Sign in to follow this  
ElvenKind

Hjelp til å få satt opp BB

Recommended Posts

Ok. Har endelig fått BB og forsøker nå å dele linja mellom to maskiner.

Den første boksen i systemet er modemet som kom med installasjonspakka, et Speedtouch 546i. Den kommer det så en ledning (nettverkskabel) ut av som da går opp i taket, gjennom taket, og ned i stua hvor begge PCene står.

Her har jeg da en LinkSys WRT54G router som jeg kjøpte etter at MTU Combitel folka sa jeg trengte den for å dele linja.

Problemet er at jeg ikke får dette til i det hele tatt.

Når jeg plugger kabelen som kommer fra Speedtouchen inn i "Internet" tilkoblinga til LinkSysen skjer det fint lite.

Trenger hjelp (i teskje form) for å få dette opp så jeg kan gjenoppta spillegalskapen min biggrin.png

Takker for all hjelp.

er det ikke slik at den kabelen fra routeren til hub(switchen) må være kryssa eller noe slikt?

er ikke helt sikker jeg

Skal du tilkoble deg trådløst til routern?

Har du kontakt med ruteren fra pc'en din? (prøv http://192.168.1.1 )

chacco, tror det er vanlig idag med autodetect på sånt, de fleste kan med andre ord "autokrysse", mener min switch har denne funksjonen, absolutt et mulig problem

edit: manualen oppgir standard tpkabel skal brukes

manual

routeroppsett2rh.png

Dette er hvordan mitt oppsett så ut, den tiden jeg hadde eget nett ' />

Den ledninga som går til venstre er telefon.

Skal ikke koble meg til trådløst. Er bare fordi de ikke hadde noen inne uten 802.11g at jeg har en sånn.

Får kontakt med ruteren (LinkSys) når den står koblet i maskinen min på 192.168.1.1

Modemet/ruteren (Speedtouch) får jeg også kontakt med når det står koblet i PCen, men da på 192.168.1.254 eller 10.0.0.138

Speedtouchen har satt opp en DHCP Pool på 192.168.1.64-192.168.1.253 med gateway på 192.168.1.254

Note : Kobler jeg modemet (Speedtouchen) rett i PCn finner jeg internett uten problem. Men jeg skal dele linja, og det er når jeg da kobler til ruteren at ingenting skjer.

høres ut som du må inn på routern og konfigurere den litt.. prøv evnt først å reset den til default (kan jo være andre innstilliger der fra før?)

dhcp i modemet, kan muligens da være å skru av dhcp i routern... men tipper uansett at problemet ligger i konfigurasjon av routern..

Hmmm. Har prøvd litt forskjellige ting der.

Skal det være nødvendig å sette opp koblingen som PPPoE i ruteren når modemet er ferdig satt opp med det?

Får heller ikke skikkelig lys i "internett" tilkoblingen når kabelen fra modemet settes i ruteren. Det blinker litt, men av og til er lyset helt dødt.

Siden modemet har DHCP range fra 192.168.1.64-192.168.1.253, og ruteren har ip 192.168.1.1, må jeg endre ruterens IP til noe innenfor denne rangen?

Modemet er satt opp til "Ruter", må ruteren settes opp til noe spesiellt da?

Trenger jeg egentlig en ruter eller hadde det holdt med en HUB eller switch?

Hvorfor skal dette være så forbanna vanskelig? :bleh:

Tror du må stille det til PPPoE,ja. Er ganske sikker på at det var det jeg hadde.

Prøv det ihvertfall smile.png

Hvem er internettleverandøren din?

Det skal gå en ledning fra:

Veggen til Modemet

Modmet til Routeren

Routeren til PC1

Router til PC2

Du må passe på at begge pcene har nettverkskort som fungerer, dvs. har drivere installert (Hvis du bruker hovedkortet som nettverkskort så finner du driverne på cden som fulgte med hovedkortet).

Sjekk om du har internett ved å gå til:

Gå til Start

Velg Kjør

Skriv cmd

Velg OK

Skriv ping www.vg.no

Trykk Enter

Hvis du har internett så skal du få beskjed om at den får:

Svar fra xxx.xxx.xxx.xxx etc.

Hvis du ikke har internett:

Gå til Start

Velg Kjør

Skriv cmd

Velg OK

Skriv ipconfig

Hvis IP-Addressen din er 193.168.xxx.xxx så betyr det at du har kontakt med Routern, men at det er noe annet galt.

Prøv å reset routeren ved å holde inne en liten blå knapp på baksiden av routeren i 10 sek. La så routeren få resete seg i 1min. Prøv det som står over på nytt.

Hvis ikke det fungerer, koble fra routeren og sett en nettverksledning rett fra modemet og inn i en av PCene. Prøv det som står over på nytt.

PS: Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha router hvis du bare skal ha internett mellom 2 pcer og det skal ikke være trådløs. Det er mye enklere å styre porter og lignende hvis man bruker en Switch, istedenfor å gå igjennom en Router.

Får heller ikke skikkelig lys i "internett" tilkoblingen når kabelen fra modemet settes i ruteren. Det blinker litt, men av og til er lyset helt dødt.

1309608[/snapback]

hm, det hørtes rart ut, kan kabeln du bruker være dårlig? prøvd med en annen kabel?

BB?

Ja, man bruker av og til PPPoE med bruker og passord over fiberlinjer også.

Hvis linksys-routeren har IP 192.168.1.1 og den andre boksen har IP 192.168.1.254 kan det hende du har routing-problemer. Det kan hende du må endre IP-en til linksysen og DHCP-rangen den bruker.

Du kan f.eks sette det slik (dette gjelder altså LAN, ikke WAN, på routeren):

router IP: 10.10.0.1

Nettverksmaske: 255.255.255.0

DHCP-range: 10.10.0.10-10.10.0.20

Siden modemet har DHCP range fra 192.168.1.64-192.168.1.253, og ruteren har ip 192.168.1.1, må jeg endre ruterens IP til noe innenfor denne rangen?
Ja, da må du nok endre litt i konfigurasjonen til routeren. Linksys routere har vel 192.168.1.1 som default LAN ip. Siden modemet også har (og deler ut ip) med samme nettverksid'en må du endre ip på LAN tilkoplingen (LAN interface) til routeren, til f.eks. 192.168.0.1, subnet mask 255.255.255.0. La WAN interfacet motta ip dynamisk/automatisk (som er default), for hvis internet funker uten videre når du plugger modemet rett i pc'en trenger du ikke tenke på PPPoE.

Speedtouchen har satt opp en DHCP Pool på 192.168.1.64-192.168.1.253 med gateway på 192.168.1.254

1309531[/snapback]

Får du NAT'et IP fra din ISP? Stakkars... (hvem nå denne ISPen er)

Er det snakk om ADSL? Forklar gjerne litt bedre hva det angår og om du i det hele tatt kommer på nett uten router...

Dersom du har ADSL må du sette "modemet" ditt i såkalla bridgemodus, dvs. slå av ruterfunksjonen i modemet.

Det er svært vanleg å bruke PPPoE, så her må du sette opp ruteren din (linksysen) til å bruke PPPoE og legge inn brukarnamn og passord.

Telenor har ei oppskrift på korleis du skal gjere dette på ein speedtouch546T, sikkert noko liknande din speedtouch-boks.

Den oppskrifta finn du her...

Dersom du har ADSL må du sette "modemet" ditt i såkalla bridgemodus, dvs. slå av ruterfunksjonen i modemet.
Han er strengt tatt ikke nødt til å sette modemet som en bridge, det funker fint å ha to routere etter hverandre slik. Han må bare passe på at ingen av subnetta har samme nettverksid. Og det kan han f.eks. gjøre ved å bruke 192.168.1.0/24 (192.168.1.1 - 192.168.1.254) mellom modem og Linksys og 192.168.0.0/24 (192.168.0.1 - 192.168.0.254 med subnetmask=255.255.255.0) på LAN siden til Linksysen.

Om det er mer praktisk/fordel å bruke modemet i bridge-modus er en annen sak...

Det er svært vanleg å bruke PPPoE, så her må du sette opp ruteren din (linksysen) til å bruke PPPoE og legge inn brukarnamn og passord.

Telenor har ei oppskrift på korleis du skal gjere dette på ein speedtouch546T, sikkert noko liknande din speedtouch-boks.

1309680[/snapback]

nei, nei, nei... det er kun Telenor som bruker PPPoE.

1309680[/snapback]

nei, nei, nei... det er kun Telenor som bruker PPPoE.

1309735[/snapback]

Det er feil, men flere leverer med routere hvor det er ferdig satt opp i routern, slik at brukerene opplever set som at de plugger seg rett på ethernet.

LOS på sørlandet bruker PPPoE på både fiber og ADSL, og det er sikkert flere som gjør det.

hmm.. rare ting skjer i denne bransjen. Er det videresalg av Telenors løsning de driver med?

1309751[/snapback]

Vel de leier jo kablene hovedsakelig fra Telenor så det er jo fullt mulig. Telenor har jo monopol på kabler og slikt wink.png

Ok. Litt mer belysning ' />

Det er snakk om en 2200/384 ADSL linje.

Uten ruteren :

Fra veggen går det kabel til modemet.

Fra modemet går det kabel rett i PCen.

Dette fungerer som hakkamøkk.

Med ruteren :

Fra veggen går det kabel til modemet.

Fra modemet går det kabel til "internett" i ruteren.

PC1 er koblet i Ethernet inngang 1 i ruteren.

PC2 er koblet i Ethernet inngang 2 i ruteren.

Nettet mellom PCene fungerer, men ut på internett fungerer ikke.

Mao, internett er der (ett sted). Det vet jeg.

Modem Info :

Speedtouch 546i

Egen IP : 192.168.1.254

DHCP Range : 192.168.1.64-192.168.1.253

Gateway : 192.168.1.254

Satt opp som router

Er ferdig satt opp med PPPoE informasjon og koblet til MTU Combitel.

Ruter Info :

LinkSys WRT54G

Egen IP : 192.168.1.1

Satt opp som router.

Skal ha "Autocrossing" på alle LAN portene. [url=

Kabelen mellom modem og ruter er ikke krysset.

Wireless biten i ruteren er disabled ettersom jeg ikke skal bruke dette foreløpig.

Lyset i "internett" på ruteren blinker svakt innimellom eller er helt dødt.

PS : Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på WAN og LAN? Skjønner ikke helt hva dere mener med det. Er en skikkelig newb på nettverk. :bleh:

SPOILER:

WAN = Wide Area Network - dette er et nettverk som er stort, geografisk, nettverksmessig, eller begge deler.

LAN = Local Area Network - Dette er et lite nettverk, typisk innenfor et komtor eller et hjem.

I oppsettet av routere er gjerne internett-koblingen kalt WAN, fordi en router like godt kan koble seg mot hva som helst annet som mot internett smile.png

Ok. Takk.

Så hvis jeg nå setter modemet i "bridge" så kan jeg hoppe i IP innstillingene til modemet og la ruteren min bestemme alt?

Høres neste *for* lett ut smile.png

Synd ikke jeg sjekket denne før. Å sette Speedtouchmodemet i bridgemode blir riktig ja.

Bridge funker bra med PPPoE, bare PPPoA som fucker opp.

Grunnen til at det fucker opp her er ruter + ruter problem. Gidder ikke utdype mer, sitter på jobb og hjelper andre med ala samme problemene tongue.png