Sign in to follow this  
Raffen

Dere som skal kjøpe 2*1gig minne

Recommended Posts

I forbindelse med bf2 har flere og flere gått over til 2*1gig minne, og dette har også ført til at informasjon om de forskjellige modulene har blitt mer tilgjengelig. Det virker som de fleste her går for ocz plat eller xms c2 sine 2*1gig sett. Jeg tror disse modulene bruker tccd/tcc5 brikker fra samsung og kan klokkes opp til 220-230MHz. Jeg er ikke sikker på dette, og det hadde vært fint om noen kunne poste noen resultater. Jeg driver å vurderer om jeg skulle gå for 2*1gig selv, og har defor lest en del om emnet. Ut i fra overklokkingsresultat er det crucial sin ballistix brikker som har de beste resultatene, ettersom de er garantert til å fungere på 250Mhz på 3-4-4-8 timings. Noen påstår tracer brikkene er de aller råeste, men det vet jeg ingenting om. Det som er interessant er at crucial value modulene ofte er de samme som ballistix modulene, forskjellen er at de ikke har gått igjennom samme kvaliteteskontroll. Det eneste de er testet mot er [email protected] Poenget mitt er at hvis noen kjøper brikkene over disk og de ser slik ut, kan dere regne med svært mye value for pengene.

5b-D.JPG

Det å legge merke til er -5B D i nederste høyre hjørne, og det står for micron -5B D brikker.

Crucial 1024MB pc3200 cl3

Litt om overklokking av OCZ brikkene:

test OCZ ram

Takk steiner. Jeg tror jeg da kan konkludere med at crucial er de som leverer de beste 1gig modulene. Crucial value

Med crucial ballistix var det en som postet [email protected], men han var nok heldig.

Takk steiner. Jeg tror jeg da kan konkludere med at crucial er de som leverer de beste 1gig modulene. Crucial value

Med crucial ballistix var det en som postet [email protected], men han var nok heldig.

954659[/snapback]

Jeg er ikke guru på klokking av ram, men raffen hvordan kommer disse ut ?

2gigcorsair

Det er min men jeg har ikke prøvd å klokke dem noe enda

Dette var vel 512MB brikker.

2x Corsair TwinX1024-3200LLPRO 512megs

Hvis planen er 2*512MB har du selv funnet de beste brikkene, ocz pc4000 VX. De beste 1024MB modulene blir vel noe sånt som dette.

For mye informasjon rundt minnemoduler kan du titte her. Det er herfra jeg tar min kunnskap fra.

Dette var vel 512MB brikker.

Hvis planen er 2*512MB har du selv funnet de beste brikkene, ocz pc4000 VX. De beste 1024MB modulene blir vel noe sånt som dette.

For mye informasjon rundt minnemoduler kan du titte her. Det er herfra jeg tar min kunnskap fra.

954709[/snapback]

nei det var 2x1024 brikker, sjekk testen

ny test test

eller bommer jeg helt ?

2X Kingston PC-3200 512MB Value ram & 2X Corsair TwinX PC-3200 LL-Pro 512MB

Det er uansett en svært gammel test, mye har skjedd siden den gang. Ytelsen til disse brikkene er lavere enn et par gode 2*1024MB brikker.

Grunnen til at jeg lagde denne tråden er fordi det er svært lite tester på 2*1024MB brikker, og den viktigste kilden i dag er brukererfaringer.

Hvorvidt jeg har bruk for 2*1gig minne vet jeg ikke, men de fleste sier at det har stor betydning på loadetiden.

Kan også nevne at tweakguides har kommet med en guide basert på fullversjonen av spillet, ikke bare demoen. Etter å ha fulgt den, noe som resulterte i at alt havnet på medium, loader jeg mye raskere og spillet flyter svært bra både i meny og ingame. Guiden finner dere her.

Edit: Nå skjønte jeg hvor feilen er. På forsiden her skriver de

Det gir rom for missforståelser ja. Er nok kun en dualpack med to 512MB brikker, som heter twinx1024. Dualpacken med 2*1024 blir hetende twinx2048. F.eks disse. Mest sannsynlig samme eller lavere ytelse i forhold til ocz plat settet.

Hvordan er ytelsen med AMD og 3-4-4-8 timings ?

Jeg har 2x1024 Corsair TWINX2048 3200c2 og har prøvd å klokke de litt, men sliter litt med å finne krysningpunktet for hvor mye jeg kan klokke CPU'n og å klokke rammen uten at noen av de går på lav hastighet. Jeg kan klokke CPUen ganske langt men da insisterer rammen å gå på cas3. Klokker jeg ikke CPUn i det hele tatt så får jeg cas 2 og sinnsykt raske timings. Med litt klokking av cpu og ram så har jeg havnet på cas 2.5 med raske timings. Tror ikke jeg har klokket optimalt, men så er jeg litt ny i overklokkingsgamet.

Når det gjelder BF2 så er den eneste "fordelen" jeg har merket at det loader sinnsykt raskt. Ser at rambruken i selvet spillet (med masse prosesser gående i bakgrunnen) aldri er over 900mb. Fordelen med rask loading blir også ofte oppbrukt da noen servere setter "førstegangsspawntida" (husker ikke hva det heter i farten) til litt lengere tid slik at man ikke kommer inn før alle 1 gig folka også har kommet inn, men på andre servere er jeg jo først inne og kan plukke hardware som jeg ønsker å ta ett par flagg før alle andre. Så spørs det da om det er verdt å betale over 1000,- kroner for.

Steiner; kjøp deg det beste du så ligger du ikke å angrer på natterstid. Du har jo mer penger enn du har bruk for :cry:

Dette var svært bra. Hvis du når slike hastigheter bør du være fornøyd steiner. Kanskje "burn in" med memtest på høyest stabile frekvens hjelper deg enda høyere. Høy frekvens på minnet er forresten viktigere enn latency, enda begge deler er å foretrekke. De sier at amd liker lav latency mens intel liker høye frekvenser. Jeg tror dette var mye mer aktuelt for amd XP, enn på dagens amd64 brikkesett. En annen ting som er viktig å huske på er at [email protected] har lavere latency enn [email protected], 25%.

EDIT: Jeg mente hvis du når tilsvarende hastighet med dine egne brikker. Hvis du har tenkt å kjøpe nytt, vent ihvertfall på ocz sine nye moduler.

Om ett år kommer ddr2 på amd64, da får vi endelig skikkelig hastighet på 2*1gig også.

Skulle bare nevne at hw.no har en nyhetsartikkel om de ddr500 modulene fra OCZ som jeg har annonsert skulle komme. Jeg tipper disse vil gi crucial tracer tøff kamp. For folk med masse penger, disse modulene har jeg tro på.

Artikkelen finner man her.

Har 2x512 fra Crucial. Disse. sammen me AMD 64 3200+ s939 @ 2100GHz

Minnet kjører med 210MHz sammen med FSB på CPU.

Lurer litt på om disse er noe alla de brikkene Raffen anbefalte. Kan jeg da virkelig klokke minnet opp til 250MHz uten problemer, slik at jeg da og får 2.5GHz på CPU? Tilsvarer vel noe rundt 4000+ :lol:

Hvis du titter på brikkene på minnemodulene dine, vet du om det er de riktige eller ikke.

På bildet øverst i denne posten ser du tallene "-5B D" nederst til høyre på brikkene, og det forteller at det brukes micron -5B D brikker.

Legg merke til at dette bildet er fra 1gig modulene, og hos deg skal du se etter tallene "-5B C" eller "-5B G".

"-5B G" er de beste brikkene, og brukes i modulene "Crucial Ballistix 512MB" både for pc3200 og pc4000 settene.

Jeg tror det er større sjanse for å være heldig med 1gig modulene enn 512MB modulene, men jeg er ikke helt sikker på dette.

Ok, skal sjekke det når jeg skifter CPU vifta en dag. Må bare få ånden over meg til å gjøre det. er i feriemodus hele kroppen nå :lol:

når det først er snakk om minne på 2 gig:

hvordan kommer disse brikkene ut?

Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 2.55-2.95V Value Dual Channel

jeg vet de er cl3 men hva slags timings har de?

Det er ingen minnebrikker som har faste timings. Hva minneprodusenten skriver er bare garanterte variabler, ikke hva modulen faktisk klarer.

Jeg har sett en eller annen post hvor en klarte 220-225MHz med disse geil value modulene. Jeg er litt usikker på hvilke timings han brukte, men sikkert 3-4-4-8.

Jeg blir ikke overasket hvis man klarer [email protected] med disse billigmodulene også.

Det er ingen minnebrikker som har faste timings. Hva minneprodusenten skriver er bare garanterte variabler, ikke hva modulen faktisk klarer.

Jeg har sett en eller annen post hvor en klarte 220-225MHz med disse geil value modulene. Jeg er litt usikker på hvilke timings han brukte, men sikkert 3-4-4-8.

Jeg blir ikke overasket hvis man klarer [email protected] med disse billigmodulene også.

977369[/snapback]

synes det var bra at de var billige så jeg lurte på om de duger til bf2? vil det gi mye eller litt mer ytelse i forhold til disse? (1024mb tilsammen, ja)

Premier klarer [email protected] ifølge anandtech, tror geil er en del bedre ja. Men det er litt forskjell på 1700,- og 1100,- :lol:

977400[/snapback]

jojo, men poenget er at da kan jeg nok klare meg innenfor penge-gransa med geil'en.(så vidt). så jeg bare lurte på om det var noe å satse på?

eller skulle jeg ha kjøpt OCZ brikkene og utvidet med 2 like brikker når det blir bruk for det?

Jeg kan garantere at 2*1gig geil value er minst like bra som 4*512MB ocz premier. Husk at minnet ikke overklokker like bra med 4 moduler, og du må i tillegg kjøre med 2T som også reduserer ytelsen.

Jeg kan garantere at 2*1gig geil value er minst like bra som 4*512MB ocz premier. Husk at minnet ikke overklokker like bra med 4 moduler, og du må i tillegg kjøre med 2T som også reduserer ytelsen.

977425[/snapback]

trodde det var litt ytelses tap med 4 istedenfor 2 brikker, ja. så du mener at jeg burde gå for geilen? skal prøve å klokke litt men har ingen erfaringer fra før.

Jeg har bestillt 2x1024 Patriot PC3200 CL2 timingene er 2-3-2-5 ,disse sammen med mine PC3200 2x512 Kingston HyperX ULL skal får BF2 til å gå smooth as silk.

Jeg har bestillt 2x1024 Patriot PC3200 CL2  timingene er 2-3-2-5 ,disse sammen  med mine PC3200 2x512 Kingston HyperX ULL skal får BF2 til å gå smooth as silk.

977489[/snapback]

hva skal du med 3 gig ram?! :lol:

Nei ,man kan jo lure ,hehe

Det kostet 1700,- for ett sett med Kingston HyperX til ,mens det kostet 1999,- for Patriot settet med nesten samme timings. :lol: