Sign in to follow this  
Ghad

Dykking

Recommended Posts

Er det noen her som driver med dykking, som kan fortelle hvordan man går frem for å begynne med denne sporten?

Synes det virker utrolig fascinerende, men også komplisert...

Er det dyrt å skaffe utstyret man trenger?

Er det mange kurs man må tar?

Bør man melde seg inn i klubber for slike greier?

Du må ha dykkerkurs som koster rundt 3500 kr og utstyr til 3000+. Stikk innom en dykkerklubb og hør. Vi kjøpte dykkerkurs til pappa i 50-årsgave, men han feiga ut.

Dette har faktisk jeg også tenkt litt på og starte med. Virker så jævlig fett, og sett bilder av brosjan som dykker i egypt, Great barrier reef osv blir man sugen på slik

Personlig er jeg dykker av verste sort: :D Feriedykker.

Tok dykkerlappen i Sharm 2002. 5 dager intens opplæring, men angrer ikke på at jeg tok dette der og ikke i Norge. Hadde 14 dager der nede så jeg fikk gjort litt annet også.

Har hittil dykket:

Sharm El Sheik (hittil best)

Lofoten

Kreta

Cuba

Dykking er ikke noen "avansert" sport, men man må tåle

å få vann over hodet

vann i øynene

Reiser ned til Sharm igjen den 7. november for å få dykket litt igjen (ett år siden sist) :boxed:

Jeg har dykket siden 1996, og aktivt frem til for et par år siden. Har vel rundt 100 dykk. Har vært i Egypt å dykka 3 ganger, samt Tyrkia 1 gang.

Dykking er utrolig fasinerende i starten iallefall, og kan virkelig anbefales.

Det som tok litt av gleden fra meg, var at jeg bor på Østlandet hvor det er forholdsvis dårlig sikt under vann, og når man har sett 1000 Torsk, 5000 krabber, 10000 gråe fisk så blir man rett og slett litt lei.

Jeg dykker fortsatt de gangene jeg er på ferie i land med gode dykkeforhold, og jeg ville ha dykket dersom jeg dro på ferie til vestlandet (som du jo bor i). Vestlandet har god sikt, variert liv under vann, og en rekke fine planter m.m. Jeg har dykket på et par steder på vestlandet, og kan anbefale dette!

Pris for et begynnerkurs ligger rundt kr 3000,- avhengig av konkurransesituasjonen i området du vil ta "dykkerlappen".

På kurset vil du trenge såkalt ABC utstyr - dykkemaske, svømmeføtter og snorkel. Dette kjøpte jeg inn for rundt kr 1200,-

Skal du ha utstyr, og du ikke må ha det siste og beste, så kan du få mye godt brukt, og dette burde du få komplett for kr 7-10.000 inkludert tørrdrakt. Jeg personlig kjøpte det meste nytt, og har vel kostet rundt 20.000,- tipper jeg (jeg fikk da god rabatt siden jeg brukte dette utstyret på kurset). Dykkerutstyr er dyrt, og kan koste deg hvor mye som helst egentlig.

Når det gjelder kurs så trenger du et nybegynnerkurs, f.eks. "Padi Open Water Diver". Dette tilbys noen steder som intensivkurs som da tar rundt 5 dager, eller når jeg tok det holdt vi på rundt 1 måneds tid.

Videre kan du ta utdanning som du selv ønsker innen dykking, alt fra Advanced Diver (videreutdanning, spesialkurs, 30meters dykk mm.) til Dykkerinstruktør - alt ettersom du selv ønsker.

Du bør absolutt melde deg inn i en klubb, da dykking IKKE er noe du gjør alene. Det vil også være mye enklere å få fylt luft da du er med i en klubb.

har fridykket masse, alt du trenger er evt. en våtdrakt, noen skikkelige briller og svømmeføtter...

har også dykket "skikkelig" i sommer i Hellas, det var helt konge...

faren til bestekompisen min er utdannet dykkerinstruktør :D

men tror nok du må spare opp endel laken til skikkelig utstyr/kurs!

og til du som kalte dykking for ikke en sport, øff en elg...

er så forferdelig mye annet dritt ute der som kalles sport, mitt verste eksempel er når jeg gikk forbi "Kvalifisering til NM i 1,2,3"... Kommentatoren sa: "Ja, er det noen som vil prøve seg i denne sporten er det bare å melde seg på!"

rolleyes.gif

ChaccO driver veldig mye med dykking og driver som instruktør til og med . Snakk med han :D

Skulle egentlig ta dykkerkurs jeg også siden jeg elsker å være under vann, men tror fridykking er mer rettet for meg enn å drasse med meg masse utstyr under vann. Skremmer bort fishy fishen da :boxed:

Har greid 2 minutt under vann og håper på mer bare vi får mer sol og varme neste sommer .

Er selv dykker, samme sort som Shithead dog.. Feriedykker! ' /> Betalte 2100 for 4 dagers kurs i kreta, var litt stress.. Vi måtte ta det på 4 dager, fordi ellers stod hjemturen i fare. Var egentlig litt redd for å dykke før jeg startet kurset men den frykten gikk fort over Men..

Men.. som sagt.. Meld deg inn i dykkerklubb.. Alltid bedre å dele gleden med andre personer.

1084854[/snapback]

er helt enig, i Hellas "delte jeg gleden" med noen feriedykkere fra England, mine engelskferdigheter er jo ekstreme :D

Dere er jo n00bs hele gjengen(unntatt k-man da) ' />

Er Padi Rescue Diver, tatt kurset ved Nemo i Bergen.

Har dykket i Spania og forskjellige steder i Norge, har 49 loggede dykk, litt lite.. men men.

Anbefaler deg at du tar PADI Open Water diver, PADI er den organisasjonen som har flest dykkesentere rundt omkring i verden. Er også anbefalt å ta kurset i Norge, siden Norge er det eneste landet som har 6 dykk på grunnkurset istedenfor 4 p

Etter PADI OW kan du dykke til 20 meter hvis eg ikke tar helt feil, deretter kan du ta PADI Advanced Open Water diver, da kan du ta strømdykk(er noe av det feteste eg har gjort i mitt korte ynkelige liv), vrakdykk(meh.. kommer ann på vraket), nattdykk, navigasjon og søk og hev(tar en slags løfteballong, binder det til en gjenstand, blåser luft under osv).

Etter det kan du ta Rescue Diver, som egentlig sier seg selv. Du lærer førstehjelp, hvordan behandle skaded dykkere, finne andre dykkere under vann.

PADI OW koster ca 2000, varierer fra senter til senter.

PADI AOW er litt dyrere, husker ikke helt.

PADI RD koster ca 3500, er et sinnsykt bra kurs som du bør ta hvis du har tenkt å dykke en del, er også sinnsykt gøy. Hvis du tar dette kurset, pass på at det er mange påmeldt slik at øvelsene dere skal gjøre i havet blir "gøyere".

Fullt utstyr koster ca 18000 hvis du kjøper når du tar grunnkurset, ellers må du punge ut med over 22000.

Når det gjelder selve grunnkurset, så er det 3 dager med dykking i havet, 2 i basseng og 3 dager med teori(hvis eg ikke husker heeeelt feil).

På slutten av teorien får du en eksam som bare er noe avkryssnings greier, regner med at en kar som deg Ghad får alt riktig tongue.png.

Er ikke medlem i en klubb, men det stedet du tar sertifikat arangerer nok båtturer rundt i området, funker for meg.

Bare for å få det sagt. Ghadafi skal du begynne å dykke, så ta for all del sertifikatet ditt i Norge, og ikke i et jalla land.

Er utrolig kvalitetsforskjell, har selv vært med å "redda" dykkere som er med på et jalla kursa i Egypt.

Dykking er for folk som ikke kan svømme imo.

1085545[/snapback]

Eller de som ikke er redde for skumle fisker.

Jeg var jo på kurs i Egypt og det var perfekt. Handler bare om å velge riktig sted, k-man. Der jeg var var f. eks. instruktørene svenske :D

Vi kjøpte et gavekort på å ta dykkersertifikat er på Nemo Diving i Bergen til min mor på en bursdag, fordi hun alltid har hatt lyst å dykke, men tør ikke å ha hodet under vann :D

Så da skal jeg forøvrig få overta denne lille lappen her :boxed:

Jeg var jo på kurs i Egypt og det var perfekt. Handler bare om å velge riktig sted, k-man. Der jeg var var f. eks. instruktørene svenske :D

1085613[/snapback]

Jepp, der dette hendte var de danske og svenske :santa:

Det har absolutt ingenting med dykkersenteret å gjøre, det er hele mentaliteten som gjelder der nede.

1085613[/snapback]

Jepp, der dette hendte var de danske og svenske :santa:

Det har absolutt ingenting med dykkersenteret å gjøre, det er hele mentaliteten som gjelder der nede.

1085692[/snapback]

Hvilken mentalitet? Vi hadde skikkelige rutiner og fikk ikke dykke på de avanserte stedene hvor andre dykkersentre tar med sine kurs. Aner jeg en viss fremmedfrykt her? Utlendinger er minst like gode på det meste som nordmenn.