Sign in to follow this  
Ludvig

Bygge egen PC

Recommended Posts

Har du alt kjøpt PC?

Jeg ville gått for en Mist 600W, koster dog 1200kr men har tjent meg bra! :iiiiik:

1486382[/snapback]

Hvis du orker bråket, er det et bra PSU. Har det selv, men fikk en da fullstendig mark og skrudde opp PSU'et (og mistet dermed all garanti) og puttet inn en mer støysvak vifte.

Var akkurat det. Skal jeg gå for AM2 kortet?

1486575[/snapback]

Tja. Liker du best epler eller pærer?

Socket 939 er en aldrende standard, og kommer til å forsvinne. Men det kan gjøre den billigere. Derimot så bruker S939-kort DDR-minne, som også er på vei ut. Det vil si at hvis du kjøper et S939-kort med DDR-minne, så kan du ikke regne med å bruke minnet om igjen når du oppgraderer. Hvis du derimot kjøper AM2-kortet (med matchende prosessor, selvsagt) så må du kjøpe DDR2-minne. I så fall anbefaler jeg deg å blåse litt penger på dyrt minne med god timing og høy maksimal frekvens, slik at du kan bruke det igjen. Enn annen fordel med det er at da kan du også bruke minnet på nytt hvis du skal kjøpe Intel neste gang du oppgraderer.

Eller du kan bare kjøpe et intel-system med Conroe-prosessor med en gang...

Takker for innleggene. Tror jeg går for AM2 kortet. Siden jeg har planer om å ha maskinen i noen år, så er det vel like godt å satse på det nye.

Athera, ikke kjøp AM2/AMD, om du venter noen uker kan du smelle inn en Core 2 Duo som er både bedre og billigere enn forrigenevnte AMD prosessorer.

sadolf: Tja, støy må man regne med på noe så heftigt som den PSUen.

Tror Core 2 Duo prosessorene er forventet på lager om ca tre uker.

1487264[/snapback]

Ok, men hovedkortet....hva med det?

Hiper er helt ok. Tagan og Mist går for å være av bedre kvalitet. Mist 600w har de dessverre måttet putte en alt for kraftig vifte i. Så jeg hadde kanskje vurdert PSU i samme effektklasse fra en annen leverandør. PSU merker som Seasonic, OCZ, Enermax og F/S er også av høy kvalitet som en trygt kan kjøpe. Støyen skal jeg derimot ikke garantere for, men generelt er PSU med kun en 120mm (eller større) mer stillegående enn dem med 80mm vift(er)...

Det gjelder da det hovedkortet mitt! Asus A8N-32 SLI Deluxe

Det tar ikke de nyeste Core 2 Duo CPU'ene. Men kan jeg fordi om satse på de "eldre" CPU'ene? Om jeg kjøper en AMD Athlon 64 +4600 X2.... så vil vel den holde til å kjøre de nyeste spillene ganske bra en god del år fremover?

Eller er det ingen nød og jeg må bare kjøpe meg et nytt hovedkort?