Sign in to follow this  
Raffen

NVIDIA GeForce 7800 GTX

Recommended Posts

Dere fleste er nok henrykt over at bf2 har tittet fram i postkassa deres, eller blitt tilgjengelig i butikkene. Akkurat samtidig er det nye skjermkortet fra nvidia lansert. Jeg trodde ikke dette kortet skulle være så sterkt, kanskje toppen 30-40% ytelsesøkning i forhold til 6800ultra. I forbindelse med lanseringen har de fleste nettstedene publisert sine tester av kortet, og reaksjonen min er ikke noe annet enn "WOW".

Tester:

Anandtech

Toms Hardware

Hw.no har en litt fyldigere liste her.

Hvorfor er jeg så henrykt? Jo det kan jeg fortelle, anadtech testet dette kortet i battlefield2 demoen, og resultatet er her. Som dere ser er ett stk 7800gtx er like bra som to stk 6800ultra sli. Hvor mye koster denne skjønnheten, desverre for mye for meg, men 5000 er mindre en to stk 6800ultra.

Komplett sine kort her.

Netshop sine kort her, her og her. 4700kr er ikke så ille, ihvertfall ikke for de som jobber på nordsjøen. :D

Hah.. neppe ' />

945444[/snapback]

vi får se... Til nå får jeg nøye meg med middelmådig ytelse p

Det som imponerer meg mest er at kortene allerede er tilgjenglig i butikkene. ATi kommer med sitt svar rundt 24 juli med r520. Ut i fra rykter vil ikke r520 kortet bli tilgjengelig før oktober, ati har tydeligvis mye å jobbe med. Ati har fortsatt til gode å gjøre crossfire kort tilgjengelig. :D

Jeg tror vi trygt kan ta bort x850xt fra anbefalingslisten, dette kortet ligger kun 1000kr høyere og har mye bedre ytelse.

Kortet overklokker ganske bra også, men har desverre skyhøye krav til strømforsyning.

"booooo"

Altså, hvis man sitter å teller fps på fingrene, så er det kanskje en ytelsesforskjell, men den ekke like stor i alle spill.

f.eks den grafikkmotoren som antagligvis kommer til å bli mest brukt i fremtiden:

image041.gif

eller UT2004

image046.gif

eller Doom 3

image039.gif

Men det tyder jo på at kronen er tatt fra X850XT PE, og at vi har en ny(dyr) konge!

Bah..*forte meg å slette x850xt fra komplettlista og legge til 7800GTX*

edit: det er vel 2stk 7800GTX som er bra(altså SLI).. vanlig 7800GTX uten SLI er ikke så bra igjen (litt bedre enn 6600GT SLI).

Og det ser ut som vanlig 7800GTX sliter litt med AA.

Vel ikke vet jeg, bare sånn det så ut ifra de testene..

Men jeg har akkurat bestilt et x850xt, BØR jeg gå opp 1300,- og bestille et single 7800GXT?

Talgmar jeg ville gjort det. Du kan spare inne noen kroner på minnet ditt ved å kjøpe 2 stk corsair xmsc2. Sorry at jeg ikke anbefalte deg å kjøpe dette kortet i første omgang, men de fleste ble nok litt overasket over at nvidia hadde så mange kort tilgjengelig på lanseringsdagen. Hvis du orker å vente til 1.juli får du det billigste kortet her.

Er vel ikke viktig for oss som sitter allerede med 6800 eller tilsvarende.

Kraftig kort er det og tror nok det er større forbedring enn hva vi er vant til siden de sammenligner det med GPU`en til Playstation 3.

Og med PS3 så snakker vi ikke om "god" grafikk. Det er det en ny generasjon av grafikk på samme måte som da vi gikk over fra Super Nintendo til Playstation for første gang. Hvis noen husker det ? Det var ihvertfall WOW og helt mongo til overgang fra 2D til 3D. Hvis dette kortet har i nærheten av krafta til PS3 så kan vi forvente oss det samme men tviler noen spill kommer enda som tar ibruk den type teknologi.

Sparket rompe dette ja :D

7734.png

Et 7800GTX er jo dobbelt så raskt som et 6800U - fett. Må ha...

Noen som trenger et pent brukt 6800 U (agp)? biggrin.png

Er vel ikke viktig for oss som sitter allerede med 6800 eller tilsvarende.

Kraftig kort er det og tror nok det er større forbedring enn hva vi er vant til siden de sammenligner det med GPU`en til Playstation 3.

Og med PS3 så snakker vi ikke om "god" grafikk. Det er det en ny generasjon av grafikk på samme måte som da vi gikk over fra Super Nintendo til Playstation for første gang. Hvis noen husker det ? Det var ihvertfall WOW og helt mongo til overgang fra 2D til 3D. Hvis dette kortet har i nærheten av krafta til PS3 så kan vi forvente oss det samme men tviler noen spill kommer enda som tar ibruk den type teknologi.

946807[/snapback]

Men man har ikke BF2 til Playstation da men ... Og FPS spill på konsoll suger mer kuk enn en homoninja kan klare på en kveld. Ingen av oss har heller enda sett PS3, bare sånne rendrede demoer, og det innebefatter en del "juks" i forhold til det endelige resultatet.

Du føler deg ikke syk i hodet etter å ha kjøpt ett 3D kort til 5700kr da?

Husker jeg(og alle rundt meg) gjorde det etter jeg brukte snaue 4k på X850XT.

Du får jo GF7800 GTX til rundt 4500. Tviler på at det som koster 1000-lappen mer er noe bedre. I hvertfall ikke om du skal kjøre på std hastighet og ikke overklokke.

å klokke ett 7800 kort blir som å trimme en Lamborghini Diablo.

mao, ganske teit.

nå ble jeg sur, har tenkt og kjøpe meg et x850kort etter sommern, til ca 3000kr, men det er vel avdanka allerede da?

Du føler deg ikke syk i hodet etter å ha kjøpt ett 3D kort til 5700kr da?

Husker jeg(og alle rundt meg) gjorde det etter jeg brukte snaue 4k på X850XT.

947425[/snapback]

Hehe..

Nei altså, når jeg først skal oppgradere så oppgraderer jeg til noe av det beste.

Om jeg bruker 3,4,5 eller 6 lapper på et grafikk-kort spiller egentlig ikke så mye rolle.

Men et av disse kortene til 20lapper hadde jeg aldri gått for.

Jeg hadde opprinnelig satt opp et x850xt på lista, men måtte endre til 7800GTX som støtter HD.

Jeg skal sef klokke det som går å klokkes i maskinen min, til den grad det lar seg gjøre - sundt!

iom at jeg nettopp kjøpte meg en stor HD LCD TV med DVI så ville jeg ha max grafikk, derfor ville jeg ha et bra gfx kort.

Dette er ting jeg kan ta meg råd til nå, men minnene om en fattig student er fortsatt i bakhodet.

Med det oppsettet der ser du ganske rik ut allerede :D

947476[/snapback]

På ingen måte rik, bare må ta meg råd til sånt en sjelden gang.

for og si det sånn, om du alltid henger litt etter på teknologien tror du du tjener penger, men egentlig taper man på det

du får dårlig ytlese, og må oppgradere fortere...

Hmm, hvorfor skal du kjøpe den musa? Den står liksom ikke i stil med resten av utstyret. Er det ikke bedre å kjøpe Logitech 518 eller en Razor mus? Når du først skal bruke så mye penger så er det for dumt å ikke bruke 200 til på ei mus!!

Hvis jeg vinner 20 mill i lotto i helgen så skal jeg kjøpe meg Geforce 7xxx jeg også, hvis ikke så kjøper jeg det når den koster 2500,- og jeg går utfra at AGP standarden herved erklæres for død og begravet. Har ikke sett Gf 7xxxx serien med AGP.

jeg sitter bare med agp, hva faen gjør jeg da

gidder ikke og bytte til pcie endå, og det er jo litt dumt og kjøpe et nytt agp kort nå :D