Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Ghad

Bibelbrenningen til Jespersen

Recommended Posts

Njaaaaa..........kan ikke akkurat si at jeg er så veldig enig :)

Skal man kødde med sånt, får man kødde med sine egne. Og "de kristne"

er "våre egne". Og når en norsk, kristen avis kan trykke karrikaturer av

der grosse profet, og late som det handler om ytringsfrihet, når det mer

enn noe annet er for å la leserne få bekreftet noen fordommer, blir det

teit å kritisere en norsk komiker for å harselere med den norske religionen.

"Åh, ikke ta vår hellige bok da. De andre sin hellige bok er mye

helligere, kan du ikke ta den i steden for?"

Humor dreier seg om gjenkjennelse. De fleste av oss kjenner godt til

Bibelen, og kristendomen og kirken er relativt nært knyttet til vår både

nære og fjerne historie.

Koranen og islam er i liten grad det. Så jeg er usikker på hva humoren

skulle vært om han brente koranen.

EDIT:

Dessuten er jo dette morsomt akkurat fordi det er Bibelen som brennes,

og nesten ingen bryr seg! Siden vi vet at om noen hadde brent koranen akkurat

nå, ville det sannsynligvis smelt bomber i Oslo og Bergen før sommeren. Laughs

are on the loonies!

Så dette er jo faktisk et subtilt stikk til funramentalismen :tafse:

Ingenting i veien med å kødde med religiøse(hvertfall religioner hvor en stor del av bigshotsa er friggin lunatics), så lenge man vet at de ikke svarer med å brenne ned ambassader.

Det brennes for få bibler!

Ånei, han brant ei bok. How shocking!

Har han kjøpt den så kan han gøre akkurat hva han vil med den i min mening. Om så han har lyst til å bruke den til toalettpapir så får han vel bare gjøre det da?

La oss heller omslutte Otto Jespersen og hans komikere med inderlige forbønner, brennende kjærlighet og et levende Jesusvitnesbyrd.

Ta en for meg også da mens du er i gang ghad :)

Ellers et meget fornuftig innlegg av Panic.

Forbønn ja, rimelig flaut at jeg kjenner ellers oppegående mennesker som stilte opp på nyhetene for å gå i forbønn i forbindelse med at Marilyn Manson skulle spille på Quarten for noen år siden.

Smått absurd at Krf og likesinnede tilsynelatende reagerer mer negativt nå enn da en av dems åndsfrender satte verdensfreden i fare.

Ser ikke det helt store med å brenne en bok. Kristne bør også være sterke nok til å

kunne ignorere slikt. Ser for meg situasjonen hvis Koranen hadde vært på det bålet...

Jeg henger meg litt opp i dette jeg:

– Nei, dette er bare en personlig tragedie for Otto.
Altså, om noen brente en bok jeg satte veldig stor pris på, og som betydde mye

for meg, ville jeg muligens blitt sint, og kanskje uttalt at bokbrenningen irriterte meg,

om jeg følte bokbrenningen var en symbolsk handling som først og fremst var ute

etter å tråkke på de verdier jeg knyttet til boken.

Som f.eks. "Lovely Lorettas Lusty Lovers" :)

Men nei, her skal man være så selvhøytidelig at man skal inbiller seg at det å brenne

en bok på en grill kan bli en personlig tragedie. Da har man ikke opplevd mange

personlige tragedier vil jeg påstå...

Så ja, vi trenger mer bokbrenning her til lands, så vi får oppdrad folk til ikke å anse

brenning av en bok som en personlig tragedie.

P.S. Om derimot staten brente -alle- bibler her til lands, ville det vært en nasjonal

tragedie, men det er en helt annen sti å forfølge.

Føler egentlig å brenne alle bibler unntatt noen få hadde vært en befrielse.

1319831[/snapback]

Det er vel å ta i, men komediens verden må tas for det den er, og det er og tror jeg nordmenn generelt er flinke til å oppfatte... Derfor irriterer det meg at folk skal føle seg så tråkket på at de må ut i en landsdekkende avis og understreke at de føler seg tråkket på...

Humor må tas for det det er og ikke tas altfor symbolsk som veldig mange gjør!

Ville vært stolt av Norge hvis staten brente alle bibler.

edit: Som necroth sier kunne det vært greit å beholt noen få, på museum.

Om alle kunne godta det å brenne alle bibelene bortsett fra noen få, så ville det absolutt være en befrielse. Men nå er det jo enkelte som tviholder på religion.

Er også enig med panic med tanke på de bildene av profeten som selvmordsbomber :)

Vet ikke om jeg er for eller imot i akkurat denne. Er vel litt begge deler egentlig. Jeg driter i religion og av den grunn kunne ikke jeg brydd meg mindre om en bok som brennes, spesielt ikke bibelen som for de fleste "kristne" idag ikke betyr mer en Ari Behns hefter. Det er egentlig bare utrolig artig å se hvor lite folk reagerer på akkurat dette. Tror faktisk vi bor i et av verdens mest sekulerte samfunn, fylt til randen med folk som hevder de er kristne, men som ikke bryr seg når noen faktisk brenner noe som egentlgi skal være "hellig" for dem. Fabelaktig! :tafse:

Blir som karikaturene. Jeg synes personlig at de var kjedelige og bl.a. vitsen om jomfrumangel var jo bare oppbrukt, men forstod at folk kunne bli sinte av det, men støttet ikke ambassade-brenningen. Samme i denne saken. Kan forstå at kristne kan bli sinte av det, men jeg støtter ikke kristen skitkasting.

Bibelen er forøvrig perfekt rullepapir så lenge man ikke har noe imot litt blekksmak :)

Skal man kødde med sånt, får man kødde med sine egne. Og "de kristne"

er "våre egne". Og når en norsk, kristen avis kan trykke karrikaturer av

der grosse profet, og late som det handler om ytringsfrihet, når det mer

enn noe annet er for å la leserne få bekreftet noen fordommer, blir det

teit å kritisere en norsk komiker for å harselere med den norske religionen.

Two wrongs does not make one right.

"Åh, ikke ta vår hellige bok da. De andre sin hellige bok er mye

helligere, kan du ikke ta den i steden for?"

Selvfølgelig, hvis man kan støtte brenning av Bibelen støtter man selvfølgelig også brenning av Koranen og andre religiøse skrifter.

Dessuten er jo dette morsomt akkurat fordi det er Bibelen som brennes,

og nesten ingen bryr seg!

Hvordan vet du egentlig det? Jeg bryr meg, og selv om jeg ikke kan si noe med sikkerhet, så kan jeg anta at det fins andre kristne som også reagerer på det. Du har sikkert vært innom et universitet eller to og skrevet noen oppgaver. Hva sier læreren når du sier ting du ikke har grunnlag for å si?

Jeg sier ikke at jeg reagerer nok til å sende sint brev til Otto, gå i protesttog eller tenke noe videre om det, men jeg vet at jeg ikke liker det når folk misbruker religion for sine egne personlige motiver; enten det er å utrydde jøder, krige i Irak eller underholde et stadig fordummende norsk publikum.

Så dette er jo faktisk et subtilt stikk til funramentalismen :)

Godt mulig, men fundamentalistene er ikke de eneste som reagerer på dette.

Ser ikke helt poenget. Blir som å brenne Ikea-katalogen, da begge inneholder ting som dekker tomrom i livet til stusselige personer.

Ånei, han brant ei bok. How shocking!

Har han kjøpt den så kan han gøre akkurat hva han vil med den i min mening. Om så han har lyst til å bruke den til toalettpapir så får han vel bare gjøre det da?

1319820[/snapback]

Enig! I sitt private hjem er det veldig få restriksjoner på hva som kan og ikke kan gjøres. Men nå brant vel ikke Otto bibelen i peisen mens han satt i lenestolen med en cognac og sigar. Dette skjedde vel på norsk tv?

I tilleg til å være hylende kjedelig og smertefullt oppbrukt, så er denne "sjokk-underholdningen" bare ment for å provosere. Om det virker eller ei kan diskuteres. Noen blir provosert mens andre er blasert. Jeg blir ikke så mye provosert som jeg blir irritert over at Otto ikke kan finne på noe bedre underholdning enn dette. Nei, såkalte "komikere" som ikke gjør noe annet enn å provosere har jeg lite til overs for. Da foretrekker jeg Seinfeld.

Humor må tas for det det er og ikke tas altfor symbolsk som veldig mange gjør!

1319837[/snapback]

Si meg, siden du har så stor forståelse for humor og sånn. Hva var poenget i humoren til Otto da han brente bibelen?

Men hvorfor skal noe brennes i det hele tatt?! Er dette den eneste formen for underholdning denne mannen kan? (Retorisk spørsmål; jeg vet svaret er "Nei")

*finn symbolsk gjenstand mange setter pris på*, *brenn sagt gjenstand*, *observer mens tusenvis av hjernedøde wannabe-anarkister lovpriser Ottos navn*