Jump to content
Battlefield.no
Sign in to follow this  
Ghad

Red Orchestra Mod 3.2 - Danzig og Ponyri

Recommended Posts

Dette er en del screenshots jeg tok fra en tidligere utgave av Red Orchestra. Utgaven er fra versjon beta 3.2, da det var en gratis total conversion mod for UT2004 som man kunne laste ned.

Tråden er gammel, men ble bumpet 24.11.05 for å vise litt av hvordan gameplayet i Red Orchestra er. Noe av informasjonen og postene her kan derfor muligens virke forvirrende.

Slaget om Danzig

Ingame minimap

Brettet er Danzig (et av de bedre levels jeg har spilt i noe fps), tyskerne må forsvare nordbreddens tre objectives

mot de fremadstormende russerne. Gameplayet fungerer ganske likt BF1942 sin conquest game-mode.

En forskjell er dog at kun de objectives som til enhver tid er uthevet kan erobres. Dette gjør at striden

blir konsentrert på mappet, og gjør at kampene blir intense fra første stund.

minimap.jpg

Proning & ironsights

Jeg har lagt meg godt til rette på en benk med min kjære automatkarabin, og dekker hovedgaten ned

mot Bridgehead. Geværet er av typen G43, og gir en deilig kombinasjon av høy nøyaktighet på langt hold,

og høy skuddhastighet som gir en stor fordel i nærkamp. Som dere kan se bruker jeg her iron sights,

noe som gir mye bedre nøyaktighet.

benk.jpg

Viewshake

I Red Orchestra er det som sagt vanskelig å storme mot en forberedt forsvarer. Det hjelper ofte å kaste granater,

for selv om man kanskje ikke dreper forsvareren, er det nyttig å gjemme seg bak røyken fra eksplosjonene. Man

blir også rystet av eksplosjoner, synet blir blurred, og det er vanskelig å sikte når hele kroppen dirrer!

shake.jpg

Bakhold 1

En tysker kryper i posisjon mot den østligste broen. I RO nytter det ikke å storme frem som en annen

Rambo hele tiden. Man blir svært ofte drept av første skudd, og når man går oppreist er det mye større

sjanse for å bli truffet av splinter fra håndgranater som eksploderer i nærheten, enn hvis man ligger.

Man blir også utslitt av å sprinte, så det er best å spare krefter til en akutt situasjon oppstår.

krype.jpg

Bakhold 2

To russere prøver å komme seg inn i gangen i bakgrunnen, men Fritz er med på notene,

og fyrer løs med sin MP40:

bakhold.jpg

Bakhold 3

Tre sekunder senere, og det hele er over... :cry:

Nevnte jeg at i RO blir man ofte drept av fiender man aldri rekker å se, om man stormer som en Rambo? ;)

bakhold2.jpg

Sniping fra tredje etasje

Selv har jeg funnet meg en snipeposisjon i 3. etasje, og tar for meg av smørgåsabordet av

snipermål som de stormende russerene byr frem. Man kan såvidt skimte mitt offer i enden av broa.

aekainnsnipe.jpg

Hipshooting

Sovjeterne har fått fotfeste på elvebredden, og jeg må komme meg ned på bakkeplan. Et kort

intermesso i 2. etasje, men Ivan kommer dårlig fra det. Her kan dere se at jeg skyter fra hofta.

Mange nybegynnere lurer på hvordan man får frem crosshairs i RO: Vel, crosshairs finner man ikke i spillet.

Enten "hipper" man (hipshooting, skying fra hofta), eller man sikter langs våpenet sitt,

og bruker siktemidlet (ironsights eller sniperscope).

synddet.jpg

Hipshooting og ironsights

Det er få ting som er mer tilfredstillende enn å hippe en fiende på lang avstand.

Dette er et spillelement som det må trenes en del på for å mestre. Nettopp dette at man må spille RO

en del for å bli god, er noe av det som tiltaler meg aller mest med det.

Her kan dere se dette eksemplifisert. Tyskeren til venstre har våpenet sitt ved hoften, mens den

andre tyskeren sitter på kne og sikter langs løpet. Man får mye større nøyaktighet når man sitter eller ligger,

enda en god grunn til å smake på gjørma!

ironsights.jpg

Teamplay - Jo flere vi er sammen!

Senere i runden, sovjet presser hardt på for å ta det siste angrepsmålet sitt, Main square.

Fire forsvarere gjør seg klare til å sette opp et siste forsvar. Det nytter overhodet ikke å ikke innordne

seg laget sitt i RO om man har tenkt å vinne runden. Uten å få på plass overlegenhet i ildkraft er laget

dømt til å tape, i motsetning til for eksempel Counter-strike, der en god spiller enkelt kan dominere en server.

I krig er et lag ikke bedre enn sitt svakeste ledd, sånn er også Red Orchestra.

forsvar.jpg

To mot en er feigt, which is good

Ta for eksempel denne situasjonen:

Jeg kom løpende inn døra der nede, og ble øyeblikkelig beskutt av en russer med maskinpistol, den fryktede ppsh.

Jeg måtte halte meg rundt hjørnet og opp trappa, og lå svært tynt an. Heldigvis var kompisen min

klar, og sto iskaldt med geværet sitt til kinnet og pelmet russeren dit pepperen gror straks han viste seg!

skadet.jpg

Scoreboard

Det hele er over, Sovjet har mistet mye mer folk enn tyskerne, men de har tatt alle tre objectives.

Legg merke til dette med forskjellige klasser på scoreboards. I RO er det en realistisk fordeling

av våpen i en avdeling. Man finner kun en sniper, det er kun to tyskere med automatkarabin,

kun en mg-skytter, osv. På flere brett fra tidlig i krigen er det svært få automativåpen i omløp,

og de fleste må klare seg med enkeltskuddsvåpen. Da blir det viktig å ha bajonetten klar i nærkamp!

topp.jpg

Slaget ved Ponyri

Klasser

Her velger jeg klasse, som dere kan se er alle automatvåpen opptatt, og jeg inntar troppen som 'strelok' med en nøyaktig, men omstendelig rifle:

classes.jpg

Bajonett for mer dødelig nærkamp!

Bajonetten må på, i skyttergravene kan en fiende vente rundt neste hjørne! Alternativet er å slå fienden med kolba.

bajonett.jpg

Ruiner gir dekning

I ponyri må man kjempe om en ødelagt landsby, der man lett kan finne dekning!

dekning.jpg

Skyttergraver

Men man må også slåss om et skyttergravsterreng, der man fort blir plukket ned om man løper oppe i syne!

dekning2.jpg

Artilleriobservasjon

Offiseren har funnet frem kikkerten, og gjør seg klar til å kalle inn et artilleriangrep! Artilleri i RO er særdeles dødelig,

og må brukes med forsiktighet.

kikkert.jpg

Artillerinedslag

Jeg sniker meg uvørent fremover likevel, for å bringe dere dette actionflyte screenshottet av artillerinedslag!

arty1.jpg

Teamkill forgive server mutator

Dette kunne selvfølgelig ikke endre bra, og jeg ender opp med å bli smurt utover det russiske steppelandskapet.

Jeg kan jo selvfølgelig ikke klandre offiseren for dette, og med et enkelt 'np' (No problem), har jeg tilgitt teamkillet,

så han ikke risikerer kick eller andre uheldigheter. I RO-verdenen tilgir man tk som ikke er direkte med vilje,

i motsetning til hva folk vanligvis gjør i cs, der miljøet er 10.000 ganger kjipere.

forgivetk.jpg

Sprinting

Nazi-Skvate, kjent fra den dyktige klanen [bf.no] gjør innhogg i de russiske rekkene, men nye forsvarere stormer

tappert frem. For Moderlandet og Far Stalin! Rød front! En ødelagt Katsjusja står henslengt blandt ruinene.

Legg merke til måten soldatene holder geværet på. De spurter fremover, og mens man spurter alt man kan, kan man

selvfølgelig ikke sikte og skyte. Enda et realistisk trekk som skiller Red Orchestra fra røkla, og gjør det til et

MYE bedre og mer realistisk spill!

ponyri.jpg

Røyk og elendighet

Vi stakkars forsvarere er presset helt tilbake av den tyske overmakten, og jeg sikter motløs utover landskapet,

mens røyken fra branner bidrar til å dekke fremrykningen til tyskerne. Et lite lyspunkt i all elendigheten

er at et tysk artilleriangrep ute i skyttergravene slår ned midt blandt et tysk geværlag som er i ferd

med å angripe!

arty2.jpg

Batteriet ved Sevastopol

Ved Sevastopol må russiske marinesoldater forsvare et tungt kystforsvarsbatteri mot tyske elitesoldater. Slenger inn noen litt løsrevne bilder herfra også:

Artilleriobservasjon

Som offiser bruker jeg kikkerten min til å merke av hvor på kartet jeg ønsker at artilleriet skal rette det neste

angrepet. Deretter må jeg løpe til nærmeste bunker, hvor det står en feltradio der jeg kan rapporterere inn

koordinatene og gi ildoppdrag:

arty3b.jpg

Fulltreffer

Til høyre ser vi det ene av to kanontårn som vi forsvarer. Hvis dere ser nøye, så kan dere se røyk fra artilleriangrepet

mitt på andre siden av haugen, bak den ødelagte stridsvognen.

arty3.jpg

Kharkov - Tanks og infanteri i gatekamper

I Kharkov er det utrolig vanskelig å være stridsvognmannskap, man må hele tiden sitte med lukene igjen for

å ikke være sårbar for infanteriets håndvåpen. Tanksene varer sjelden så lenge her uansett, det er rikelig med

fiendtlige tanks og antipanservåpen i omløp.

Uthevet på bildet her ser en omrisset av en Panzer 4, vi har akkurat rundet et hjørne , og det står om sekunder!

tankkharkov.jpg

Tøft dette. RO er en supermod, særlig etter 3.2

Men det er ikke folk inne på vår server ofte ser det ut som. Ikke når jeg har vært der iallefall.

Har lurt meg til andre servere og tøset litt, men vil absolutt anbefale denne moden. Grafisk er den rett ut fantastisk.

Hvis dere vil ha folk å spille sammen med, kom og gi beskjed på

#bf.no-RO @ quakenet. ;)

En stor fordel med at Red Orchestra er en mod for UT2004 er at dette spillet har den udiskutabelt beste netkoden i noe online FPS for tiden, derfor går det helt fint å spille på servere i resten av europa.

Ingame voicecomm har også blitt veldig bra i Red Orchestra, så man blir ofte sittende og prate engelsk med entusiastiske og vennlige utlendinger. RO er omtrent kjemisk fritt for lamere.

TK forekommer temmelig ofte, av mange forskjellige grunner:

1. Det er vanskelig å se forskjell på uniformer i spillet, man må spille mye for å lære seg å vite hvem man skal skyte.

2. Det er veldig fort gjort å bli skutt mens man løper med en live granat. Siden man veldig ofte løper sammen med kompiser blir de ofte drept av granaten som kameraten mistet. Dette kalles deadnade.

tk.jpg

Men så lenge man ber om forlatelse etter et uheldig tk, er det svært sjelden sure miner.

kor masse koster skiten? Fins det demo?

edit: jævla tøs daffen.. pga den idiotiske bildeserien din fikk eg faktisk litt lyst til å teste tullet ;)

CD-On har UT2004 på listepris 109 kroner, men er visst utsolgt akkurat nå:

http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=904&session=1

Man trenger ikke å bekymre seg for å få cd-versjonen, for UT2004 har ikke CD-sjekk som kopibeskyttelse, i motsetning til mer LAME spillselskap som f.eks EA.

Play.com har DVD-versjonen til £18 levert, det er vel litt over 200 spenn?

http://www.play.com/play247.asp?pa=srmr&pa...PC&title=129047

Grafisk er den rett ut fantastisk.

Jepp, den har blitt utrolig bra, og det kreves ikke all verden av hardware for å drive den heller. Husk at disse screensene er kraftig jpeg-komprimert for å spare båndbredde, der for ser de mye dårligere ut enn ingame.

Lydeffektene er også helt utrolige. Våpenlydene er mer realistiske enn noe jeg har hørt før, det er utrolig for innlevelsen å høre skudd smelle ned rundt deg, du hører menn som roper ordrer og beskjeder, og skriker når de dør. Artilleriild suser og smeller rundt deg, du hører fly (og ser dem) som flyr over slagmarken, og du hører fuglekvitter og pusting av soldater som er slitne etter å ha løpt for livet.

feeeeet post daffi ;)

Hipshooting er definitivt en "skill" som er unik for RO....kanskje noen andre spill som heller ikke har crosshair, men de har ikke "free-aim" på våpenet mens man har det ved hofta...

StG44 er vel ett av de beste hippe-våpna etter min mening.

Har fått i stand en VCR som er plugga til ViVo kortet mitt...da kan jeg sikkert fått laga noen RO gameplay vids etterhårt....blir litt dårlig kvalitet pga at det er analogt utstyr da...

For de som bekymrer seg for at det ikke finnes noen å spille med:

Tok akkurat dette screenet, og viser eksempler på noen servere. Vår er desverre tom for øyeblikket, men alle de tre andre er knall å spille på.

servere.jpg

hehe..."nazi-skvate" du :cry:

Må ellers bare påpeke at den "tk-forgive" er en mutator...så den kjører ikke på alle servere...ikke på battlefield.no sin bl.a...pga at den krasja servern. Skal teste den igjen etter at jeg har reinstallert RO pån(noe jeg egentlig skulle gjøre nå i helga, men som jeg glømte).

Kryptic Korps sin server er jo og bra...de kjørte jo en server uten DeathMessages på og...det var jo knall i grunn ;)

Fins det demo?

Nei, man må kjøpe UT2004 for å spille ro online.

Men det finnes en trailer fra versjon 3.1 som viser ganske bra hvordan spillet er:

70 megabyte, last ned her:

ftp://ftp.edome.net/mirror/beyondunreal/m...3-1high_avi.zip

Detaljer man må se etter i filmen:

Legg merke til hvordan MG-skyttere støtter våpenet sitt på underlaget for å kunne skyte nøyaktig. (Deploy mg).

Legg merke til nice ragdoll physics når folk blir skutt.

Hør hvor kule lydeffekter det er fra skudd som suser forbi deg, og hvor kule lyder det er av skudd som treffer rundt deg.

Se hvordan mannskaper i stridsvogner gjør stikker hodet opp av lukene for å få bedre oversikt, og hvor sårbare de blir av det.

Hør de kule lydeffektene av stridsvogner som ruller forbi.

Se front-mg på tanks og APC gjøre vei i vellinga!

Weather effects.

Artilleriangrep, se at folk blir sprengt avgårde.

Sniper som får inn en fulltreffer.

Se vindusglasset fyke.

Og mye mer.

Kort sagt, så vet jeg ikke om noe spill som gir en bedre Infanteri-kamp enn ro, og stridsvogn-delen er også på vei til å bli utrolig bra. Hvis man vil ha svære slag med fly og slagskip 30+++ spillere, så er fremdeles Forgotten Hope bra, men infanteridelen av RO er minst 4 ganger så bra som noe spill basert på BF1942 noen gang kan bli.

Takker for nice nyhet - jeg ble solgt med engang. Det skal bestilles. Spillet ser fantastisk ut. Holder på å laster ned traileren akkurakt nå.

Helt konge Ghad ;)

Nå skulle jeg virkelig ønske jeg hadde maksina mi... Tror ikke jeg tåler flere sånne tråder før jeg sprekker :cry:

kan se om jeg kan få laga en liten kjapp videosnutt fra et brett(f.eks ponyri), sånn at folk kan få litt mer feeling på hvordan tempoet i spillet er.

RO:Ladder finnes det en del videosnutter laga av fans. Flere av snuttene er laga med eldre versjoner av RO... Med andre ord, det ser bedre ut nå :cry:

Det er stil med 1.2 da :cry:

Den siste filmen til aceto er fra 3.1 eller 3.2 veit jeg. Det er preview av et brett en av de andre pT gutta har laga.

Husker jeg prøvde 1.2. Det første brettet jeg prøvde var Moscow Highway og det var to andre på serveren... Jeg løp rundt som en tulling :cry:

Men det var moro ;) Og det var kult med hovedvåpenet på ryggen...

de jeg fant der var bare fra 1.2 osv..."the last RO 1.2 fanatics" ellerno ;)

Mulig det har kommi mer seinere...sku bare ønske de skreiv hvilke versjon de har brukt der....

det som var litt småkult med 1.x, var vel at de hadde hovedvåpna på ryggen mens de hadde et anna våpen i hendene....hodeplaggene datt også av figurene før....men begge disse tingene medførte en del bugs, og blei derfor fjerna.

fikk aldri prøvd 1.2 jeg... 1.0 kom vel ut i oktober 2003 ellerns, og jeg fulgte med før den tid...men jeg hadde forventa at UT2004 kom før juletider, og da var det jo planer om at den skulle være 100% kompatibel med UT2003....så jeg utsatte kjøpet av UT2003 akkuratt da....RO var vel ganske laggete da har jeg hørt, så jeg gikk vel ikke glipp av noe svært :cry:

instalerer nå :cry:

edit: men i heite faen nå har jeg rota bort play disken arghh :cry:;)

fin måte å lure folk til å spille på "for jeg blei faktisk gira på å prøve ,så gira at nå bestiller jeg :lovecrazed:" :king:

Tanken var at nå har jeg mast og mast om dette spillet så lenge, det var på tide at jeg faktisk viste hva dette dreide seg om. :lovecrazed:

Dette ble en fryktelig dyr lesning. Nå må jeg bytte pc (over 3 år gammel) og kjøpe UT2004. Det ser helt rått ut.

For meg som bikka 30 for et par år siden så blir BF1942 litt uaktuelt å legge mye tid ned i. Men dette ser aktuelt ut. :king:

Da snakker jeg med arbeidsgiver å får ny pc over bruttolønn :lovecrazed:

Kjøper alt på nettet, betaler med firmakortet og det trekkes over lønna. Digg å jobbe i en liten bedrift. :)

Alt ordner seg..

Mitt største problem med Red Orchestra er at det er østfronten, som er en del av krigen jeg ikke finner spesielt interresant.

Men siden jeg låner UT2004 av en venn igjen, så får jeg kansje gi denne modden et nytt forsøk.

Jeg sluttet ganske fort sist gang fordi det var så utrolig få som spilte :lovecrazed:

Hvis noen ender opp med å kjøpe dette spillet:

Kom på #bf.no-RO @ quakenet, så hjelper vi så godt vi kan. :lovecrazed:

Øst-fronten kan jo på mange måter sies å være den mest fascinerende av alle da. Utrolig mange perspektiver å ta i betraktning der, i motsetning til vestfronten i wwii, som kan sees som en reen militær styrkeprøve.

Nå for tiden kan man spille RO så godt som døgnet rundt. :king: Og hvis du likevel har RO liggende er det vel liten grunn til å ikke teste det?

jess...er vel det største problemet det at det er så få.... prøvd å få folk fra UT miljøet til å prøve det, men det er lissom HELT feil målgruppe.... Forstår at folk kvier seg litt for å kjøpe et spill KUN pga en MOD. Føler at det har vært mye "gjennomtrekk" i det norske RO miljøet(hvis man kan si at det er så stort at man kan kalle det et miljø). Virker som antall folk man kjenner som spiller et spill teller ganske mye for folk.... jeg er en asosial fan, så det betyr ikke så mye for meg :lovecrazed:

laster trailer ned nå :king:

mp40 har blitt sykt deilig i 3.2, både at den er så god og kraftig nå, at ppsh41 har blitt nerfet litt (ppsh er best i nærkamp, men den skyter nå så fort at man treffer taket etter få skudd :)).

Men mp40 har også fått DEILIGE lyder nå, høres realistisk ut

for meg virker det i allefall som om ppsh41 har fått mer recoil (var vel det jeg mente), men det kan jo bare være meg som er ute av trening :lovecrazed:

Sign in to follow this  

• Create New...