Sign in to follow this  
PuNky

Sapphire Radeon X850XT ! !

Recommended Posts

Snuste litt rundt på zeh google for deg og fant ut at det var visst anbefalt med 480W psu, det er forsåvidt også "kravet" for geforce også.

liksom hvis du har flust med vifter, katoder, hardisker og annet tull. Vil du nok ha strømproblemer selv med Radeon som sies å trekke mindre strøm enn geforce.

Så der har du det, er nok forklaringen på at du fryser. Du kan evnt plugge ut noen disker og vifter, og kjøre spill fra operativ disken. Se om du fortsatt får problemer?

Tenker at en traktor trenger 20hk også...

855284[/snapback]

Du vet hva slags systemer folk kjører i shuttle med 200w og deromkring?

Minimum 480w???

Sitter med 2 optiske drev, 3 harddisker og en POV 6800 på en 300Watter (avgitt effekt). 0 problem whatsoever.

Men så var det det at det var ATI da. Venter bare på Aveans utsagn i dette tilfellet :lovecrazed:

Dette kortet er det jeg tenker seriøst på å kjøpe:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304763&cks=PRL

PowerColor Radeon X800XT 256MB GDDR3 AGP8X, ATI X800XT, ViVo, Retail

Spoiler

Produktinformasjon

Produktbeskrivelse  PowerColor X800XT - grafikkadapter - RADEON X800 XT - 256 MB

Enhetstype  Grafikkadapter

Utførelse  Plugginnkort

Grensesnittype  AGP 8x

Grafisk prosessor / leverandør  ATI RADEON X800 XT

Kjerneklokkehastighet  500 MHz

RAMDAC-klokkehastighet  400 MHz

Støttede API  DirectX 9.0, OpenGL 2.0

Videominne installert (maks)  256 MB - GDDR3 SDRAM

Videoutgang  2048 x 1536 / 85 Hz - 24-bit (16,7 millioner farger)

TV-grensesnitt  Videoinngang / videoutgang

Produktanmeldelser

Bra spill kort, 2005-01-27

Anmelder: Robin Sommarset Sommarset

Jeg kjøpte et PowerColor x800xt som kjører på 500mhz core og 500mhz memory fikk ca:10.000 i 3dmark 03 å kjører alle spillene på fult.Klokket kortet opp til 530mhz core og 540mhz memory og økte med 9fps i spill.Kortet bråker på fult men kortet junsterer vifte hastigheten selv så det hører du aldrig.Har ENDA ikke funnet noe negatift med dette kortet, kanskje litt dårli kjøling ligger på ca:50grader i spill.

Helt rååått skjerm kort ;D, 2005-01-08

Anmelder: David

Det er helt råått å spille på det skjermkortet her, det blir sinnsykt bra å spelle på, kjører på den høyeste oppløsningen og den funker som bare det. er et helt rått skjermkort som kjører allt av de nye spelle helt supert ;D :lovecrazed: har ikke merka noe negativt ennå med det skjermkortet her. har den i en Shuttle pc som det står helt te venstre i pc`en. passer perfekt til Gamere:D

Spoiler

17.png

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=14594&side=9

Dette er med et normalt testsystem på en disk, en optisk enhet og en strømslukende Intel prossesor. Som de fleste får med seg så holder dette seg langt under hva de fleste her gjetter på, selv under oppstart og krevende 3D applikasjoner som er tilstandene pcen krever mest strøm. Nå står riktignok ikke det aktuelle kortet her, så jeg ville safet på 350. Har man derimot plutselig flere harddisker blir det en annen sak. Optiske enheter trekker lite strøm når de ikke er i bruk og komponenter som lys og vifter trekker så godt som ingenting!

Er eit veldigt rått kort, synd det er for rask for dagens generasjons spel. Og kanskje for treig for neste generasjons spel.

Har Radeon x850XT platinum Edition jeg....

Er vel samme greia er det ikke?

Edit: Ah dette var XL ikke XT

Stor forskjell?

The first thing that we really should note is that this part isn't worth looking at for anyone already in possession of a Radeon X800 XT board - This refresh is miniscule from a performance perspective, compared even between the move from a Radeon 9700 Pro to 9800 Pro that we saw with the last generation of ATI boards.

Kilde

har 2x shuttle.

En med x800xt pe kort (amd64 4000+ cpu)

En med 6800Ultra (p4 3,2 cpu).

Begge kjører med 2x disker, audigy2 lydkort og dvdbrenner.

Fungerer fint, og disse har begge 250W psu hvis jeg ikke husker feil.

Er dog stor forskjell på psuer, mange produsenter fører opp peak value som dies psu ytelse. Dvs hvis de på max greier 350W så heter psu XXX 250W.

Kjøp kvalitiet :lovecrazed:

Dette kortet er det jeg tenker seriøst på å kjøpe:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304763&cks=PRL

PowerColor Radeon X800XT 256MB GDDR3 AGP8X, ATI X800XT, ViVo, Retail

Spoiler

Produktinformasjon

Produktbeskrivelse  PowerColor X800XT - grafikkadapter - RADEON X800 XT - 256 MB

Enhetstype  Grafikkadapter

Utførelse  Plugginnkort

Grensesnittype  AGP 8x

Grafisk prosessor / leverandør  ATI RADEON X800 XT

Kjerneklokkehastighet  500 MHz

RAMDAC-klokkehastighet  400 MHz

Støttede API  DirectX 9.0, OpenGL 2.0

Videominne installert (maks)  256 MB - GDDR3 SDRAM

Videoutgang  2048 x 1536 / 85 Hz - 24-bit (16,7 millioner farger)

TV-grensesnitt  Videoinngang / videoutgang

Produktanmeldelser

Bra spill kort, 2005-01-27

Anmelder: Robin Sommarset Sommarset

Jeg kjøpte et PowerColor x800xt som kjører på 500mhz core og 500mhz memory fikk ca:10.000 i 3dmark 03 å kjører alle spillene på fult.Klokket kortet opp til 530mhz core og 540mhz memory og økte med 9fps i spill.Kortet bråker på fult men kortet junsterer vifte hastigheten selv så det hører du aldrig.Har ENDA ikke funnet noe negatift med dette kortet, kanskje litt dårli kjøling ligger på ca:50grader i spill.

Helt rååått skjerm kort ;D, 2005-01-08

Anmelder: David

Det er helt råått å spille på det skjermkortet her, det blir sinnsykt bra å spelle på, kjører på den høyeste oppløsningen og den funker som bare det. er et helt rått skjermkort som kjører allt av de nye spelle helt supert ;D :lovecrazed: har ikke merka noe negativt ennå med det skjermkortet her. har den i en Shuttle pc som det står helt te venstre i pc`en. passer perfekt til Gamere:D

855442[/snapback]

Jeg vurderte også X800XT, men fant utav at jeg taklet å bla opp 300kr til for det beste av det beste. Den viftejusteringsbiten er ganske rå, den suser no kraftig i oppstart, slik at du nesten får sjokk, men så purrer den bare som en liten pus.(nå har riktignok ikke jeg noen in-game erfaringer men det sies at den aldri stresser seg noe særlig opp.)

For dere som lurte på hva jeg mente med "dronning" så var det at Radeon X850XT PE er den egentlige knugen, men mitt er jo såsi en replica :king:

Takk for googling og gode råd, ser etter PSU nå, å hvis jeg ikke får no vettugt svar fra supportfolk i sapphire, eller fra pcustyr.no(der kortet er 200kr billigere), så ser jeg meg nødt til å investere..

Er vel denne psu`n jeg har fra før...

Virker rart om det skulle være den for han her har 600W PSU, og har exactly the same problemo..

Har Radeon x850XT platinum Edition jeg....

Er vel samme greia er det ikke?

Edit: Ah dette var XL ikke XT

Stor forskjell?

855521[/snapback]

Beklager det, bildet var bare et jeg pastet fra sapphire sin hjemmeside for kortet mitt, skylder på dem :lovecrazed: Har oppdatert bildet i topic nå..

Men her er noen fine bilder:

3dmark05.png

fillrate.png

farcry-1600aa.png

hl2-1600aa.png

sims2-1600aa.png

osv..

Hva er oppsettet ditt ?

ram,hd,hk etc. Du kan ha ram problemer også. Det er noe slik VPU recover som du må slå av også. Bamsefar er ekspert på det der. Han hjalp meg med riktige settings. Prøv Omega drivere.

3D mark 0x skal dere få billig av meg. Huff. At noen finske demoprogrammerere skal ha så mye å si. Det som er viktig er ytelse i spill!

Sapphire er ikke akkurat kjent for å levere kvalitet...

Spoiler

Hellhole_candy.gif

Heldigvis kan et underklokket 6800 Ultra brukes til noe :lovecrazed:

Men her er noen fine bilder:

farcry-1600aa.png

osv..

855590[/snapback]

Fra den anerkjente siden "EliteBastards" :lovecrazed:

Vel, som du ser har ATI stort sett en lavere "laveste FPS" enn 6800U. Dette er ikke noen bra egenskap for spilling. I snitt skiller det et par fps..

Tviler på at noen merker særlig forskjell på 2 fps :lovecrazed:

Hva er oppsettet ditt ?

ram,hd,hk etc. Du kan ha ram problemer også. Det er noe slik VPU recover som du må slå av også. Bamsefar er ekspert på det der. Han hjalp meg med riktige settings. Prøv Omega drivere.

855605[/snapback]

Hehe, tror du ikke jeg har prøvd? Har prøvd ALT av drivere, catalyst, eldre catalyst, omega catalyst 5,2 og driverene som fulgte med..

VPU skal jo være der som en slags fallskjerm hvis noe faktisk går galt. "ATI VPU recover is a revolutionary new feature. It monitors your Radeon and should it stop responding VPU recover will force the card back into action". Men kan jo prøve liksom...

Oppsettet mitt er:

--------------------------------------------------

AMD ATHLON XP 2800+

Asus A78XV Hovedkort

2x512MB DDR-RAM 333MHZ Twinmos

1stk Diamondmax 10 200GB

1stk Diamondmax 8 160GB

Q-Tec Golden 350W PSU

1stk NEC Dual Layer DVD-Brenner

1stk HP Cd-Brenner

Sapphire Radeon X850XT AGP.

Creative Audigy 2

Samt et TV-Kort som jeg ikke bruker.

Razer Diamondback Chameleon.

Men sjekk linken: http://www.sapphiretech.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10382

Presis samme problem som meg, men massevis av PSU Power.

Oppsettet mitt er:

AMD ATHLON XP 2800+

Asus A78XV Hovedkort

2x512MB DDR-RAM 333MHZ Twinmos

1stk Diamondmax 10 200GB

1stk Diamondmax 8 160GB

Q-Tec Golden 350W PSU

1stk NEC Dual Layer DVD-Brenner

1stk HP Cd-Brenner

Sapphire Radeon X850XT AGP.

Creative Audigy 2

Samt et TV-Kort som jeg ikke bruker.

Razer Diamondback Chameleon.

Men sjekk linken: http://www.sapphiretech.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10382

Presis samme problem som meg, men massevis av PSU Power.

855673[/snapback]

Q-tek 350w tilsvarer vel i praksis et 250w power... Kjøp et F/S eller Mist 350W (eller 400W) i steden.

Som Sadolf sier: Merket har faktisk en god del å si når det gjelder PSU, er en komponent som ofte blir investert alt for lite i forhold til viktigheten.

Høres helt sært ut at et psu skal grille grafikortet bare fordi det konker ut.

Som Sadolf sier: Merket har faktisk en god del å si når det gjelder PSU, er en komponent som ofte blir investert alt for lite i forhold til viktigheten.

855686[/snapback]

Er som at en liten (billig) forsterker lettere ødelegger et par store høyttalere enn en stor og kraftig en. Ting kortslutter, og da er veien til komponentdød kort :lovecrazed:

Ok. Må vel kanskje bite i det sure eplet da :lovecrazed:

Ehm.. burde jeg teste kortet i familiens nye Dell Dimension 5000 eller er det bare å kaste bort tid?

Evnt. hjelper det å koble ut alt av strømsugere(tenker hovedsaklig på dvd/cd rom, muligens pci kort), eller er det fordelingen av strøm som er feilen?

Er denne grei eller burde jeg gå for F/S 350 istedet?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123271&cks=PRL

12-17db er jo kjempemessig.

855686[/snapback]

Er som at en liten (billig) forsterker lettere ødelegger et par store høyttalere enn en stor og kraftig en. Ting kortslutter, og da er veien til komponentdød kort :king:

855698[/snapback]

IIIIIIIIIIIK don`t scare me! ! ! ! :lovecrazed:

altså, jeg burde ikke teste flere spill whatsoever før evnt. ny strømforsyning er kjøpt inn??

Hadde jeg hatt trær i hagan min som det vokste tusenlapper på, så hadde jeg kanskje vurdert det ja :lovecrazed:

Fikk beskjed av pcutstyr at det bare var å sende det inn. Ikke noe løsning, årsak eller noe. Fått returnummer å greier, så da gjør jeg det.

Rekker ikke idag, men tar det imorra.. Så skal jeg legge inn en ordre på en NorthQ 400W PSU samtidig, det får holde, da slipper jeg evnt. ekstra frakt hvis det viser seg at kortet funker fint..

Takk for tips&trix og støtte gjennom denne tøffe tiden.. :king:

Skal teste det med strøm ikveld jeg, kun 1 harddisk, og 3d kortet som skal være tilkoblet.. Så får vi sjå..

Sånn før du sender det inn er det et par ting du kan prøve om du ikke allerede har prøvd. Det er en lang tråd med mange lange innlegg så jeg har sikkert hoppet over en sak eller to.

Radoen kortene er forbannet med den he**** VPU recover som ødelegger mye mer enn den hjelper. SKRU AV!

Fast Write er Lucifers sønn og må bli avlives. SKRU AV!

Med AGP kortene har det ofte vært problemer med transfer speed. Nå har ikke jeg fått mitt PCI-E kort enda, så jeg har ikke satt meg helt inn i hvordan dette fungerer, men om du har en mulighet i bios å skru ned hastigheten (ikke bland med PCI-E frekvens) så prøv dette.

I tillegg kan du prøve å stille på aparture size. Om jeg ikke husker feil sies det at det ideele er å sette den på halvparten av den fysiske rammengden man har i systemet (altså vanlig ram, ikke skjermkortram)

De to siste gjelder først og frems AGP kort, så det kan godt hende de ikke eksisterer på PCI-E kort. Du får se etter, det er vært et forsøk.

Varme er også et problem, dog jeg tviler sterkt siden det skjer med en gang du starter 3d-applikasjoner. Men likevel, prøv nedklokking, det kan hjelpe. Hjelper det så burde du sjekke om kjøleren har kontakt med kjernen, eller om du har noen varmekilder som varmer opp skjermkortområdet.

Sist, men ikke minst har du strømproblematikken, som jeg personlig tipper er problemet. Jeg postet tidligere i tråden en oversikt over et par skjermkort, men x850XT var ikke med på denne. Letet litt rund og fant ut at minstekravet ligger på 350W for et testsystem, og et testsystem er en disk og optisk enhet som oftest. Om du har mer enn dette har du problemet ditt. Derfor anbefaler jeg deg å dra ut alle unødvendige disker og optiske enheter (dvd/cd-rom/brenner osv)

Om ikke dette hjelper heller så er det et fysisk problem på kortet, og da er det som oftest ødelagt pipelines som er problemet. Dette er det ikke noe å gjøre med, enn å deaktivere den som forårsaker problemet, men da har du ikke kortet du betalte for lenger heller.

Og det er altfor seint til at jeg orker å fikse skrivefeilene mine :lovecrazed: