Sign in to follow this  
Bottolf

PCen piper på oppstart

Recommended Posts

Startet opp pc'en min idag og til min store forskrekkelse startet den viftene i 2 sek for en pipeyd gjenntok seg.

Jeg bare kutta strømmen å sjekka for løse komponenter, alt sto fast.

Jeg slo på pc'en igjen og alt funket flott.

Litt senere(nå) skjedde det samme...

Jeg må bare spørre hva som er galt og hvordan fikse det siden det er ganske skremmende :tafse:

PC specs:

SPOILER:

Prosessor: Intel celeron 2,8GHz

Ram: 1024 MB ram

Hard Disk : 160 GB 7200 rpm + Hitachi 80GB.

Skjermkort: Sapphire Radeon X800SE

Hovedkort:Ukjent (sjekke senere om behov)

WIN XP PRO

Satt inn den 80GB'en etter at den eksterne disken failet.

Har hatt litt problemer med partisjonene, men de funker flott nå.

smile.png

Pipelydene ved oppstart er vanligvis hovedkortet som sier fra at noe er galt.

Akkurat hva som er galt kan du høre på pipingen. Les i bruksanvisningen...

Let opp hovedkortet på nettet, så finner du sikkert noe der.

Hvis det piper helt ukontrollert skal jeg ikke si meg sikker :tafse:

Tror ikke drivere hjelper på piping ' /> p

Men jeg har ikke peiling men som Frink sa, antageligvis hovedkortet som hyler på noe.

Vanskelig å bli klok på pipelyder, og det kan være mange feilkilder. Er det slik at en restart løser problemet hver gang?

Er du sikker på at det er hovedkortet som piper, og ikke skjermkortet?

Du må finne ut hvilke intervall det piper i, pip-pip pip-pip er noe annet enn pip-pip-pip pip-pip-pip osv - hvor mange etterfølgene pip man har representerer forskjellige feilkoder - som f.eks feil med minne/minne bus, feil på CPU osv. Du kan enten poste det her så skal jeg ta en titt eller grave opp manual selv og finne det ut :tafse:

eks:

No Beeps                                       Short, No power, Bad CPU/MB, Loose Peripherals
One Beep                                      Everything is normal and Computer POSTed fine
Two Beeps                                     POST/CMOS Error
One Long Beep, One Short Beep                Motherboard Problem
One Long Beep, Two Short Beeps                Video Problem
One Long Beep, Three Short Beeps              Video Problem
Three Long Beeps                                Keyboard Error
Repeated Long Beeps                           Memory Error
Continuous Hi-Lo Beeps                        CPU Overheating

Dette kan variere fra hovedkort til hovedkort - noen bruker en noenlunde standard kode mens noen bruker egne =)

Restart løser det ja.

Får bare leve med det, rydde litt kabler i kabinettet når jeg slår av pc'en neste gang.

Edit: CPU'en kan umulig bli for varm...Får se på kabelene senere.

Takk for hjelp da :tafse:

Finnes noen kjøler vifter som ikke holder et visst turtall ved oppstart og dersom hovedkortet ditt kjører cpu vifte kontroll da så vil hovedkortet ditt si ifra at turtallet og dermed kjølinga ikke strekker til. Pleier å gå over når turtallet på vifta drar seg til.

Det de prøver å si er at du skal skru av all varling på at viftene dine

går med "for lavt" turtall. Dette har de fleste hovedkort grenser for...

Restart løser det ja.

Får bare leve med det, rydde litt kabler i kabinettet når jeg slår av pc'en neste gang.

Edit: CPU'en kan umulig bli for varm...Får se på kabelene senere.

Takk for hjelp da :blush:

1273604[/snapback]

Som jeg da, kan det være en god ide ( som sparer deg mye feilsøking ) å sjekke hvilken lyd kode som blir gitt :tafse:

Jeg syntes å huske at du sa du hadde et gigabyte kort, det kan være at den klager på at boot rekkefølge har blitt endret ol. har sett dette problemet før ( som fører til piping ) - det vil da stå en advarsel under oppstart som blinker og piper til du gjør noe!

Får du noe skjermbilde i det heletatt når pipingen oppstår, eller er det helt svart og ingenting starter?

Nå får jeg ikke start i det hele tatt.

De få gangene jeg slipper unna piping på jeg ikke skjermbilde i det hele tatt, eller får ikke skjermbilde noe ganger.

Alvorlig plagsomt, har tatt ut samtlige komponenter for å sjekke om jeg får start uten de, men neeeeeeida..!!!

isj. da ville jeg førsøkt meg med et annet skjermkort. bytte ut og se om det er samma skiten. er det det så ville jeg tro hovedkortet er klar for pensjonsalderen.

Da høres det ut som problem med hovedkort/psu combo. Det er tydelig at kortet ikke liker coldboot, og en restart løser problemet. Spørsmålet er hva som har skjedd nå som dette ikke lenger fungerer.

Jeg antar du ikke har noe overklokking gående, for bios default er noe man bør sette tidlig når man har slike problemer.

Prøv å lån en annen psu, og se om det hjelper. Du kan også se over hovedkortet ditt om noe er galt, har kondensatorene rund topp, eller er de helt flate? Hvis de er runde på toppen betyr det at de er sprengt, noe som fører til at forskjellige spenningsverdier begynner å oscillere. Til slutt bør du sjekke ledningene og pluggene til psu, er det noe som skaper kortsluting.

kanskje, kaaaaanskje........ du kunne fortelle oss akkurat hvordan pipingen er? :blush: Ikke bare at det piper men hvordan det piper? Vil være vesentlig lettere å hjelpe deg da, istedet for å må gjette hva som kan være galt :tafse:

TeXas,27 Feb 2006, 04:39]kanskje, kaaaaanskje........ du kunne fortelle oss akkurat hvordan pipingen er? :blush: Ikke bare at det piper men hvordan det piper? Vil være vesentlig lettere å hjelpe deg da, istedet for å må gjette hva som kan være galt :tafse:

1274925[/snapback]

skrev det litt høyere opp..

high-low beeps

Tørket støv nå tidligere rundt prosessoren og i viftene, og støv var det mye av.

Nå får jeg start en og annen gang, men når jeg skal trykke "start windows på vanlig måte" begynner den å pipe igjen.

Hva er det du sier. Fungerer det fint med windows safe-mode? Er det windows boot som ikke fungerer, eller det når hovedkortet laster bios settings?

Hva er det du sier. Fungerer det fint med windows safe-mode? Er det windows boot som ikke fungerer, eller det når hovedkortet laster bios settings?

1275583[/snapback]

Fungerer ikke i safe mode heller.

Vet ikke om det er windows boot eller biosen som tuller, det er jo det som er problemet :tafse:

1275583[/snapback]

Fungerer ikke i safe mode heller.

Vet ikke om det er windows boot eller biosen som tuller, det er jo det som er problemet :tafse:

1275679[/snapback]

Klarer du å boote fra CD eller diskett, da?