Sign in to follow this  
PuNky

Sapphire Radeon X850XT ! !

Recommended Posts

Av PSU'er hadde jeg tatt enten denne eller denne istedenfor noe puslette 350W faenskap.

855790[/snapback]

500W eller mer er fullstendig overkill men :lovecrazed: Uansett er jeg skeptisk til Powere med stor Q i navnet. Prøv et 400W F/S i steden.

Sånn før du sender det inn er det et par ting du kan prøve om du ikke allerede har prøvd. Det er en lang tråd med mange lange innlegg så jeg har sikkert hoppet over en sak eller to.

Radoen kortene er forbannet med den he**** VPU recover som ødelegger mye mer enn den hjelper. SKRU AV!

Fast Write er Lucifers sønn og må bli avlives. SKRU AV!

Med AGP kortene har det ofte vært problemer med transfer speed. Nå har ikke jeg fått mitt PCI-E kort enda, så jeg har ikke satt meg helt inn i hvordan dette fungerer, men om du har en mulighet i bios å skru ned hastigheten (ikke bland med PCI-E frekvens) så prøv dette.

I tillegg kan du prøve å stille på aparture size. Om jeg ikke husker feil sies det at det ideele er å sette den på halvparten av den fysiske rammengden man har i systemet (altså vanlig ram, ikke skjermkortram)

De to siste gjelder først og frems AGP kort, så det kan godt hende de ikke eksisterer på PCI-E kort. Du får se etter, det er vært et forsøk.

Varme er også et problem, dog jeg tviler sterkt siden det skjer med en gang du starter 3d-applikasjoner. Men likevel, prøv nedklokking, det kan hjelpe. Hjelper det så burde du sjekke om kjøleren har kontakt med kjernen, eller om du har noen varmekilder som varmer opp skjermkortområdet.

Sist, men ikke minst har du strømproblematikken, som jeg personlig tipper er problemet. Jeg postet tidligere i tråden en oversikt over et par skjermkort, men x850XT var ikke med på denne. Letet litt rund og fant ut at minstekravet ligger på 350W for et testsystem, og et testsystem er en disk og optisk enhet som oftest. Om du har mer enn dette har du problemet ditt. Derfor anbefaler jeg deg å dra ut alle unødvendige disker og optiske enheter (dvd/cd-rom/brenner osv)

Om ikke dette hjelper heller så er det et fysisk problem på kortet, og da er det som oftest ødelagt pipelines som er problemet. Dette er det ikke noe å gjøre med, enn å deaktivere den som forårsaker problemet, men da har du ikke kortet du betalte for lenger heller.

Og det er altfor seint til at jeg orker å fikse skrivefeilene mine :lovecrazed:

856658[/snapback]

Hehe, takk for gode råd.

Allerede testa å slå av VPU, funka dååårli, frøys med en gang, fast write er, såvidt jeg vet, default off, stod hvertfall så i biosen.

Men både aparture size og vpu, samt tranfer speed er vel såsi detaljstyring av ytelse, ikke kritiske feil.

Nedklokking er uakuelt av den enkle grunn at hvis det er problemet, så er det, som du nevnte, ikke det kortet jeg har betalt i dyre dommer for.

Skal teste det med straum ikveld, fikk ikke gjort det igår desverre..

Hvordan er det med angrerett og pengene tilbake på PC-komponenter forresten? Spørs om jeg vil ha det samme kortet tilbake i det hele tatt.. Kanskje jeg bare burde kjøpte meg et billigere ett, å heller oppgradere hele systemet ved en senere anledning...

Er vel 14 dager minimum på fjernkjøp tror jeg, så innen den tid så kan du vel levere tilbake å få igjen penger/ta ut det du selv vil.

Du har 10 dagers angrefrist fra du hentet kortet på posten (dvs. mottok varen). Da kan du sende kortet tilbake uten bestemt grunn og få pengene i gjen. Angreskjema skal du ha fått på mail (om du kjøpte av Komplett) eller så finnes det på web.

Om det er noe galt med kortet har du gjerne 1-3 års garanti fra importør/produsent og 2-5 års reklamasjonsrett hos forhandler.

Garanti er noe produsenten selv garanterer for, og dekker gjerne mer enn reklamasjonsrett om en har ihh til kjøpsloven. Reklamasjon er at man kan klage på å få utbedret produksjons-feil og -mangler. På dataprodukter betyr dette som regel at man får et nytt tilsvarende produkt.

Stemmer.. Danke für das info.

Er litt rådløs her. Hvis de tester kortet med en killer psu på 600W og alt går knirkefritt ender jeg jo opp med samme produktet i postkassa og en regning på 500kr... + at jeg må kjøpe ny PSU til en 6-700... Altså vi snakker en 1200kr rett i dass...

Råd? Tanker? Trøst? :lovecrazed:

Men både aparture size og vpu, samt tranfer speed er vel såsi detaljstyring av ytelse, ikke kritiske feil.

856925[/snapback]

Desverre har det seg slik at disse tingene veldig ofte ødelegger stabiliten i et system. Det er VELDIG mange som har svidd seg på dette, og om du hiver opp et søk på X800XT PE kortene så vil du se at de som hadde problemer med det kortet fikk fikset det etter litt justering på overnevnte ting (om ikke kortet var fysisk skadd).

I tillegg hadde Nvidia store problemer med 6800 serien pga slike ting, så begge leirer lider av dette problemet.

Ta deg 30 min og prøv diverse innstillinger, det er bedre i alle fall å ha prøvd enn at du får en faktura på testing fordi du ikke gjorde det.

Vet du ikke vil godta kortet om du må nedklokke det for å spille, men nedklokkingen beviser først og fremst varmeproblemer. Om skjermkortkjøleren har lirket seg løs under frakt eller noe slik så er dette fortsatt ditt feil om du sender kortet inn, og de oppdager det. Evt kan det jo være som sagt at du har liten luftrotasjon som fører til at kortet ikke får kjølig luft til nedkjøling.

Om webshoppen finner ut at kortet er i orden får du som oftest et testgebyr på 300+- kr, og frakt begge veier. Kjipe saker om man finner ut at problemet lå i innstillinger man kunne ha fiklet litt med :lovecrazed:

Tenker at en traktor trenger 20hk også...

855284[/snapback]

Du vet hva slags systemer folk kjører i shuttle med 200w og deromkring?

855386[/snapback]

Jupp, men det er ikke traktorer heller :lovecrazed:

856925[/snapback]

Desverre har det seg slik at disse tingene veldig ofte ødelegger stabiliten i et system. Det er VELDIG mange som har svidd seg på dette, og om du hiver opp et søk på X800XT PE kortene så vil du se at de som hadde problemer med det kortet fikk fikset det etter litt justering på overnevnte ting (om ikke kortet var fysisk skadd).

I tillegg hadde Nvidia store problemer med 6800 serien pga slike ting, så begge leirer lider av dette problemet.

Ta deg 30 min og prøv diverse innstillinger, det er bedre i alle fall å ha prøvd enn at du får en faktura på testing fordi du ikke gjorde det.

Vet du ikke vil godta kortet om du må nedklokke det for å spille, men nedklokkingen beviser først og fremst varmeproblemer. Om skjermkortkjøleren har lirket seg løs under frakt eller noe slik så er dette fortsatt ditt feil om du sender kortet inn, og de oppdager det. Evt kan det jo være som sagt at du har liten luftrotasjon som fører til at kortet ikke får kjølig luft til nedkjøling.

Om webshoppen finner ut at kortet er i orden får du som oftest et testgebyr på 300+- kr, og frakt begge veier. Kjipe saker om man finner ut at problemet lå i innstillinger man kunne ha fiklet litt med :)

857268[/snapback]

Jepp, enig..

Tuklet litt med de overnente instillingene uten at det hjalp nevneverdig, og nå er jeg rett og slett lei hele greia, koster meg nok en liten formue, sett at det er min egen feil, men sender det inn idag uansett, har prøvd det aller aller meste nå. T.o.m. Koblet løs alt untatt skjermkort og 1hdd, frøys like godt.

Har bedt pcutstyr om å sende meg en varsling så fort de har sjekket kortet ferdig, slik at jeg evnt. kan bestille ny PSU via dem og spare en 100lapp i frakt ' />

Det med at kortet ikke får nok kjølig luft kan mine 6 kabinettvifter få stå til ansvar for p

Får håpe Pcutstyr er greie med meg :king:

Får håpe Pcutstyr er greie med meg :lovecrazed:

858292[/snapback]

De er veldig servicebevisst og behjelplige der.

Pluss at de ligger i riktig by (Fredrikstad). smile.png

Lykke til!

858303[/snapback]

Takk!! :lovecrazed:

Ja, har handla med pcutstyr før, greie folk det, de sendte en pakke litt i seineste laget en gang, og da fikk jeg fri frakt for neste bestilling som plaster på såret smile.png

Ett tips: Sjekk Rage3d.com om du ikke har gjort det ,det kan hende du finner en løsning der :lovecrazed:

2 l8, postmannen henta det for to timer siden :lovecrazed:

Befriende, på en måte.

Så noen linker fra rage3d der folk hadde litt problemer med x8xx kort. Har prøvd det meste, neste måtte vel bli å drysse litt havre på kortet og be til den store havreguden i fjellene ellns :s

Blir snart 5-6000kr fattigere.

Asus Extreme X850XT

Nesten det samme som over bare at rammen kjører på 1120mhz. :lovecrazed:

Det kortet er sykt sykt. 1ghz på rammen liksom..

Tror du takler tetris da :lovecrazed:

Når jeg kommer hjem på mandag, ligger det et Sapphire Radeon 800xl 256 og venter på meg, håper det blir bra.

Har vært så mye deill for folk at ingen gleder blir tatt på forskudd.

Nei, noen de X8xx korta er visst ikke helt 110%

Kjipt for ATI egentlig. Jeg skjønner nå at det er veldig lett å "velge" side når kødd skjer med hardwaren.

Av PSU'er hadde jeg tatt enten denne eller denne istedenfor noe puslette 350W faenskap.

855790[/snapback]

500W eller mer er fullstendig overkill men :boxed: Uansett er jeg skeptisk til Powere med stor Q i navnet. Prøv et 400W F/S i steden.

856864[/snapback]

*gnukke på Hiper 525W Tri-Fan*