Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Litago

DÅrlige nyheter etter hjemkomst

Recommended Posts

Har nå tilbragt to uker i varmen og solen i Brasil, og sitter igjen i en slags sjokkartet tilstand. Jeg skal prøve å forklare:

Etter noen dager på Copacabana i Rio bestemte jeg meg for å besøke en Favela. Jeg dro på en guidet tur, og underveis ble jeg servert kylling på en liten "restaurant" der. Kyllingen var ålreit, om dog noe udelikat da den ble servert på en liten, halvskitten plasttallerken. Jeg var uansett dritsulten, og svelget maten hel.

En halv time senere dukket det opp en slags øvelse til samba, og en hel gjeng snasne berter sto plutselig og vrikket på seg i mangelfulle bikiner og dekorasjoner utenfor bilen. Jeg ble dratt ut av bilen, og havnet inne i mengden. Jeg ble overøst med noen dårlig plasserte kyss og noen velplasserte. Brasilianske samba-damer går norske russedamer en høy gang. Noe overveldet, og halvt i sjokk klarte jeg å rive meg løs. Det var ikke så lett, for jeg ville nødig være voldelig, ikke sant? Det gikk nå uansett, og jeg var fort tilbake i guidebilen. Ganske oppskjørtet, og rimelig overveldet.

Knappe 10 dager senere begynte jeg å få ganske høy feber, og mistenkte en mulig influensa. Jeg ble sengeliggende de resterende dagene av ferien, og flyturen tilbake til Paris var guffen. Det er ikke kult å sitte trengt inne mellom seteradene på turistklasse med 40 i feber, og i det hele tatt ekkel allmenntilstand. Vel fremme i Paris hadde jeg noen timer å slå ihjel før flighten til Oslo skulle gå. Jeg fant en liten taxfree-butikk, og kjøpte meg en Veuve Cliquot til nyttårsaften. Champagne, altså. På turen tilbake til gaten, gikk jeg forbi en søyle med en poster på. Den fortalte om fuglevirus, eller H5/N1. Den spurte blant annet spørsmål som:

"Har du vært i et land med fugleviruset påvist?"

"Har du feber over 38 grader, og føler deg som du har influensa?"

"Brasil er jo en stor eksportør av fjærkre, og det har da vitterlig ikke blitt påvist fugleinfluensa der", tenkte jeg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Vel hjemme bestemte jeg meg for å ta en tur til fastlegen min. Influensaen var uansett så ille at det virket som en lur ting å gjøre. Jeg og legen min lo litt da vi begge ble enige om å teste meg for fugleinfluensa, eller H5/N1 om du vil. Dagen etter kom sjokkbeskjeden, -jeg hadde faenmeg fått fugleinfluensa!

Jeg ble slengt i en slags karanteneavdeling på det lokale sykehuset her, og ingen kommer inn uten å ha på seg spesielle drakter. Jeg bor nå i en dårlig science-fiction serie. Heldigvis har jeg kranglet meg til å få tak i en laptop, som jeg slår ihjel tiden med. Den eneste betingelsen var at jeg ikke måtte la det komme ut at jeg er infisert. Legene påstår at kroppen min holder bra stand, og at jeg sikkert kommer til å klare meg. Jeg vet de lyver, for tidligere i dag overhørte jeg to sykepleiere snakke om "..han stakkars gutten som ikke har lenge igjen". Fra denne influensalignende tilstanden, som er ubehagelig nok i seg selv, antar jeg at det bare blir verre og verre. Derfor har jeg bestemt meg for å skrive denne tråden. Det spiller ikke noen rolle for meg om det hele går public nå, eller etter at jeg har forsvunnet inn i feberrusen. Som sagt tror jeg det fort vil gå nedoverbakke herfra. De beslagla alle tingene mine, men jeg rakk å fiske med meg sjampisflasken som fremdeles lå i håndbagasjen. Jeg sprettet flasken for fem minutter siden, og sitter og sipper til den. Det har vært hyggelig, og dere jeg kjenner herfra -vit at jeg har satt pris dere og deres tankefulle og humoristiske innslag. Jeg er takknemlig for all den gleden dette forumet, og dere, har gitt meg.

Aner ikke hva jeg skal tenke eller tro, men om dere ikke hører fra meg mer, antar jeg at dette er farvel.

Deres venn,

Litago.

:wave:

SPOILER:
PM:
Øy, skarpen!

Jeg vet at dette er verdens mest usympatiske spøk, men min intensjon er faktisk å forlate dette forumet, og jeg tenkte jeg skulle forsvinne med et smell. Kan være enig i at det er drøyt av meg å la den stå, men om du kunne redigert posten din som avslører meg slik at topicen ihvertfall står ut morgendagen hadde jeg blitt skikkelig takknemlig. Kan hende vi får noen gullkorn utover i tråden.

Og tross alt, døden skal ikke køddes med, men det kan fugleinfluensa!

På forhånd takk,

Litago.

:)

Oi! Dette var ikke fint å lese. Aner ikke hva jeg skal si, eller skrive. Dette var bare helt forferdelig. :)

Nå ble jeg ganske forskrekket også. Får håpe det faktisk går bra med deg da

Oj?

Seriøst deppis her nå..

Jeg skal krysse alt jeg har av lemmer for deg!

Og antar at dette ikke er farvel, det går nok fint skal du se..

Mine tanker går til deg iallefall..

Info:

- Vil fugleviruset kunne smitte og drepe folk her i Norge?

- Ja, men sjansen for det er svært liten. og en smitte vil i seg selv ikke være dødelig. Viruset har drept bare om lag 60 mennesker, og alle har bodd i Asia. Beredskapen mot fugleviruset er mye bedre i Europa enn i Asia.

Håper instinktet mitt slår riktig inn her når det sier at dette er en særs dårlig spøk........

Holy shit!

Lykke til, Litago!

Edit:

Hvis det er sant, seff.

Edit2:

Noe jeg inderlig håper IKKE er.

Tenk at jeg klarte å glemme det mest kritiske ordet i setningen :)

Er du foresten den første som har fått det påvist her til lands?

Er i forcen, så får ikke med meg noen ting av det som skjer rundt om kneika...

SPOILER:
Mer info:

FAKTA

Spørsmål og svar: Når virus vekker verden

Smitten kommer til våren. Tusentall av nordmenn kan dø. Epidemien kan bli verre enn spanskesyken og svartedauden. Nordmenn med diabetes bør vaksinere seg. Viruset muterer. Pandemien lar seg ikke stoppe. Dette er en samling uttalelser og påstander som har stått i norske medier i det siste. Her er en del spørsmål og svar om hva alt dette egentlig betyr:

- Hvor mange influensaer er nå i ferd med å ramme Norge?

- Først den vanlige, som kommer hvert år, på vinterstid. Den finnes det vaksine mot. Myndighetene vil at en femtedel av befolkningen skal ta denne vaksinen. Det gjelder alle over 65 år, og de med alvorlige hjertelidelser. lungesykdommer, immunsvikt og diabetes. Vaksinen hindrer at folk i disse risikogruppene dør av sykdommen.

- Dette er ikke fugleinfluensa?

- Nei. Denne influensaen er først og fremst en fuglesykdom. Den ble identifisert i Asia i 1997, og den har nå spredd seg til Europa. Det er denne som kan komme, med trekkfuglene, til Norge til våren.

- Kan denne influensaen smitte mennesker?

- Ja, men det er svært lite sannsynlig. Noe over hundre mennesker er smittet i Asia. Smitten skjer ved kontakt med syke dyr.

- Hvilken influensa er det FN advarer imot, den som kan spre seg over hele verden og drepe millioner av mennesker?

- Denne influensaen har ikke oppstått ennå.

- Hvorfor advarer FN verden da?

- Frykten nå er at fugleviruset kan endre seg, slik at det vil smitte mellom mennesker.

- Hva er spesielt med fugleinfluensaen?

- Viruset er svært dødelig og smitter raskt. Ingen andre fuglevirus har spredd seg over så store områder. Det angriper og dreper villfugl. Det har ikke skjedd før. Kattedyr er angrepet, og det er også noe nytt. Viruset har økt sin evne til å overleve, det tåler mer enn andre, liknende virus. Det er svært ustabilt. Derfor advarer FN, og faktisk regner med, at dette viruset vil endre seg - slik at det nye viruset vil kunne smitte mellom mennesker.

- Hvordan kan det nye viruset oppstå?

- Mest sannsynlig vil endringen skje i et menneske som er smittet av smittet av fugleviruset.

- Så den nye menneske-influensaen vil oppstå fra fugleinfluensaen?

- Fugleviruset er alltid med. De to siste pandemiene, i 1957 og 1968, ble forårsaket av et virus som var en krysning mellom et fuglevirus og et menneskelig influensavirus. FN sier at et nytt virus vil oppstå og at en ny pandemi vil komme. Men ingen vet, og det er hovedproblemet, hvor dødelig og smittsomt dette nye viruset vil bli.

- Hvor vil det nye viruset oppstå, i Asia eller i Europa?

- Neppe i Europa, fordi tettheten mellom dyr og mennesker ikke er så stor her, som for eksempel i Asia.

- Når vil den nye pandemien komme?

- Når som helst, i morgen eller om 20 år. Det vet ingen. Men signalene om en pandemi er svært sterke, situasjonen har aldri vært mer alvorlig enn nå.

- Finnes det en vaksine mot pandemien?

- Nei.

- Finnes det medisiner?

- Ja, men de er, her i Norge, tenkt bare til behandling av dem som blir syke. Erfaringen fra tidligere pandemier sier at det aldri er mer enn 30 prosent av befolkningen som smittes.

- Kommer fugleviruset, som nå herjer i Europa, helt sikkert til Norge til våren?

- Det vi vet, er at det bare er et tidsspørsmål før det sprer seg til Afrika og at det trolig er i ferd med å spre seg til alle kontinenter. Og jo mer det sprer seg, jo mer øker sjansen for at et nytt, endret virus vil oppstå i et menneske som fugleviruset har smittet. Det er denne utviklingen som gjør fugleinfluensaen så farlig.

- Finnes det en vaksine, som fuglene kan få, mot dette viruset?

- Nei.

- Vil fugleviruset kunne smitte og drepe folk her i Norge?

- Ja, men sjansen for det er svært liten. og en smitte vil i seg selv ikke være dødelig. Viruset har drept bare om lag 60 mennesker, og alle har bodd i Asia. Beredskapen mot fugleviruset er mye bedre i Europa enn i Asia.

Dette er rådene fra våre helsemyndigheter om hva vi skal gjøre den dagene nyheten om epidemiutbruddet når oss.

Slapp av, ikke få panikk. Vask hendene og la være å hoste på andre. La myndighetene få gjøre jobben sin.

- Hva skal vi her i Norge gjøre den dagen utbruddet av den nye epidemien er identifisert et sted i Asia?

- Det er vi som skal gjøre noe. Vi vil, ifølge vår beredskapsplan, få satt i gang produksjonen av vaksinen som er bestilt i Nederland. Og vi vil si til befolkningen at det ikke er nødvendig å løpe til apotekene for å få kjøpt influensamedisinen Tamiflu. Vi har nok av den på lager, sier direktør ved Folkehelseinstituttet, Geir Stene-Larsen.

- Hva gjør vi om epidemien er identifisert i et annet land her i Europa?

- Da vet vi at også vil nå Norge om kort tid. Vi er forberedt på det verste. Vi må følge utviklingen og tilpasse tiltakene.

- Hva skal vi gjøre når epidemien har nådd Norge?

- Vi vil si at hver og en kan være med på å begrense epidemien, ved å tenke på hygiene, vaske hendene og la være å hoste på andre. Vi vil sette i gang behandling av de syke, med Tamiflu. Om pandemien er lik de to siste som rammet verden, vet vi at det vil gå om lag ni måneder før epidemien kommer fra Asia til Norge. Da vil vaksinen være på plass.

Wiooo

fugleviruset var visstnok ikke farlig om man grilla fuglen + at sjansene var lik null i Europa for å dø av det fordi antibiotika (mener jeg det var) tok knekken på det hvis det ikke gikk for lenge.

Vanskelig å vite om dette er en dårlig spøk eller sannhet.

Men edit: God bedring, hvis du er syk, det er trist når sånt skjer. Det opsitive er at du havna på sykehus i Norge og ikke i Brasil, dette går nok bra :)

Du BØR ikke tulle nå Litago. For nå ble jeg litt lei meg her :)

God bedring, og ønsker deg det beste.

1190280[/snapback]

Han bør jo for han sin skyld tulle da.

:)

1190295[/snapback]

Funka smilekurset til Bottolf så bra at du smiler helt uten grunn au nå?

Forresten, jeg har sendt mail til tusentipset i VG, og tipsa om denne topicen.

vel , det er vel ganske likegyldig om alle mennesker dør av den eller om alle fugler dør av den , gir vel samme resultatet.

Men Litago , change the world , smitt så mange du kan. Du er jo uansett fucked om dette er sant.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...