Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
MISTER

Hvordan borre hull i veggen?

Recommended Posts

STATUS PRESENS:

Jeg har kjøpt det største hjørne-pc-bordet som IKEA kan levere, montert det, og har endelig fått mitt eget frag-zone-hjørne på "gutterommet". Det er rikelig plass til pc/router/kabler/transformatorer og alt som hører til under bordet. Her er herligheten, bilde fra Ikeakatalogen....:

39041_PE131254_S3.jpg

Det er bare det at med en hjørneløsning, som også har massive "bordbein" og står inntill (nettopp!) et hjørne, da blir det forb :bunny: varmt under der!!

Flett umulig å spille BF2 i særlig mye mer enn 12 minutter før skjermkortet X800XL går i vranglås...

Jeg spør ikke om ekstra vifter, vannkjøling, lure kabinetter, kjølepasta eller annet dilldall, jeg lurer på dette:

Hvordan går jeg frem for å montere en ventil i den ene veggen? Det er en yttervegg, gipsplater/isolasjon/kledning. Jeg tenker meg en luftekanal gjennom denne veggen, som munner ut under bordet. Så kan jeg fore pc-kassen med så mye kald luft jeg bare vil. Jeg tror faktisk at dette blir den billigste og mest effektive måten å kjøle på.

Jeg klarer å unngå ledninger og stendere inni veggen, er det noe mer jeg må tenke på?

-er det noen byggmestere her? :tafse:

Er ikke noe snekker men har en bror som er det, så litt input kan jeg kanskje gi.

Sjekk NØYE på tegninger etc. etter ledninger og rør som kan gå gjennom der du har tenkt å bore.. Det blir sykt dyrt om du kjører hull i noen av disse.. :bunny:

Om det er greit så er det vel bare å bore ivei, men nøyaktige mål er seff lurt.. skal være noe fugemasse/greier rundt ventilen også, bare å spørre en byggforretning om hvilken type.. Jeg tror, lol, at du må ha noe plast rundt ventilen også, for å hindre fukt å komme inn i isolasjonen..

-gnoble-

Aiai!

Eg har tenkt å gjere akkurat det samme. Eg skal innreie mitt nye heimekontor idag så då hadde eg tenkt å legge opp ein liten ventil med eit røyr gjenno veggen.

Hjå meg er det sjølvsagt enklare då det foreløbig berre er kledning og eitt lag gips sidan eg ikkje har isolert enno. :bunny:

Kor stor effekt har dette eigentleg? Reknar med eg må ha ei vite som dreg luft inn gjennom kanalen?

Eg hadde tenkt å bruke litt røyr frå sentralstøvsugaropplegget.

Trur og det kan være greitt å ha ein liten netting i den ytterste enden av ventilen for å hindre diverse smådyr eller kryp i å komme in denn vegenn.

Selve ventilene kjøper man ferdig, med netting og alt som hører til. Det koster bare noen hundrelapper. Ellers er det bare å bore i vei, men som gnoble sier; sjekk at det ikke er noen rør eller ledninger der du lager luka, ellers risikerer du ekstrautgifter på elektrikere eller rørleggere.

Sikkert lurest med ferdige ventilsett ja, blir vel noe a-la denne:

Spoiler

307590_6316_7591_8036_7592__2004-06-30_120308.jpg

Den største er en "Friskluftventil Fresh 90 for veggtykk. opp til 360 mm. Stussdiam 102 mm", og koster 300,- Så trenger jeg en vifte, da velger jeg en 12volts sak, kanskje den kan drives av pc`en? Eller rett og slett bruke en vanlig kjølevifte for pc? Jeg har jo det allerede...

Da mangler jeg bare en hullskjærer... den kan vel ikke koste mye?

Jeg tror, lol, at du må ha noe plast rundt ventilen også, for å hindre fukt å komme inn i isolasjonen..

Hmm, tror du kanalen må isoleres også? Den er jo i plast, er ikke det godt nok som fuktsperre? Jeg skal prøve å få det tett der kanalen passerer fuktsperren i veggen, tror det er det viktigste.

Kjøp ein baderomsvetilator.. Ikkje mange kronene på rett plass, og med vifte!

Montering?

Motorsag eller hullbor.. (siste er vel det lettaste) og kanskje ein slik detektor til å finne stendere/rør/kabler osv..

ok.

Då har e fått meg ein 100mm ventil men har 80mm vifte.

Kan eg få ein overgang frå 100 til 80?

Tenkte å blåse luft rett på CPUvifta.

Lar det seg gjere å skaffe bøyelege/fleksible røyr slik at eg kan flytte litt på pceen min innimellom? Tenkte å lage hol i kabinettet rett over cpuvifta slik at eg kan blåse lufta rett på den?

EDIT:

Jeg skulle gjerne gjort noe av det samme.

Har et litt for lite kabinett med litt for mange ledninger og tull til at luften strømmer skikkelig gjennom.

Så jeg kan ikke ha på kabinett døra.

I tilegg har jeg måtte montere en ganske stor vifte rett over grafikk kortet for å få nok luft dit.

Siden det er diverse andre kretskort der og.

Men nå er problemet at rommet blir ALT for varmt.

Jeg merker det ikke før jeg går ut av det.

Men datan fryser jo fast på et hvist punkt.

Hadde vært SINNSYKT digg om jeg kunne fått til en luftekanal fra utsiden til datan.

Men så er det bare det at jeg ikke har SÅ mye penger.

Noen som kan gi noen CA +- annslag på hva det KAN komme på? Trenger ikke noe HELT nøyaktig.

Edited by Jonsen2k

Eg har komme på andre tankar angåande å suge in luft utanfrå.

Truleg går eg for ei baderomsvifte med trinnlaus regulering (usikker) som syg luft inn gjennom hovedventilen og inn i rommet. Så vil eg ta ein slange som eg monterar på kabinettet med ei vifte rett over CPUvifta. Eg vil då hente kjøligare luft frå ein annan stad i rommet enn under pulten der temperaturen stig ganske radikalt etter ei stund.

Kondens bekymrar meg ein del, og difor tvilar eg på om løysinga med å dra inn luft utnafrå og rett inn i kabinettet....

Tror du bare skal slå fra deg det der med en gang. Det å hente inn kald luft utenifra som er full av fuktighet er ensbetydende med å ville ta livet av sin PC. :angry:

Det er jo en grunn til at man har fuktsperrer i veggen (plast eller papp)

Tror du heller skal se deg om etter andre løsninger. Hva med vannkjøling?

Kanskje det er litt annerledes over tid, men jeg vet om overklokkere som setter pcen sin åpen ute i vinternatta. :angry:

Så uteluft dreper ikke en pc på sekundet ihvertfall.

Så lenge det ikke kommer regnvann inn tror jeg ikke det skal være noe problem. Temperaturen inne i PC-en vil normalt være høyere enn utenfor, og da blir jo ikke kondens noe problem.

Blir det imidlertid en hetebølge med 40-50 grader ute og 100% luftfuktighet, bør man kanskje være forsiktig... spesielt om PC-en har vært avskrudd en stund og blitt kald.

Så lenge det ikke kommer regnvann inn tror jeg ikke det skal være noe problem. Temperaturen inne i PC-en vil normalt være høyere enn utenfor, og da blir jo ikke kondens noe problem.

Blir det imidlertid en hetebølge med 40-50 grader ute og 100% luftfuktighet, bør man kanskje være forsiktig... spesielt om PC-en har vært avskrudd en stund og blitt kald.

1024294[/snapback]

Sommeren er en dårlig tid for overklokkere ' />

Men om man har hull i veggen og får en hetebølge, vil det kanskje være smart å kunne reversere denne viften i veggen?? p

Tror du bare skal slå fra deg det der med en gang. Det å hente inn kald luft utenifra som er full av fuktighet er ensbetydende med å ville ta livet av sin PC. :boxed:

Det er jo en grunn til at man har fuktsperrer i veggen (plast eller papp)

Tror du heller skal se deg om etter andre løsninger. Hva med vannkjøling?

1023941[/snapback]

Jeg har tenkt mye på dette, kom først frem til at om pc`en blir ødelagt etter to-tre år så betyr det jo lite... :hmm:

Har også tenkt på å sette hele pc`en ute, og bruke hullet i veggen til kabler istedenfor...

Men etter å ha tenkt enda mer, så dropper jeg hull, og havner på vannkjølingsløsningen...

(Jeg bor i BERGEN, så her har luften en fuktighet på nærmere 100% store deler av året....)

EDIT: Jeg klarer meg foreløpig, har en fleksi-luftslange mellom pc`en og vinduet, så den får kjølig (og fuktig...) luft inn nå. Men det ser jo helt dust ut.

Kjøp en Zalman Reserator og sett den på utsiden av veggen. Da trenger du bare 2 små hull til slanger. Du bør kanskje la pumpen på denne vannkjølern gå 24/7 + ha frostvæske i den så ikke den bunnfryser :hmm:

Eg kjem til å hente luft frå ein annan stad i rommet og trekke denne inn på cpuvifta slik at eg ikkje berre sirkulerar den varme lufta under pulten min.

Trur det skal funke brukbart. I tillegg kjem eg til å ha ei vifte som dreg luft inn ein ventil oppe på veggen og inn i rommet.

Faren for kondens gjer at eg ikkje vil ha altfor kald og fuktig luft rett inn i maskina.

Skjønner hva du mener, Pritty Paul!

-her er mitt opplegg.... Men det er ikke til å leve med. Til tider misunner jeg døve folk, de irriterer seg ihvertfall ikke over viftestøy! :hmm:

Middelmådig bilde i spoiler, slangen går videre opp på veggen og ut gjennom vinduet. Skulle tro jeg hadde en tørketrommel her inne. Det bråker cirka like mye også.

Nei, vannkjøling, her kommer jeg!

Spoiler
CIMG0240bravo.JPG

Fornuftig å hoppe på vannkjøling ja. Ta deg god tid bare, se på masse forskjellige produkter, for det er nok å velge på/prisklasser der ute. Litt dumt å kjøpe katta i sekken. Anbefaler deg å sjekke noen HardWare sider også, der kan du få mange nyttige tips, både på "best i test" og sikre installasjoner.