Sign in to follow this  
Ludvig

Bygge egen PC

Recommended Posts

2 x sata og 4 x sata vil si hvor mange sata strømkontakter powersupplyen har montert.

Rett meg vist jeg har feil!

2 x sata og 4 x sata vil si hvor mange sata strømkontakter powersupplyen har montert.

Rett meg vist jeg har feil!

1292095[/snapback]

Ok. Må jeg ha et spesielt hovedkort eller noe for å bryke den?

Nei, men for hver SATA-disk (dvs harddisk med SATA-tilkobling i stedet for "gammeldags" IDE/PATA-tilkobling) så må du ha en strømkontakt.

Forøvrig så pleier man vel å kunne koble to SATA-disker per SATA-strømkabel, men om de har tatt høyde for dette i spesifikasjonene til PSU-en der du leser er vanskelig å vite uten konkrete eksempler. smile.png

Nei, men for hver SATA-disk (dvs harddisk med SATA-tilkobling i stedet for "gammeldags" IDE/PATA-tilkobling) så må du ha en strømkontakt.

Forøvrig så pleier man vel å kunne koble to SATA-disker per SATA-strømkabel, men om de har tatt høyde for dette i spesifikasjonene til PSU-en der du leser er vanskelig å vite uten konkrete eksempler. ' />

1293664[/snapback]

OK, takk for svar. Så jeg kan bruke dette [url=

"Før du bestiller denne SATA-disken må du undersøke om hovedkortet ditt har ledig SATA-kontakt. Hvis du ikke har ledig SATA-kontakt, må du enten velge en IDE-disk eller kjøpe en ekstra SATA-kontroller, som du finner under Tilbehør"

OK, takk for svar. Så jeg kan bruke dette Hovedkortet sammen med denne Harddisken? det står jo følgende i rød ramme:

"Før du bestiller denne SATA-disken må du undersøke om hovedkortet ditt har ledig SATA-kontakt. Hvis du ikke har ledig SATA-kontakt, må du enten velge en IDE-disk eller kjøpe en ekstra SATA-kontroller, som du finner under Tilbehør"

1294012[/snapback]

agergrensesnitt	ATA-133 - kontakt(er): 2 x 40pin IDC 
Serial ATA II - kontakt(er): 6

Serial ATA = SATA

Svaret er altså "Ja!" >D

Hei...igjen...og igjen....og igjen.....

Jeg driver og ser på strømforsyning, og er litt forvirret. Som dere kan se Her, så har alle strømforsyninger en slags stor vifte på toppen. Og det jeg da lurer på, er hvordan de skal stå? Jeg har ikke noen form for hull eller lignende i toppen av Kabinettet.

Noen som kan gi meg en forklaring eller noe lignende?

En liten ting:

SATA disker som systemdisk (altså dit du etterhvert installerer XP) kan være ett rent :) å få til. Særlig hvis du som meg og sikkert mange andre ikke helt lenger ser vitsen med å innstallere en 3.5" floppy diskdrive i burken.

Nå er det heldigvis slik at de fleste hovekort kommer med både IDE og SATA grensesnitt, så var jeg deg ville jeg valgt en fyldig IDE disk som systemdisk, og heller fyllt på med SATA disker som lagringsdisker.

Og tross for populær overtro, er *IKKE* SATA disker kjappere enn IDE disker. SATA grensesnittet kan rett nok skuffle unna mer data enn IDE, men selve diskenes hastighet er det *ingen* forskjell på. De leverer data til grensesnittet like kjapt, og IDE har ingen problemer med å følge med.

Eneste unntaket er Raptordiskene som spinner på 10.000 RPM fremfor det mer vanlige 7.200 RPM, men de får du kun i SATA, så problemet løst. Har selv en slik kosedisk til BF2. Rett nok bare en 10 gigs partisjon av 74 totalt. På samme disken ligger en 1.5gig partisjon til swapfil (minneutvekslingsfil som det heter på norskt) og resten som en video-capture partisjon. En IDE disk (250gig) til system og ymse diverse partisjoner, en 150gig gammel IDE disk til lagring og en USB2 disk (300gig) til enda mer lagring.

Hei...igjen...og igjen....og igjen.....

Jeg driver og ser på strømforsyning, og er litt forvirret. Som dere kan se Her, så har alle strømforsyninger en slags stor vifte på toppen. Og det jeg da lurer på, er hvordan de skal stå? Jeg har ikke noen form for hull eller lignende i toppen av Kabinettet.

Noen som kan gi meg en forklaring eller noe lignende?

1295229[/snapback]

Uææ!! Fælt kabinett...

Skal jeg anbefale deg et kabinett (dette installerte og testet jeg i helgen), må det være Lian-Li PC7BSCAND, enten i sort som vist, eller i børstet aluminium. Fåes også med vindu. Det er ryddig og stilrent, og inni er det klassisk PC-design, ikke noe slik opp-ned tull som Lian-Li har drevet med av og til... Edit: PC7-kabinettet har også et hull øverst til en 80mm vifte til ekstra utlufting.

PS: Det er ikke noe problem å ha SATA som systemdisk om du har et ordentlig hovedkort. Raptor 74GB anbefales til C: ja...

SPOILER:

Hvis man skaffer seg en XP-CD med integrert Service Pack 2 (evt lager en custom CD med chipset-drivere integrert) er det ikke noe problem å kjøre SATA-systemdisk. Det har ihvertfall fungert utmerket både på min PC (ASUS-hovedkort), min brors PC (Abit-hovedkort) og på DELL-maskinen jeg har på jobb.

Edit: Litt stor quote.. jeg la den i spoiler :)

SPOILER:
En liten ting:

SATA disker som systemdisk (altså dit du etterhvert installerer XP) kan være ett rent  ;)  å få til. Særlig hvis du som meg og sikkert mange andre ikke helt lenger ser vitsen med å innstallere en 3.5" floppy diskdrive i burken.

Nå er det heldigvis slik at de fleste hovekort kommer med både IDE og SATA grensesnitt, så var jeg deg ville jeg valgt en fyldig IDE disk som systemdisk, og heller fyllt på med SATA disker som lagringsdisker.

Og tross for populær overtro, er *IKKE* SATA disker kjappere enn IDE disker. SATA grensesnittet kan rett nok skuffle unna mer data enn IDE, men selve diskenes hastighet er det *ingen* forskjell på. De leverer data til grensesnittet like kjapt, og IDE har ingen problemer med å følge med.

Eneste unntaket er Raptordiskene som spinner på 10.000 RPM fremfor det mer vanlige 7.200 RPM, men de får du kun i SATA, så problemet løst. Har selv en slik kosedisk til BF2. Rett nok bare en 10 gigs partisjon av 74 totalt. På samme disken ligger en 1.5gig partisjon til swapfil (minneutvekslingsfil som det heter på norskt) og resten som en video-capture partisjon. En IDE disk (250gig) til system og ymse diverse partisjoner, en 150gig gammel IDE disk til lagring og en USB2 disk (300gig) til enda mer lagring.

1296558[/snapback]

Hvis man skaffer seg en XP-CD med integrert Service Pack 2 (evt lager en custom CD med chipset-drivere integrert) er det ikke noe problem å kjøre SATA-systemdisk. Det har ihvertfall fungert utmerket både på min PC (ASUS-hovedkort), min brors PC (Abit-hovedkort) og på DELL-maskinen jeg har på jobb.

Edit: Litt stor quote.. jeg la den i spoiler :)

1296589[/snapback]

Har du et NForce4 hovedkort og IKKE bruker 3.parts SATA kontrollern (den bør du ikke bruke med mindere du må) trenger du bare en vanlig XP-CD (helst med SP2 integrert ja). Har aldri hatt behov for å trykke F6 eller "bake inn" TEXTMODE drivere på Nforce 3 og 4 hovedkort i hvertfall.

Noen av oss innstallerer XP fra en hauggammal "uoffisiell" CD. Rett nok har man en pen samling offisielle serials etterhvert, men all den tid selve installdisken ikke har SATA drivere står man der og klør seg litt i... hodet.

Men for all del, har man en XP cd med SP2 inkludert, be mah guest.

Noen av oss innstallerer XP fra en hauggammal "uoffisiell" CD. Rett nok har man en pen samling offisielle serials etterhvert, men all den tid selve installdisken ikke har SATA drivere står man der og klør seg litt i... hodet.

Men for all del, har man en XP cd med SP2 inkludert, be mah guest.

1296618[/snapback]

Nub :) ... Det tar deg 10 minutter å skru sammen en installasjons CD med SP2 integrert (basert på kildefilene fra din gamle CD) vha f.eks. nLite.

Ja for jeg installerer XP så ofte at det gidder jeg... ;)

Da last, eh, får jeg tak i en ferdig sak heller. :)

Ja for jeg installerer XP så ofte at det gidder jeg...  ;)

Da last, eh, får jeg tak i en ferdig sak heller.  :)

1296677[/snapback]

Vel, latsabber fra Bergen er det ikke noe å få gjort med ;)

Så lenge du har gyldig lisens(nøkkel), spiller det ingen rolle hvor media kommer fra faktisk.

Vg.no`s PC bygger guide

1283024[/snapback]

Tusen takk, meget nyttig link. Men bare for å spør, så er det kun dette jeg trenger:

* Kabinett

* CD/DVD stasjon

* Harddisk

* Prosessor

* Hovedkort

* Skjermkort

* RAM-brikker

* Nettverks-kort

* Strømforsyning

Hva med lydkort og slikt?

1283029[/snapback]

og kjølepasta og vifter

Har etter mye spørring, undersøking og lesing, kommet frem til de komponentene jeg skal ha. Den "komplette" listen ser slik ut:

Hovedkort: Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/vifte

RAM-brikker: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB (x2) Ennå litt i tvil om jeg heller skal kjøpe to på 2GB

Skjermkort: Gainward GeForce 7800GT 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7800GT-512-GS-GLH-DD"

Strømforsyning: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail

1300151[/snapback]

Du er klar over at det er et helt ok lydkort integrert i det hovedkortet du har valgt ? ( Slik det er i de fleste hovedkort.)

Er ikke sikker på om det Creative-kortet er noe særlig bedre enn det integrerte.

1300151[/snapback]

Du er klar over at det er et helt ok lydkort integrert i det hovedkortet du har valgt ? ( Slik det er i de fleste hovedkort.)

Er ikke sikker på om det Creative-kortet er noe særlig bedre enn det integrerte.

1300300[/snapback]

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313606&view=detailed[/url] ]Lyd

Lydutgang Lydkort

Audio Codec Realtek ALC850

Lydmodus 7.1 surround

alc850 er muligens et helt greit lydchip, men selv et gammelt Soundblaster Live gir bedre lyd i både spill-,musikk- og filmsammenheng. Har testa begge og jeg kan ikke finne noe positivt å si om alc850...

1300151[/snapback]

1300300[/snapback]

Det er helt OK hvis du bare skal spille av film og musikk i stereo. Som regel er det slengt på noe Realtek drit av en AC97 lydchip. Disse bruker vesentlig mer CPU, har dårlige drivere, litt mer støy og veldig mye dårligere støtte for "3D lyd" i spill.

Alle kort fra Asus kommer generelt sett med mindere bra lyd fra Realtek...

Til Athera:

Skal du overklokke noe forresten? Hvis ja, hadde jeg vurdert annen CPU og hovedkort.

Og ja, du BØR gå for 2GB ram...

Bytt ut skjermkortet!

7900GT er nettopp lansert, og fordelene mot 7800GT er åpenbare

- lik pris, eller litt over

- MYE bedre ytelse

- bedre arkitektur, som igjen gir lavere varmeutviklig/strømforbruk

Litt vanskelig å få tak i for tida (krafsa tak i et lanseringsdagen selv :)), men netshop får inne om få dager.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=31806

1300151[/snapback]

1300300[/snapback]

Jeg kan, med mine erfaringer si at det creative-kortet er ihvertfall 10 ganger bedre enn noe integrert lydkort jeg har hatt.

De aller,aller,aller,aller fleste lydkort som ikke er integrert eier det integrerte uten problem. Det integrerte er kontor lyd, altså radio. End of story.