Sign in to follow this  
AllFather

Tips: Lure programmer og verktøy.

Recommended Posts

Sikkerhet:

Norton Internet Security 2006: En komplett sikkerhetspakke for internetbrukere, denne inneholder blant annet:

Alle disse komponentene kan kjøpes seperat etter behov. Er f.eks ikke nødvendig med brannmur hvis du bruker dailup (modem eller isdn) grunnet begrenset oppkoblingstid som gjør deg mindre utsatt for potensielle hackere.

Spyware:

Disse to er vel verdens mest populære programmer til fjerning av spyware & andre assorterte ulumskheter som kan rote seg inn på maskinen din. Anbefales at begge blir installert grunnet begge finner ikke alt, men sammen er det ikke langt ifra.

Disse programmene må man oppdatere når man har mulighet, dette gjøres ikke automatisk (gjelder spyware programmene)

Splittet denne Topic for å lage en egen tråd hvor du kan poste linker til lure utilities og verktøy.

NB! Denne tråden er ikke ment for å diskutere bruk av verktøyene side opp og side ned, men kun linking til de nyttige programmer som du måtte ha erfaring med.

Her er noen av mine favoritter:

FileUnlocker - låser opp filer du ikke får lov å slette av windows.

Microsoft PowerToys for win XP. Spesielt TweakUI er kos ;)

Ctrl2Cap - driver ting som gjør om CapsLock til en ctrl-tast.

ProcessExplorer - se hva som skjer!

Til dere som hater spillerne til Quicktime og Real (Player), her er to konge gratis alternativer ("nag free"):

RealAlternative

QuickTime alternative

Og noen codec-pakker som er greie å legge inn for å kunne spille av divX/Xvid/Ogg/AC3/DVD osv:

XP codec pack

DVD codec for MediaPlayer

Gratis AntiVirus:

Avast home ed.

AVG Free ed.

AntiVir PersonalEdition Classic

Gadwin PrintScreen - lagrer PrintScreen captures rett til jpg (eller annet format).

VLC Media Player - Genial medieavspiller som spiller "alt".

Netlimiter - Program som styrer nettverkstrafikken inn/ut.

CrapCleaner - En avansert form for papirkurv.

Mmm Free - Får orden på høyreklikk-menyene dine.

Oppdaterer hvis noen andre geniale programmer popper opp.

Takk til Ghad som minte meg på ccleaner. Hadde helt glemt det.

Her er mine favorittprogrammer. En del av disse programmene kan gjøre hverdagen lettere for folk som vil prøve seg som overklokkere. Dette gjøres såklart på eget ansvar, og jeg anbefaler at man har noe kjennskap til overklokking fra før. (Jeg kan legge til noen overklokkingsguider senere.)

Generelt:

Everest - Home Edition - Et program som forteller hvilke deler maskinen din består av.

Sisoft Sandra 2005 - Samme som Everest, har dog noen flere benchmarks utilities.

Ulimate BootCD - BootCd som inneholder de fleste verktøy man kan kjøre i MS/DOS..

Speedfan - Et program som leser av viftehastighet og diverse temperaturer. På en del hovedkort kan man også styre hastigheten på viftene tilkoblet.

CPU/Hovedkort:

cpu-z - Leser av Hovedkort/Cpu innstillinger.

clockgen - Åpner for overklokking i windows.

Skjermkort:

Ati: ATI-TOOL - ATI overklokking

Nvidia: Coolbits 2.0 - Nvidia overklokking

System stability/benchmark:

3dmark 2001 se

3dmark 05

3dmark 03

Finner hele 3dmarkserien og andre ...mark programmer hos Futuremark.

Superpi

[email protected]

Forresten, dere finner en veldig fin oversikt her:

http://www.benchmarkhq.ru/english.html?/b_e.html eller hos hos guru3d.

En side som har mye fine mediacodec er Final Builds Site

Kom over en side på neowin.net, Freeware alternative list

Ultramon - http://www.realtimesoft.com/ultramon/

Kjører man flere skjermer på en pc, så er dette programmet veldig bra

MaxiVista - http://www.maxivista.com/

Med dette programmet kan man koble laptopen til pcen og bruke den som en ekstra skjerm. Ganske heftig.

WebCamXP - http://www.webcamxp.com/

Mitt favorittprogram for webcam.

Merk at ingen av disse programmene er gratis.

Hitman Pro

Dette er et verktøy for verktøyet så og si.

Denne kjører flere av de kjente antispywareprogrammene for deg.

1115741[/snapback]

Den anbefales IKKE!

Jeg lastet den ned. maskinen virket totalt hacket! Alt styrte seg selv, fikk ikke velge eller lese noe, musen bevegde seg selv og bare fortsatt innstalasjonen uten videre. Når jeg endelig klarte å avbryte innstalasjonen, så var musen helt i surr. Når jeg dobbel-klikket på et ikon på skrivebordet, så kom bare den høyre-klikk menyen opp, uansett! Så jeg måtte da høyreklikke og velg "åpne" på alt.

Nei styr unna!

BTW: Hadde ikke jeg et innlegg her om SpyBot:S&D? uansett, jeg spør igjen! Når jeg oppdaterer, og laster ned, får jeg bare "feil checksum" hva betyr det?

For all del ikke legg noe med norton eller symantec i navnet inn på maskinen, det sluker ressurser og er nærmest umulig å fjerne.

Antivirus: Nod32

Brannmur: Følger med SP2

Codec-pakke: DefilerPak

ShareScan: LAN-browser med indeksering.

Seriøst Allfather? Anbefaler du et Norton produkt? Det er jo malware i seg selv. >D

Skjønner veldig godt at Norton kan virke greit for nybegynnere, men det finnes jo mange andre alternativer der ute som er mye bedre.

Seriøst Allfather? Anbefaler du et Norton produkt? Det er jo malware i seg selv.  :tafse:

Hørt at folk rauser ut fra BF2 serverene når den scaner.

Jeg bruker ClamAV og den merker jeg ikke noe til.

ACE Mega CodecS Pack - Codec pakke som tar ALT (minst)

Hmm Noen har helt glemt Den beste nettleseren menneskeheten kjenner til: Opera

Seriøst Allfather? Anbefaler du et Norton produkt? Det er jo malware i seg selv.  ;)

Skjønner veldig godt at Norton kan virke greit for nybegynnere, men det finnes jo mange andre alternativer der ute som er mye bedre.

1263735[/snapback]

Har brukt Norton i alle år, helt siden jeg begynte med data til nå, og har ikke hatt et eneste problem eller virus for den del. Norton gjør jobben, og for meg er det ingen grunn til å bytte.

Om jeg sa at norton spiser 12% ram og 8% prosessor når den IKKE kjører scan... er du like oppsatt på det da? Er ikke Dekkningen som er problemet... er programmets enorme ressurspising...

Kunnen nen flytte Nortonpostene til egen tråd?

Hvor mye RAM Norton "spiser" av maskinen min, er det hvertfall ikke nokk til å skifte. Har 1024,5 RAM og maskinen jobber temmelig bra. But hey, de som virkelig har opplevd dårlige erfaringer med norton har all grunn til å klage. Men jeg tror de fleste her lever på rykter. Andre sier norton er fy, og da slenger de seg med, uten å selv ha prøvd det.

Jeg har prøvd det... Jeg har opplevd det... Seriøst et hvilket som helst virus (untatt et par som f.eks ICH) er mindre pain in the ass. (når det kommer en del av dem blir det mindre morro med virusene)

Cinelerra Videoredigering på GNU/Linux (og andre UNIX like operartivsystemer)

Gimp Opensource Bildeprogram, nesten i klasse med photoshop mange punkter. Funker på de fleste UNIX-Like Operativsystemer, og på Windows.

MPS PHP Designer Syntax higlighting webutviklingsverktøy

Bluefish Editor Samme som over, men for GNU/Linux. (Skal funke på andre UNIX-like OS'er også)

TotalCopy er et program som gjør kopiering og flytting bedre. Har bl.a. speed limit, pause, står hvor mange kb er igjen, kbps etc etc.

TaskSwitchXP er et "alt-tab" program med pent design og mange muligheter. Bl.a. minimere til klokka, bra når man surfer pr0n.

Winamp er et program som startet som en simpel audioavspiller, men etterhvert som den ble mer populær ble det støtte for mer ting og den har i dag haugevis med funksjoner. Nyeste versjon har audiocodec samt videocodecs pluss at den kan streame fra nett-tv (se mythbusters o.l. lovlig og gratis ;) ). Nyeste versjon hevder også og gjøre det lettvint og overføre spillelister fra iPod o.l til Winamp og visa verca.

DivX og Xvid er en codec som jeg har hyllet mange ganger når andre codecs har sviktet. Anbefales på det sterkeste, også når du vil se på film på Winamp kan denne være kjekk å ha.

Hamachi er et program som lager en nettverkskobling til i Mine Nettverksteder, som "lurer" PC'en til å tro at Internett er et LAN.

WinRar er et unzip prog, noe lignende WinZip, men jeg synes det er noe bedre.

BitComet er EDIT: VAR en god og populær klient for å laste ned torrents. *avinstallere bc* tongue.png

------------------------------------------------------------------

Jeg er for tiden ute etter et gratis program som søker etter filer på nettverk. Jeg har hatt et sånt før, men det var "trial version" så jeg fikk ikke mer enn 50 resultater, men jeg husker ikke navnet.

BitComet er en god og populær klient for å laste ned torrents.

Den er faktisk så (u)populær at den er bannet på de fleste seriøste(?)/bra torrents-sidene.

Anbefaler heller µTorrent

Utorrent fungerer udmerket, men det gjorde også bitcomet helt til den ble (som sagt over) bannet de fleste steder.

Bruker nå utorrent, men privat bruker jeg en server kjørende med torrentflux (http://www.torrentflux.com/ ). Det i kombinasjon med et domene (event gratis no-ip.org domene) gir deg full kontroll over nedlastinger selv når du ikke er hjemme.

Fant et screenshot med google:

torrentflux.png;)

KmPlot er eit greit program for dei som bruker linux(og kde) Det brukast til å teikne grafer, men eg synast ikkje det egnar seg til utskrift, berre for bruk på pcen.

Mitt bidrag ;) :

HijakThis - Finner og fjerner malware/trojaner/hakker angrep og lignende. Haken er at det må gjøres manuelt.

KillBox - Renamer, sletter og flytter filer ved startup av OS. Greit hvis en .dll eller noe kaller opp eller lager en annenfil som er en del av en trojaner.

Kommer til å oppdatere listen min senere. Vær så snill å rett skrivefeilene mine :censored:

Leter selv etter en gratis bra 3gp konverter, noen som har noen tips?