Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
bingan

Ny barebone/shuttle

Recommended Posts

I kjølvannet av RO:O release kunne jeg tenke meg noe bedre enn en middelmådig laptop. Jeg vurderer derfor barebone da den er liten og grei å frakte rundt omkring. Skal ikke å bruke mer enn maks 8500,- Den skal helst settes sammen av butikken den kjøpes fra.

I første omgang har jeg vurdert pcbyggeren til komplett.no, med denne som utgangspunkt.

AMD 64 3200 og 2gb ram er ønskelig, eventuelt amd 64 3700 med 1gb ram om det er mer lønnsomt.

Med tanke på utvalget av skjermkort som er tilgjengelig under den kategorien, er vel det eneste gode alternativet dette? Eller vil det være en flaskehals i forhold til resten av spesifikasjonene?

Har aldri vært borti barebone/shuttle før, så forslag og erfaringer mottas med takk!

Edit: Mus, tastatur, skjerm og OS har jeg fra før.

Det skjermkortet fungerer nok greit, men det er ikke noe du kan kjøre på max.

Du kan jo ta det x1600xt kortet, litt mer futt i det, men det blir da også ganske mye dyrere.

Dropper barebone og går heller for et vanlig opplegg, da det er mer lønnsomt med tanke på ytelse i forhold til pris.

Skal fortsatt ikke bruke mer enn ca 8500,- og den skal settes sammen av butikken.

Har tatt utgangspunkt i denne med disse spesifikasjonene:

- AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939,

- Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

- Cooler Master Cavalier 3, Sort Kabinett,

- Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB

- MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX

- NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm

- Gainward GeForce 6800GS 512MB GDDR3,

- Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

- NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM

Til sammen kr 8483.04,-

Ser dette greit ut?

Ville tro du kunne få et litt bedre skjermkort, kansje et 7800

Ser ut som det blir en tusenlapp mer da isåfall. Er fattig student. Har ikke råd til betale noe mer enn 8500. :bleh:

Hva er mest lønnsomt? 2gb ram med det skjermkortet, eller 7800 eventuelt noe bedre med 1gb ram?

så bra ut det der,og skjermkortet holder det. er et av de beste budsjett-kortene på markedet.

Serdu har gått for 2048mb ram, jeg ville heller ha gått for 1024 nå og et bedre skjermkort, så kunne du skaffet deg 2048mb ram når det trengs :bleh:

Min står i et skap og støver.

Skal jeg til TG får den vel snart besøk av en syncmaster 940bf :bleh:

Da går jeg for et bedre skjermkort og dropper 2gb med ram inntil videre..

Oppsettet ser slik ut nå. Et par hundrelapper over budsjettet, men det får ikke hjelpe:

Utgangspunkt

- Gainward GeForce 7800GT 512MB GDDR3

- AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939

- Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

- Cooler Master Cavalier 3, Sort Kabinett

- Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

- MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX

- NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm

- Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

- NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM

Totalt 8690,-

Er skjermkortet å anbefale? Vil det fungere optimalt i forhold til resten av systemet? huh.png

det ser bra ut, men drop northQ psu. de suger som regel balle og har ødelagt mange systemer i sin karriere har jeg hørt.

edit: så at du ikek hadde så mange gode alternativer til en grei pris. fortron/source er bra, men d var kansje en smule for svake

Hadde en 400W F/S PSU på min gamle burk, og var veldig fornøyd med den, men det blir iallfall uaktuelt å ta steget tilbake til 350W PSU ' />

Bryr meg egentlig ikke så mye om en PSU støyer.

Ikke skal jeg klokke pc'n heller. Om den ødelegger komponentene får jeg vel igjen på garantien p

Er skjermkortet å anbefale? Vil det fungere optimalt i forhold til resten av systemet?  huh.png

1308860[/snapback]

Kjøp deg et 7900GT, det koster det samme og er vesentlig bedre.

7800GT er en modell som er "utgått", men alikevel selges til overpris for den ligger på lager her og der.

Tips tatt til etteretning!

Problemet er at det ikke er mulig å velge et 7900 kort under den menyen. Jeg er så bortskjemt at jeg må ha den satt sammen av butikken..!

Men skal uansett ikke kjøpe noe før midten av april, så da er forhåpentligvis de resterende kortene solgt ut, og 7900 tilgjengelig.

Men er 400W PSU nok til dette systemet?

Tips tatt til etteretning!

Problemet er at det ikke er mulig å velge et 7900 kort under den menyen. Jeg er så bortskjemt at jeg må ha den satt sammen av butikken..!

Men skal uansett ikke kjøpe noe før midten av april, så da er forhåpentligvis de resterende kortene solgt ut, og 7900 tilgjengelig.

Men er 400W PSU nok til dette systemet?

1310785[/snapback]

Det er straffen for å gå for ferdig "skrudd"... Eventulelt kan du finne en butikk som lar deg plukke ut det du vil og skrur sammen mot et lite gebyr. Eller så får du spørre her om noen i nærheten av deg vil gjøre det for en kasse øl. :bleh:

Er skjermkortet å anbefale? Vil det fungere optimalt i forhold til resten av systemet?  :bleh:

1308860[/snapback]

Kjøp deg et 7900GT, det koster det samme og er vesentlig bedre.

7800GT er en modell som er "utgått", men alikevel selges til overpris for den ligger på lager her og der.

1309606[/snapback]

legg merke til 512mb ram, som gir mulighet for Ultra high settings i Quake 4

Ja, som om 256 vs 512mb ram på et skjermkort i det hele tatt har noe å si. Og jeg vil tro det ikke er noe problem å kjøre "Ultra High" (i 1024x768 får du vel maks spillbart meg 7800GT) med et 256mb kort også (gikk fint med mitt 7800GTX 256 i hvertfall, uten at jeg så forskjell på High og Ultra High).

Men hvem faen gidder spille Quake 4 uansett :) Alle tester jeg noengang har lest av skjermkort hvor GPU er den samme, men hvor det ene har hatt dobbelt så mye minne har alltid vist at det ikke har en dritt å si på ytelsen, sågar pleier gjerne kortet med mest minne være det tregeste. Jeg hadde heller lagt penger i en raskere GPU fremfor mer minne på et skjermkort. Men hvis e-penisen din krever 512MB minne på skjermkortet og tror at du får bedre FPS med det - feel free...

Quake 4 rulez... det er vel faktisk det spiller ejg spiller mest public for tida. Det krever sikkert ikke så mye i singleplayer, men i multiplayer er det sykt krevende, når det blir 10-15-spillere.

Hadde tatt seg ut om jeg kjøpte 7800gt med dobbel ram bare pga quake4...

Nei, jeg har bestemt meg. Går nok for et 7900 kort med 256mb ram, så fort komplett får nye forsyninger av den modellen jeg vil ha.

Ja, som om 256 vs 512mb ram på et skjermkort i det hele tatt har noe å si. Og jeg vil tro det ikke er noe problem å kjøre "Ultra High" (i 1024x768 får du vel maks spillbart meg 7800GT) med et 256mb kort også (gikk fint med mitt 7800GTX 256 i hvertfall, uten at jeg så forskjell på High og Ultra High).

Men hvem faen gidder spille Quake 4 uansett :)  Alle tester jeg noengang har lest av skjermkort hvor GPU er den samme, men hvor det ene har hatt dobbelt så mye minne har alltid vist at det ikke har en dritt å si på ytelsen, sågar pleier gjerne kortet med mest minne være det tregeste. Jeg hadde heller lagt penger i en raskere GPU fremfor mer minne på et skjermkort. Men hvis e-penisen din krever 512MB minne på skjermkortet og tror at du får bedre FPS med det - feel free...

1314908[/snapback]

skulle bare få fram e-penis opplegget io quake 4 jeg :tafse:

har selv et 7800GTX 256mb, knallfornøyd selv om det er "foreldet" for lengst :tafse:

Bumper denne i håp om at noen kan hjelpe meg sånn i siste liten..

Har et nytt oppsett på netshop:

- Acase Chameleon Miditower Sort u/power - kr 295,00

- AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED Socket 939 1MB - kr 1 939,00

- Abit KN8-Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939 - kr 850,00

- OCZ 1024MB Dual Channel Value series - kr 695,00

- Hiper M-serie strømforsyning 480W - kr 595,00

- XFX GeFORCE 7900 GT 256MB GDDR3 PCIe eXtreme - kr 2 895,00

- Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM - kr 795,00

- NEC DVD-brenner ND-3550 bulk - kr 350,00

- Produksjon og testing av PC - stasjonær - kr 370,00

Totalt kr 8 784,00

Er svært skepsisk til Hovedkort. Er RAM'en noe bra?

Har egentlig null peiling på hva som er å anbefale av hovedkort til ønsket pris, eller om jeg skal satse på et SLI kort for fremtidens skyld, eller gå for noe vanlige greier. Skal iallfall ikke overstige 900.

Er dette noe å anbefale?

Har også vurdert denne: EPOX 9NPA+ULTRA Socket 939

Hjelp! ;)

Ville slengt med en rambrikke ekstra ;)

Jeg mente noe i retning "om den ramtypen jeg har valgt er brukbar".

Men jo, 2gb ram er selvsagt noe jeg kommer til å investere i den nærmeste fremtid. Forutsatt at jeg har mer i lommeboka såklart. ;)