Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Ghad

Dykking

Recommended Posts

Bare fokuser på å puste rolig og ikke for dypt. Komprimert luft kommer fort ut. Under prøvene greide jeg typisk rundt 30 min før det begynte å bli tomt. Etter 10 dykk kommer man fint opp mot timen uten problemer.

Men som de andre sier, alt dette lærer du på en veldig fin, kontrollert og trygg måte under kursene. Dykkerkurs er noe man kan ta fra man er 10 år, sier seg selv at man går rolig og grundig fram :-)

Selv har jeg 2 stk 12 litere på 300 bar (separerte).

Spørs veldig hva jeg driver med under vann, men holder som regel 30-40 min.

Er det fokus på fangst og annen kaving går lufta fort og kan ende på dykk på 20 min.

Godt tips fra qed, fokuser på pusten. Hvil om du kjenner du blir andpusten, og start på nytt :)

Pustingen kommer av seg selv etter at du har begynt å roe deg ned litt. Jeg hadde ikke dykket på 5 år (siden kurset mitt), og første dykk med nytt utstyr var en spesiell opplevelse, mørkt, kaldt og mye forskjellige følelser på en gang, men det blir stadig bedre. Dessuten, dette er noe alle de erfarne sier når det kommer til luftforbruk; pust den lufta du trenger, den som puster mest bestemmer lengden på dykket, det er ikke verre enn det :) De kommer til å ta vare på deg på kurset, så du har ingenting å være redd for.

Jeg har forøvrig et dobbeltsett, D8.5 232Bar, kjører vinge og bakplate, med mitt nåværende luftforbrukt, så greier jeg nok ca timen, men blir stoppet av kalde fingertupper og høyt luftforbruk. Skal til innkjøp av tørrhansker når jeg kommer hjem. Luftforbruk har vært mellom 40-50 liter i minuttet, hahaha :D

Etterhvert så finner du også ut av at dykkermiljøet er nesten religiøst når det kommer til valg av utstyr og "hvilken organisasjon er best - PADI vs CMAS vs GUE osv", men når alt kommer til alt så er det en veldig hyggelig gjeng :)

Og ja, du må like grillpølser og kaffe og noen ganger vafler med syltetøy. Det er ikke til å komme utenom :p

Fokuser på å utvikle en god oppdrift-kontroll, kan være litt utfordrende med ukjent utstyr. Men vil falle på plass så raskt du får eget og et fast sett du kan øve med.

Ellers er det bare å kose seg, kurs er veldig artig, avslappet og kontrollert :)

Jasså @Hagen?

Får vi ta en tur snart da?

Ja, bare jeg får litt orden på meg selv under vann så er jeg med. Jeg er forresten medlem av Torsdagsdykket IL, og jeg er medlem av Drammen Sportsdykkere som dykker i helgene stortsett.

Så planene fremover for meg, håper å få dykket så mye jeg kan:

- Tirsdag: Tirsdagsdykk for Prodykk Oslo (Drøbak) - Åpent for alle nivåer

- Torsdag: Torsdagsdykket IL, stortsett i Drøbaksområdet - Åpent for alle nivåer

- Helgene: Drammen, disse dykker stortsett i Vestfoldsområdet tror jeg, også åpent for alle som vil være med, uansett nivå.

Som fridykker føler jeg igrunn at jeg kan å håndtere pusten ganske greit.. Dykker ca 50s-1 min om gangen når jeg holder på, men er da avhengig av 3-4 min i overflaten med snorkling og rolig pusting før jeg kan gjenta det. ( skal alltid doble tiden over vann etter å ha vært under i en mengde tid ).

Gleder meg sykt til dykkingen igrunn.. Fridykking handler mest om å se inn i seg selv, og jakt med harpun, men syns det rundt er med interessant, og da passer det bedre med flaske på ryggen.

Er i grunn ikke nervøs eller noe for å ta kurset, gleder meg bare til å begynne ^_^

Da er jo dette null stress for deg da, du er jo allerede venn med vannet! ;)

Ikke alle som dykker er like glad i folk med harpun har jeg fått høre, men det gjelder ikke alle bare så det er sagt. :)

Hehe, men kunne jo hende du jaktet for moroskyld. Grunnen til at jeg veit mange ikke er glad i buddy med harpun er rett og slett pga ulykker. Men sjeldent et problem vil jeg tro. Kanskje Senator har med harpun? :)

Har en slynge, men bruker den lite. Er stor og upraktisk, blir ofte bare knot.

Jakter for det meste bare med hendene, og bruker kniven på flyndrer :)

Hawaiislynge er genialt når man snorkler, men kan se for meg at det blir mye rot når man skal ha det med dykkerutstyret ja :p

Skal vi se:

- Lykt, primær

- Lykt, backup

- Lykt, backup nr2

- Kniv

- Ekstramaske

- Kompass

- Computer/Bottomtimer

- Computer/Bottomtimer, backup

- Pusteventil

- Pusteventil, backup

- Wetnotes

- Blybelte

- Spool

- SMB

Hva mer kan man ha med seg? :p

Har dere enkelt tank, eller kjører dere med to? vinge?

Har dobbel 8.5 med vinge. D8.5 er vel egentlig som en stooor enkelttank å regne, bare at de ligger bedre på ryggen enn en singeltank.

Anbefaler uansett vinge, bakplate og harness :)

Hehe Groupere er artige, så en haug av disse i Rødehavet. Tror ikke jeg ville jaktet på småfisk med harpun i vann hvor jeg vet det finnes mange av dem, de er utrolig sterke og har et grotesk bitt :)

Tenkte forøvrig at jeg skulle se om jeg kunne skaffet meg en undervanns metalldetektor. Noen har noe erfaring med dette?

Hadde vært artig å legge litt kroner i det slik at jeg kan søke etter forskjellige typer metaller og at den ikke bare reagerer uansett metall.

Dykket i et natur-reservat utenfor St.Tropez i fjor sommer, som er kjent for ekstrem tetthet av svææære Goliath groupere. Morsomt sted! For hver 30 meter sto det stille en grouper og "hovret" i vannet og bare var sjef.

Liten hilsen fra Koh Tao i den thailandske gulfen, en liten paradis øy. Jeg er blitt dykke frelst!! Sitter på Ban's Diving Resort og venter på båten ut til en site som heter Chumpon. Visstnok en forhøyning under vann (pinacle) med tusenvis av baracuda og stim av andre fisk som sirkler rundt der. Tar advanced akkurat nå, kanskje rescue ila de nesten 14 dagene. Trenger sårt en buddy eller gjeng som dykker noenlunde regelmessig eller liker å dra på dykkeferie/turer?

• Like 1

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...