Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Mokie

Noen tips til LAN

Recommended Posts

Hesian.

Jeg skal arrangere et lite lan (rundt 15 stk). Bare venner jeg kjenner. Men jeg har lite erfaring fra nettverkoppsett og spesiellt server oppsett på spill.

Holder det å ha en spillende pc kjøre BF 2 server for eksempel? Hvilke spesifikasjoner bør en BF 2 server pc ha?

Kan jeg starte en server på vanlig måte via BF 2? - eller bør jeg ha egen konsoll?

CS:S.. SAmma sprøsmål. Server kan lages i spill ikke sant? Man kan spille på samme pc som serveren ligger?

Det er forskjell på hub og switch. Hva anbefales?

Andre tips å huske på?

Hvordan lage raskest mulig nettverk for eksempel. Og finnes det noe steder som det er billig å eie LAN ustyr?

Mange spørmål, men er takknelmlig for alle gode svar jeg får.

Mvh Mokrish.

Kommer vel helt ann på hvordan pc'n som skal kjøre serveren er. Men en venn av meg kjørte server og spilte samtidig på vårt vennelan.

VIKTIG med skjøteledninger.

Server pc er tiltenkt skal være min. Samtidig som at jeg vil spille på den.

Skal huske skjøteledninger.. :)

Spesifikasjoner:

SPOILER:
CPU - AMD X2 4400+ 1MB x 1MB cache.

Minne - 2 GB dual DDR 3200 CL2

Hovedkort - AsRock Dual Sata-2

Skjermkort - Geforce 6800 128MB (med two ekstra pipelines og en vertex shader åpnet)

Nettverkskort - integrert i hovedkortet. ULI LAN

Hardisker - 250 GB SATA disk

200 GB ide disk

Er litt rusten, men synes og huske at forskjellen mellom en hub og en switch enkelt kan forklares med:

-En hub sender pakene til alle maskinene på nettverket

-En switch sender pakkene kun til maskinen som skal ha den(basert på mac addresse)

Mao en switch er mere effektiv.

(Mulig jeg er helt på jordet)

Er ikke helt sikker på system kravene på en bf2 server, men da du har en x2 burde maskinen klare å dra en liten server mens du spiller. Spørsmålet er om du har nok minne?

Sørg for at kaffetrakteren er rengjort og klar til seriøs jobbing

Server pc er tiltenkt skal være min. Samtidig som at jeg vil spille på den.

Skal huske skjøteledninger.. :)

Spesifikasjoner:

SPOILER:

1296534[/snapback]

Hvis du setter affinity tipper jeg du kan kjøre dedikert server på den ene kjernen og kjøre klienten (spillet) på den andre. dedikert server bruker uansett ikke noe av skjermkortet osv, så det eneste du mister av performance er vel diskytelse og evt at det kan bli tynt med RAM hvis du har under 2 GB..

Visste det var noe jeg hadde glemt å skrive inn. Det er nå redigert inn minne.

2 gb dual ddr 3200 cl2 minne. Burde holde etter min mening.

men som sagt. Første gang jeg arrangerer.

Nettverk er enkelt å sette opp om alle har Win XP? For å få tilgang til filene på pcene er det vel bare å putte alle opp med samme nettverksnavn. Og så dele en folder.

Bør jeg fysisk putte statiske IP adresser med 1, 2, 3 osv i enden? Eller går dette bra automatisk?

Det er enklere å administrere hvis du har en router/DHCP-server som deler ut adressene. Pass imidlertid på at du kun har én DHCP-server i nettet, ellers kan det bli krøll :)

Det er enklere å administrere hvis du har en router/DHCP-server som deler ut adressene. Pass imidlertid på at du kun har én DHCP-server i nettet, ellers kan det bli krøll :)

1296769[/snapback]

DHCP. Dynamic et eller anna? Det er dette jeg kan for lite vøtt. Men regner seff å få med meg noen kompetente folk.

Altså en router opp mot internett og inn mot f.eks 4 switcher som deler ut ip til alle dataene som er koblet på?

DHCP - Dynamic Host Control Protocol. En server som sender ut IP adresser til sitt eget subnett. Bruk en/flere switcher og dersom dere skal på nett / har en bredbåndsrouter så skal denne kunne håndtere 15 klienter med sin DHCP server. Hvis ikke dere skal på nett men bare LAN'e så kan dere sette opp maskinene med 10.0.0.1 /24 skjema, og gi pokker i gateway og DNS. Når det gjenlder server så er det best å ha en enkeltstående server, men det funker fint å starte eget game også.

Edit: switcher deler ikke ut IP adresser.

Sett opp slik:

(Internett?)--(router)--(switch)-<(mange PCer)
                              \
                                (evt flere switcher)-<(enda fler PCer)

Hub'er er egentlig rimelig utdatert teknologi, så dere bør basere dere på 100Mbit switcher eller bedre. Spesielt om man begynner å "kikke" på hverandres delte filer.

Vanligvis er routere ferdig satt opp til å dele ut IP-adresser (DHCP server), så det er egentlig ikke noe å tenke på. Bare plugg switcher og maskiner i LAN-porten på routern så går alt greit.

Ellers bør du si til alle som skal på LANet at de selv tar med:

-lang nettverkskabel

-strømfordelings kontakt

-headset, høyttalere er fy fy og slitsomt i langden

Takker for gode svar.

En ting jeg fortsatt lurer på. I tilfelle jeg ikke selv får tak i noen med nok switcher til LAN'et.

Hvor kan jeg eventuellt låne sånne billig? Og kanskje samt en server pc?

Enda et spørsmål for glupinger. I håpet om å slippe å bruke ingame voice. Er det mulig å sette opp en teamspeak server?

Har aldri satt meg inn i det, men virker som man må kjøpe en server for å få TS. Eller går det ann å sette opp en intern en på et lan?

Noen svar her? Avhengig av et greit voicecom program. Ventrilo kjenner jeg ikke til og skype bruker vel litt vel mye bredde.

Det er veldig enkelt å sette opp TS Server, du bare laster ned server pakken fra

http://www.goteamspeak.com/index.php?page=downloads

starter opp, og vips så har du en fullt fungerende TS server. Du kan evt. konfigurere den, men da er det litt knoting med innstillinger og sånt på web. Vil tro det fungerer smertefritt på LAN, siden du har planer om å sette opp DHCP server.

Jeg tror kanskje jeg ville ha satset på å hatt en egen maskin på dette LAN'et, som kjører alt av servere. På den måten slipper alle å være avhengig av en annen, og det hele blir litt mer fleksibelt.

PS: Husk mikrobølgeovn og vannkoker, og lykke til :)

Takker for gode svar.

En ting jeg fortsatt lurer på. I tilfelle jeg ikke selv får tak i noen med nok switcher til LAN'et.

Hvor kan jeg eventuellt låne sånne billig? Og kanskje samt en server pc?

1297122[/snapback]

Spør Datakjeden, Digital Impuls og andre data-butikker om de kan låne dere (eller leie ut billig) mot at de får henge opp litt reklame eller noe slikt. Til 15 stykker er det ikke sikkert de gidder, men det er verdt et forsøk.

Ellers er det sikkert noen som jobber, og kjenner noen som driver med IT på jobben. Det kan alltids tenkes at det ligger en et par switcher og slenger der, som kan lånes bort i noen dager..

Nice guta!

Takker.

Btw. Andre forslag på morsomme lan spill enn BF 2, CS og CoD?

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...