Sign in to follow this  
Devine

Kreativt hjørne

Recommended Posts

Hva er Kreativt hjørne?

Dette er en samlingsplass for idéutveksling og tilbakemeldinger på brukeres verker;

det være seg innenfor grafisk design, grafitti, foto, maleri, potettrykk eller andre kreative former for å uttrykke seg.

Her kan man innenfor rimelighetens grenser ta opp spørsmål man har til teknikker, programvare, utførelse etc.

Dette vil dog ikke si Kreativt hjørne er en substitutt for selvstudier (her kan google nevnes som en bra ressurs), hjelpfunksjoner (F1) og andre hjelpemidler (bøker og blader finnes på ditt lokale bibliotek).

En framtid for Kreativt hjørne?

Jeg har en visjon om at vi kan heve nivået på Kreativt hjørne fra det vi ser idag til noe bedre. For at dette skal gå trenger vi aktivitet her.

Mitt håp er at vi kan fokusere på et par primærområder (de mest populære til en hver tid) og at vi kan få et par ressurspersoner innenfor hver gren som kan være med på formative tilbakemeldinger på eventuelle caseoppgaver som vi kan legge ut her på Kreativt hjørne, samt generelt holde denne delen av Battlefield.no levende ved å gi tilbakemeldinger, bidra i tråder og skrive FAQ-er innenfor forskjellige fagområder. Dersom noen kunne tenke seg å være med på dette kan kontakte meg på pm eller msn for mer informasjon.

Retningslinjer for oppførsel

Kreativt hjørne er ikke en chatkanal, men vi oppfordrer til fyldige diskusjoner rundt aktuelle emner. Generelt sett gjelder reglene fastsatt for Battlefield.nos forum.

Terskelen vil kanskje oppleves annerledes, men dette baserer seg på et par faktum:

Å gå offtopic utover hva man kan regne som idémyldring i en tråd fører sjelden med seg noe og vil derfor bli moderert for å være destruktivt for det kreative arbeidet.

Flaming og/eller trolling basert på personers kreative eller utførelsesmessige evner hjelper absolutt ikke på noen kreativ prosess.

Retningslinjer for kreative verk

Når man legger ut verk på Kreativt hjørne må man ta hensyn til mer enn bare teksten man legger ved.

Plagiat

Et plagiat er, som de fleste sikkert vet, å kopiere noens verk uten godkjennelse fra opphavsmann. Dette regnes som brudd på åndsverksloven og er i utgangspunktet stikk i strid med forumreglementet. Akkurat som vi ikke deler warez og mp3 bruker vi ikke andres bilder/grafikk uten tillatelse fra opphavspersonen. I utgangspunktet ser vi muligens litt gjennom fingrene på enkelte tilfeller (avatarer, wallpapers for hjemmebruk, signaturer o.l. er ikke-kommersielle trykksaker hvor andres verker kan bli gjenkjent og forfulgt), men det oppfordres til at man lager sine produkter fra grunn også i ikke-kommersielle sammenhenger.

Kommersielle produkter

I utgangspunktet finner vi i forumreglementet at Battlefield.no kun vil tillate reklame for non-profit organisasjoner, men Kreativt hjørne er foreløpig et unntak hvor man kan be om hjelp til å evaluere eller å skape produkter for å representere en hvilken som helst organisasjon (det er mulig dette vil endres). Når man skal lage produkter for kommersiell bruk må man ta hensyn til aspekter som kan tolkes som lovbrudd i det man fremstiller.

Forespørsel

Vi har i utgangspunktet en tråd opprettet for formålet, men dersom man har en forespørsel utenom det vanlige kan man lage en egen tråd for dette. Det vil da stilles krav til at man formulerer seg skikkelig; det vil si noe mer utover «Jeg vil ha noe kult, lag det til meg».

Eksempel på hva man bør ha med er:

Bakgrunn

Forklar hvem det er for, hva skal det brukes til og hvem målgruppen er.

Elementer som skal lages

En beskrivelse av hvilke produkter som skal framstilles; logotype, plakat, bok, flyveseddel, nettside, button etc.

Preferanser

Gi eksempler på farger, fonter, former og andre ting man ser for seg vil være typisk for produktet (her vil bakgrunnen spille inn).

[...] men forøvrig kan man gjøre som man vil

Det er ikke herved sagt at Kreativt hjørne er en diktaturstat hvor man må leve etter faste regler og gjøremål, men ved å ha retningslinjer kan vi gjøre dette til et bedre sted å være. Oppfordrer alle til å bli inspirert av det som finnes av ressurser her inne og skape nytt materiale for flere å bli inspirert av.

- Kristian (moderator Kreativt hjørne)

Hei alle sammen!

Jeg har nylig blitt lagt inn som medmoderator sammen med Kristian.

Desverre så er Kristian lite aktiv på disse trakter om dagen.

Så om det skulle være noe spørsmål og lignende om Kreativt hjørne

kan disse rettes til meg. Jeg har så og si de samme mål som Kristian, å

heve nivået fra det vi ser idag til noe bedre.

Mvh

Kjell-Roger