Sign in to follow this  
Ludvig

Bygge egen PC

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har store planer om å bygge egen PC. Har funnet kabinett og greier :heart: Men det jeg lurte på, var om noen kunne ramse opp alt jeg trenger for å få en PC som funker. Alt av hva som skal vere inni. Ikkje hvilke kort og type strømforsyning, men bare hva som trengs for å få en komplett maskin. Er desverre helt grøn på området.

Takk!

Vg.no`s PC bygger guide

1283024[/snapback]

Tusen takk, meget nyttig link. Men bare for å spør, så er det kun dette jeg trenger:

* Kabinett

* CD/DVD stasjon

* Harddisk

* Prosessor

* Hovedkort

* Skjermkort

* RAM-brikker

* Nettverks-kort

* Strømforsyning

Hva med lydkort og slikt?

Det er vel lydkort på hovedkortet, men du kan sette inn hva som helst av løse lyskort hvis du vil. Husk bare å "slå" av lydkortet på hovedkortet hvis du gjør det.

Nettverkskort er også intigrert på alle hovedkort i dag. Dagens intigrerte lydkort holder i massevis. Dropp å kjøpe et ekstra.

1283053[/snapback]

Takker så mye for tips!

Intergrerte er greit hvis man ikke har opplevd annet, men jeg vil anbefale alle som setter pris på lydeffekter i spill å ha et eget dedikert lydkort. Et audigy 2 til 400,- holder, selvom det kan være spennende å prøve ut x-fi serien.

Du må vel ha ganske bra høytalere/headsett for å utnytte x-fi serien tror jeg.

Men som sagt så er det helt ok lyd i kortet som er integrert.

Personlig så hadde jeg satset på et ekstra kort som har litt flere finesser, trenger ikke koste mer en 400,- som Peacemaker skriver.

Raffen har litt skillz i å peke ut rett strømforsyning. Du bør kansje se etter noen tester på nettet. Det er nemlig ikke bare Watt som er tingen, du må ha dugelig med amper og stabil volt på strømledningene som går fra psu'en. Selv har jeg chieftech 430w som fulgte med kabinettet, og den er tipp topp selv med en overklokket prosessor.

Tja, kommer an på hva slags system du skal kjøre.

Jo flere skjermkort jo flere watt + resten av systemet inkl. CPU, HD, osv.

Gå for en som har greit overskudd og som ikke støyer for mye.

Blir gal av støy :heart:

Du trenger kunnskap om hva som passer sammen og hva som ikke passer sammen. Ikke noe vits f.eks å kjøpe en knallbra CPU og lite RAM. Du bør også sette deg inn i bios og hvordan det funker. Selve oppsettet av maskina er relativt enkelt. Ting passer bare der det er ment å passe. Når du har bygd en PC en gang så kan du det. Lykke til :heart:

Også greit å ha en kompis eller noen til å hjelpe seg litt første gangen. Ellers er det bare å knote i vei. Det er det man lærer av.

På Komplett.no kan du bygge din egen PC og få tips til hva som passer sammen. Men husk at de ikke linker til alt som finnes på sidene deres.

Men det er en grei start å lære seg ting på.

Du kan også gå på Pc bygger`n der å sjekke ut noen gamer pc`r som du kan redigere. Les om alt av specs. og hva folk har skrevet.

Det er mye å sette seg inn i men du lærer ihverfall noe :heart:

Med dagens generasjon prosessorer ville jeg valgt AMD for spilling. Du får mest for pengene. Skulle jeg kjøpt ny cpu akkurat nå ville jeg lukta på X2 3800+ eller opteron 165. Hvis du har mye penger og bruke er det ingenting i veien for og kjøpe de dyrere modellene. Dual core er fremtiden.

Dual core er fremtiden.

1284063[/snapback]

Det har du nok rett i, men fremtidens teknologi er ikke nødvendigvis optimal i dag. Jeg ville ikke valgt X2 3800+ med mindre jeg hadde planer om å overklokke en del, siden denne yter en god del dårligere enn f.eks en vanlig Athlon64 4000+ i f.eks BF2. Mange spill støtter jo ikke dual core.

Hmm, tja, kjøper man komponenter for framtiden eller fortiden? Det er vel det som er spørsmålet. En A64 4000+ er klokket 400 mhz høyere enn feks x2 3800+ og den koster ca 400 mer(i.f. prisguide.hw.no).

Har meget vannskelig for og se at en singelcore A64 skal yte bedre enn en X2 klokke for klokke. Dvs en a64 3200+ burde yte likt med en x2 3800+ i alle tilfeller. Kanskje litt dårligere da en a64 3200+ ikke kan overlate bakgrunns prosesser til kjerne nr2 slik en x2 kan... Er dog ingen ekspert på dette, og dessverre ingen x2 og teste med heller... Det jeg derimot ser for meg meget klart er hva neste generasjon spill vil kreve... Dual core evt. ppu for og behandle mer avanserte fysikk motorer.

Hadde jeg kjøpt ny cpu nå, hadde jeg valgt x2 3800+ og klokket den opp. Jeg er vertfall lei at datamaskinen blir nesten ubrukelig når man komprimerer filer eller dekoder filmer osv.

Hadde jeg kjøpt ny cpu nå, hadde jeg valgt x2 3800+ og klokket den opp. Jeg er vertfall lei at datamaskinen blir nesten ubrukelig når man komprimerer filer eller dekoder filmer osv.

1284214[/snapback]

Definitivt ett godt poeng! Selvfølgelig kun backup av filmer man har kjøpt. rolleyes.gif

Ja selvsagt, eller andre typer filmer som fragmovies (som noen gidder å se slikt) osv. 100% legit. men uansett så vil jeg tror at de fps'ene man taper i forhold til en 4000+ fort blir vunnet tilbake da han med 4000+ plutselig begynne å lagge på grunn av en virusscan under spillingen.

Overklokking har jeg ikke snøring på hva er, eller hvordan jeg gjør, men det får komme senere.

Jeg finner bare 2.6ghz på komplett.no, når det gjelder AMD. Hvor finner jeg de store gutta? Kjenner ikke til så mange nettbutikker som selger PC utstyr....

---

Dette er det jeg har funnet meg tak i så langt:

Hovedkort:Asus A8N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

Skjermkort:: Gainward GeForce 7800GT 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7800GT-512-GS-GLH-DD

---

Hva ligger RAM-brikker og strømforsyning under? hvilken kategori? (komplett.no)

Da har du funnet de store gutta. AMD utnytter cpuen på enn annen måte(bedre) enn Intel.

Andre databutikker på nett:

www.netshop.no

www.psdata.no

www.shg.no

Og det er mange mange fler.

Jeg finner bare 2.6ghz på komplett.no, når det gjelder AMD. Hvor finner jeg de store gutta? Kjenner ikke til så mange nettbutikker som selger PC utstyr....

---

1284337[/snapback]

Du må ikke sammenligne Intel og AMD på ghz...