Sign in to follow this  
KoseBamsen

300watt nok?

Recommended Posts

Har bestilt 6800GT fra komplett og lurer på om 300 watt er nok...

Har dette systemet:

AMD Athlon 3000+

1 GB 2700 ram

9800 pro

120 hdd

har ellers lite med vifter og annet tilbehør, dette funka bra på en 250 watts strømforsyning...

Det sto på 9800 pro kortet at det krever minst 300 watt, men funka bra med 250.

Har en 300 watts strømforsyning som jeg kan skifte til og ikke vet navnet på, og lurer på om det er noen som vet om det vil funke bra....

Det er jo teoretisk 50 watt mere :( , krever kortet virkelig så mye strøm? :(

Om 300W er nok... At du sier at du har 300W sier oss ingenting.

Blir som å regne lydkvaliteten/et annlegg utifra watt...

En 300-watts kvalitets-PSU skal nok klare biffen, men no billig Q-tec-jall går nok til helvete.

Det var det jeg hadde mistanke om. Min PC er helt på grensen med min 350watt. Jeg må nok snart investere i ny PSU. Generelt vil jeg anbefale å kjøpe en bedre enn den du trenger i dag. PSU'er har man lenge og f.eks de nye Geforce 7 kortene krever minimum 400watt. Høyere watt er altså en investering for fremtiden. Jeg vurderer å kjøpe en Hiper 580 watt. Det lønner seg også å legge litt penger i det, da de billigere ofte har ustabil volt og faktisk kan være årsaken til blåskjerm og annen dritt.

Skulle ønske folk kunne lære seg forskjell på total effekt fra en psu, og effekt levert på kritsike linjer. Gamle psuer er designet for eldre systemer hvor 5V og 3.3V linjene brukes hyppig. I dagen systemer er det 12V linja det trekkes mest fra, f. eks harddisker, skjermkort, hovedkort og cpu. Å bruke nettsider eller annet tull blir helt feil, ettersom det mest sannsynlig er 12v linjen din som setter begrensingen uansett. Et 7800gtx trenger ikke en 400W psu, men 26 amper på 12v linjen.

26*12 = [email protected]+

Dette er hva nvidia anbefaler for at et system skal være stabilt. For to 7800gtx i sli anbefales 34A på 12V+.

(Edit: Kan legge til at disse tallene er teoretiske peakverdier som nvidia har regnet seg fram til, i praksis er nok disse veridene noe overkill ettersom 7800gtx er målt til å trekke omtrent samme effekt som 6800ultra.)

Hva 6800gt krever vet jeg ikke, men sannsynligvis noe mindre. Når du tester om det går bra med 6800gt og 300w psu, husk at det er forskjell på et system som går relativt bra og et som er stabilt. Jeg ville kjøpt ny psu hvis jeg var deg, og for guds skyld kjøp en skikkelig en.

Står på flere seriøse nettsteder og nettshopper at Geforce 7 krever min. 400W PSU?! Er dette feil? Uansett Raffen er kongen og er verdt å høre på.

Det er sikkert riktig ketle, men jeg prøver bare å fortelle folk at man kan ikke ta den informasjonen helt bokstavelig. Faren min hadde en 420w fra tagan(kvalitet) sammen med x850xt og 2 disker. Dette fungerte utmerket. Men straks han skulle legge til 3 disker i tillegg nektet maskinen å boote, eller restarter uten grunn.(Husker ikke helt det siste) Han fant ut til slutt at han kun kunne legge til en disk uten å få problemer, altså 3 disker, amd64 og nforce4 brikkesett, en dvd-rom, 1gig minne og en dvd-rom.

For å bevise mitt poeng, jeg legger inn hans maskin hos

http://www.jscustompcs.com/power_supply/Po...tor.php?cmd=AMD

og får som konklusjon at han trenger en strømforsyning på 320W. Dette var rart, han har jo en psu som yter 428W på maks(enda høyere på peak), og her står det at det holder med 320W. Grunnen til at dette ikke gikk er flere grunner, den største grunnen er fordi psu har kun 22A på 12V+ linjen, altså 264W på 12V+. I tillegg er dette snakk om tunge store maxtor disker på 300gig som bruker mer strøm enn vanlige små disker.

Jeg må legge til at de nye tagan psuene kan levere langt større effekt på 12v+ railen, enda de er spesifisert med lik effekt. Håper dere skjønner hva jeg mener nå.

Raffen:

MIST

Strømforsyningen har også 1 stk. PCI-Express kontakt.

Max. samtidig belastning +3.3V og +5V er 275W.

Max. samtidig belastning +12V1 og +12V2 er 380W.

Max. samtidig kontinuerlig belastning alle utganger er 500W.

Drar denne to stk 7800GTX i SLI ?

Jeg drar i hvertfall rundt kassa mi med denne 400W F/S PSU. Og i kassa mi har jeg (foreløpig) 6800 Ultra, 2.6Ghz AMD 64, Nforce 3 hovedkort, 1 stk harddisker (deriblant 1 raptor). Har ikke merket noen store problemer. Så det blir spennende å se hva som skjer når jeg putter inn 7800 kortet på fræddan smile.png

Har lest et sted at 7800Gtx bruker mindere strøm en 6800U ... ?

Raffen:

MIST

Strømforsyningen har også 1 stk. PCI-Express kontakt. 

Max. samtidig belastning +3.3V og +5V er 275W.

Max. samtidig belastning +12V1 og +12V2 er 380W.

Max. samtidig kontinuerlig belastning alle utganger er 500W. 

Drar denne to stk 7800GTX i SLI ?

959834[/snapback]

Det følger nok med overgang fra molex til 6 pins pci-express kontakt. 380W/12V = 32A. Det bør holde greit, enig :) Jeg tror det var anandtech som kommenterte de kravene nvidia hadde i forbindelse med strømforsyning var litt høye ettersom de baserte seg på teoretiske situasjoner som sjelden, eller aldri ville oppstå.

For å hjelpe deg litt, techreport målte totalt strømforbruk med amd64 4000+ og 2 7800gtx i sli til å være 339W ved load. http://techreport.com/reviews/2005q2/gefor...x/index.x?pg=26

Jeg ser anandtech brukte powerstream 600w og toms brukte enermax 660w :)

Jeg skal se om jeg finner noen privatpersoners erfaringer med litt slappere psuer, men jeg antar det skulle gå greit.

Her er en annen måling av 7800GTX' strømforbruk. De måler at det drar 244W totalforbruk ved load. "Ultra" målingen deres er ikke helt riktig siden de bruker et overklokket 6800GT.

Kanskje to stk blir litt mye for mitt 400W?. Håper det duger til 1 stk i hvertfall nå.

Edit: Leste litt feil.. fikset nå ...

Etter å ha letet litt, det ser ut til at de fleste privatpersoner som er gale nok til å kjøpe 2 stk 7800gtx har psuen i orden, gikk jeg inn på nvidia sin side. Hva sier de, jo ganske banalt enkelt bskriver de psu og 7800gtx slik:

Q: What power supply does it require?

Current recommendations are 350W for single, 500W for SLI.

De har tydeligvis justert ned psukravene fra sin først pressemelding angående psu, og diverse review fra forskjellige nettsider bekrefter vel også at 7800gtx ikke bruker spesielt mye strøm, og er ganske lik 6800u i strømforbruk.

Jeg fant kilden til de psu kravene nå, det var vel mer en lekkasje enn pressemelding :)

http://www.vr-zone.com/?i=2206

Single card requires min. 400W PSU with 12V rating of 26A

SLI configuration requires min. 500W PSU with 12V rating of 34A

Edit: Det skal bety at ett 7800gtx trekker ca 8A fra 12V+ railen, og forbruker rundt 100W.