttalere som er unødig dyre... Som sagt før, en kan lett mekke seg pc for 200K bare en stapper inn nok dyre disker og kjøper bøttevis med periferiutstyr. Men det hjelper ikke en dritt for ytelsen.

Jeg har regna på ytelsesmonsteret...

4x15000 RPM SCSI (Raid 5)

8x2 AMD Opteron (8stk på 2 kjerner) (trengs såppass for at du skal kunne mate GPUene)

16x x1900 crossfire (crossfire har mulighet for 16 kort... det er ikke laget chipset til det og det kommer ikke til å skje med det første)

16x2x512GIG RAM (16 dual kit)

Egnet HK

Egnet Kabinett

Creative høyttalere + lydkort (THX selvfølgelig)

16x19" LCD

1x24" LCD

Skal du ha vanlige komponenter blir det.

4x15000 RPM SCSI (Raid 5)

16x2 AMD Opteron (8stk på 2 kjerner) (trengs såppass for at du skal kunne mate GPUene)

2 x1900 i crossfire

32x2x512GIG RAM (32 dual kit)

Egnet HK

Egnet Kabinett

Creative høyttalere + lydkort (THX selvfølgelig)

2x17" LCD

1x21" LCD

Det finnes opp til 32x opteron HK... men disse må spesialbestilles og helst et par stykk.

så omtrent 150k + Spessialbestilt KH er det beste jeg kan oppdrive

Dette er da det ultimate i PC som jeg kan finne på...

Ultimate Data finner du på:

:)

[clicky]

BTW er anlegget for lite spander på deg en Allen & Heath mikser til en million... og noen StudioMaster forsterkere...

BTW Sun har noen workstations i $200k klassen... Dette er jo SPARC maskiner da.

EDIT: OOPS mangla en null :dry:

Og sparc er bra til spill... du må bare ha spill som kan kjøre på det samt en med greafikkkort... RISC er noe av det raskeste du kan få tak i (jeg kan assembly til AVR som er RISC så jeg har peil.)